Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door dikkemick » 26 jan 2020 10:40

Een oud en wederom nu recent topic:
Het coronavirus heeft een ongekende chaos veroorzaakt in de Chinese miljoenenstad Wuhan. Op beelden zijn onder meer zieke mensen te zien die bewusteloos op straat liggen. Meer dan 2000 mensen zijn wereldwijd besmet geraakt met het virus, ook in Frankrijk, de VS, Japan en Canada. In China zijn al 56 doden te betreuren. Volg hier het liveblog over de ontwikkelingen van de epidemie.
https://www.ad.nl/buitenland/coronaviru ... ~abbe29d9/

Zou de mensheid dan toch ooit ten onder gaan aan het kleinste organisme dat er is? Een virus. verspreiding is niet meer tegen te gaan. Het virus is dan ook niet meer te isoleren tot Wuhan zelf. je hebt met globalisering te maken, maar ook met incubatietijden en exponentiële verspreiding.
Zo grijpt moedertje natuur uiteraard wel in bij overbevolking en als mensen het tevens niet zo nauw nemen met hygiëne.
.
Toch maar een eigen topic geven en afgesplitst van H7N9 al een boel doden in China. Maria
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Gerard R.
Bevlogen

Re: H7N9 al een boel doden in China.

Bericht door Gerard R. » 26 jan 2020 10:58

Dikkemick schreef:
Zo grijpt moedertje natuur uiteraard wel in bij overbevolking en als mensen het tevens niet zo nauw nemen met hygiëne.
Tsja... moedertje natuur... het universum... noem het wat.. :D
Griep en nog wat ziekten letten overigens niet zo op overbevolking, hygiëne, prudentie etc..
Die plagen zijn er nou eenmaal en dat kan je hoogstens proberen te isoleren als je niet onmiddellijk
een middeltje hebt. Zelfs pokken bestaat nog. Of niet te verhelpen TBC en meer.
Maar wat is 'isoleren' in een wereld waarin de mobiliteit wel erg hoog op het verlanglijstje
staat. (Met nog meer lastige gevolgen overigens.)
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 26 jan 2020 22:35

Gerard R. schreef:
26 jan 2020 10:58
Griep en nog wat ziekten letten overigens niet zo op overbevolking, hygiëne, prudentie etc.
voor virussen is de mens natuurlijk een fantastische gastheer, die zijn met belachelijk veel :)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 jan 2020 08:56

appelfflap schreef:
26 jan 2020 22:35
Gerard R. schreef:
26 jan 2020 10:58
Griep en nog wat ziekten letten overigens niet zo op overbevolking, hygiëne, prudentie etc.
voor virussen is de mens natuurlijk een fantastische gastheer, die zijn met belachelijk veel :)
Ar zijn 1.400 miljard insecten voor elk mens, dus dat aantal valt wel mee. Hun verwoestend effect op de rest is weer wat anders.
.
Ik wens u alle goeds

worteltje
Geregelde verschijning

Bericht door worteltje » 27 jan 2020 14:39

Het Corona-virus een griep/influenza variant. De doden zijn waarschijnlijk ouderen/anderzijds zieken. Het % doden is volgens mij vergelijkbaar met de "normale" griep. Het is natuurlijk afwachten en meer onderzoek is nodig om te achterhalen hoe gevaarlijk het nou echt is, maar tot die tijd maak ik mij geen zorgen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 jan 2020 16:58

worteltje schreef:
27 jan 2020 14:39
Het Corona-virus een griep/influenza variant. De doden zijn waarschijnlijk ouderen/anderzijds zieken. Het % doden is volgens mij vergelijkbaar met de "normale" griep. Het is natuurlijk afwachten en meer onderzoek is nodig om te achterhalen hoe gevaarlijk het nou echt is, maar tot die tijd maak ik mij geen zorgen.
Dat doe ik ook (nog) niet. Het klinkt mij nog steeds wel erg als een doodnormaal griepvirus in de oren. Waar ik me soms wel "zorgen" om kan maken is dat er wellicht ooit een zeer 'kwaadaardig' virus evolueert waartegen geen kruid gewassen is. Dat die oppermachtige mens...de kroon op de schepping ten onder gaat aan het kleinste dat er is.
Hoewel Darwin er dan wel voor zorgt dat er resistentie ontstaat. Survival of the fittest! Wat een machtig mooi concept!!!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door appelfflap » 27 jan 2020 17:31

worteltje schreef:
27 jan 2020 14:39
niet panikeren maar waakzaam zijn. Beseffen dat we niets weten en de enige informatie uit een communistisch regime komt (die verbloemen rampen graag)

het enige feit is dat China dit NIET aanpakt als een gewone griep.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 27 jan 2020 19:56

Documentairereeks op Netflix in 6 delen:

In de reeks Pandemic: How to Prevent an Outbreak volgen we niet alleen dokters, maar ook wetenschappers welke in de frontlinie staan in de strijd tegen griep.

https://www.serietotaal.nl/nieuws/10345 ... n-outbreak

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=fPs90HZbSVQ
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 feb 2020 18:31

https://nos.nl/artikel/2322773-flinke-t ... nitie.html
13-2-2020
In de Chinese provincie Hubei is het aantal besmettingen en doden door het coronavirus flink gestegen. Het dodental in de zwaar getroffen provincie is volgens de lokale gezondheidsautoriteit gisteren opgelopen van 1068 tot 1310. Het aantal besmettingen steeg van 33.366 tot 48.206.

De opvallende toename van het aantal besmettingen is volgens correspondent Sjoerd den Daas grotendeels te verklaren door nieuwe diagnostische criteria vanuit de overheid. Die geldt volgens functionarissen alleen voor de provincie Hubei.

De cijfers
Er zijn wereldwijd 60.335 getelde ziektegevallen, waarvan 59.810 in China vastgesteld. Het gros van dat laatste cijfer valt in de provincie Hubei (48.206). Van de 525 bekende ziektegevallen buiten China, zijn er 46 in Europa (35 in de EU, 9 in het Verenigd Koninkrijk).

In China zijn volgens de autoriteiten daar 1368 doden gevallen door het coronavirus, waarvan 1310 in Hubei. Er is buiten China één sterfgeval bekend: in de Filipijnen.

Bronnen onder meer: WHO, CDC, ECDC.
https://nos.nl/artikel/2322580-duizends ... wijnt.html
Krap anderhalve maand na het eerste ziektegeval heeft het coronavirus duizend levens geëist. Hoewel het sterftepercentage met zo'n 2 procent aanzienlijk lager blijft dan bijvoorbeeld het vergelijkbare SARS-virus in 2002 en 2003, maakt de mijlpaal virologen bezorgd. Vooral omdat er nog veel onbekend is over het virus.

Vandaag en morgen bundelen zo'n 300 experts uit de hele wereld in het Zwitserse Genève hun kennis op een speciaal congres, georganiseerd door Wereldgezondheidsorganisatie WHO.

Doel van de bijeenkomst is voorkomen dat het coronavirus een pandemie wordt. Oftewel: een epidemie op meer dan één continent. Dat zal al een hele klus zijn, zegt viroloog Frank van Kuppeveld, verbonden aan de Universiteit Utrecht, vanuit Genève.

https://nos.nl/artikel/2323053-hoe-zit- ... ppers.html
In de stroom publicaties over het nieuwe coronavirus duiken hele sombere studies en meningen van wetenschappers op. Soms met weinig onderbouwing. In andere gevallen zijn het op aannames gebaseerde scenario's. Waarom gebeurt dat eigenlijk?

Het heeft alles te maken met de manier waarop de wereld zich voorbereidt op het verdere verloop van de virusuitbraak. Nu gaat het nog om een regionale uitbraak die zich voor 99 procent afspeelt in China en daarbinnen vooral in de provincie Hubei en de hoofdstad Wuhan.

De strategie van de Wereldgezondheidsorganisatie is gericht op indamming van de epidemie en op maximale beperking van de verspreiding van het virus buiten China. Tot nu toe lukt dat goed. Er zijn in de rest van de wereld maar heel weinig patiënten met Covid-19, zoals de infectie door het nieuwe coronavirus heet.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 15 feb 2020 18:48

Mooie oefeningen voor de plagen die nog gaan komen en die wellicht dodelijker zijn.
Want hoe vervelend ook, economisch vooral, er zullen ergere zijn, ook door verandering van klimaat.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 feb 2020 02:32

Als de cijfers een beetje correct zijn, is er een 2% overlijdens kans. Als dat virus bij onze deur komt is er 8% procent kans dat er iemand van ons gezin overlijdt. Het overlijden van de arts van 35 jaar geeft aan dat je geen 80 hoeft te zijn om eraan dood te gaan.

Niemand doet een autorit als ie 2% kans heeft eraan te sterven.
Wat moeten die Chinezen een angst hebben.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 16 feb 2020 11:27

Tijdens de varkensgriep/ mexicaanse griep heb ik mij niet één moment ongerust gemaakt. Achteraf bleek die griep ook minder erg dan door media (in eerste instantie) was verkondigd. Nu is dat andersom, ik maak mij nu wel zorgen. Ik probeer het maar van mij af te zetten met de wetenschap dat ik er als individu bijna niets aan kan doen.Ik heb geen invloed op het Europese en landelijke beleid. Misschien moet ik het nieuws maar even niet volgen, zodat ik onrustige gedachten hierover beter kan loslaten.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 16 feb 2020 13:30

Een nieuwsartikel als dit bijvoorbeeld:

https://www.nu.nl/coronavirus/6031115/t ... erdam.html

Hierin:
Alle Nederlanders worden thuis gemonitord

Alle 91 Nederlanders worden na aankomst in Nederland gemonitord door het RIVM en de GGD. Zij hoeven niet in quarantaine, in tegenstelling tot de groep Nederlandse evacués uit het Chinese Wuhan. De quarantaine van twee weken was een voorwaarde voor hun vertrek.
Voor mij ontbreekt de logica in dit beleid, ligt dat aan mij?
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 feb 2020 05:23

Bonjour schreef:
16 feb 2020 02:32
Als de cijfers een beetje correct zijn, is er een 2% overlijdens kans. Als dat virus bij onze deur komt is er 8% procent kans dat er iemand van ons gezin overlijdt. Het overlijden van de arts van 35 jaar geeft aan dat je geen 80 hoeft te zijn om eraan dood te gaan.

Niemand doet een autorit als ie 2% kans heeft eraan te sterven.
Wat moeten die Chinezen een angst hebben.
Vooralsnog is slechts een op de 13.000 Chinezen besmet.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 17 feb 2020 07:59

Peter van Velzen schreef:
17 feb 2020 05:23
Vooralsnog is slechts een op de 13.000 Chinezen besmet.
Ja, maar dat komt doordat China zo groot is. En het verbaast me dat het niet sneller in omvang explodeert.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Plaats reactie