Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Bevlogen

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door gerard_m » 15 okt 2020 19:59

Chinaman schreef:
15 okt 2020 14:24
Gerard m

Miscchien dat dit artikel je het wat duidelijker kan maken, we leven in een globale economie.
https://japandailysun.com/2020/08/18/de ... orld-poor/

Het artikel gaat over lockdowns in ontwikkelingslanden, dus waar de bevolking geen enkele steun krijgt en hoger gaat leiden zonder eigen inkomen. Dat speelt niet in Europa.
Maar goed laat ik dan Nederland als voorbeeld
geven, Nederland heeft een van de grootste bloemenveiling centra van de wereld, een van Afrika’s grotere export naar Europa (via Nederland) is bloemen. Nou heeft dus het zo’n lockdown in NL (plus buurlanden) dan direct invloed op Afrikaanse gezinnen werk inkomen armoede honger etc etc...
Zeker, de wereld economie hangt aan elkaar en leidt grote schade. Alleen: daar zijn geen lockdowns voor nodig. Het virus doet genoeg. Wie gaan er nog op reis naar verre landen? Denk je dat de restaurants gezellig druk blijven als het aantal besmettingen blijft stijgen?

China is eigenlijk een heel mooi voorbeeld: keiharde lockdown, streng beleid en virus bijna weg, dus de economie draait weer. Dat werkt beter dan doormodderen.
Verder, als ik in een land woon waar ik en mijn gezin hongerig zijn, en ik zie geen toekomst, dan zal ik zeker proberen dat land te ontvluchten...
Ik ook, maar dan naar de dichtstbijzijnde plek waar ik te eten heb, en dat is zeker niet Nederland.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 15 okt 2020 20:07

lanier schreef:
15 okt 2020 18:54
Corona kunnen we waarschijnlijk niet helemaal uitroeien zonder de globalisering sterk in te dammen en dat gaat niet gebeuren denk ik. Dat betekent inderdaad af en toe in een lockdown totdat er een vaccin is en dat kan nog wel een jaar of langer duren.
Corona verdwijnt inderdaad niet meer, maar lockdowns zouden niet nodig zijn als je zeer consequent en veel test en mensen die besmet zijn ook echt in quarantaine gaan. Het kan dan op een laag niveau blijven zodat de zorg het goed aankan. De afgelopen maanden is dat pijnlijk mislukt.

Verder wordt behandeling langzaamaan iets beter en krijgen mensen het een tweede keer waarschijnlijk minder heftig (maar dat moet nog blijken, bij de meeste virussen werkt dat zo).

Een interessante theorie is dat de huidige corona verkoudheidsvirussen ooit als Covid 19 achtige pandemie zijn begonnen. De laatste keer wellicht in 1890. Onze afweersystemen zijn er met de jaren op ingesteld en waarschijnlijk wordt het virus geleidelijk ook milder.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 16 okt 2020 06:47

gerard_m schreef:
15 okt 2020 19:59
Het artikel gaat over lockdowns in ontwikkelingslanden, dus waar de bevolking geen enkele steun krijgt en hoger gaat leiden zonder eigen inkomen. Dat speelt niet in Europa.
Je leest wat anders dan ik doe...
Pandemic-related lockdowns in developing countries may reduce 100 million people to grinding poverty while causing suffering and death on a scale that may dwarf the human effects of the CCP virus that causes the disease COVID-19....
er staat dus duidelijk lockdowns in developing countries...
Daarom gebruikte ik eerst dit artikel om het verband aan te wijzen tussen armoede en honger in derde wereld landen door lockdowns in ontwikkelde landen... en daarna maakte ik zelf een directe verband met lockdowns in Nederland (en buurlanden) en hun impact op armoede en honger etc in Afrika als antwoord op jou vraag...
gerard_m schreef:
Ik zie het verband niet tussen hongersnood in Afrika en een lockdown in bijvoorbeeld Nederland?
gerard_m schreef:
Denk je dat de restaurants gezellig druk blijven als het aantal besmettingen blijft stijgen?
Lol, in Nederland? Als ik de kranten moet geloven wel ja...
Verder genoeg mensen die nog op vakantie zijn gegaan deze zomer, maar dat kunnen ze niet als er lockdowns zijn...

In Zweden blijft de horeca etc gewoon open...

China, het land heeft nu totaal geen herd immunity, het probleem daar is verre van over. Het moet veel geld uitgeven aan strikte controles, apps die burgers volgen, en zeer strenge quarantaine etc etc, regels die niet mogelijk zijn in Europese landen vanwege rechten die bijv Nederlanders hebben...

Volgens Gates kan dus alleen totale herd immunity bereikt worden als er na een x aantal jaren er een zeer zeer zeer effectieve vaccin tevoorschijn komt, kijkend naar de geschiedenis van griep vaccins zal dit geen gemakkelijke taak worden....

Maar idd net zoals Zweden leven de mensen weer een stuk normaler nu met (als je de cijfers geloven moet) minder doden (in China)
Ik ook, maar dan naar de dichtstbijzijnde plek waar ik te eten heb, en dat is zeker niet Nederland.
Genoeg vluchtelingen die vanuit Verweggistan via via in Europa en in Nederland terecht zijn gekomen...
Lord Byron, in the satirical poem Don Juan, 1823: ' Tis strange - but true; for truth is always strange; Stranger than fiction

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 16 okt 2020 07:14

gerard_m schreef:
15 okt 2020 20:07
lanier schreef:
15 okt 2020 18:54
Corona kunnen we waarschijnlijk niet helemaal uitroeien zonder de globalisering sterk in te dammen en dat gaat niet gebeuren denk ik. Dat betekent inderdaad af en toe in een lockdown totdat er een vaccin is en dat kan nog wel een jaar of langer duren.
Corona verdwijnt inderdaad niet meer, maar lockdowns zouden niet nodig zijn als je zeer consequent en veel test en mensen die besmet zijn ook echt in quarantaine gaan. Het kan dan op een laag niveau blijven zodat de zorg het goed aankan. De afgelopen maanden is dat pijnlijk mislukt.

Verder wordt behandeling langzaamaan iets beter en krijgen mensen het een tweede keer waarschijnlijk minder heftig (maar dat moet nog blijken, bij de meeste virussen werkt dat zo).

Een interessante theorie is dat de huidige corona verkoudheidsvirussen ooit als Covid 19 achtige pandemie zijn begonnen. De laatste keer wellicht in 1890. Onze afweersystemen zijn er met de jaren op ingesteld en waarschijnlijk wordt het virus geleidelijk ook milder.
dat is niet wat Bill Gates (nu zowat de grootste donor vd WHO) voorstelde die wil Covid 19 helemaal uitroeien....
Lord Byron, in the satirical poem Don Juan, 1823: ' Tis strange - but true; for truth is always strange; Stranger than fiction

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 16 okt 2020 09:08

Bill Gates ~ "You Don't Have A Choice to Not Vaccinate

“makes people think this disease will go away—that’s the last thing we want people to think.
dus het milder worden van Covid, onze afweersystemen er zich laten aanpassen, betere behandelingen etc, dat zijn dingen die Bill niet wil dat je daarover denkt...

Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II » 16 okt 2020 09:43

gerard_m schreef:
13 okt 2020 15:33
Waarom blijf je het belangrijkste probleem, de overbelasting van de zorg, negeren?
Goeie vraag. De IC capaciteit is beperkt. Momenteel iets van 3000 bedden, en als je 3001 bent krijg je geen zorg meer en ga je dood. Maar het aantal slachtoffers in Nederland is nog altijd laag. Berekeningen van het globale effect zijn erger. Ik las een berekening waarin staat dat er per dag 6000 kinderen sterven aan honger als indirect gevolg van de pandemie. Dus in 2 dagen tijd sterven er meer mensen indirect van de honger als gevolg van de maatregelen tegen Corona, dan er in totaal doden zijn gevallen in Nederland als direct gevolg van Corona. Dat is de andere kant van de medaille. Iedereen kijkt naar het eigen land, maar zoals zo vaak in een globale economie, vangt er ergens een arme sloeber de klappen weer op. Liever 20.000 doden in eigen land voorkomen, dan 100.000 doden in Verweggistan. Eigen volk eerst en navelstaren.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 16 okt 2020 10:38

Well, Nederland schijnt wel miljarden naar Italië gestuurd te hebben, verbaast me eigenlijk dat men deze IC capaciteit niet veel hoger heeft kunnen opschroeven,

@Boerenverstand had al gezegd dat de afgelopen jaren flink was bezuinigd op IC capaciteit en dergelijke. En daarop al dus een antwoord op gaf waarom men nu in deze situatie zit.

Verder waren er afgelopen jaren dus ook problemen met IC capaciteit met de griep, dat is wat @boerenverstand ook al aangaf, en werden er toen ook zieken verhuisd naar andere ziekenhuizen etc etc...

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 16 okt 2020 11:27

Chinaman schreef:
16 okt 2020 09:08

“makes people think this disease will go away—that’s the last thing we want people to think.
dus het milder worden van Covid, onze afweersystemen er zich laten aanpassen, betere behandelingen etc, dat zijn dingen die Bill niet wil dat je daarover denkt...
Ik begrijp niet hoe dat citaat uw besluit ondersteunt.

Hij wil blijkbaar niet dat we denken dat het weggaat. Dat is volledig verenigbaar met dat het zich aanpast en dat er betere behandelingen komen maar dat het dus blijft.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 16 okt 2020 11:29

Chinaman schreef:
16 okt 2020 06:47
Je leest wat anders dan ik doe...
Pandemic-related lockdowns in developing countries may reduce 100 million people to grinding poverty while causing suffering and death on a scale that may dwarf the human effects of the CCP virus that causes the disease COVID-19....
er staat dus duidelijk lockdowns in developing countries...
Developing countries betekent : ontwikkelende landen.
Dus niet de reeds ontwikkelde landen zoals Europa.
gerard_m schreef:
Denk je dat de restaurants gezellig druk blijven als het aantal besmettingen blijft stijgen?
Lol, in Nederland? Als ik de kranten moet geloven wel ja...
Verder genoeg mensen die nog op vakantie zijn gegaan deze zomer, maar dat kunnen ze niet als er lockdowns zijn...

In Zweden blijft de horeca etc gewoon open...
Iedere econoom weet dat onzekerheid en angst dramatisch zijn voor de economie. Dat betekent dat mensen afhaken. Voor de eerste lockdown was dit duidelijk te zien. In de krant lees je natuurlijk over een corona party op het Plein in Den Haag en meer uitwassen, maar daar kan de horeca niet van leven.

In de zomer gingen mensen op vakantie doordat er toen weinig besmettingen waren en nog altijd minder dan voorgaande jaren én binnen Europa. Verre reizen - bijvoorbeeld naar developing countries - werden nauwelijks meer gemaakt.

Zweden voert een ander beleid en heeft een andere cultuur dan Nederland. Als iedereen zich hier gewoon aan wat basisregels zou houden, had je het Zweedse beleid hier best kunnen voeren.
China, het land heeft nu totaal geen herd immunity, het probleem daar is verre van over. Het moet veel geld uitgeven aan strikte controles, apps die burgers volgen, en zeer strenge quarantaine etc etc, regels die niet mogelijk zijn in Europese landen vanwege rechten die bijv Nederlanders hebben...
Vrijwel nergens ontstaat herd immunity - het is een illusie, ook al omdat immuniteit tijdelijk is.
Genoeg vluchtelingen die vanuit Verweggistan via via in Europa en in Nederland terecht zijn gekomen...
Dat gebeurt nu al maar het is geen honger die hen drijft. Wie geld heeft voor mensensmokkelaars, heeft ook geld om een hapje te eten.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat lockdowns in Europa immigratie gaan aanjagen.
(en anders had Wilders dat vast wel opgepikt en was hij tegen maatregelen geweest :D )

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 16 okt 2020 11:33

Chinaman schreef:
16 okt 2020 09:08

Om een of andere reden denkt een groot deel van de mensen in het hoofd van Bill Gates te kunnen kijken.
Dat vind ik knap.

Mijn paranormale gaves zijn daarvoor te beperkt. Ik hou daarom de optie open dat Bill Gates gewoon een visie heeft op wat er moet gebeuren en daarom met zijn stichting vaccin onderzoek ondersteunt. Maar dat betekent niet dat zijn visie de enige juiste hoeft te zijn en er geen andere oplossingen kunnen bestaan.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 16 okt 2020 11:39

Henry II schreef:
16 okt 2020 09:43
gerard_m schreef:
13 okt 2020 15:33
Waarom blijf je het belangrijkste probleem, de overbelasting van de zorg, negeren?
Goeie vraag. De IC capaciteit is beperkt. Momenteel iets van 3000 bedden, en als je 3001 bent krijg je geen zorg meer en ga je dood. Maar het aantal slachtoffers in Nederland is nog altijd laag. Berekeningen van het globale effect zijn erger. Ik las een berekening waarin staat dat er per dag 6000 kinderen sterven aan honger als indirect gevolg van de pandemie. Dus in 2 dagen tijd sterven er meer mensen indirect van de honger als gevolg van de maatregelen tegen Corona, dan er in totaal doden zijn gevallen in Nederland als direct gevolg van Corona. Dat is de andere kant van de medaille. Iedereen kijkt naar het eigen land, maar zoals zo vaak in een globale economie, vangt er ergens een arme sloeber de klappen weer op. Liever 20.000 doden in eigen land voorkomen, dan 100.000 doden in Verweggistan. Eigen volk eerst en navelstaren.
Het is heel tragisch wat er wereldwijd gebeurd, maar de vraag blijft of wij de honger in Afrika kunnen oplossen door hier géén corona maatregelen te nemen. In elk geval is zeker dat de zorg dan verder overbelast raakt, wat ook veel extra niet-corona slachtoffers gaat opleveren.

Verder vind ik het op zich best logisch dat een Nederlandse politicus de belangen van Nederland voorop stelt, net als een Afrikaanse politicus dat ook zou doen.

@ Chinaman: exponentiele groei betekent dat het aantal patiënten in een bepaalde periode verdubbelt.
Dat gebeurt nu ongeveer iedere 2 weken. Met 2 x zoveel IC bedden, stel je het drama dus ongeveer 2 weken uit, meer niet.
Zomaar een blik IC bedden + apparatuur + (vooral) IC personeel opentrekken: vergeet het. Geen enkel land kan iedere 2 weken haar IC capaciteit blijven verdubbelen.

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 16 okt 2020 11:50

Klopt Gerard m, maar er staat dus ook hoe de markt in ontwikkelde landen (het artikel refereert naar de usa) invloed heeft op andere landen.

Verder ben ik het wel met jou eens, ik denk ook dat het zeer goed mogelijk is dat ons afweer systeem zich beter zal gaan aanpassen aan Covid 19

Verder, zegt hij dus ook dat ie het virus wil uitroeien en dat we dan pas terug naar normaal gaan... die 2 quotes waren dus aanvullend op de quote van hem die ik eerder gaf...

En neen natuurlijk kan ik niet in zijn hoofd kijken, ik kan alleen maar vanuit zijn eigen woorden speculeren.

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 16 okt 2020 11:51

2 weken? We zitten nu veel langer in deze crisis...

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 16 okt 2020 11:57

(en anders had Wilders dat vast wel opgepikt en was hij tegen maatregelen geweest :D )
lol die zal zeker over een bepaalde periode helemaal gaan uitfreaken over wat ik denk dat zal gaan gebeuren

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 16 okt 2020 12:09

Een paar dagen geleden klaagde een ziekenhuisdirecteur in Brabant over het grote aantal covid gerelateerde ziekmeldingen van zijn personeel.
Een IC arts in Leeuwarden meldt dat het piept en het kraakt, maar dat ze het nog net redden.

Ik vrees dat zonder de lock-down de gezondheidszorg instort en ook het ziekteverzuim in overige bedrijven zo hoog zal zijn dat er sluitingen volgen.

Hierboven werd al China en lock-down aangehaald.
Jacinda Ardern in Nieuw Zeeland wordt geprezen om haar beleid. Nieuw Zeeland potdicht.
In West-Austalië zijn de covid slachtoffers onder de bevolking op 2 handen te tellen. De aantallen die daar het totaal vormen zijn mensen die van overzee kwamen en komen en in quarantaine zaten of zitten op cruiseschepen of aangewezen hotels. Ook West-Australië kom je niet in en nauwelijks uit. Beleid is vooral testen en iedereen die in de buurt van het land komt eerst 2 weken in quarantaine, of ze nu van overzee of een andere Australische staat komen.
Streng begonnen met reisbeperkingen binnenlands en alles dicht.

Maar het zal moeilijk zijn de grenzen van Nederland te sluiten of mensen die binnenkomen in quarantaine te zetten.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Plaats reactie