Chocoladebol, moorkop of roomkop.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Site Admin

Chocoladebol, moorkop of roomkop.

Bericht door Maria » 07 feb 2020 12:56

Het beestje bij de naam noemen?
Gewoon hoe het altijd heeft geheten?

Bij ons thuis, in het Brabantse, noemden we dit gebak een chocolade bol. Met of zonder toefje slagroom bovenop maakte niet uit.
Hetzelfde gebak, maar zonder chocola, was een roomkop.
Ik hoorde weleens de naam Bossche bol, maar had eigenlijk geen idee wat nu het verschil was, ondanks dat ik wel hoorde dat de "echte" toch heel wat beter smaakte.
Later, op de middelbare school, waar mensen uit diverse plaatsen samen kwamen, hoorde ik wel eens praten over een moorkop en wist eerst niet eens wat dat was, maar kon het wel raden uit de gesprekken. Het was gewoon een chocoladebol. Over donkere mensen werd nooit in dat verband gesproken.

https://www.ad.nl/westland/jurgen-47-sl ... ~a8ecbcd4/
Jurgen (47) sluit bakkerij vanwege bedreigingen om moorkop: ‘Ik wil geen negerkop verkopen’
VIDEO‘Landverrader’, ‘NSB’er’ en ‘linkse gek’. Het regent negatieve reacties sinds de Haagse banketbakker Jurgen Verwoerd (47) besloot de moorkop voortaan als roomkop door het leven te laten gaan. Vanmiddag moest hij zijn winkel in het Westlandse Monster sluiten vanwege een onveilige situatie.
De nieuwe term linksfascisme ten voete uit?
Of is fascisme tegenwoordig alleen nog een gewone uitdrukking voor onverdraagzaamheid jegens andersdenkenden, wat dan met geweld opgedrongen wil worden?
En een scheldwoord geworden door de andersdenkende.
Is die term nu gerechtvaardigd tegenover rechts fascisme om een een lekkernij, die chocaladebol heet?
Wie ziet nog het verschil?
Opvallend genoeg verandert ook de Hema de naam van het chocoladegebak. De Hema doopt de ‘moorkop’ om tot ‘chocoladebol’. De oude term past niet meer bij deze tijd, zo legt een woordvoerder van de landelijke keten uit. Het besluit is al even geleden genomen en dus geen reactie op de actie van Verwoerd.
Dit laatste moet nu natuurlijk groot in het nieuws.

Een voorbeeld van inkleuring via een titel en artikel.
Lafhartige Bakker verandert naam ‘moorkop’ in ‘roomkop’ na beschuldiging van RACISME!
Een bakker in Monster — Zuid-Holland — heeft de naam van zijn moorkoppen veranderd in “roomkoppen.” De reden is niet dat bakker Jurgen Verwoerd de naam zelf problematisch of vreemd vond, maar omdat hij er door een stel linkse activisten van “racisme” beschuldigd werd.

Als we iedere keer dat we van racisme beschuldigd een stap terugdoen kunnen we er maar beter mee ophouden en ons onmiddellijk overgeven aan Kick Out Zwarte Piet en Sylvana Simons.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Re: Chocoladebol, moorkop of roomkop.

Bericht door dikkemick » 07 feb 2020 14:37

Je zal Moorman heten. Kwam die naam in dezelfde krant tegen vandaag.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 07 feb 2020 14:42

:lol: :lol:

Sorry, voor alleen deze reactie, maar ik zit hier te grinniken en moest even.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 07 feb 2020 14:42

Ik heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat het woord 'moorkop' het woord 'moor' bevat.
Een beetje dom van me, maar je groeit op met zo'n woord zonder er over na te denken.
Nu ik het wel weet is het sinds gisteren een discriminerend woord.
Hoewel strikt genomen Moren niet meer bestaan.
Want het is een ouderwets woord waar de islamitische Noordafrikaanse bevolking mee werd bedoeld.
Maar niemand gebruikt dat woord meer.
Of misschien juist nu weer wel nu er ophef over wordt gemaakt?
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 07 feb 2020 18:02

Was vanmiddag bij de Hema en daar lagen ze nog onder de oude naam moorkop. En zoals mijn voorganger schreef ik heb er nooit bij stil gestaan, net als de negerzoen. Ik ga ook maar een actie starten om blanke vla er uit te krijgen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 07 feb 2020 18:10

Mijn vrouw kwam ermee aanzetten dat het hele verhaal van die bakker een hoax is in een desperate poging zichzelf, althans zijn bakkerij, van een faillissement te redden. Hoewel niet van de complottheorieën wil ik deze toch wel koesteren. Te meer daar er volgens mij niemand is die nog enige associatie met Moren heeft.

Overigen zijn Bossche bollen afkomstig van bakkerij de Groot, in Den Bosch. De enige echte, wereldberoemd in heel Nederland, en by far de lekkerste die er zijn :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 07 feb 2020 18:14

Mullog schreef:
07 feb 2020 18:10
Overigen zijn Bossche bollen afkomstig van bakkerij de Groot, in Den Bosch. De enige echte, wereldberoemd in heel Nederland, en by far de lekkerste die er zijn :)
Daar wil je wel even voor omrijden. :tongue8:
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 07 feb 2020 19:47

Een veganistische bakkerij, dus zal het om veganistische "room" gaan.

Wat de naamgeving van het product betreft : mensen lijken steeds meer hun best te doen om elke associatie met het discrimineren van donkerhuidige mensen te vermijden. Mogelijk soms misschien iets té ver doorgedreven?

Ik had er persoonlijk niet wakker van gelegen als het product "moorkop" was blijven heten. Bedreigingen wegens een naamsverandering bedoeld als concessie jegens de donkerhuidige medemens zijn uiteraard verwerpelijk.

Veel donkerhuidige mensen zal het misschien trouwens worst wezen hoe het product heet.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 08 feb 2020 17:37

Mullog schreef:

Nooit van gehoord.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 08 feb 2020 18:56

Blijf hier lezen, dan leer je wat.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 09 feb 2020 09:30

PietV. schreef:
07 feb 2020 18:14
Mullog schreef:
Daar wil je wel even voor omrijden. :tongue8:
Dat hangt van de dosering af. Heb vroeger een stage gelopen in Den Bosch en kon op een gegeven moment de Bosche Bollen niet meer luchten :pukeleft:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 09 feb 2020 10:05

Ik herken dat. Het is in Den Bosch wel erg vaak hetzelfde.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 09 feb 2020 10:44

Nou, ik houd wel van een goebedoelde negerzoen e.d.. :lol:
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Plaats reactie