Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

BdO
Forum fan

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door BdO » 21 jun 2020 18:34

Vilaine schreef:
21 jun 2020 17:01
Trump had wel een slim idee.
De Telegraaf: "Trump zei tijdens zijn speech dat hij bij de gezondheidsautoriteiten erop heeft aangedrongen het aantal coronatests in zijn land te verminderen. „Vertraag het afnemen van tests.” De VS hebben 25 miljoen tests uitgevoerd, „meer dan in welk ander land dan ook”, aldus Trump. Tegen duizenden aanhangers repte de president van „een zwaard met twee scherpe kanten. Hoe meer we testen, hoe meer gevallen we hebben.”
Je kunt het aantal nieuwe gevallen verlagen door niet te testen. Briljant.
Uit dit artikel krijg ik de indruk dat onsche Hollandsche GGD ongeveer net zo denkt. Wat een lamme dienst is dat zeg. Lees en huiver waar het mis ging.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/19/ho ... k-a4003075

En nog steeds is het zo dat wie bij contactonderzoek in aanraking blijkt te zijn geweest met een besmet persoon er pas getest wordt bij klachten, en dat de GGD zonder klachten domweg weigert te testen. Ze hebben het nóg steeds niet door dat het virus ook verspreid wordt door mensen zonder klachten.

We hebben veel meer lock down nodig gehad door domme fouten. En ik vrees eigenlijk dat we nu nog steeds meer lock down nodig hebben dan nodig zou zijn als we wel echt contactonderzoek en testen zouden combineren. In sommige Duitse deelstaten is het wel voor elkaar, daar wordt binnenkort de anderhalve meter afgeschaft.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 jun 2020 18:59

BdO schreef:
21 jun 2020 18:34

En nog steeds is het zo dat wie bij contactonderzoek in aanraking blijkt te zijn geweest met een besmet persoon er pas getest wordt bij klachten, en dat de GGD zonder klachten domweg weigert te testen. Ze hebben het nóg steeds niet door dat het virus ook verspreid wordt door mensen zonder klachten.
Iedere inwoner van Nederland wekelijks testen? 17 miljoen testen per week? Testen die niet altijd bij de eerste keer betrouwbaar zijn, dus 2X uitvoeren?
Hoe naar het ook klinkt. Je doet (als land) je best, maar het is en blijft een virus dat nog vrij onvoorspelbaar is en een virus kost levens. De trieste balans is pas op te maken nadat we van dit virus verlost zijn.
En dan zeg ik: Op naar het volgend virus, want ook hiervan hebben we niet geleerd! Voor 40 euro weer naar Griekenland vliegen en daar aan je steak zitten.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 21 jun 2020 19:39

BdO schreef:
21 jun 2020 18:34

ze hebben dat wel door hoor
massaal testen heeft alleen zin om het virus in te dammen en broeihaarden snel ...

het virus is al lang over heel Nederland en Belgie verspreid geraakt. 80% vd besmette personen zal min of meer 0 klachten ontwikkelen

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 jun 2020 03:51

Contact-tracing

Het is een enorm karwei om iedereen te testen, daarom worden in eerste instantie alleen zij getest die verschijnselen vertonen, waarna men vervolgens ook iedereen test die met hen die positief testen in contact zijn geweest. Daarbij zullen er weer mensen positief testen, en kan men weer iedereen toevoegen die met die mensen samen zijn geweest, Als zij die samen bent geweest in een besloten ruimte beide een enigzins werkend masker droegen kun je die wellicht overslaan. Ook ontmoetingen buitenshuis hoef je niet persé te testen, tenzij je erg dicht bij elkaar hebt gestaan of als een van beiden moest hoesten of niezen tijdens de ontmoeting.

Het moeilijkst is het om uit te zoeken wie er samen in het openbaar vervoer reisden. Tenzij iedereeb een persoonlijke chipkaart had en de gegevens daarvab worden vrijgegeven, Dat stuit echter op privacy-aspecten.

Nederland staat echter op plaats 66 wat het afnemen van testen per miljoen inwoners betreft. Gezienhet feit dat het 10e staat wat betreft Covid-19 doden, is dat zorgelijk laag.

Zuid-Korea was er zo vroeg bij, dat ze in staat waren succesvol aan contact-tracing te doen, met een testintensiteit die nog lager lag dan die in Nederland. Helaas zijn er naar verhouding in Nederland 70 keer zoveel mensen aan het virus overleden.
Ik wens u alle goeds

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 22 jun 2020 11:04

Peter van Velzen schreef:
22 jun 2020 03:51
Contact-tracing

Het is een enorm karwei om iedereen te testen, daarom worden in eerste instantie alleen zij getest die verschijnselen vertonen, waarna men vervolgens ook iedereen test die met hen die positief testen in contact zijn geweest.
Ik verneem dat die laatsten niet getest worden, wel thuis in quarantaine moeten, maar dat de gezinsleden daarvan tegelijkertijd niet getest worden en verder geen nadere beperkingen krijgen in contacten zolang ze geen klachten hebben.

Mijns inziens is dat een stap te weinig. Met alle versoepelingen die worden doorgevoerd staat er wel het één en ander op het spel, en komt het echt aan op de combinatie van testen en contactonderzoek. Anders gezegd: als je die strategie deudelijke uitvoert kan je met meer versoepeling R=1 aanhouden.

Daarbij zullen er weer mensen positief testen, en kan men weer iedereen toevoegen die met die mensen samen zijn geweest, Als zij die samen bent geweest in een besloten ruimte beide een enigzins werkend masker droegen kun je die wellicht overslaan. Ook ontmoetingen buitenshuis hoef je niet persé te testen, tenzij je erg dicht bij elkaar hebt gestaan of als een van beiden moest hoesten of niezen tijdens de ontmoeting.

Het moeilijkst is het om uit te zoeken wie er samen in het openbaar vervoer reisden. Tenzij iedereeb een persoonlijke chipkaart had en de gegevens daarvab worden vrijgegeven, Dat stuit echter op privacy-aspecten.
Dat is natuurlijk waar. Maar in de casus die ik geef is het allemaal niet zo moeilijk. En dan zou ik zeggen: ga nou eens goed aan de slag in de gevallen dat het allemaal niet zo moeilijk is. We krijgen geen waterdicht systeem, maar we hoeven ook geen waterdicht systeem te krijgen als uitdoven geen doel is. Wel een doel is om de verhouding tussen besmettingen enerzijds en versoepeldheid (sorry voor het woord) anderzijds zo optimaal mogelijk hebben, en hoe meer je dan weet hoe beter het dan is.

Gebleken is dat de GGD en testend Nederland gewoon een beetje lui is. Er is gemakshalve aangenomen dat we het wat betreft testen niet bij te houden zou zijn. Er is lange tijd helemaal niemand bij alles wat overheid is die de moeite heeft genomen om te inventariseren hoeveel testcapaciteit er nou eigenlijk echt is. We hadden er een Feike Sijbesma voor nodig om vast te stellen dat de vraag "Hoeveel testcapaciteit hebben we?" misschien wel een best relevante vraag was geweest in het geval dat je besluit niet te testen omdat er te weinig testcapaciteit zou zijn.

Nederland staat echter op plaats 66 wat het afnemen van testen per miljoen inwoners betreft. Gezienhet feit dat het 10e staat wat betreft Covid-19 doden, is dat zorgelijk laag.
Inderdaad
Zuid-Korea was er zo vroeg bij, dat ze in staat waren succesvol aan contact-tracing te doen, met een testintensiteit die nog lager lag dan die in Nederland. Helaas zijn er naar verhouding in Nederland 70 keer zoveel mensen aan het virus overleden.
Ja, maar dat is allemaal nog in de sfeer van voorkomen, van uitdoven. Maar contactonderzoek in combinatie met testen kan ook toegepast worden om te remmen in de situatie dat uitdoven geen optie meer is. Het voordeel van dat remmen is dat je een maatschappij met meer versoepeling kunt laten draaien bij een zelfde besmettingsgraad. Als je kijkt wat de beperkingen kosten (en dat gaat dan alleen nog maar over euro's), dan zou extra mogelijk gemaakte versoepeling door contact tracing + testen ook wat mogen kosten.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 jun 2020 04:31

BdO schreef:
22 jun 2020 11:04
Contact-tracing

Het is een enorm karwei om iedereen te testen, daarom worden in eerste instantie alleen zij getest die verschijnselen vertonen, waarna men vervolgens ook iedereen test die met hen die positief testen in contact zijn geweest.
Ik verneem dat die laatsten niet getest worden, wel thuis in quarantaine moeten, maar dat de gezinsleden daarvan tegelijkertijd niet getest worden en verder geen nadere beperkingen krijgen in contacten zolang ze geen klachten hebben.
Dar is mijns inziens niet hoe het moet.quarantaine plaatsten is wel van toepassing (totdat die personen 2 x achtereen negatief testen, maar als je niet verder test dan weet je verder niets. Zou nogal dom zijn.
Ik wens u alle goeds

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 23 jun 2020 09:46

23 jun 2020 04:31
BdO schreef:
22 jun 2020 11:04
Contact-tracing

Dar is mijns inziens niet hoe het moet.quarantaine plaatsten is wel van toepassing (totdat die personen 2 x achtereen negatief testen, maar als je niet verder test dan weet je verder niets. Zou nogal dom zijn.
Dat is hoe het gaat. De GGD doet z'n werk niet.
Als het aan de GGD had gelegen werd er nog steeds helemaal niet getest.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 24 jun 2020 18:51

Het is veel te rechts hier. :D

Kijk, daar komt een liberaal aapje uit het mouwtje:

Het kabinet hoeft niet te zorgen voor structureel betere beloning voor zorgpersoneel. Na drie keer stemmen is een motie van SP en PvdA afgewezen met 73 tegen 71. Het voorstel gaat over betere arbeidsvoorwaarden en meer geld voor zorgpersoneel, dat het zwaar te verduren heeft gehad in de coronacrisis.

Bron:
https://nos.nl/artikel/2327579-kabinet- ... oneel.html

In maart was men nog allemaal voor, het kan verkeren he?
Men mag het doen met een applausje van meneer Rutte.
Gelukkig lijkt meneer Rutte weer zichzelf. :twisted:
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 25 jun 2020 17:07

Fenomeen schreef:
24 jun 2020 18:51
Het is veel te rechts hier. :D

Kijk, daar komt een liberaal aapje uit het mouwtje:

Het kabinet hoeft niet te zorgen voor structureel betere beloning voor zorgpersoneel. Na drie keer stemmen is een motie van SP en PvdA afgewezen met 73 tegen 71. Het voorstel gaat over betere arbeidsvoorwaarden en meer geld voor zorgpersoneel, dat het zwaar te verduren heeft gehad in de coronacrisis.

Bron:
https://nos.nl/artikel/2327579-kabinet- ... oneel.html

In maart was men nog allemaal voor, het kan verkeren he?
Men mag het doen met een applausje van meneer Rutte.
Je citaat is niet uit de link die je noemt uit maart.
En gaat ergens anders over.
Ik kan nog niet beoordelen of je commentaar terecht izou zijn of niet, maar het slaat niet op hetgeen achter deze link in maart was te lezen.

Daar wordt nog niet gesproken over een rigoureuze aanpak van het salaris van zorgpersoneel.
Maar van een bonus.
Jouw link:
Kabinet gesteund in corona-aanpak, Kamer unaniem voor bonus zorgpersoneel
WO 18 MAART, 23:03
Een motie om zorgpersoneel een bonus te geven voor hun extra inzet bij de aanpak van het coronavirus kreeg de unanieme steun van de Kamer. Ze staan in de "frontlinie", staat in de motie van het onafhankelijke Kamerlid Femke Merel van Kooten-Arissen. "Behalve een welgemeend applaus zou dat ook een financiële blijk van waardering mogen opleveren." Het kabinet gaat onderzoeken of dat kan.
Daarover vandaag, 12:01
Duizend euro coronabonus voor zorgpersoneel
Volgens De Jonge zal de bonus in het najaar worden uitgekeerd. Hij denkt dat zo'n 800.000 mensen voor de bonus in aanmerking komen en dat er dus 800 miljoen euro mee is gemoeid. "Maar dat is een inschatting en in het najaar zal blijken hoeveel het er precies zijn." Het ministerie zegt dat de bonus er niet toe kan leiden dat mensen minder toeslag krijgen dan ze nu ontvangen. Eventueel gewerkte overuren kunnen daar wel invloed op hebben.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 25 jun 2020 17:33

Eens even kijken, die link klopt al helemaal niet en ik verwar structureel betere beloning met een bonus. :roll:
Correctie:
Men mag het doen met een eenmalige bonus en een applausje van meneer Rutte.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 25 jun 2020 19:21

Fenomeen schreef:

Ik ben heel erg voor betere beloning van zorgpersoneel. Maar het zou raar zijn als het kabinet dat ging regelen. De beloning wordt bepaald in Cao onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers. Daar gaat het kabinet helemaal niet over.

Het probleem hierbij is het " hoofdlijnenakkoord" : daarin is vastgelegd dat de zorgkosten uiteindelijk niet meer mogen stijgen. Dus meer loon gaat ten kosten van iets anders, bijvoorbeeld de hoeveelheid zorg die je kunt leveren of het aantal verpleegkundigen dat je kunt aannemen. Dan stijgen de kosten van geneesmiddelen ook nog eens enorm, dus je houdt steeds minder over voor personeel en om je zorg op peil te houden. Terwijl we nu weten dat we eigenlijk meer IC capaciteit nodig hebben.

Je zou dus het hoofdlijnenakkoord moeten openbreken en accepteren dat de zorg toch duurder wordt. En nog wat dingen zoals de macht van de geneesmiddelen industrie breken en onnodige zorg tegengaan.

Ik heb nooit gesnapt dat de zorgkosten niet mogen stijgen als er meer ouderen komen, maar bijvoorbeeld wel meer asfalt wordt aangelegd als er meer auto's komen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 25 jun 2020 19:34

gerard_m schreef:
25 jun 2020 19:21
Je zou dus het hoofdlijnenakkoord moeten openbreken en accepteren dat de zorg toch duurder wordt. En nog wat dingen zoals de macht van de geneesmiddelen industrie breken en onnodige zorg tegengaan.
Ja, het liefst wel.
Een structurele verandering van de zorg, inclusief een structureel beter loon.
Maar dat wilde ik al voor corona.
Ouderenzorg, dementenzorg, psychiatrie, daar valt een hoop te verbeteren.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 25 jun 2020 21:50

gerard_m schreef:
Fenomeen schreef:

Ik ben heel erg voor betere beloning van zorgpersoneel. Maar het zou raar zijn als het kabinet dat ging regelen. De beloning wordt bepaald in Cao onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers. Daar gaat het kabinet helemaal niet over.
Ja en nee. Kijk, onderwijsminister Arie Slob heeft schoolbesturen domweg gepasseerd toen hij de salarissen van leerkrachten verhoogt heeft. Terecht, want er bleef nou juist veel te veel hangen aan de strijkstok van schoolbesturen die altijd vragen om meer geld voor leerkrachten en het vervolgens op de bank zetten of beleggen in vastgoed.
Tragisch is daarbij wel dat ik daarbij moet toegeven dat een ChristenUnieminister iets "evidents goeds" (quotejes speciaal voor CvE) heeft gedaan, maar als een echte vrijdenker wind ik daar desondanks natuurlijk geen doekjes om ;).
gerard_m schreef:

Het probleem hierbij is het " hoofdlijnenakkoord" : daarin is vastgelegd dat de zorgkosten uiteindelijk niet meer mogen stijgen. Dus meer loon gaat ten kosten van iets anders, bijvoorbeeld de hoeveelheid zorg die je kunt leveren of het aantal verpleegkundigen dat je kunt aannemen. Dan stijgen de kosten van geneesmiddelen ook nog eens enorm, dus je houdt steeds minder over voor personeel en om je zorg op peil te houden. Terwijl we nu weten dat we eigenlijk meer IC capaciteit nodig hebben.

Je zou dus het hoofdlijnenakkoord moeten openbreken en accepteren dat de zorg toch duurder wordt.
Dat lijkt mij de enig juiste conclusie. We hebben een domme afspraak gemaakt, en als die alleen over de rug van het zorgpersoneel kan worden waargemaakt dan moet die afspraak dus opengebroken en niet het zorgpersoneel als sluitpost dienen. Zorgpersoneel als sluitpost is ook echt het aller- allerdomste wat je doen kan als je meer IC-capaciteit nodig hebt.
Kijk, als mijn dochter straks voor een opleiding tot een baan in de zorg zou kiezen in de sferen van verpleging, dan zou ik dat gewoon afraden. Dan hebben we echt even een indringend gesprek. Het is gewoon geen plek waar een goede toekomst voor jou ligt. Ik zou haar ook echt een opleiding adviseren tot een bestaan waarin je minder wordt uitgebuit.
gerard_m schreef:
En nog wat dingen zoals de macht van de geneesmiddelen industrie breken en onnodige zorg tegengaan.
Ja, heel moeilijk is dat.
gerard_m schreef:
Ik heb nooit gesnapt dat de zorgkosten niet mogen stijgen als er meer ouderen komen, maar bijvoorbeeld wel meer asfalt wordt aangelegd als er meer auto's komen.
Ik vind deze laatste zin een hele mooie. Dank je! Bijdrage van de dag wat mij betreft!

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 26 jun 2020 05:40

In de VS had men gisteren het hoogste aantal nieuwe besmettingen sinds de pandemie begon! Voor het eerst meer dan 40.000. Het zijn nu de zuidelijke staten waar het virus zich enorm snel verspreidt, vanaf 19 juni: Texas, California, Florida, Arizona, N/S Carolina, Mississippi, Alabama.
Born OK the first time

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 26 jun 2020 11:40

Rereformed schreef:
26 jun 2020 05:40
In de VS had men gisteren het hoogste aantal nieuwe besmettingen sinds de pandemie begon! Voor het eerst meer dan 40.000. Het zijn nu de zuidelijke staten waar het virus zich enorm snel verspreidt, vanaf 19 juni: Texas, California, Florida, Arizona, N/S Carolina, Mississippi, Alabama.
Als het ene kwaad het andere nou eens in de weg zou zitten, dan werkt het toch mede ten goede.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/22/tr ... e-a4003540

Plaats reactie