Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door Bonjour » 11 jun 2020 11:55

heeck schreef:
11 jun 2020 10:58
maar wat je hier schrijft voorkomt de kosten van de lockdown niet waar je je, zeker niet onterecht, juist zo over opwindt.
Ik denk dat wanneer je het doel van de lockdown bijstelt van 0 naar een beperkt aantal besmettingen je best wel veel maatregelen kan laten gaan en dat de kosten van de lockdown aanzienlijk zullen dalen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 11 jun 2020 12:28

Bonjour schreef:
11 jun 2020 11:55
heeck schreef:
maar wat je hier schrijft voorkomt de kosten van de lockdown niet waar je je, zeker niet onterecht, juist zo over opwindt.
Ik denk dat wanneer je het doel van de lockdown bijstelt van 0 naar een beperkt aantal besmettingen je best wel veel maatregelen kan laten gaan en dat de kosten van de lockdown aanzienlijk zullen dalen.
Maar dan blijf ik bij mijn vraag, had de overheid Noorditaliaanse toestanden moeten riskeren?

Want hoe ernstig de lockdown moet zijn, hangt af van hoeveel besmettingen er al aanwezig zijn.

Als de europese landen vanaf nieuwjaar serieuze maatregelen genomen hadden om de epidemie hier zoveel mogelijk in te perken dan denk ik ook dat een meer beperkte lockdown aangewezen was. Maar een lockdown die mikt op een R=1 kan voldoende zijn als het aantal besmette personen beperkt is en kan rampzalig uitdraaien als het aantal besmetting al zo hoog is dat zelfs een lineaire verspreiding voor een overrompeling kan zorgen.

Wat moet een overheid dan als ze moet raden naar dat aantal besmettingen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 11 jun 2020 13:04

axxyanus schreef:
11 jun 2020 12:28
Maar dan blijf ik bij mijn vraag, had de overheid Noorditaliaanse toestanden moeten riskeren?
Ze hadden wel en eerder maatregelen moeten nemen, maar beperkter dan wat ze gedaan hebben. En de behandeling moeten beperken.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 11 jun 2020 20:05

lanier schreef:
21 apr 2020 21:00
Met 10 glazen bier in je mik neem je het meestal niet meer zo nauw met de regels.
Er gaan weer terassen dicht. Toen ik dat en de reden waarom hoorde moest ik gelijk aan deze uitspraak denken. Ik zou hem op een tegeltje laten zetten :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 jun 2020 05:30

Bonjour schreef:
11 jun 2020 06:41
Ik denk dat de bedragen niet kloppen. Ik denk dat de kosten meer in de orde van grootte zijn van 100.000.000.000 en de bespaarde levens 100.000. Dan zit je op een miljoen per leven. Met een modaal inkomen van 30.000 kost dat 33 jaar om bijeen te sparen.
'

Als de pandemie ongestoord om zich heen had kunnen grijpen had niemand dergelijke berekeningen gemaakt.

Je maakt overigens enkele zeer domme fouten
Allereerst kun je in 33 jaar geen miljoen sparen van 30.000 Euro inkomen.Je moet ook nog ergens van leden Dus je spaart hoogstens 100.000 Euro, maar laten we zeggen 10.000. (300 Euro per jaar)

Verder hoeft niet iedereen de kosten voor één leven optebrnegn Met gemiddeld 170 Nederlanders voor elk gered leven kom je op 1,7 miljoen Euro spaargeld uit. Je houdt dus zeker 40% van je spaargeld over. Waarschijnlijk veel meer, want het gemiddeld inkomen ligt zeker de helft hoger dan modaal. Maar wellicht wordt de rekening vrijwel geheel bij Jan Modaal gelegd. Dat zou met een premier als Rutte geen verassing zijn.

Wat je inschattingen betreft:
Het Bruto binnenlands product (2019) was 880 miljard. In het eerste kwartel bedroeg de achteruitgang 1,7 % Als dat zich over het hele jaar doorzet dan bedraagt dat slechts 15 miljard Euro (geen 100). Ik schat dat hoogstens half Nederland even zwaar getroffen had kunnen zijn als Bergamo, maar dat brengt het aantal gespaarde levens nog altijd op 190.000. Ergo de kosten bedragen wellicht slechts 75.000 euro per gespaard leven.

Maar zoals ik al zei, als dat was gebeurd had niemand wakker gelegen van welke bedragen dan ook. Men zou slechts aandacht hebben voor het aantal gestorven familieleden en kennissen.
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 12 jun 2020 10:12

Fenomeen schreef:
10 jun 2020 20:58
[
Da's vreemd.
Er zitten wel wat 'mitsen en maren' aan maar 70 % alcohol zou moeten werken bij coronavirussen.
Ik zie wel bij de ingang van supermarkten sprayflacons staan waarvan ik geen idee heb wat er in zit en geen tissues of keukenrol.

Klopt 70% alcohol is afdoende mits je je handen goed inwrijft a la bij het handenwassen. Bij de supermarkt bij de zelfscanafreken-zuil na betalen eerst weer alcoholgel en dan pas met karretje naar de auto. Die handgreep van karretjes worden door medewerkers steeds afgenomen maar heb er geen idee van wat ze daarvoor gebruiken :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 12 jun 2020 11:48

Inmiddels heeft Zweden Nederland ingehaald. Gisteren een reportage vanuit Zweden over hun manier van aanpak. De Zweedse epidemioloog heeft nog alle vertrouwen in de Zweedse aanpak, vooral op wat langere termijn. Het advies daar lijkt beperkt te zijn tot thuisblijven als je symptomen hebt. Mondkapjes ziet hij als symboolpolitiek met als gevaar dat de mensen met klachten met een vals gevoel van veiligheid toch naar buiten gaan.

Bijzonder is wel dat de medische zorg daar zonder problemen de grote toevloed aan kan. Aantal doden is over het geheel genomen lager dan in Nederland. In de grote centra (Stockholm o.a.) weer vergelijkbaar met Nederland.

Ik ben benieuwd hoe over een jaar over één en ander gedacht wordt.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 12 jun 2020 12:24

Bonjour schreef:
11 jun 2020 11:55
heeck schreef:
Dat is een ongespecificeerd fine-tuning-vermogen dat in een soort business-game-achtig spel kan worden gespeeld maar in de werkelijkheid onhaalbaar is vanwege de vereiste hoge graad in compartimentering vwb bemeten van de werkelijkheid, het treffen en handhaven van asynchrone maatregelen en verschillende reactie-tijden per maatregel per groep.

Een inschatting van de verminderde kosten in geld/noodmaatregelen/levens etc., blijft net als nu en zowel hier, als in Zweden, of waar ook, een nacalculatie.

Ook bij de volgende pandemie met een andere graad van besmettelijkheid en bijvoorbeeld minder sterfte maar meer invaliditeit.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 12 jun 2020 13:48

For what it’s worth: Ierland is net Nederland voorbijgegaan in coronadoden per miljoen inwoners.
Nederland nu wereldwijd op de achtste plaats net boven VS. België bovenaan, maar die tellen anders.
https://www.statista.com/statistics/110 ... habitants/
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 jun 2020 05:09

collegavanerik schreef:
12 jun 2020 13:48
For what it’s worth: Ierland is net Nederland voorbijgegaan in coronadoden per miljoen inwoners.
Nederland nu wereldwijd op de achtste plaats net boven VS. België bovenaan, maar die tellen anders.
Op de websitedie ik volg is Ierland Nederland net voorbij gegaan, maar de VS is imiddels wél langzij gekomen. Het verschil is overigens maar 8 doden per miljoen inwoners, dus statistisch is er geen verschil tussen de drie landen. Nog afgezien van de verschillen in telwijze, Het verschil met België is wel enorm. Het telt meer dan tweemaal zoveel doden per miljoen inwoners als Nederland. Hopelijk komt men in de toekomst met een deugdelijke verklaring. Hoeveel telt België méér of Nederland minder of wat doet het ene land beter dan het andere. Want dat kan een goede les zijn voor de toekomst.

Ook de totale sterfte per land over de betreffende maanden wordt vrijwel nergens gepresenteerd. we kunnen dus slechts gissen naar de werkelijke gevolgen van het virus, de genomen maatregelen en de niet-genomen maatregelen en het feitelijk gedrag van de burgers.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 13 jun 2020 13:32

Aanbevolen voor naslag

Geeft grafieken naar te kiezen landen,
Laat je kiezen tussen lineaire en log-schaal,
Keuze tussen dagelijkse tellingen en cumulatief,
Optie om tijdschuif te gebruiken waarmee historische verloop wordt getoond

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 13 jun 2020 14:24

Mullog schreef:
11 jun 2020 20:05
lanier schreef:
Met 10 glazen bier in je mik neem je het meestal niet meer zo nauw met de regels.
Er gaan weer terassen dicht. Toen ik dat en de reden waarom hoorde moest ik gelijk aan deze uitspraak denken. Ik zou hem op een tegeltje laten zetten :)
Dank je wel, ik zal erover nadenken :)

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 13 jun 2020 18:05

lanier schreef:
13 jun 2020 14:24
Mullog schreef:
11 jun 2020 20:05
lanier schreef:
Dank je wel, ik zal erover nadenken :)
Mocht je het doen dan wil ik er wel een aanschaffen :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 13 jun 2020 18:45

collegavanerik schreef:
12 jun 2020 13:48
For what it is worth: Je website statista rekent met een kleiner inwoneraantal dan de laatste gegevens. De populatie van de republiek Ierland is niet 4,85, maar 4,93 miljoen. De juiste gegevens staan hier, waarbij je ziet dat Nederland op 354 slachtoffers/miljoen inwoners staat en Ierland op 345. Ierland zal waarschijnlijk ook de komende weken niet Nederland voorbijgaan, aangezien ze de afgelopen tijd veel minder nieuwe coroagevallen melden dan Nederland terwijl ze veel meer testen uitvoeren.

De VS als geheel gaat vannacht Nederland voorbij in aantal slachtoffers per miljoen. Indiana is de 12e staat die Nederland voorbijgegaan is in aantal slachtoffers per miljoen.
Vilaine schreef:Inmiddels heeft Zweden Nederland ingehaald.
Je volgt het misschien maar heel af en toe. Dit gebeurde namelijk al op 9 mei: viewtopic.php?p=574709#p574709 . :wink:
Het verschil met Nederland is inmiddels aangegroeid tot 129 minder slachtoffers per miljoen inwoners ten gunste van Nederland.
Op 3 juni ging Zweden Frankrijk voorbij in aantal slachtoffers per miljoen inwoners: viewtopic.php?p=575662#p575662 . Het verschil met Frankrijk is inmiddels opgelopen tot 33 slachtoffers/miljoen minder ten gunste van Frankrijk.
Vilaine schreef:Ik ben benieuwd hoe over een jaar over één en ander gedacht wordt.
Dat is voor Scandinaviërs eenvoudig geen vraag meer. Zweden heeft inmiddels achtmaal zoveel coronadoden als Finland en elfmaal zoveel als Noorwegen, en het verschil is nog steeds groter aan het worden, aangezien in Finland en Noorwegen de epidemie zo goed als afgelopen is. Gisteren en eergisteren had Zweden 1251 en 1357 nieuwe coronagevallen, terwijl Finland en Noorwegen bij elkaar opgeteld 21 en 38 nieuwe gevallen erbij kregen.
Born OK the first time

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 13 jun 2020 20:54

Rereformed schreef:
Vilaine wrote:
Inmiddels heeft Zweden Nederland ingehaald.

Je volgt het misschien maar heel af en toe. Dit gebeurde namelijk al op 9 mei: viewtopic.php?p=574709#p574709 .
Ik heb de totale aantallen gevolgd. Dat aantal heeft Zweden een paar dagen geleden ingehaald.

Het lastige van al die getallen is ze te duiden. Het is allemaal afhankelijk van testen, registratie, reden van overlijden. En waarschijnlijk nog wel enkele parameters.
Nieuw Zeeland helemaal covid vrij. 20 dagen geen nieuwe gevallen. Heerlijk om op een redelijk afgelegen eiland te wonen. Overigens doet West-Australië, waar mijn dochter en Nieuw-Zeelandse kleinkinderen wonen het ook redelijk goed. De deelstaten daar hebben zich ook afgesloten, voor elkaar en voor de rest van de wereld.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Plaats reactie