Nieuws onafhankelijk of toch "gestuurd"?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Universal soldier
Forum fan
Contacteer:

Re: Nieuws onafhankelijk of toch "gestuurd"?

Bericht door Universal soldier » 11 mei 2020 20:22

Hallo Forum members.

Ik weet niet of ik nu off topic bezig ben? Maar kreeg vandaag in mijn e-mail box een PDF bestand, wat een krant blijkt te zijn. Deze krant geeft te kennen onafhankelijk te zijn en het "andere" geluid te laten horen cq lezen. Heb de krant eens doorgenomen. Het werd me gelijk duidelijk dat deze krant een bepaalde invalshoek heeft. Hoofd onderwerp: "VRIJHEID".

Ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden? De informatie is te vinden op de website: www.deanderekrant.nl . Ik zelf vind het altijd essentieel om alles in de juiste context te plaatsen. Dunkt me jullie ook. Is hier sprake van een hetze? Of zet deze krant zoden aan de dijk? Mijn visie is die van bekijk meerdere kanten van een verhaal. Ik ben dan ook niet uitgesproken voor of tegenstander van deze krant. Het is i.i.g. een hele andere toon dan wat men in het dagelijkse nieuws laat horen en zien.

Alle goeds en ik lees jullie reacties graag.

-US- aka -FS-
Universal Soldier a.k.a. Fred-E Skywalker.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 11 mei 2020 20:42

Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 mei 2020 05:03

Fenomeen schreef:
11 mei 2020 20:42
Het was even zoeken:

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b6523f47/
Ik ben ook gaan zoeken, maar kan nieuws van kranten achter de betaalmuur niet lezen. Wel vond ik deze samenvatting van een artikel in het NRC:

Enkele weken geleden werden 50.000 exemplaren van De Andere Krant gedrukt, een pro-Russische krant die de andere kant (lees: Poetinpropaganda) vertelde. Op de orthodox-christelijke, pro-Russische website Novini werd er flink reclame voor deze krant gemaakt. NRC Handelsblad heeft nu ontdekt dat de financier van De Andere Krant bioboer Hugo Jansen is. Hij stond garant voor het geld dat niet door crownfunding werd opgebracht. De drukkosten bedroegen 6.500 euro.

Jansen blijkt een klassieke antisemitische complotdenker. Joodse bankiers zouden verantwoordelijk zijn ISIS en voor de kredietcrisis. Rusland is het enige land in de wereld dat kan voorkomen dat Israël, via Amerika, de wereldheerschappij zal vestigen. Jansen was daarom ook betrokken bij de protesten van Occupy.
Born OK the first time

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 12 mei 2020 05:23

Rereformed schreef:
12 mei 2020 05:03
Ik ben ook gaan zoeken, maar kan nieuws van kranten achter de betaalmuur niet lezen.
Excuses.
Mijn browser staat zo afgesteld dat ik de meeste artikelen achter een betaalmuur kan lezen.
Ik kan alleen dan niet zien dat het artikel achter een betaalmuur zit, vandaar.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 mei 2020 07:04

Fenomeen schreef:
12 mei 2020 05:23
Mijn browser staat zo afgesteld dat ik de meeste artikelen achter een betaalmuur kan lezen.
Ik kan alleen dan niet zien dat het artikel achter een betaalmuur zit, vandaar.
Het is een variant van het probleem dat Jona Lendering vijf jaar geleden aankaartte: de geschiedkunde als wetenschap zag hij ten onder gaan aan de stortvloed van pseudowetenschap op het internet. Degelijke informatie krijg je namelijk via boeken waar je veel voor moet betalen, en dus bereikt het enkel een kleine elite. Deze informatie is kansloos in vergelijking tot de lawine aan gratis (internet)informatie die aangeboden wordt, maar veelal pseudowetenschappelijk, propagandamateriaal of totaal nep.
Born OK the first time

Universal soldier
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Universal soldier » 12 mei 2020 09:18

Dank voor de reacties! Daar kan ik wel wat mee!

Goeds.

-US- aka -FS-
Universal Soldier a.k.a. Fred-E Skywalker.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 mei 2020 09:24

Hoe nieuws "fout" de wereld in kan worden gestuurd.
Complotdenkers gaan aan de haal met een deel van wat er is gezegd en uit zijn verband gerukt.
Dit alles gezegd door de wetenschapper als bron te noemen.
https://www.dvhn.nl/groningen/Longarts- ... voor RIVM'
De Nederlandse longarts David Prins, werkzaam in het astmacentrum in het Zwitserse Davos, zette een video met 'een ander geluid' over het coronavirus op Youtube. Maar allerlei partijen waar hij niet achter staat, gingen ermee aan de haal.

In de video behandelt Prins - opgegroeid in Friesland en opgeleid aan het UMCG in Groningen - een aantal vragen omtrent het corona-virus. 5G komt voorbij, net als Bill Gates en vaccineren. Omdat Prins over dat laatste kritisch is, wordt de video omarmd en volop gedeeld door complotdenkers.

David schreef:Lieve mensen, gisteren heb ik een video online gezet over COVID-19. Het onderwerp leeft blijkbaar, want de video gaat viral. Ik heb besloten een korte disclaimer te maken. Mijn video wordt ook door anderen gedeeld op youtube en sommige andere kanalen. Er zitten kanalen/websites tussen waar ik NIET achter sta. Er wordt soms ook onjuiste tekst bijgezet die niet van mij komt. Ik wil onderstaande als aanvulling expliciet toevoegen. Ik roep in mijn video NIET dat een vaccin niet noodzakelijk kan zijn. Ik steun de ontwikkeling van een veilig vaccin en denk dat het één van de bijdragen kan zijn om het virus te bestrijden.

Erg dat de oorspronkelijke spreker hier een extra aantekening bij moet gaan zetten.
Maar welk bericht zal het sterkste doorkomen en het meest gedeeld worden?

Toch denk ik, dat David hierover wel erg naïef is geweest door niet van te voren ingecalculeerd te hebben wat het effect van zijn woorden zou kunnen zijn.
Vooral zijn kritiek, dat veel media een censuur zouden hebben en er veel onwelgevallige berichten verwijderd worden.
Of dat nu wel terecht is of niet is dan een andere discussie, maar wordt wel degelijk meegenomen binnen alle soorten van complottheorieën, waartegen hij zich nu moet verweren.
Als hij de manier van denken zou begrijpen van de mensen die zo anders op zijn woorden reageerden dan zijn bedoeling zou zijn geweest, had hij wsl. toch andere bewoordingen gebruikt.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

worteltje
Geregelde verschijning

Bericht door worteltje » 20 mei 2020 17:06

s hier sprake van een hetze? Of zet deze krant zoden aan de dijk? Mijn visie is die van bekijk meerdere kanten van een verhaal. Ik ben dan ook niet uitgesproken voor of tegenstander van deze krant. Het is i.i.g. een hele andere toon dan wat men in het dagelijkse nieuws laat horen en zien.
Ik zie het zo. De krant lijkt wel erg pro-Russisch te zijn. Maar de reguliere media hier zijn wellicht wat pro-westers, ook al lijken ze mij (veel) onafhankelijker dan de staatsgezinde media in Rusland en China e.d. Wanneer er grote geopolitieke belangen op het spel staan is het nieuws misschien sneller gekleurd.

Er schijnt destijds bijvoorbeeld te zijn afgesproken dat de NAVO en EU in Europa niet zover richting Rusland trekt. Dit is toch gebeurd. Vanuit Rusland's perspectief is dit natuurlijk gezichts- en machtsverlies. Oekraïne was nog een van de weinige landen in Europa dat nog Russisch-gezind was. Toen dit veranderde met dat EU-referendum hebben ze de Krim geannexeerd. De meeste inwoners van de Krim wilden bij Rusland horen (als je de uitslag van het referendum op de Krim mag geloven). Vanuit dit perspectief is het allemaal wat makkelijker te begrijpen dan de soms dogmatische drang van de reguliere media in het westen waarbij Rusland altijd als enorm slecht wordt afgebeeld. Niet dat ik het annexeren goedkeur trouwens...

Het kan best zijn dat de reguliere media in het verleden (misschien onbewust door de Amerikanen op hun woord te geloven) mee hebben geholpen een stemming te creëren waarbij de oorlogsplannen van Amerika goed werden gekeurd. Er waren geen massavernietigingswapens in Irak en de situatie in Libië was met Khadaffi velen malen beter dan nu. Waarom de Amerikanen dan toch deze landen aanviel durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk wilden ze hun machtspositie in de wereld vergroten, maar wie ben ik? Moeilijk om dit te achterhalen met alle complottheorieën die erover zijn.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 mei 2020 02:45

Ik denk niet dat het nieuws bewust gestuurd wordt, maar het is niet vrij vsn vooroordelen. Zo wordt Rusland nog altijd bekekem door de lens van de koude oorlog. En zijn alle nieuwsmedia in de VS schatplichtig aan hun adverteerders. In Europa is het ietsjes beter, maar de invloed van het geld is ook hier aanwezig. Het is daaronmzinvol om de visie van meerdere culturen te kennen. Maar geen ervan is zonder vooringenomenheid.
Ik wens u alle goeds

worteltje
Geregelde verschijning

Bericht door worteltje » 23 mei 2020 00:10

Peter van Velzen schreef:
21 mei 2020 02:45
Ik denk niet dat het nieuws bewust gestuurd wordt, maar het is niet vrij vsn vooroordelen. Zo wordt Rusland nog altijd bekekem door de lens van de koude oorlog. En zijn alle nieuwsmedia in de VS schatplichtig aan hun adverteerders. In Europa is het ietsjes beter, maar de invloed van het geld is ook hier aanwezig. Het is daaronmzinvol om de visie van meerdere culturen te kennen. Maar geen ervan is zonder vooringenomenheid.
Als de nieuwsmedia in de VS schatplichtig zijn aan hun adverteerders, is er dan geen sprake van bewust gestuurd nieuws?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 mei 2020 04:04

worteltje schreef:
23 mei 2020 00:10
Als de nieuwsmedia in de VS schatplichtig zijn aan hun adverteerders, is er dan geen sprake van bewust gestuurd nieuws?
Ik denk dat de meeste nieuwslezers zich niet bewust zijn van de bias. En ook veel journalisten niet. Maar wel de commerciëel directeuren van de netwerken. Maar ook die kunnen zichzelf wijsmaken dat ze objectief zijn. In de praktijk is men dat slechts in geringe mate. Hoeveel hangt af van het onderwerp en verschilt ookper netwerk.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie