Dit krijgen we niet te zien - Mohammed Benzakour

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Dit krijgen we niet te zien - Mohammed Benzakour

Bericht door PietV. » 15 dec 2015 19:30

Een stukje tekst van een artikel dat achter de betaalmuur zit van NRC. Het desbetreffende stuk heb ik via facebook in handen gekregen. Op enkele plaatsen woedt een hevige discussie over een werkelijkheid die wij niet zien, maar sommigen dus wel. We zien dus alle ins-en outs van een schietpartij in Parijs maar zelden het effect van de bommen die op Irak of Syrië worden gegooid. Dus ook door Nederlandse F-16,s. We hebben het altijd over vrijheid van meningsuiting maar gemakshalve gaat dit niet op voor de gevolgen van "onze" bombardementen. Zijn de politici ergens bang voor?? Zien we iets van dit verhaal in het NOS of slechts een misser op een ziekenhuis in Afghanistan. Hiernaast kun je ook de optie neerleggen dat wij zelf onze tegenstanders creëren en bezig zijn om hele volksstammen tegen ons te krijgen met alle gevolgen van dien.

Deze link is dus helaas alleen voor NRC-adepten. Daarom een stukje tekst om een beeld te schetsen die Benzakour uiteenzet tijdens zijn verblijf in Molenbeek (België), de rest kan ik niet overnemen..http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/12/1 ... el-1566569" onclick="window.open(this.href);return false;
Mohammed Benzakour schreef:Maar vooral keek ik satelliet-tv. In praktisch elk etablissement hing bovenin een platte, lawaaiige breedbeeld. Voetbal, soaps en veel nieuws. Héél veel nieuws. Nooit eerder zat ik zoveel uren achtereen gekluisterd aan de nieuwsbeelden van Al-Jazeera, Syria TV, Al Arabiya, Al Sharqiya, Al Alam News Channel. Hoofdtopic: de oorlog in Syrië, de bommen op Raqqa. Maar ook: de dagelijkse drama’s in de Palestijnse bezette gebieden, de gruwelen in Irak en Afghanistan. Ik zag complete wijken en ziekenhuizen in puin en as, verkoolde lichamen, markten die in bloedzeeën waren omgedoopt, hier en daar een arm, een been met een flard van de broekspijp er nog om, vrouwen die met een babylijkje in de armen jankend op straat neervielen, huilende peuters die tussen de brokstukken hun moeder zochten.
En telkens werd de scène herhaald van die oude Syrische man die, badend in z’n darmen, de rechtervinger omhoog steekt en met z’n laatste ademteug de geloofsgetuigenis prevelt en dan de ogen sluit. Schokkende taferelen die via Facebook en YouTube razendsnel de moslimwereld overgaan. Soms mét maar vaak zonder waarschuwing vooraf worden de kijkers vergast op niet mis te verstane drama’s. En ik besefte dat pas hier, in deze wijken, via deze zenders, mij de rauwe, concrete uitwerking gewaar werd van de drones en geleidebommen die uit Amerikaanse, Britse en Franse toestellen worden losgelaten op ‘de terroristen’, op ‘doelen van IS’. Toestellen die je op RTL, NOS en CNN alleen maar stoer ronkend ziet landen of opstijgen van een vliegdekschip. Hooguit in de verte een rookpluim.
Ook volgde ik de politieke discussies, op tv en in cafés, felle discussies die soms in halve knokpartijen eindigden. Discussies over ‘de dubbele moraal’ van het ‘imperialistische Westen’, over Israël die als enige ‘koloniale macht’ al vijftig jaar lang ongestraft ‘alle VN-resoluties’ aan zijn zionistische laars mag lappen; discussies over de warme banden die Amerika en Europa onderhouden met ‘de grootste infuuszak van IS’: Saoedi-Arabië.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie