Ben jij slimmer dan een atheist?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Raymond

Ben jij slimmer dan een atheist?

Bericht door Raymond » 03 jan 2013 16:46

Op verzoek:

Atheïsten en agnostici, joden en mormonen behoren tot de hoogst scorende groepen in een enquête over religieuze kennis het Pew Forum on Religion and Public Life. Gemiddeld hadden Amerikanen 16 van de 32 vragen correct. Atheïsten en agnostici hadden een gemiddelde van 20,9 juiste antwoorden. Joden (20,5) en Mormonen (20,3). Protestanten hadden 16 juiste antwoorden gemiddeld, terwijl de katholieken 14,7 vragen goed hadden.

Hoe goed doe jij het?

http://www.csmonitor.com/USA/2011/0105/ ... bath-begin

(Helaas is de quiz in het Engels.Sommige vragen hebben betrekking op de Amerikaanse grondwet)
'Follow your bliss' - Joseph Campbell

Krautsjo

Re: Ben jij slimmer dan een atheist?

Bericht door Krautsjo » 03 jan 2013 20:39

Raymond schreef:Op verzoek:

Atheïsten en agnostici, joden en mormonen behoren tot de hoogst scorende groepen in een enquête over religieuze kennis het Pew Forum on Religion and Public Life. Gemiddeld hadden Amerikanen 16 van de 32 vragen correct. Atheïsten en agnostici hadden een gemiddelde van 20,9 juiste antwoorden. Joden (20,5) en Mormonen (20,3). Protestanten hadden 16 juiste antwoorden gemiddeld, terwijl de katholieken 14,7 vragen goed hadden.

Hoe goed doe jij het?

http://www.csmonitor.com/USA/2011/0105/ ... bath-begin

(Helaas is de quiz in het Engels.Sommige vragen hebben betrekking op de Amerikaanse grondwet)
32 uit 32 goed maar ik ben dan ook een atheist . :)

Jinny

Bericht door Jinny » 03 jan 2013 22:11

Ik kwam op 26 uit 32, ben blijkbaar niet zo een goede atheïste.

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 03 jan 2013 22:15

28 goed :oops:
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

Optimist
Forum fan

Bericht door Optimist » 03 jan 2013 23:05

30 goed :D
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 03 jan 2013 23:08

29 goed.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 03 jan 2013 23:14

31 uit 32, had 1 vraag over de USA fout, en dat was best wel dom, het was niet de moeilijkste vraag in dat rijtje
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 04 jan 2013 00:21

29 vragen goed, eentje van de USA niet goed. En een vraag over de Eerste Opwekking of zo. En dan verwarde ik Maarten Luther King met Martin Luther. Vanwege de Engelse namen :lol:

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 04 jan 2013 03:16

Sinds wanneer bepaalt je kennis inzake religieuze geschriften hoe slim je bent?
Voor zover ik weet puilen IQ tests niet uit van religieuze vragen.

Mijn bijbelkennis is bedroevend, maar de stompzinnige opmerkingen die gelovigen regelmatig bezigen, maken een hoop goed.

Het blijkt namelijk dat je helemaal geen kennis ontrent religieuze geschriften nodig hebt om te zien dat hun uitlatingen bol staan van drogredeneringen en tegenstrijdigheden.

Waarom zou ik me überhaupt gaan verdiepen in duizenden pagina's onzin?
Alleen om te scoren in een lullige sprookjesquiz?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 04 jan 2013 04:14

Ik scoorde slechts 29
Behalve dat ik nog nooit van Jonathan Edwards had gehoord, gad ik NB twee vragen mbt tot Katholicisme en Boeddisme fout. Overigens vond ik de antwoorden die de Quiz gaf omtrent Agnosticsme en moeder Theresa ook twijfelachtig.

Ik ben werkelijk versteld hoe iemand hier minder dan 20 op kan scoren
Ik wens u alle goeds

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 04 jan 2013 11:09

Jagang schreef:Sinds wanneer bepaalt je kennis inzake religieuze geschriften hoe slim je bent?
Voor zover ik weet puilen IQ tests niet uit van religieuze vragen.

Mijn bijbelkennis is bedroevend, maar de stompzinnige opmerkingen die gelovigen regelmatig bezigen, maken een hoop goed.

Het blijkt namelijk dat je helemaal geen kennis ontrent religieuze geschriften nodig hebt om te zien dat hun uitlatingen bol staan van drogredeneringen en tegenstrijdigheden.

Waarom zou ik me überhaupt gaan verdiepen in duizenden pagina's onzin?
Alleen om te scoren in een lullige sprookjesquiz?
Ik heb nog geen zin in de Bijbel gelezen, maar je steekt nog wel eens in het voorbij gaan iets op, verder was het niet zo heel erg moeilijk als je interesseert in religieus gedrag. En verder is het altijd zo bij multiple choice, een kwestie van wegstrepen.
Maar ik denk ook niet dat argumenten die met kennis van religieuze geschriften weerlegd worden aan zullen komen bij fervente gelovigen, was het niet Dawkins die weigert om met creationisten te discusieren omdat je ze dan alleen maar bevestigt in het idee dat er misschien een punt zit in hun vermeende wetenschappelijkheid ?

Overigens is het frappant hoe weinig gelovigen op de hoogte zijn. Maar we hebben het hier ook over de VS, waar de kennis van de wereld zich beperkt tot het eigen grondgebied en de verrichtingen van het amerikaanse leger in het buitenland. Achterlijk volk !

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 04 jan 2013 11:22

Peter van Velzen schreef:Ik scoorde slechts 29
Behalve dat ik nog nooit van Jonathan Edwards had gehoord, gad ik NB twee vragen mbt tot Katholicisme en Boeddisme fout. Overigens vond ik de antwoorden die de Quiz gaf omtrent Agnosticsme en moeder Theresa ook twijfelachtig.

Ik ben werkelijk versteld hoe iemand hier minder dan 20 op kan scoren
30 van de 32. Ging in het katholicisme uit van een symbolische betekenis van de hostie en het wijn drinken. Door gematigde katholieken op deze plek aan mij verkocht. Maar het antwoord was helder. Het verandert echt.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

malou
Forum fan

Bericht door malou » 04 jan 2013 11:33

30 van de 32. [agnost, of pantheïst, ben er nog niet uit.. :wink: ]

van Jonathan Edwards had ik ook nog nooit gehoord en mijn andere fout ben ik vergeten, aangezien ik gisteren die test - die ik overigens zeer simpel vind - al gedaan heb.
het verbaast me dan ook dat gelovigen zo laag scoren.

of eigenlijk misschien ook niet - veel gelovigen lezen alleen maar de bijbel en hebben verder weinig kennis van andere religies en levensbeschouwingen.

weinig kennis en vaak wel veel commentaar :?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 04 jan 2013 13:57

PietV. schreef:Ging in het katholicisme uit van een symbolische betekenis van de hostie en het wijn drinken. Door gematigde katholieken op deze plek aan mij verkocht. Maar het antwoord was helder. Het verandert echt.
Ja hier zijn het de fundamentalistische reformatorischen, die dit blijkbaar te figuurlijk nemen vlg. de katholieke leer. :shock:
Zie verder:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 63#p362763" onclick="window.open(this.href);return false;
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 04 jan 2013 14:15

29. Ik wist niet dat de sabbat al op (SPOILER) vrijdag begint. Andere 2 had ik eigenlijk wel kunnen weten.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Plaats reactie