Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door doctorwho » 05 jun 2020 18:02

Bonjour schreef:
03 jun 2020 21:17
Ja. Redelijk. Maar er zijn elke dag veel meer dan 5000 man in de supermarkt. Het kan best zijn dat er afgelopen maandag 800 mensen in de supermarkt besmet zijn en 10 op de Dam. Je weet het niet.
In de supermarkt komen geen 5000 mensen tegelijk en is het aantal bezoekers beperkt daar een beperkt aantal verplichte winkelwagentjes.
In de supermarkt zijn de klanten doorgaans geen leuzen aan het roepen om zo aerosolen lekker ver te verspreiden. :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 05 jun 2020 18:04

Rereformed schreef:
05 jun 2020 17:04
Koronatijd veroorzaakte scheiding:
"Mijn vrouw sloot zich twee maanden op in huis. Toen pakte ze haar koffer in en verdween".
Misschien een exemplarisch voorbeeld van een win win situatie :)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 05 jun 2020 21:47

doctorwho schreef:
05 jun 2020 18:02
In de supermarkt komen geen 5000 mensen tegelijk en is het aantal bezoekers beperkt daar een beperkt aantal verplichte winkelwagentjes.
Ik bedoelde niet één vestiging van een supermarkt. Ik bedoelde alle supermarkten bij elkaar.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 jun 2020 04:27

In hoeverre massabijeenkomsten in de open lucht bijdragen aan de verspreiding van het virus is nog onvoldoende onderzocht. Wellicht dat wetenschappers daar nu aan kunnen werken Zonder gericht onderzoek kunnen we alleen afgaan op het aantal covid-19 doden in de 2e en 3e week na zulke evenementen. Wegens de vele andere zalen die dat aantal beïnvloeden ook dat heel moeilijk zijn. De demontstraties vallen bijvoorbeeld samen met het verlichten van de sociale maatregelen. Het aantal vastgestelde besmettingrn is vooral afhankelijk van het aantal testen en de manier van testen (random. op grond van verschijnselen of op grond van beroep) Het zegt daarom helaas weinig.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 06 jun 2020 07:52

Rereformed schreef:
05 jun 2020 17:04
Koronatijd veroorzaakte scheiding:
"Mijn vrouw sloot zich twee maanden op in huis. Toen pakte ze haar koffer in en verdween".
Zoals dit opgeschreven is, is het wel een extreme situatie. Op deze manier komt het waarschijnlijk niet vaak voor. Laten we het eens iets algemener opschrijven.

We gaan eens uit van een lekker gemiddeld gezin, waarvan er duizenden voorkomen in het land. Man, vrouw, 2, 3 kinderen basisschool, middelbare school. Eén werkt 40 uur de ander 20 plus natuurlijk het huishouden. Die moeten opeens thuiswerken, wat een behoorlijke wijziging is, ze moeten de kinderen thuis begeleiden met huiswerk zonder dat ze daarvoor opgeleid zijn met het bijbehorende skype contacten die allemaal om 10 uur zijn, dus voor meerdere kinderen tegelijk. Normaal geeft de wisseling van gezin naar werkkring rust, nu moeten kinderen en werkkring gecombineerd worden. Ze gaan zich zorgen maken over ouders. Hun normale activiteiten kunnen ze compenseren met sporten, sauna, uit eten gaan, familie bezoek of winkelen. Alle sportactiviteiten zijn tijden weggevallen en winkelen is nu geen ontspannen bezigheid meer. Het is voorjaar, dus de mensen zijn aan vakantie toe, maar die grote vakantie is onzeker en de voorjaarsvakantie wordt gecanceld met een coupon, met dus redelijke kans dat je je geld kwijt bent.
Variaties in dit verhaal zijn natuurlijk mogelijk. ipv thuiswerken is er extra werk in de zorg, ontslag. Verzin het maar.
Op zich zou een gezin tegen een stootje moeten kunnen. Nou ja stootje, dit kan je rustig stoot kunnen noemen. Maar kijk eens naar de hoeveelheid scheidingen elk jaar en dat betekent dat er nog veel meer gezinnen al moeilijkheden hebben. Of andere problemen. Lichamelijke klachten worden niet meer behandeld en misschien nog erger, psychische klachten ook niet. Kijk eens hoeveel stress je op al die gezinnen legt.

Het probleem is veel groter dan je zou vermoeden aan de hand van een kop van een roddelblad. De corona wordt duur betaald.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 06 jun 2020 08:41

Bonjour schreef:
05 jun 2020 21:47
doctorwho schreef:
05 jun 2020 18:02
Ik bedoelde niet één vestiging van een supermarkt. Ik bedoelde alle supermarkten bij elkaar.
Daar komen per dag wel een paar meer lijkt me zo. Punt is dat de vergelijking demonstratie versus supermarktklanten enigszins naast de plank geklopt lijkt :)

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 06 jun 2020 08:44

deze week iets daarrond gelezen
in mei '20 zijn er in België een kwart meer scheidingen aangevraagd als in dezelfde maand vorig jaar.

deze situatie is voor iedereen zwaar, daar zijn echt geen/weinig uitzonderingen op

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 06 jun 2020 09:03

doctorwho schreef:
06 jun 2020 08:41
Daar komen per dag wel een paar meer lijkt me zo. Punt is dat de vergelijking demonstratie versus supermarktklanten enigszins naast de plank geklopt lijkt
Lijkt me niet. Je weet niet waar de dagelijkse besmettingen nu optreden en het massale gebruik van de supermarkt maakt dat een goede kandidaat en je weet niet hoeveel besmettingen de demonstraties opgeleverd hebben.
Je hebt dus een dak met een aantal gaten erin maar je weet niet waar het meeste water langs naar binnen komt. En dan zeuren we met z'n allen over één gat.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 jun 2020 09:07

Bonjour schreef:
06 jun 2020 09:03
Je hebt dus een dak met een aantal gaten erin maar je weet niet waar het meeste water langs naar binnen komt. En dan zeuren we met z'n allen over één gat.
En maar blijven zeuren dat we het grootste gat niet hebt ontdekt. :wink:
Ben blij met elk gat wat we enigszins kunt dichten.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 jun 2020 09:16

appelfflap schreef:
06 jun 2020 08:44
deze week iets daarrond gelezen
in mei '20 zijn er in België een kwart meer scheidingen aangevraagd als in dezelfde maand vorig jaar.

deze situatie is voor iedereen zwaar, daar zijn echt geen/weinig uitzonderingen op
Heb je enig idee of de problemen, die aanleiding zijn voor de aanvraag tot scheiding van de maanden april met lock down zijn?
Of dat men, nu ze elkaar op de lip zitten, de knoop doorhakken, die al langere tijd zat te etteren.
Is er ook bekend hoeveel echtparen juist in deze tijd nader zijn gekomen en hebben besloten het toch maar weer eens serieus te gaan proberen?
Nee natuurlijk niet.
Dat blijft dus speculeren.
Zodat nu Corona nu misschien ook misbruikt kan worden als eigenlijke reden.
Maar dat zeggen de cijfers alleen natuurlijk ook niet.
Het blijft speculatie.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 06 jun 2020 09:32

Maria schreef:
06 jun 2020 09:07
Dat is een domme opmerking. De beste gatendichter is de hele economie stilzetten met alle gevolgen van dien.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 jun 2020 10:42

Bonjour schreef:
06 jun 2020 09:32
Maria schreef:
Dat is een domme opmerking. De beste gatendichter is de hele economie stilzetten met alle gevolgen van dien.
In mijn optiek vroeg je erom.
Weer opnieuw een alles of niets reactie en zonder nuancering.
Ik geloof, dat deze manier van doorgaan met een discussie volkomen nieuw is voor mij.
Iig. met jou.

Sorry, daar kan ik niet overweg.
Dan maar dom. :wink:

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 06 jun 2020 10:48

Maria schreef:
06 jun 2020 09:16
Het blijft speculatie.
ik speculeer niet, het is gewoon een feit
net zoals het een feit is dat alle sociale problemen onmiddellijk vergroten

familiaal geweld, alle mogelijke hulplijnen krijgen meer oproepen
armoede neemt toe wat ook nog eens een impact heeft op sociale en familiale problemen
...
dit is geen leuke periode voor niemand

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 06 jun 2020 11:11

Bonjour schreef:
06 jun 2020 09:03
doctorwho schreef:
06 jun 2020 08:41
Daar komen per dag wel een paar meer lijkt me zo. Punt is dat de vergelijking demonstratie versus supermarktklanten enigszins naast de plank geklopt lijkt
Lijkt me niet. Je weet niet waar de dagelijkse besmettingen nu optreden en het massale gebruik van de supermarkt maakt dat een goede kandidaat en je weet niet hoeveel besmettingen de demonstraties opgeleverd hebben.
Voor zover ik wil meegaan met deze analogie wordt er niet gezeurd over een specifiek gat maar omdat er een nieuw gat werd gemaakt.

We weten inderdaad niet hoeveel nieuwe infecties dit gaat opleveren maar dat lijkt me naast de kwestie. We moeten risico's inschatten met de kennis die we nu hebben. Als later blijkt dat die kennis moet bijgesteld worden, dan kunnen we op dat momenten die risico's opnieuw inschatten maar je kan toch moeilijk een beslissing nemen waarbij je de huidige risico-analyse opzij schuift met de woorden dat die in de toekomst achterhaald zal worden.

Op die manier kan er helemaal niets beslist worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 06 jun 2020 11:23

Bonjour schreef:
06 jun 2020 09:32
Maria schreef:
Dit was geen domme opmerking, maar de essentie van het beleid om de zorg overeind te houden.

De economie is niet helemaal stil gezet, maar sociaal verkeer is wel beperkt om de explosieve groei aan het begin van de epidemie te remmen. Dat heeft ertoe geleid dat de (in de haast uitgebreide) IC' s het nog net hebben gered. Overigens ten koste van andere zorg.

Dus ja, elk gat dat je dicht heeft draagt bij. Daarin lijkt me het kopen van levensmiddelen essentiëler dan een demonstratie op de dam.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Plaats reactie