Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door dikkemick » 16 mei 2020 12:29

collegavanerik schreef:
16 mei 2020 10:45
... als die tweede golf komt zien we dan wel weer.
Uitspraak doet me denken aan een Franse koning
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 mei 2020 12:38

axxyanus schreef:
16 mei 2020 09:17
Rereformed schreef:
16 mei 2020 05:30
Nu ziet de vergelijking met Finland er wel heel anders uit: op 10 mei had Finland 267 coronaslachtoffers (48/miljoen inw.), maar zoals ik eergisteren meldde zijn er volgens de statistieken van de totale sterfte in Finland 300 mensen minder gestorven in april dan in het jaar daarvoor, oftewel er is geen oversterfte, maar juist . Blijkbaar nam het overlijden via andere oorzaken af als gevolg van de lockdown.
Maar dat betekent wel dat we moeten overwegen dat ook in andere landen een dergelijk effect bestaat. Dat zou betekenen dat ook de oversterftecijfers een onderschatting zijn.
Ik heb het nog eens nagecheckt, maar het blijkt dat hier de statistieken van maart zijn gebruikt, niet van april zoals ik eerder abusiefelijk schreef. Dit is dus informatie van generlei belang en daar kunnen eenvoudig geen enkele conclusies aan worden verbonden. Er waren in Finland toen nog maar 17 mensen overleden aan corona. Aangezien dat aantal vandaag de dag zelfs de driehonderd nog niet heeft bereikt is een statistisch feitje hier sowieso van geen betekenis.
Born OK the first time

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 16 mei 2020 12:40

dikkemick schreef:
16 mei 2020 12:29
collegavanerik schreef:
16 mei 2020 10:45
... als die tweede golf komt zien we dan wel weer.
Uitspraak doet me denken aan een Franse koning
Nee dat heet dynamisch schakelen, hoeveel faillisementen, met bijbehorende werkloosheid is het je waard om 80+ - jarigen drie jaar langer leven te geven? Klinkt hard maar die afweging moet je onderhand wel gaan maken.

Een mens lijdt dikwijls ’t meest
Door ’t lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 mei 2020 12:46

Ja, wat dat betreft pakt Bolsonaro het beter aan.

Nogmaals: Het is een (deels) onbekend virus, dat zich op (nog) onvoorspelbare wijze gedraagt. Voorzichtigheid is derhalve geboden. Eerst grondig onderzoek.
Philip K. Dick

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 16 mei 2020 12:53

dikkemick schreef:
16 mei 2020 12:46

Nogmaals: Het is een (deels) onbekend virus, dat zich op (nog) onvoorspelbare wijze gedraagt. Voorzichtigheid is derhalve geboden. Eerst grondig onderzoek.
Is dit dezelfde dikkemick van een paar weken geleden? :evil3:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 mei 2020 12:55

collegavanerik schreef:
16 mei 2020 12:53
dikkemick schreef:

Is dit dezelfde dikkemick van een paar weken geleden? :evil3:
Eeehhhh ja?! Hoezo?
Het verbaasde me 3 weken terug ook al dat hier fysici, rechtsgeleerden en covidkenners bijdragen leverden. We kennen het virus niet. Enige overeenkomst met andere virussen is de naam: (corona)-virus. Bij sommigen overstijgt het (automatische) vrijdenken de realiteit.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 mei 2020 15:58

CollegavanErik schreef:Nee dat heet dynamisch schakelen, hoeveel faillisementen, met bijbehorende werkloosheid is het je waard om 80+ - jarigen drie jaar langer leven te geven? Klinkt hard maar die afweging moet je onderhand wel gaan maken.
Doe eens een voorstel! Hoeveel ongeveer?

En houd daarbij ook in het oog wat ik al eerder hier opmerkte, namelijk dat het nóg meer oplevert als mensen maximaal 1 jaartje pensioen wordt gegund.
Het gros van de gezondheidskosten wordt gemiddeld bezien immers ook nog in het laatste deel van het leven geconsumeerd.
En vergeet ook de niet te verwaarlozen groepen onder zelfs de 50 die je mee dreigt buiten te sluiten.
En vanzelf ook de inspanningen aan te vroeg geborenen.

Wat dacht je van het afschaffen van de WAO?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 mei 2020 16:24

Laten we de zorgpremie eens verdubbelen. Eens kijken hoeveel protesten er komen. Dan kunnen we aardig meten hoeveel zorg we voor onszelf willen reserveren.

Via de subsidies hebben we dus enorme zorg-uitgave gedaan die op de één of andere manier moet worden terugbetaald. Dat gaat dan wel niet via de zorgpremie maar wel via de belastingen. Wat hebben we hier echt voor over. 100 Euro, 1000, 10.000?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 mei 2020 16:31

Bonjour schreef:
16 mei 2020 16:24
Laten we de zorgpremie eens verdubbelen. Eens kijken hoeveel protesten er komen. Dan kunnen we aardig meten hoeveel zorg we voor onszelf willen reserveren.

Via de subsidies hebben we dus enorme zorg-uitgave gedaan die op de één of andere manier moet worden terugbetaald. Dat gaat dan wel niet via de zorgpremie maar wel via de belastingen. Wat hebben we hier echt voor over. 100 Euro, 1000, 10.000?

Ook altijd interessant.
De discussie wordt nog simpeler als je het eigen risico verveelvoudigt omdat je dan zekerder het 'dorre hout" hoort kraken.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 mei 2020 16:39

Even een kleine indicatie voor de omvang van de bedragen: Iemand die van school komt maar door de crisis eerst een jaar lang geen werk heeft, heeft een carrière die een jaar later begint en levert dus een eindsalaris is. Dat is bij een modaal inkomen wat meer dan zo'n 30.000 euro op huidig prijspeil.

Wat ook wel aardig zou zijn om eens te berekenen is wat het aantal doden is van een economische crisis. Hoeveel mensen plegen meer dan gemiddeld zelfmoord na verlies baan of andere zorgen? Hoeveel gaan er dood omdat ze op een wachtlijst staan, die maar niet opschiet? Stel dat een vakantie niet doorgaat. Hoeveel krijgen een burn-out? etc. Het leed van een crisis is gigantisch.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 16 mei 2020 17:51

dikkemick schreef:

Wat speel jij voor spelletje dikkemick? Advocaat van de duivel zonder eigen mening? Consequent de andere mening ventileren ook als je jezelf daarmee diametraal tegen spreekt?

Ik had het over Zweden, niet over Brazilië en ik had het ook over moeilijke keuzes maken, de Zweedse aanpak van open horeca lijkt daar te werken. Ik zag een paar weken geleden een reportage over een nederlandse trucker die ook gewoon op het hoogtepunt van de coronacrisis een hotelkamer kon boeken in Italie.
Afbeelding Hebr 6:

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 16 mei 2020 17:57

collegavanerik schreef:
16 mei 2020 17:51
de Zweedse aanpak van open horeca lijkt daar te werken.
ze hebben wel 3x zoveel doden als de 3 andere scandinavishce landen samen, ik vind dat eigenlijk geen resultaat om trots op te zijn. Zeker niet als je weet dat ze op voorhand al bedenkelijke ethische keuzes gemaakt hebben. Vanaf 75 mocht je per definitie niet op intensieve ongeacht je gezondheidstoestand en in rusthuizen hebben ze uiteraard ook niet geteld.

je spreekt over economie vs een paar 80jarigen. het vervelende is dat virussen niet kijken naar leeftijd en dit dus een vals dilemma is.

Als dit virus er plots inhakt in de Rotterdamse haven dan heb je plots een echt groot economisch probleem.
Of plots in je verzorgend personeel inhakt zoals in Italie (20% vd zieken bleken op een bepaald moment verzorgende te zijn in N-Italie)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 mei 2020 18:01

Economie en gezondheid gaan hand in hand.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 16 mei 2020 18:13

Bonjour schreef:
16 mei 2020 18:01
Economie en gezondheid gaan hand in hand.
het gaat om het evenwicht

maar natuurlijk ook het economische model an sich. de pijnpunten zijn nu wel blootgelegd denk ik.
van geprivatiseerde sectoren die eigenlijk essentieel zijn tem de zwaktes vd geglobaliseerde wereld, denk aan bevoorradingsproblemen omdat alles uit Azie komt.

of er veel veranderd?
Gaan we terug mondmaskers hier produceren? gaan we inzien dat een ziekenhuis best geen privébedrijf is en gaan we financiële constructies hervormen zodat sommige multinationals wel eindelijk een keertje belastingen betalen?

ik vrees ervoor

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 mei 2020 19:25

heeck schreef:
16 mei 2020 15:58
CollegavanErik schreef:Nee dat heet dynamisch schakelen, hoeveel faillisementen, met bijbehorende werkloosheid is het je waard om 80+ - jarigen drie jaar langer leven te geven? Klinkt hard maar die afweging moet je onderhand wel gaan maken.
Doe eens een voorstel! Hoeveel ongeveer?

En houd daarbij ook in het oog wat ik al eerder hier opmerkte, namelijk dat het nóg meer oplevert als mensen maximaal 1 jaartje pensioen wordt gegund.
Dat is een zo sterk argument dat je waarschijnlijk hier geen antwoord op krijgt.

Maar volgens mij is het dilemma dat CvE hier schetst geforceerd, zelfs niet van toepassing. Iedere gepensioneerde kan de corona ontlopen door zich af te zonderen. En lockdown heeft mensen die verzorgd worden in rusthuizen in alle landen niet geholpen. Oftewel de gedachte dat economie laten doordraaien resulteert in hoger slachtofferaantal onder bejaarden lijkt mij te simpel en dus onjuist.
Born OK the first time

Plaats reactie