astrologie en karakter

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 03 mei 2006 14:17

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

HarrieMe
Ervaren pen

Re: astrologie en karakter

Bericht door HarrieMe » 12 jun 2006 22:59

[quote="SjaanTje"][quote="doctorwho"]"Volgens onze bevindingen bevat een stripverhaal meer waarheid dan de welbekende wekelijkse of dagelijkse horoscopen"[/quote]
Stompzinnig onderzoek. Je reduceert een hele 'wetenschap' (denksysteem is misschien beter?) naar een wekelijks lulverhaaltje dat rechtstreeks uit de duim van een redactiemedewerker van de Margriet komt, en zegt dan dat het niet klopt.
Diezelfde medewerker schrijft '1 plus 1 is 6' en voila! de hele wiskunde kan de prullenbak in, na uitgebreid onderzoek natuurlijk.

Overigens wil ik daarmee niet beweren dat ik 'heilig in astrologie geloof'. Je moet er alleen net iets meer van (willen) weten om een wat verstandiger/eerlijker oordeel te kunnen vormen. En geen modern media-kletspraatje met een uitgebreid millenia-oud wereldwijd denksysteem vergelijken.[/quote]

Allemaal een kwestie van geloven, geloof ik.

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 12 jun 2006 23:08

Kan een mens qua karakter veranderen??
Wat de oren vertellen, zien de ogen.

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 12 jun 2006 23:09

wahlers schreef:Een welbesteed onderzoek met een revolutionaire conclusie!!! :lol:

Volgend onderzoek:
"Is de aarde plat?"

MvG Wim Ahlers.
Alleen zijn bewoners

Samante

Bericht door Samante » 12 jun 2006 23:12

distiple schreef:Kan een mens qua karakter veranderen??
Volgens mij wel. Een ingrijpende gebeurtenis bijvoorbeeld maar ook een beroerte kan daarvan de oorzaak zijn. Wellicht zijn er nog meer oorzaken aan te wijzen.

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 12 jun 2006 23:13

Samante schreef:
Volgens mij wel. Een ingrijpende gebeurtenis bijvoorbeeld maar ook een beroerte kan daarvan de oorzaak zijn. Wellicht zijn er nog meer oorzaken aan te wijzen.
Dan is de link geboortedatum en karakter dus onzin.

Samante

Bericht door Samante » 12 jun 2006 23:21

distiple schreef:
Samante schreef:
Dat denk ik ook. Als ik een horoscoop lees moet ik altijd even checken welke naam er boven staat. Die van mijn broers of die van mezelf. Het is leuk tijdverdrijf vind ik, net als bijvoorbeeld Tarot.

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 12 jun 2006 23:24

Samante schreef:
distiple schreef:
Samante schreef: Volgens mij wel. Een ingrijpende gebeurtenis bijvoorbeeld maar ook een beroerte kan daarvan de oorzaak zijn. Wellicht zijn er nog meer oorzaken aan te wijzen.
Dat denk ik ook. Als ik een horoscoop lees moet ik altijd even checken welke naam er boven staat. Die van mijn broers of die van mezelf. Het is leuk tijdverdrijf vind ik, net als bijvoorbeeld Tarot.
Ik geloofniet in tarotkaartenhororscopen en t dies meer zij.
Wat mijbetreft is het het zoeken nr strelingen van het ego,
en excuseszoeken voor iemands fouten.

Samante

Bericht door Samante » 12 jun 2006 23:28

Ik geloof er ook niet in. Maar of je nu de tijd verdrijft met ezeltje prik of het lezen van de tarot, het is soms een aangename verpozing.

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 12 jun 2006 23:31

O ja, ieder zn hobbies. :D

Samante

Bericht door Samante » 12 jun 2006 23:33

Tarot en astrologie zijn spelletjes waarbij je in het wilde weg aan het schieten bent en altijd wel doel treft. :wink:

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 12 jun 2006 23:44

Samante schreef:Tarot en astrologie zijn spelletjes waarbij je in het wilde weg aan het schieten bent en altijd wel doel treft. :wink:
Laat Bin Laden het maar niet horen.

frans
Forum fan

Bericht door frans » 13 jun 2006 02:01

Ik heb het vervolg van deze hele discussie blijkbaar gemist :D
SjaanTje schreef:
frans schreef:Dat neemt natuurlijk niet weg dat astrologie zoals astrologen ed dat beoefenen met alle flauwekul zoals ascendanten, invloed van planeten ed die daar omheen hangt natuurlijk geheel op onzin berust.
Zou het niet mogelijk zijn, dat degenen die in vroeger tijden de zaai- en oogsttijden moesten bepalen aan de hand van de stand van bepaalde sterren, op een gegeven moment gemerkt hebben dat er bij een bepaalde samenloop van fenomenen wat meer emotionele kinderen geboren werden, of wat meer wiskundig begaafde kinderen?
Een verstandige boer kijkt niet naar de stand van de sterren om te bepalen wanneer hij zaait, maar naar de seizoenen, die uitsluitend door de zon bepaald worden. Dat is nu zo, en dat was vroeger ook al zo.
Los daarvan, als ze dat effect opgemerkt zouden hebben dan moet dat effect er nu nog steeds zijn. In moderne onderzoeken waar gekeken wordt naar persoonlijkheidseigenschappen en sterrenbeelden blijkt echter steeds weer dat er geen significant verband is tussen je persoonlijkheid en de stand van de sterren bij je geboorte. Dus waarschijnlijk hebben astrologen vroeger ook geen significant effect gevonden. Ze hebben dus hoogst waarschijnlijk met veel wishfull thinking en te kleine steekproeven ondeugdelijke conclusies getrokken waar nu nog hele volksstammen achteraan hobbelen.
En dat die mensen een systeem hebben bedacht om dat te berekenen en bij te stellen en weer te berekenen, totdat er een eenduidig systeem in ontstond?
:D Kom kom, nu doe je net of die lui wetenschap bedrijven. :D
Van bijstellen is nu juist geen sprake omdat vele mensen in astrologie geloven ondanks dat deze theorie keer op keer onjuist blijkt te zijn. Dus zoals we ook geen toekomst meer lezen in bloedspetters uit de ingewanden van schapen, zouden we ook eens moeten stoppen met het turen naar planeten om daaruit onze toekomst af te lezen.
Dat astrologie een illusie is verder ook voor de hand liggend omdat er uberhaupt geen manier te bedenken is waarop mars of jupiter significante invloed op ons leven kunnen uitoefenen. Dat terwijl er honderden meer ingrijpende effecten tijdens onze ontwikkeling te bedenken zijn die wel invloed op onze persoonlijkheid zouden kunnen hebben, maar waarvan die invloed ook uitermate lastig objectief vast te stellen is. ( en welke invloed ook door hokus pokus astrologen nooit vastgesteld is).
Kun je zeker weten dat die mensen vroeger gewoon maar wat uit hun duim gezogen hebben om interessant te doen? Dat ze daar hun voor die tijden kostbare energie in staken?
Ik weet: dat hebben profeten en apostelen ook al milennialang gedaan, maar kun je het zeker weten dat de astronomen van vroeger dat ook deden?
Zeker weten kan ik dat niet, maar als hun resultaten niet reproduceerbaar zijn is de kans groot dat er sprake is van leugen, misleiding of simpelweg van verkeerd geinterpreteerde gegevens.
Er zijn weleens hele kleine onderzoekjes gedaan waarin er overeenkomsten in bepaalde aspecten van een geboortehoroscoop zijn ontdekt bij atleten en kunstenaars. Als je wilt aantonen dat het niet kan werken, zou je van heel veel verschillende mensen heel veel eigenschappen moeten kennen en van al die mensen de geboortehoroscoop moeten laten maken. Bij mijn weten is een dergelijk serieus onderzoek nog nooit door tegenstanders gedaan. Als uit zo'n onderzoek zou komen dat het allemaal niet klopt (en het liefst nog een paar keer met hetzelfde resultaat), erken ik de waarschijnlijkheid dat het niet klopt. Als uit een vluchtig lezen van een paar verzinseltjes 'blijkt' dat het niet klopt, blijf ik twijfelen. Is dat openstaan voor esoterisch gebrabbel of een werkelijk vrije geest die zich niets laat wijsmaken, ook niet door fundamentalistische 'wetenschappers'? :P
Je zegt het zelf al; "kleine onderzoekjes". Statistisch niet significant. Een recent groot onderzoek zoals jij voorstelt verwees astrologie nu juist naar de prullenbak (zie topic starter). Wat moet ik mij overigens voorstellen bij fundamentalistische wetenschappers?

Met vriendelijke groet,

Frans

HarrieMe
Ervaren pen

Astrologie?

Bericht door HarrieMe » 13 jun 2006 11:22

Of je het geloof uit een bijbel haalt, de kaarten of uit de sterren, maakt niks uit. Allemaal hetzelfde. Als je zonodig in astrologie wilt geloven, lees dan van alle sterrenbeelden de voorspelling en ontdek eens da ze allemaal voor jou gelden.
Zo algemeen als die dingen geschreven zijn is er altijd wel iets te vinden dat jou aanspreekt. :?
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 13 jun 2006 12:47

Welkom HarrieMe,

Je bent vast niet die andere harrie :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie