Oostvaardersplassen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Oostvaardersplassen

Bericht door Giovedico delle Fate » 19 mar 2018 16:22

De Dierenbescherming vindt, na inspectie, dat er in de Oostvaardersplassen verzwakte dieren rondlopen waarbij eerder ingrijpen (lees afschieten) gerechtvaardigd zou zijn geweest.
https://www.nu.nl/binnenland/5183654/ve ... rlost.html

Storm
Bevlogen

Re: Oostvaardersplassen

Bericht door Storm » 19 mar 2018 16:25

Oh vinden ze dat nu?? Eindelijk?? Een boer die zijn schapen laat verhongeren krijgt een beste boete. Ik snap er helemaal niets van dat dit kan. Dat dit neppark nog kan bestaan.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 mar 2018 17:59

Storm schreef:
19 mar 2018 16:25
Oh vinden ze dat nu?? Eindelijk?? Een boer die zijn schapen laat verhongeren krijgt een beste boete. Ik snap er helemaal niets van dat dit kan. Dat dit neppark nog kan bestaan.
Die hele geschiedenis heeft me vaak kotsmisselijk gemaakt.
Het idee, dat men binnen het totaal a-natuurlijke Nederland een gebied moet hebben, waar deze dieren moeten kunnen leven als in hun oorspronkelijke natuurlijke habitat, maar dan zonder natuurlijke vijanden, is compleet mesjokke.

Binnen Nederland hoort natuurbescherming de natuurlijke vijand te zijn, die de zwakke dieren decimeert op een snelle, zo pijnloos, mogelijke manier.
En dat is met een verdovingsspuit, waarna het dier in mag slapen.

28 feb 2018 plaatste Storm hierover nog een bericht
Storm schreef:
28 feb 2018 11:52
Vanmorgen hoorde ik een uitzending over wel of niet bijvoeren van de paarden in de Oostvaardersplassen. Gershom mag ik dat hier plaatsen of liever een ander topic?

Beluister het fragment "Winter in de Oostvaardersplassen: bijvoeren, afschieten of laten sterven?" op de NPO Radio 1 website: http://www.nporadio1.nl/…/446250-winter ... tvaardersp
Ook hadden we er al eens een topic over.
viewtopic.php?f=25&t=16519&hilit=oostvaardersplassen

Kan niet vaak genoeg benoemd worden om mensen hiervan bewust te maken.
PS: Bij gruwelijke filmpjes graag een waarschuwing daarvoor.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 19 mar 2018 20:01

We moeten wel even mee wegen dat het project Oostvaardersplassen door bijna iedereen toegejuicht werd. Achteraf nu het niet blijkt te werken staat iedereen te steigeren.
In Nederland kan je geen wilde natuur hebben daar zijn we te dicht bevolkt voor. Wolven is onzin, Vossen kan op veel plaatsten ook niet. Want dat lieve vosje vreet wel het hele grondbroeders bestand op als er niet op gejaagd wordt.
En jagers zijn tegenwoordig bijna net zo erg als nazi's voor veel dierenvrienden. Miljoenen jaren, tot aan de zestiger jaren van de vorige eeuw hadden ze status.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 19 mar 2018 23:14

@Fish,

Maar als het blijkt dat het een mislukking is -teveel dieren en geen voedsel- dan moet men ingrijpen. Afschieten is m.i humaner dan laten verhongeren.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 20 mar 2018 00:11

Storm schreef:
19 mar 2018 23:14
@Fish,

Afschieten is m.i humaner dan laten verhongeren.
Vind ik ook. En dat zal duren tot ze een andere oplossing hebben. Van de ongeveer twintig koolmezen die in een jaar of drie in mijn tuin geboren worden blijven er ook maar twee of drie over, precies genoeg om de soort in stand te houden. De eksters zijn er als de kippen bij als ze uitvliegen en niet om ze goede reis te wensen.
Maar dat ziet bijna niemand dus is daar ook geen kabaal over.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 20 mar 2018 00:59

Fish schreef:
19 mar 2018 20:01
We moeten wel even mee wegen dat het project Oostvaardersplassen door bijna iedereen toegejuicht werd. Achteraf nu het niet blijkt te werken staat iedereen te steigeren.
Nou Fisch dat hoeven wij niet mee te wegen. Jij weet ook wel dat het grote publiek geen idee heeft wat vrije natuur inhoud, en hoe dat er uit ziet. Dat is geen domheid of onwil, maar komt gewoon omdat ze dat nog nooit gezien hebben.
Vrije natuur was al uit ons land verdwenen voordat wij geboren werden. Roep, dat wij de vrije natuur weer in ere willen herstellen, en mensen zien de idyllische natuur-documentaires voor zich, die gemaakt zijn in gebieden waar weinig tot geen mensen voorkomen. Ja, dat willen zij ook wel, en zij tekenen ondoordacht petities van organisaties die zeggen dat zij dat wel kunnen uitvoeren, vermits er voldoende geld gestort wordt op giro 1234567 gestort wordt...
In Nederland kan je geen wilde natuur hebben daar zijn we te dicht bevolkt voor. Wolven is onzin, Vossen kan op veel plaatsten ook niet. Want dat lieve vosje vreet wel het hele grondbroeders bestand op als er niet op gejaagd wordt.
Juist Fisch zo ken ik je weer, simpel wat roofdieren introduceren is net zo compleet idioot als honderden grote grazers aan hun lot overlaten op een postzegel van een paar hectares groot. De enig realistische optie om vrije natuur terug te krijgen is ongeveer 16 miljoen mensen van hier over te brengen naar een leefbaar gebied waar nog geen mensen zijn. Het restant wat hier perse wil blijven begrijpt zelf wel dat men zich daarna, uitsluitend nog te paard kan verplaatsen.
En jagers zijn tegenwoordig bijna net zo erg als nazi's voor veel dierenvrienden. Miljoenen jaren, tot aan de zestiger jaren van de vorige eeuw hadden ze status.
Dat is juist. Rijksmaarschalk Herman Göring was een fervent jager. Wat de status van jagers betreft heb je ook gelijk. Jagen was van oudsher een koninklijk privilege. Willem (3bier) is verzot op het doodschieten van wilde zwijnen, vooral als ze hem nooit iets gedaan hebben.
Het enige alternatief dat overblijft zijn die vermaledijde dierentuinen, waar de inwoners dan wel niet "vrij" zijn, maar waar zij wel goed worden verzorgd, en een geboorte-overschot kan worden voorkomen.
Tenminste zolang mensen het op prijs stellen van tijd tot tijd te gaan kijken hoe een okapi er eigenlijk echt uitziet.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 mar 2018 09:26

Verkeerd begrepen, satirisch bedoelde, zin + reacties daarop op verzoek van topic starter verwijderd.
Op schrift is het lastig in een gewone zin geplaatste satire over te brengen en te begrijpen.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 20 mar 2018 09:31

Maria schreef:
20 mar 2018 09:26
Verkeerd begrepen, satirisch bedoelde, zin + reacties daarop op verzoek van topic starter verwijderd.
Op schrift is het lastig in een gewone zin geplaatste satire over te brengen en te begrijpen.
Dank je wel, Maria.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 20 mar 2018 09:45

Giovedico delle Fate schreef:
20 mar 2018 09:31
Maria schreef:
20 mar 2018 09:26
Dank je wel, Maria.
Ik had gelijk al de fantasie dat mijn persoonlijke toestand binnenkort van staatswege zou worden geinspecteerd en dat dan zou worden besloten tot tijdiger actie.
De gelijkenis tussen een grote grazer en mijzelf viel me op en kon ik niet laten liggen.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/overheid-pakt-eenzaamheid-aan-jaarlijks-huisbezoek-voor-75-plusser schreef:Bezoek aan huis
Om eenzaamheid tegen te gaan, heeft de minister een reeks maatregelen in petto. Eén van die maatregelen is een jaarlijks huisbezoek voor alle 75-plussers. Door de bezoeken kan iedere gemeente in kaart brengen of mensen eenzaam dreigen te worden, zodat op tijd actie kan worden ondernomen.
Doelgroep Roeland :D
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 20 mar 2018 09:55

heeck schreef:
20 mar 2018 09:45

Ik had gelijk al de fantasie dat mijn persoonlijke toestand binnenkort van staatswege zou worden geinspecteerd en dat dan zou worden besloten tot tijdiger actie.
De gelijkenis tussen een grote grazer en mijzelf viel me op en kon ik niet laten liggen.
LOL!!!
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/overheid-pakt-eenzaamheid-aan-jaarlijks-huisbezoek-voor-75-plusser schreef:Bezoek aan huis
Om eenzaamheid tegen te gaan, heeft de minister een reeks maatregelen in petto. Eén van die maatregelen is een jaarlijks huisbezoek voor alle 75-plussers. Door de bezoeken kan iedere gemeente in kaart brengen of mensen eenzaam dreigen te worden, zodat op tijd actie kan worden ondernomen.
Doelgroep Roeland :D
Ik vind het weer godgeklaagd. Weer zo'n minister die het wiel gaat uitvinden! En die pretentieuze kop:
Overheid pakt eenzaamheid aan: 'Jaarlijks huisbezoek voor 75-plusser'
[sarcasme] Zo zo, poeh poeh, nou nou! Één heel huisbezoek per jaar! Het kan niet op! Dat zal de eenzaamheid wel oplossen! [/sarcasme]

(Wij delen trouwens dezelfde voornaam.)

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 20 mar 2018 10:04

Mini-terzijde:
Giovedico schreef:(Wij delen trouwens dezelfde voornaam.)
Voor een zeeeeer uitgebreide analyse van allerlei ONwaarschijnlijkheden:
"Naar alle ONwaarschijnlijkheid" door Klaas Landsman.

Een complete oppoetserij van alles dat je maar ongeveer dacht zeker te weten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 mar 2018 10:31

Voor degenen die geen idee hebben nu waar dit over gaat:
Sla het maar over.

Topicstarter en opponent vinden het prima, dus ik ook. :lol: :lol:
Nu weer "back on het vernieuwde topic"
of ff een nieuw topic open.
En geen commentaar op modinfo meer aub.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 20 mar 2018 14:01

De Oostvaardersplassen is een experiment en al vele malen (o.a. Henk Bleeker) is er geroepen dat dit experiment mislukt is. Het natuurgebied is te klein om er dieren afgezonderd te laten leven. Er zijn talloze wegen waar vanaf je de dieren kunt zien lopen. En tsja, als er dieren rondlopen die sterk vermagerd zijn, dan wil je dat als publiek niet zien. Zolang het lijden niet direct in beeld is, is er minder aandacht voor. Maar ermee geconfronteerd worden is niet leuk, dat roept een soort van zorgplicht in mensen naar boven. Er wordt dan naar gekeken als een soort van hertenkamp in het groot.
Het is moeilijk om de populatie van diersoorten zichzelf te laten reguleren. Als er geen natuurlijke vijanden zijn dan kan dit soms zelfs catastrofale gevolgen hebben. Zo vond men het ooit een goed idee om padden uit te zetten in Australië. De padden moesten een kever bestrijden maar ze bleken uiterst giftig te zijn en de natuurlijke vijanden gingen dood door soms maar aan het dier te likken.
Er kunnen wolven worden uitgezet maar ik weet niet of ‘het publiek’ hierop zit te wachten. Je zult maar staan te kijken met je kleuter naar een grazend konikpaard die plotseling wordt aangevallen door één of meerdere wolven. Het gebied is ook veel te klein voor wolven.
Er zijn dieren die profijt hebben bij kadavers van dieren zoals de arend, gier en raaf. Die volgens komen weer in de problemen als er niet genoeg kadavers zijn. Maar verzwakte vogels zie je nauwelijks dus ‘het publiek’ zit hier niet zo mee. Maar als je zelf lekker aan het paardrijden bent en je ziet een verzwakt konikpaard, dan is het logisch dat je het dier wilt helpen.
Ik denk dat er in Nederland helaas geen plek is voor grote groepen grazers die ongemoeid en ongezien een eigen leven leiden. Er is geen ruige natuur meer, dus misschien is het beter om dat natuurgebied anders in te richten. Helaas, maar het is niet anders.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 21 mar 2018 10:00

heeck schreef:
20 mar 2018 10:04

Voor een zeeeeer uitgebreide analyse van allerlei ONwaarschijnlijkheden:
"Naar alle ONwaarschijnlijkheid" door Klaas Landsman.

Een complete oppoetserij van alles dat je maar ongeveer dacht zeker te weten.

Roeland
Dank je voor de boektip. Ik zet het boek op mijn verlanglijstje.

Plaats reactie