Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Henry II
Bevlogen

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door Henry II » 20 apr 2021 11:38

Ik denk nog met enige nostalgie terug naar het begin van de Corona uitbraak. Een premier die, totaal onwetend, loopt te verkondigen dat we tegen een Groepsimmuniteit aan zouden lopen. Wat nooit gebeurd is. Zelfs op basis van de cijfers uit China, waar het virus al in November rondging, was die hele heisa rond groepsimmuniteit een fabeltje, waar Trump een puntje aan kon zuigen. Was dit bewust of complete onwetendheid.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 20 apr 2021 15:07

Henry II schreef:
20 apr 2021 11:38
Ik denk nog met enige nostalgie terug naar het begin van de Corona uitbraak. Een premier die, totaal onwetend, loopt te verkondigen dat we tegen een Groepsimmuniteit aan zouden lopen. Wat nooit gebeurd is. Zelfs op basis van de cijfers uit China, waar het virus al in November rondging, was die hele heisa rond groepsimmuniteit een fabeltje, waar Trump een puntje aan kon zuigen. Was dit bewust of complete onwetendheid.
Als je nog niet weet of er vaccins gaan komen dan is groepsimmuniteit het second best ding om op te hopen. Dat we die groepsimmuniteit niet op april 2021 al bereikt zouden hebben was al vrij snel na die toespraak uitgerekend.
Of we dat zonder vaccins ooit wel zouden hebben bereikt op enig moment hangt sterk af van of je na de ziekte gehad te hebben daarna ook (lang genoeg) immuun blijft. Dat Rutte daar van uitging was natuurlijk op dat moment slechts een aanname. Een tweede ding is of die immuniteit dat ook gold voor gemuteerde varianten. Ook t.a.v. dit ging Rutte uit van slechts een aanname.
Ik denk dat het verdedigbaar is dat er op dat moment dit werd gezegd op basis van deze aannames. Het was in ieder geval toen beter om dat te zeggen dan "groepsimmuniteit gaan we niet bereiken want er zijn tijdig vaccins". Nu weten we dat het zo aan het lopen is, maar op dat moment zou dat een veel gevaarlijker aanname zijn geweest dan de aannames waar Rutte toen wel vanuit ging.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 20 apr 2021 17:48

We weten nu nog steeds niet hoe het zit met groepsimmuniteit. Dit hangt vooral af van de duur van immuniteit na infectie en welk effect nieuwe varianten hebben. Het lijkt me aannemelijk dat men met de jaren steeds meer immuniteit opbouwt tegen ernstige ziekte maar wel (licht) ziek blijft worden. Dit is in elk geval hoe het met de andere corona virussen werkt. Vaccinatie heeft ongeveer hetzelfde effect, maar dan zonder grote aantallen IC opnames en doden.
Ik denk nog met enige nostalgie terug naar het begin van de Corona uitbraak. Een premier die, totaal onwetend, loopt te verkondigen dat we tegen een Groepsimmuniteit aan zouden lopen.
Ik werd destijds erg somber van dat verhaal. Je kon toen al uitrekenen dat het op die manier een eindeloze tijd zou gaan duren, want je moet de zorg overeind houden en dus kunnen niet te veel mensen tegelijk besmet raken. Ongeveer 1% van de bevolking is op dit moment besmet en dat is veel te veel om de zorg overeind te houden. Zelfs als voortdurend 1% van de bevolking besmet is (veel te veel dus), duurt het vele maanden voor groepsimmuniteit wordt bereikt. En dan maar hopen dat je niet opnieuw besmet kunt worden. Daar komt bij dat je moet balanceren met maatregelen omdat het anders direct verder uit de hand loopt.

Ik denk dat men destijds dus de verkeerde keuze heeft gemaakt om het virus " gecontroleerd " rond te laten gaan en te gokken op groepsimmuniteit of een vaccin. Een andere strategie was geweest om het virus nagenoeg uit te roeien, zoals in een aantal landen uiteindelijk is gelukt. Het "Redteam" pleitte hier ook voor, maar dit werd door het RIVM en OMT direct als onmogelijk gezien. We hadden dit Europees moeten aanpakken: grenzen dichtgooien en een harde lockdown. In feite hebben we nu alsnog min of meer dichte grenzen en eindeloze lockdowns + zorg die al vele maanden overbelast is.

De meevaller is dat vaccin ontwikkeling sneller is gegaan dan verwacht. Daar staat de onvoorziene uitbraak van ernstigere varianten tegenover en het matige tempo waarmee vaccinatie wordt uitgevoerd.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 20 apr 2021 18:02

Je kon toen al uitrekenen dat het op die manier een eindeloze tijd zou gaan duren, want je moet de zorg overeind houden en dus kunnen niet te veel mensen tegelijk besmet raken.
Ik kan me nog herinneren dat al vrij vroeg vorig jaar werd gezegd dat dit wel eens tot eind 2021 zou duren. Die mensen krijgen klaarblijkelijk gelijk.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 apr 2021 04:26

Henry II schreef:
20 apr 2021 11:38
Ik houd het op een combinatie van beide. Onwetendheid gekoppeld aan het moeten hooghouden van uitspraken die men eenmaal deed op basis van zogenaamde wetenschappelijke expertise en het moeten blijven volhouden dat eenmaal genomen politieke beslissingen wijs waren.
Ik herinner me goed hoe lang het duurde voordat de experts toegaven dat mondkapjes helpen. Ik herinner me ook goed hoe de man in Zweden die de adviezen gaf, Anders Tegnell, vorige zomer kritiek op de lakse politiek van Zweden beantwoordde door te zeggen dat Zweden op deze manier al een hoge graad van immuniteit heeft opgebouwd, terwijl buurland Finland vanwege angstvallige pogingen om de coronacijfers zo klein mogelijk te houden de komende herfst en winter wanneer de corona terugkomt in enorme moeilijkheden komt, omdat het dan weer een lockdown vereist.
De argumenten bleken van a to z allemaal onzin te zijn. Zweden bleef ook afgelopen herfst en winter eenzelfde rampgebied in vergelijking met alle buurlanden, en Finland heeft nooit wat men noemt een lockdown gehad.
Ook de voorspelling dat Zweden veel minder te lijden heeft van economische neergang dan de buurlanden bleek volkomen foutief: Sweden's GDP falls more than Finland's despite lax restrictions
De idiotie van onze tijd komt goed tot uiting via het feit dat het in Zweden een rage is geworden om de coronavolksheld op je arm te laten tatoeëren. Blijkbaar omdat men het belangrijker vond dat de kroeg gewoon open blijft. #-o

Cijfers van dit moment:

Coronadoden:
Zweden: 14.000
Noorwegen + Finland: 1600

Besmettingen:
Zweden: 917.000
Noorwegen + Finland: 193.000
Born OK the first time

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 23 apr 2021 20:00

De kerken en moskeeën moeten 10 dagen dicht vanwege corona als daar reden voor is volgens een advies van de Raad van State. Het zou ook een keer tijd worden!

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 apr 2021 20:15

lanier schreef:
23 apr 2021 20:00
De kerken en moskeeën moeten 10 dagen dicht vanwege corona als daar reden voor is volgens een advies van de Raad van State. Het zou ook een keer tijd worden!
Beetje mosterd na de maaltijd dit.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 24 apr 2021 19:08

dikkemick schreef:
23 apr 2021 20:15
lanier schreef:
Het is meer bedoeld voor de volgende ronde denk ik.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 apr 2021 19:59

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
24 apr 2021 19:08
dikkemick schreef:
lanier schreef:
Daarom hoopte ik op mosterd na de maaltijd. Want wat mij betreft maken we een dergelijke pandemie niet meer mee. Maar ik vrees t ergste.
Philip K. Dick

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 24 apr 2021 20:03

dikkemick schreef:
24 apr 2021 19:59
dikkemick schreef:

Daarom hoopte ik op mosterd na de maaltijd. Want wat mij betreft maken we een dergelijke pandemie niet meer mee. Maar ik vrees t ergste.
Ik ook.
Het is gewoon wachten op de volgende en die zou wel eens echt kwaadaardig kunnen zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

holog
Forum fan

Bericht door holog » 26 apr 2021 07:59

voor de personen die geintresseerd zouden zijn;

aangezien we stress-testen hebben voor banken , maar blijkbaar nog niet voor onze ziekenhuizen;
https://www.crownactuaries.eu/crowndashboard

inclusief een simulatie tool voor mee te spelen (op het Markov model (het zwaarder stochastisch model is niet te downloaden))
In the beginning god created tensor

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 apr 2021 08:31

24 apr 2021 20:03
dikkemick schreef:

Ik ook.
Het is gewoon wachten op de volgende en die zou wel eens echt kwaadaardig kunnen zijn.
Lijkt reeds aan de gang te zijn in India.
Philip K. Dick

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 26 apr 2021 08:32

gerard_m schreef:
20 apr 2021 17:48
We weten nu nog steeds niet hoe het zit met groepsimmuniteit. Dit hangt vooral af van de duur van immuniteit na infectie en welk effect nieuwe varianten hebben. Het lijkt me aannemelijk dat men met de jaren steeds meer immuniteit opbouwt tegen ernstige ziekte maar wel (licht) ziek blijft worden. Dit is in elk geval hoe het met de andere corona virussen werkt. Vaccinatie heeft ongeveer hetzelfde effect, maar dan zonder grote aantallen IC opnames en doden.
Ik denk nog met enige nostalgie terug naar het begin van de Corona uitbraak. Een premier die, totaal onwetend, loopt te verkondigen dat we tegen een Groepsimmuniteit aan zouden lopen.
Ik werd destijds erg somber van dat verhaal. Je kon toen al uitrekenen dat het op die manier een eindeloze tijd zou gaan duren, want je moet de zorg overeind houden en dus kunnen niet te veel mensen tegelijk besmet raken. Ongeveer 1% van de bevolking is op dit moment besmet en dat is veel te veel om de zorg overeind te houden. Zelfs als voortdurend 1% van de bevolking besmet is (veel te veel dus), duurt het vele maanden voor groepsimmuniteit wordt bereikt. En dan maar hopen dat je niet opnieuw besmet kunt worden. Daar komt bij dat je moet balanceren met maatregelen omdat het anders direct verder uit de hand loopt.

Ik denk dat men destijds dus de verkeerde keuze heeft gemaakt om het virus " gecontroleerd " rond te laten gaan en te gokken op groepsimmuniteit of een vaccin. Een andere strategie was geweest om het virus nagenoeg uit te roeien, zoals in een aantal landen uiteindelijk is gelukt. Het "Redteam" pleitte hier ook voor, maar dit werd door het RIVM en OMT direct als onmogelijk gezien. We hadden dit Europees moeten aanpakken: grenzen dichtgooien en een harde lockdown. In feite hebben we nu alsnog min of meer dichte grenzen en eindeloze lockdowns + zorg die al vele maanden overbelast is.
Een virus uitroeien vergt veel meer dan een harde lock down en dichte grenzen. Neem alleen al de bevoorrading van supermarkten. Die moet doorgaan. Dus ook alle logistiek en productie die daar aan vast zit. Dat houdt dus ook in dat de grenzen nooit helemaal dicht kunnen. Met andere woorden: je hebt iets extra's nodig, en dat zijn tests, en bron- en contactonderzoek.
Voor dat bron- en conactonderzoek is een lafhartig poginkje gedaan door onze helden van de GGD's. En vooral niet te veel, een soort Gideonsbende van 100 personen. Men heeft na 3 weken de handdoek in de ring gegooid, ook al voor het echt niet meer bol te werken was, en ook zonder echt terug te koppelen en te informeren. Zo wordt je als samenleving voor voldongen feiten gesteld door je GGD's.

Een kind kan bedenken dat als het aankomt op bron- en contactonderzoek, je eerder 2000 personen in een call-center nodig hebt dan 100. En we weten inmiddels ook al wel dat als er echt iets voor elkaar moet komen je het beter niet door de GGD's kunt laten organiseren.

gerard_m schreef:
20 apr 2021 17:48
De meevaller is dat vaccin ontwikkeling sneller is gegaan dan verwacht. Daar staat de onvoorziene uitbraak van ernstigere varianten tegenover en het matige tempo waarmee vaccinatie wordt uitgevoerd.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 26 apr 2021 08:34

24 apr 2021 20:03
dikkemick schreef:

Ik ook.
Deze keer hadden we ons voor het gemak maar ingebeeld dat kinderen het niet over zouden brengen. Dat was onzin, maar het is inderdaad wel zo dat kinderen het minder overdragen.
Een virus waarbij je je hart echt vast moet houden is één waarbij kinderen het net zo hard overdragen. Zo bezien was dit alleen nog maar een knuffelvirus.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 26 apr 2021 11:18

@ Bdo: aanvullend op wat je schrijft: de helft van de mensen die in quarantaine zouden moeten, doet dat niet. Dan gaat bron- en contactonderzoek sowieso niet werken. Enerzijds zou iets georganiseerd kunnen worden om mensen in quarantaine daarbij te ondersteunen (bv voor boodschappen of andere verplichtingen), anderzijds zou handhaving kunnen helpen.

Ook dit hebben we na inmiddels 14 maanden niet goed georganiseerd.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Plaats reactie