astrologie en karakter

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

astrologie en karakter

Bericht door doctorwho » 02 mei 2006 11:44

Karakter heeft niets met sterrenbeeld te maken

Uitgegeven: 27 april 2006 16:30
Laatst gewijzigd: 27 april 2006 16:30

KOPENHAGEN - De aard van iemands karakter heeft helemaal niets met zijn geboortedatum of sterrenbeeld te maken. Dat blijkt uit een onderzoek dat gepubliceerd wordt in de mei-editie van het psychologische vakblad Personality and Individual Differences.

Onderzoekers van de Deense universiteit van Aarhus hebben resultaten van meer dan 15.000 persoonlijkheidstesten via de computer vergeleken. "Volgens onze bevindingen bevat een stripverhaal meer waarheid dan de welbekende wekelijkse of dagelijkse horoscopen", zei Peter Hartmann, een van de onderzoekers.

Hartman liet zich niet uit over de vraag of alle astrologische theorieën de prullenbak in kunnen. " We hebben alleen vastgesteld dat de relatie tussen sterrenbeelden en karakters nihil is", aldus de onderzoeker.

Zo dat is dan ook weer opgelost :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 02 mei 2006 14:35

Een welbesteed onderzoek met een revolutionaire conclusie!!! :lol:

Volgend onderzoek:
"Is de aarde plat?"

MvG Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

SjaanTje
Forum fan

Re: astrologie en karakter

Bericht door SjaanTje » 02 mei 2006 17:59

doctorwho schreef:"Volgens onze bevindingen bevat een stripverhaal meer waarheid dan de welbekende wekelijkse of dagelijkse horoscopen"
Stompzinnig onderzoek. Je reduceert een hele 'wetenschap' (denksysteem is misschien beter?) naar een wekelijks lulverhaaltje dat rechtstreeks uit de duim van een redactiemedewerker van de Margriet komt, en zegt dan dat het niet klopt.
Diezelfde medewerker schrijft '1 plus 1 is 6' en voila! de hele wiskunde kan de prullenbak in, na uitgebreid onderzoek natuurlijk.

Overigens wil ik daarmee niet beweren dat ik 'heilig in astrologie geloof'. Je moet er alleen net iets meer van (willen) weten om een wat verstandiger/eerlijker oordeel te kunnen vormen. En geen modern media-kletspraatje met een uitgebreid millenia-oud wereldwijd denksysteem vergelijken.

JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC » 02 mei 2006 19:05

SjaanTje schreef:Je moet er alleen net iets meer van (willen) weten om een wat verstandiger/eerlijker oordeel te kunnen vormen. En geen modern media-kletspraatje met een uitgebreid millenia-oud wereldwijd denksysteem vergelijken.
Je moet er voor open staan, net zoals je moet openstaan voor grafologie ("hey, jij schrijft een hartje als puntje op de 'i', jij bent een vrouwelijke puber?"), tarot ("de gehangene staat links van het hart, boven het galgje, op den duur ge je dood, pas maar op!"), handenlezerij ("Je levenslijn snijdt diep in de venusheuvel, je bent een heel passioneel mens als het er op aan komt") en andere hersenspinsels ("U heeft een gevoel van humor dat significant groter is dan het gemiddelde. Soms heeft u wel eens problemen met mensen uit uw naaste omgeving, maar u slaat er telkens in deze te overwinnen. U kan uzelf heel goed beheersen, maar heeft geen problemen uw emoties te tonen aan hen die u dierbaar zijn"). Und so weiter, etcetera, enzovoort.
Misschien moet ik mij toch maar eens gaan vestigen als Monsieur Jean, groot Spiritueel Medium, verteld u problemen en oplossing komen zal. Ook urine-onderzoek en iriscopie.
Ni dieu, ni maître.

frans
Forum fan

Bericht door frans » 02 mei 2006 19:38

Vandaag stond echter ook in de krant dat onderzoekers een verband gevonden hebben tussen de geboortedatum en de kans dat iemand zelfmoord pleegt. Indien dat onderzoek op degelijke wijze uitgevoerd is (waar ik nu maar even van uitga) dan heeft de geboortedatum dus wel op een of andere subtiele manier een invloed op de manier hoe iemand in het leven staat.

Ik kan mij bijvoorbeeld wel voorstellen dat een kind dat op de basisschool als jongste in een klasje komt een iets grotere kans heeft om pispaal te worden, hetgeen op latere leeftijd wel degelijk zou kunnen doorwerken in de persoonlijkheid. Of mischien is een kind dat tijdens een kritische periode in het eerste levensjaar veel of juist weinig buiten komt eerder bevattelijk voor depressies. Het zou zomaar kunnen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat astrologie zoals astrologen ed dat beoefenen met alle flauwekul zoals ascendanten, invloed van planeten ed die daar omheen hangt natuurlijk geheel op onzin berust.

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 02 mei 2006 21:44

Onzinnig onderzoek of niet. Ik ben er wel blij mee in het kader van een eerder door mij gestart topic. http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1339
Dus doctor bij deze nog hartelijk dank. :wink:
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

SjaanTje
Forum fan

Bericht door SjaanTje » 03 mei 2006 00:03

JanC schreef:Misschien moet ik mij toch maar eens gaan vestigen als Monsieur Jean, groot Spiritueel Medium, verteld u problemen en oplossing komen zal. Ook urine-onderzoek en iriscopie.
Doe dat! En vermeld dan ook het moderne bijgeloof: de statistiek! Linkshandig? 7 jaar eerder dood! Roken? Vroege dood door longkanker! Tien kilo meer dan een door ons bepaald ideaalgewicht? Gewrichtsziekten en vroege dood door hart- en vaatziekten! Minder dan een jaar je rijbewijs? Dood in een verschrikkelijk verkeersongeluk!

SjaanTje
Forum fan

Bericht door SjaanTje » 03 mei 2006 00:25

frans schreef:Dat neemt natuurlijk niet weg dat astrologie zoals astrologen ed dat beoefenen met alle flauwekul zoals ascendanten, invloed van planeten ed die daar omheen hangt natuurlijk geheel op onzin berust.
Zou het niet mogelijk zijn, dat degenen die in vroeger tijden de zaai- en oogsttijden moesten bepalen aan de hand van de stand van bepaalde sterren, op een gegeven moment gemerkt hebben dat er bij een bepaalde samenloop van fenomenen wat meer emotionele kinderen geboren werden, of wat meer wiskundig begaafde kinderen? En dat die mensen een systeem hebben bedacht om dat te berekenen en bij te stellen en weer te berekenen, totdat er een eenduidig systeem in ontstond?
Kun je zeker weten dat die mensen vroeger gewoon maar wat uit hun duim gezogen hebben om interessant te doen? Dat ze daar hun voor die tijden kostbare energie in staken?
Ik weet: dat hebben profeten en apostelen ook al milennialang gedaan, maar kun je het zeker weten dat de astronomen van vroeger dat ook deden?

Er zijn weleens hele kleine onderzoekjes gedaan waarin er overeenkomsten in bepaalde aspecten van een geboortehoroscoop zijn ontdekt bij atleten en kunstenaars. Als je wilt aantonen dat het niet kan werken, zou je van heel veel verschillende mensen heel veel eigenschappen moeten kennen en van al die mensen de geboortehoroscoop moeten laten maken. Bij mijn weten is een dergelijk serieus onderzoek nog nooit door tegenstanders gedaan. Als uit zo'n onderzoek zou komen dat het allemaal niet klopt (en het liefst nog een paar keer met hetzelfde resultaat), erken ik de waarschijnlijkheid dat het niet klopt. Als uit een vluchtig lezen van een paar verzinseltjes 'blijkt' dat het niet klopt, blijf ik twijfelen. Is dat openstaan voor esoterisch gebrabbel of een werkelijk vrije geest die zich niets laat wijsmaken, ook niet door fundamentalistische 'wetenschappers'? :P

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 03 mei 2006 00:45

Ik heb hier een leuk boekje in de kast staan "De mythe van de Astrologie" daarin wordt uit de doeken gedaan dat astrologie gebaseerd is op het oude amulet-denken,

"iets in de vorm van heeft eigenschappen van."

een visamulet beschermt tegen verdrinken.

De sterrenbeelden van de dierenriem hebben eenzelfde amuletwaarde: heldhaftige leeuw etc. Als je naast het geboorteteken ook nog de planeten meeneemt wordt de zaak nog ingewikkelder: de snelle mercurius is de patroon van de dieven, en de trage saturnus de patroon van de wijsheid en rust. Rode mars van oorlog en witte heldere venus van schoonheid.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 03 mei 2006 01:17

SjaanTje schreef:Er zijn weleens hele kleine onderzoekjes gedaan waarin er overeenkomsten in bepaalde aspecten van een geboortehoroscoop zijn ontdekt bij atleten en kunstenaars. Als je wilt aantonen dat het niet kan werken, zou je van heel veel verschillende mensen heel veel eigenschappen moeten kennen en van al die mensen de geboortehoroscoop moeten laten maken. Bij mijn weten is een dergelijk serieus onderzoek nog nooit door tegenstanders gedaan. Als uit zo'n onderzoek zou komen dat het allemaal niet klopt (en het liefst nog een paar keer met hetzelfde resultaat), erken ik de waarschijnlijkheid dat het niet klopt. Als uit een vluchtig lezen van een paar verzinseltjes 'blijkt' dat het niet klopt, blijf ik twijfelen. Is dat openstaan voor esoterisch gebrabbel of een werkelijk vrije geest die zich niets laat wijsmaken, ook niet door fundamentalistische 'wetenschappers'? :P
Zou het niet veel eerlijker zijn als de voorstanders van horoscopen eens laten zien dat het OVERTUIGEND werkt, in plaats van de burden of proof bij de scepticus te leggen om aan te tonen dat het niet werkt? Of te wijzen op zeer vage en nauwelijks significante correlaties die over een oorzakelijk verband werkelijk geen iota zeggen? Wel graag op de juiste en eerlijke manier omgaan met twijfel en scepsis, ajb.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

SjaanTje
Forum fan

Bericht door SjaanTje » 03 mei 2006 01:29

cymric schreef:Zou het niet veel eerlijker zijn als de voorstanders van horoscopen eens laten zien dat het OVERTUIGEND werkt, in plaats van de burden of proof bij de scepticus te leggen om aan te tonen dat het niet werkt? Of te wijzen op zeer vage en nauwelijks significante correlaties die over een oorzakelijk verband werkelijk geen iota zeggen? Wel graag op de juiste en eerlijke manier omgaan met twijfel en scepsis, ajb.
Neenee, deze mensen zijn al drie- tot vierduizend jaar en misschien nog wel langer bezig met deze dingen. Dan moet je als je het aanvecht met de bewijzen komen, zoals ook godsdienstige dogma's min of meer overtuigend door de uitdagers zijn weerlegd.
Jij vindt dat het niet klopt? Goed, bewijs dat dan maar. Waarom moeten mensen uittentreure met bewijzen komen omdat anderen sceptisch zijn?
Als ik bijvoorbeeld vind dat chemotherapie net zo goed tegen kanker helpt als iatrosofie, zal ik zelf met cijfers, analyses en conclusies moeten komen. Waarom moeten de oncologen zich in dit geval steeds maar weer bewijzen?

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 03 mei 2006 02:01

SjaanTje schreef:
cymric schreef:Zou het niet veel eerlijker zijn als de voorstanders van horoscopen eens laten zien dat het OVERTUIGEND werkt, in plaats van de burden of proof bij de scepticus te leggen om aan te tonen dat het niet werkt? Of te wijzen op zeer vage en nauwelijks significante correlaties die over een oorzakelijk verband werkelijk geen iota zeggen? Wel graag op de juiste en eerlijke manier omgaan met twijfel en scepsis, ajb.
Neenee, deze mensen zijn al drie- tot vierduizend jaar en misschien nog wel langer bezig met deze dingen. Dan moet je als je het aanvecht met de bewijzen komen, zoals ook godsdienstige dogma's min of meer overtuigend door de uitdagers zijn weerlegd.
Kul. 'Bezig zijn met' is niet gelijk aan 'produceert overtuigende resultaten'. Dit is een verkapt argument vanuit autoriteit: we zijn al zo lang bezig, dan moet het wel goed zijn. Sorry, dat werkt niet. Resultaten, die werken. Zelfs al zouden atheïsten, agnosten en andere rebellen geen steekhoudende argumenten hebben voor hun overtuiging, dan nog is religie op grond van het gebrek aan overtuigend bewijs dat het werkt of zo gaat te weerleggen. (Ook al is de religieuze het daar vanzelfsprekend niet mee eens.)
Jij vindt dat het niet klopt? Goed, bewijs dat dan maar. Waarom moeten mensen uittentreure met bewijzen komen omdat anderen sceptisch zijn?
Bijvooorbeeld omdat ik het bewijs heel eerlijk niet ken? Toegeven van lacunes in kennis is iemand niet aan te rekenen. Daarom: waar is het bewijs dat astrologie statistisch significante voorspellingen doet? Waar is het bewijs dat er een oorzakelijk verband uit die eventuele voorspelling rolt? Waarom gebruiken verzekeringsmaatschappijen geen astrologische berekeningen bij het vaststellen van mijn premie?
Als ik bijvoorbeeld vind dat chemotherapie net zo goed tegen kanker helpt als iatrosofie, zal ik zelf met cijfers, analyses en conclusies moeten komen. Waarom moeten de oncologen zich in dit geval steeds maar weer bewijzen?
Valse tegenstelling: het is de iatrosofie die zich moet bewijzen tegenover oncologie, en de oncologie is gedocumenteerd. Ik neem verder niet aan dat je tot het stel zielepoten behoort dat na het vaststellen van de diagnose 'kanker' het alternatieve circuit rondhobbelt zoals dat arme mens Millecam. Je gaat linea recta naar de oncoloog, want die kan bogen op jarenlange objectieve studie van kanker, met kilometers onderzoek en literatuur als impliciet 'bewijs'. Als je daaraan twijfelt (we zijn strikt genomen maar een eeuw of wat ermee bezig, in tegenstelling tot de duizenden jaren dat de mensheid met kruiden en sterrenbeelden klooit): wel, doodgaan doen we toch allemaal eens, nietwaar...?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC » 03 mei 2006 08:16

SjaanTje schreef:Doe dat! En vermeld dan ook het moderne bijgeloof: de statistiek!
Recent, statistisch onderzoek heeft uitgewezen dat van alle 12-jarige meisjes in het Antwerps stedelijk onderwijs, er 8,33 procent maagd is.
Stel je voor: 8,33 procent van alle 12-jarige meisjes!

De anderen waren stier, vissen, kreeft...
Ni dieu, ni maître.

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience » 03 mei 2006 12:53

cymric schreef:
Bijvooorbeeld omdat ik het bewijs heel eerlijk niet ken? Toegeven van lacunes in kennis is iemand niet aan te rekenen. Daarom: waar is het bewijs dat astrologie statistisch significante voorspellingen doet? Waar is het bewijs dat er een oorzakelijk verband uit die eventuele voorspelling rolt? Waarom gebruiken verzekeringsmaatschappijen geen astrologische berekeningen bij het vaststellen van mijn premie?
dit doen sommige verzekeringsmaatschappijen,
misschien al in de U.S.A. en Duitsland
vermoed ik,...... het zou mij niet verwonderen :)
Sommige werkgevers maken al ge(mis)bruik van een zgn. astrologische analyse door geen zgn. ' luie sterrebeelddrager ', ' te plaatsen, het liefst zgn. actieve/dynamische tekens/ horoscoopprofielen.
Als de berichtgeving hierover op waarheid berust. Dan denk ik niet aan new-age-flut-tijdschriften, maar aan ' psychology today ' of ' Psychologie Heute '.... had ik dat niet in de Psychologie Heute gelezen :?... dat ze deze praktijken aan de kaak stelden, en veroordeelden... :?:
http://www.psychologie-heute.de/
http://www.psychologytoday.com/
Al naar gelang de funktie kunnen ook creatieviteit, intuitie, of
extreme rationaliteit in het voordeel van de sollicitant(e) zijn.
Net zoals dat sommige werkgevers oudere werknemers, homoseksuelen, vrouwen en allochtonen discrimineren, doen ze dat in onze moderne tijd nu ook met horoscopen. :?: :(

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience » 03 mei 2006 14:15

JanC schreef:
SjaanTje schreef:Doe dat! En vermeld dan ook het moderne bijgeloof: de statistiek!
Recent, statistisch onderzoek heeft uitgewezen dat van alle 12-jarige meisjes in het Antwerps stedelijk onderwijs, er 8,33 procent maagd is.
Stel je voor: 8,33 procent van alle 12-jarige meisjes!

De anderen waren stier, vissen, kreeft...
:P

Plaats reactie