Is licht wel zo snel???

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Hopper
Banned

Re: Is licht wel zo snel???

Bericht door Hopper » 19 jan 2020 20:27

doctorwho schreef:
19 jan 2020 19:58
Hopper schreef:
19 jan 2020 19:18
Nieuwton schreef:
16 jan 2020 13:18
Ja licht is het snelste wat we tot nu toe kennen, maar liefst 300.000 km/s ( in vacuüm).
Je kunt natuurlijk ook stellen dat licht stil staat en dat wij (materie) bewegen. Zodat tijd en ruimte mogelijk worden gemaakt.
Dat lijkt me niet in harmonie met de realiteit.
Dat is niet in harmonie met onze realiteit. Maar in de realiteit van het licht zelf staat de tijd stil en zou dus tijdloos naar mij als waarnemer toe moeten komen, ook al staat de lichtbron miljoenen lichtjaren weg. Of zie ik dat verkeerd?
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 20 jan 2020 06:35

lanier schreef:
19 jan 2020 17:52
Natuurlijk wel, waar haal je dat vandaan??
Uitdijing is niet gebonden aan de lichtsnelheid, dat proberen we toch duidelijk te maken?
Jij beweert dat het licht dat 13,8 miljard jaar geleden is uitgezonden 46 miljard lichtjaar heeft afgelegd. Dat zou betekenen dat de bron zich 13,8 miljard jaar geleden reeds op 46 miljard lichthaarafstand bevond. Als dat zo is, dan is het heelal niet uitgesdijt. Dat had je toch wel zelf kunnen bedenken!?
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 20 jan 2020 08:31

Hopper schreef:
19 jan 2020 20:27
Dat is niet in harmonie met onze realiteit. Maar in de realiteit van het licht zelf staat de tijd stil en zou dus tijdloos naar mij als waarnemer toe moeten komen, ook al staat de lichtbron miljoenen lichtjaren weg. Of zie ik dat verkeerd?
Het licht beweegt zich in die zin in door de tijd en de lichtbron kan al verdwenen zijn maar ik kreeg even de indruk dat je ons met een kleine 300.000 km/sec wilde laten bewegen en het licht stilstaan. Blijkbaar bedoelde je het anders
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 20 jan 2020 10:20

doctorwho schreef:
20 jan 2020 08:31
Hopper schreef:
19 jan 2020 20:27
Het licht beweegt zich in die zin in door de tijd en de lichtbron kan al verdwenen zijn maar ik kreeg even de indruk dat je ons met een kleine 300.000 km/sec wilde laten bewegen en het licht stilstaan. Blijkbaar bedoelde je het anders

De kwestie is meer dat ik het onderwerp niet volledig begrijp. Materie beweegt altijd ten opzichte van andere objecten. Als ik van de aarde vertrek heb ik een meetpunt, namelijk de aarde. Maar de tijd vertraagt naarmate ik sneller ga. Dus op lichtsnelheid zou geen tijd meer moeten bestaan. Tijd is dus iets van materie en de tussenliggende ruimte.

Je kunt dus ook omgekeerd denken en zeggen dat het licht stilstaat en wij met 300.000 km bewegen. En juist door dat bewegen creëer je afstanden, ruimte en tijd.

Per slot van rekening merken wij er ook niks van dat we met een bloedgang in het rond draaien. Alles is relatief in het heelal.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 20 jan 2020 13:05

Hopper schreef:
20 jan 2020 10:20
De kwestie is meer dat ik het onderwerp niet volledig begrijp. Materie beweegt altijd ten opzichte van andere objecten. Als ik van de aarde vertrek heb ik een meetpunt, namelijk de aarde. Maar de tijd vertraagt naarmate ik sneller ga. Dus op lichtsnelheid zou geen tijd meer moeten bestaan. Tijd is dus iets van materie en de tussenliggende ruimte.

Je kunt dus ook omgekeerd denken en zeggen dat het licht stilstaat en wij met 300.000 km bewegen. En juist door dat bewegen creëer je afstanden, ruimte en tijd.

Per slot van rekening merken wij er ook niks van dat we met een bloedgang in het rond draaien. Alles is relatief in het heelal.
In feite bewegen we door de ruimtetijd. Licht (fotonen) hebben geen rustmassa waardoor ze met de lichtsnelheid bewegen. Daardoor staat voor fotonen de tijd stil. Je kunt dat beschouwen als bewegen door de ruimte (en niet door de ruimtetijd). Omdat wij (of materie in zijn algemeenheid) rustmassa hebben bewegen we altijd door de ruimtetijd. Het is nu eenmaal onmogelijk met massa de lichtsnelheid te bereiken omdat dit een oneindige hoeveelheid energie vergt. Om die reden kun je niet omgekeerd denken en zeggen dat het licht stilstaat en wij met 300.000 km/sec bewegen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 20 jan 2020 13:38

Mullog schreef:
20 jan 2020 13:05
Het is nu eenmaal onmogelijk met massa de lichtsnelheid te bereiken omdat dit een oneindige hoeveelheid energie vergt. Om die reden kun je niet omgekeerd denken en zeggen dat het licht stilstaat en wij met 300.000 km/sec bewegen.
Amen [-o<
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 20 jan 2020 14:02

Mullog schreef:
20 jan 2020 13:05

In feite bewegen we door de ruimtetijd. Licht (fotonen) hebben geen rustmassa waardoor ze met de lichtsnelheid bewegen. Daardoor staat voor fotonen de tijd stil. Je kunt dat beschouwen als bewegen door de ruimte (en niet door de ruimtetijd). Omdat wij (of materie in zijn algemeenheid) rustmassa hebben bewegen we altijd door de ruimtetijd. Het is nu eenmaal onmogelijk met massa de lichtsnelheid te bereiken omdat dit een oneindige hoeveelheid energie vergt. Om die reden kun je niet omgekeerd denken en zeggen dat het licht stilstaat en wij met 300.000 km/sec bewegen.
Ok. Bedankt voor je reactie.

Plaats reactie