RIVM over mondkapjes en bedekkende kleding.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

RIVM over mondkapjes en bedekkende kleding.

Bericht door Maria » 21 mei 2020 12:17

Het RIVM over mondkapjes.
Maw. over bedekking van neus en mond.
Wegens het belang ervan dit bericht te verspreiden, een totaal kopie.
Moet ik mondkapje dragen als ik naar buiten ga?
Dit is niet nodig. Slechts in sommige specifieke situaties kan het dragen van een niet-medisch mondkapje van meerwaarde zijn. Daarom is in het OV per 1 juni 2020 een niet-medisch mondkapje verplicht in het openbaar vervoer voor reizigers en medewerkers. Dit is een mondkapje dat niet in de zorg wordt gebruikt.

Krijg ik een mondkapje van de overheid?
Nee. Voor persoonlijk gebruik buiten de zorg kunt u een niet-medisch mondkapje dragen. U kunt dit niet-medisch mondkapje zelf kopen of maken. Een instructie voor het zelf maken volgt binnenkort.

Voor medewerkers die een mondkapje moeten dragen en gebruiken in hun werk, zoals medewerkers in het openbaar vervoer, maakt de werkgever afspraken om hierin te voorzien. Bekijk de voorbeeldinstructie voor een niet-medisch mondkapje.

Waar kan ik een niet-medisch mondkapje kopen?
U kunt een niet-medisch mondkapje onder meer kopen bij de drogist, supermarkt, warenhuis of webshop. U kunt wegwerp mondkapjes kopen voor eenmalig gebruik. U kunt ook een niet-medisch mondkapje van textiel kopen dat gewassen en hergebruikt kan worden.
Beschermt een niet-medisch mondkapje mij tegen het coronavirus?
Nee. Een niet-medisch mondkapje beschermt niet uzelf, maar kan de mensen rondom u beschermen als u het zorgvuldig draagt en gebruikt. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is altijd een aanvulling op de andere hygiënemaatregelen.

Wat is het verschil tussen een medisch mondmasker en een niet-medisch mondkapje?
Medische mondmaskers, zoals een FFP2 masker of chirurgisch mondmasker IIR, moeten voldoen aan Europese richtlijnen en kwaliteitsstandaarden voor medische hulpmiddelen en persoonlijke beschermingsmiddelen. Medische mondmaskers zijn geschikt voor gebruik in de zorg.

De niet-medische mondkapjes kunnen worden aangeschaft of zelf worden gemaakt, zodat medische mondmaskers beschikbaar blijven voor de zorg. Een niet-medisch mondkapje draag je niet ter bescherming van jezelf, maar kan bij goed gebruik het risico verkleinen dat druppels uit mond en neus worden verspreid naar de omgeving. Het is geen vervanging van, maar een aanvulling op de geldende hygiëneregels.

Hoe verhoudt het dragen van mondkapjes in het openbaar vervoer zich met het gedeeltelijk verbod op gezicht bedekkende kleding in het openbaar vervoer?
Het verbod op gezicht bedekkende kleding blijft gewoon van kracht. Die wet kent echter een uitzondering: als kleding noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid is het verbod niet van toepassing. In het OV geldt vanaf 1 juni de verplichting om een mondkapje te dragen. Zo lang die verplichting geldt, is het verbod dan ook niet van toepassing in het OV.

Mag ik een mondkapje dragen in het onderwijs en in overheidsgebouwen?
De Wet verbod op gezicht bedekkende kleding is van toepassing op het onderwijs en in overheidsgebouwen. In het onderwijs en in overheidsgebouwen geldt de verplichting om een mondkapje te dragen niet.

Het OMT adviseert geen algemeen gebruik van niet-medische mondkapjes in de publieke ruimte als het mogelijk is anderhalve meter afstand te bewaren.
Het gebod op bedekkende kapjes geldt alleen voor de aangegeven omstandigheden en het aangegeven doel.
Nl. Voor gebruik in situaties, waarbij men niet kan voldoen aan de anderhalve meter regel en om anderen tegen jouw te beschermen.
Voor het geval dat je het virus bij je draagt en zou kunnen verspreiden via slijmvlies afscheiding en lucht contact.
Daarom is een niet-medisch mondkapje de bedoeling en niet de medische mondkapjes, die zo gereserveerd kunnen blijven voor gebruik binnen de medische sector.

Een niet medisch mondkapje kan gemaakt worden uit een stuk stof en zelf genaaid of gekocht in diverse soorten winkels in de buurt.
Gezichtsbedekkende kleding, die voldoet aan de voorwaarden zoals beschreven, zal daarom toegestaan worden in alle gelegenheden waar het niet-medische mondkapje verplicht is gesteld en zal daar worden toegestaan.
Overal elders zal de wet op het verbod ervan blijven gelden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fenomeen
Superposter

Re: RIVM over mondkapjes en bedekkende kleding.

Bericht door Fenomeen » 21 mei 2020 13:34

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 21 mei 2020 13:55

Fenomeen schreef:
21 mei 2020 13:34
Haha...in Rotterdam reeds uitverkocht denk ik zo?

Er ontstaat een nieuwe industrie. Die van het inventieve (niet-medische) mondkapje.
I sat by the ocean.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 21 mei 2020 15:23

Gewoon zelf maken mét eventuele versieringen dan wel teksten.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 21 mei 2020 16:55

En dan nog de kapjes goed gebruiken (voor zover het al zin zou hebben).
Dus handen volgens richtlijnen wassen en dan goed drogen het masker opzetten en de neusbeugel in vorm drukken. Iets eten, drinken, of rook inhaleren?
Handen wassen en drogen kapje af dan eten, drinken, inhaleren. Handen weer wassen kapje weer op. Thuis kapje via de elastiekjes af doen en zonder het kapje zal aan te raken in de vuilnisbak. Of in de hete was als het om huisvlijt gaat.
De handschoenen geldt hetzelfde voor :)
Zie in de supermarkt medelanders met mondkapje onder de kin (neus vrij) rondlopen (onbegeleid) .

Nu ik het toch over de supermarkt heb. Krijg op de parkeerplaats van medewerker een "schone" en verplichte kar. Met mijn niet schone handen ga ik vervolgens de verpakkingen bepotelen en de broodjestang hanteren. Nu staat er bij de ingang op een statafel desinfectiegel welke ik bij binnenkomst en vertrek gebruik. Niet verplicht maar ik vind het merkwaardig. Op mijn werk waar ik de dienst uitmaak mogen cliënten pas verder na wassen of ontsmetten handen. Kortom ik zie nogal wat lekken in goedbedoelde maatregelen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 21 mei 2020 17:22

De moderne aflaat:

Al uw onhygienische doorleven is u vergeven mits u een gebreid tricot mondkapje draagt dat het lezen ondervangt van
. . .
Het dragen van een niet-medisch mondkapje is altijd een aanvulling op de andere hygiënemaatregelen.
Geeft toegang tot de hemel van het openbare leven

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 21 mei 2020 17:53

doctorwho schreef:
21 mei 2020 16:55
En dan nog de kapjes goed gebruiken (voor zover het al zin zou hebben).
Dus handen volgens richtlijnen wassen en dan goed drogen het masker opzetten en de neusbeugel in vorm drukken. Iets eten, drinken, of rook inhaleren?
Handen wassen en drogen kapje af dan eten, drinken, inhaleren. Handen weer wassen kapje weer op. Thuis kapje via de elastiekjes af doen en zonder het kapje zal aan te raken in de vuilnisbak. Of in de hete was als het om huisvlijt gaat.
De handschoenen geldt hetzelfde voor :)
Zie in de supermarkt medelanders met mondkapje onder de kin (neus vrij) rondlopen (onbegeleid) .

Nu ik het toch over de supermarkt heb. Krijg op de parkeerplaats van medewerker een "schone" en verplichte kar. Met mijn niet schone handen ga ik vervolgens de verpakkingen bepotelen en de broodjestang hanteren. Nu staat er bij de ingang op een statafel desinfectiegel welke ik bij binnenkomst en vertrek gebruik. Niet verplicht maar ik vind het merkwaardig. Op mijn werk waar ik de dienst uitmaak mogen cliënten pas verder na wassen of ontsmetten handen. Kortom ik zie nogal wat lekken in goedbedoelde maatregelen.
Je beschrijft hier exact waarom bij onjuist gebruik een mondkapje enkel in een schijnveiligheid voorziet. Ik kom dit dagelijks tegen in de Thuiszorg. Medewerkers willen per se (begrijpelijk) met een mondkapje op pad, maar vervolgens constateer ik door nonchalance veelvuldig onjuist gebruik. Dan verandert het middel dat je zou moeten beschermen ineens in een potentieel gevaar voor je eigen gezondheid en dat van anderen.

Het toppunt van onkunde waar ik een paar weken geleden mee werd geconfronteerd, was nota bene afkomstig van een arts uit een woonzorgcentrum voor mensen met een verstandelijke beperking waar onze medewerkers ook komen. Daar moesten verzorgenden en verpleegkundigen door gebrek aan mondkapjes een gebruikt kapje in een plastic zakje voor hergebruik bewaren. Dit kon tot maximaal 7 dagen aldus de arts. Je vraagt je soms af hoe sommigen hun diploma hebben kunnen halen?
I sat by the ocean.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 21 mei 2020 18:45

Ronaldus67 schreef:
21 mei 2020 17:53
Daar moesten verzorgenden en verpleegkundigen door gebrek aan mondkapjes een gebruikt kapje in een plastic zakje voor hergebruik bewaren. Dit kon tot maximaal 7 dagen aldus de arts. Je vraagt je soms af hoe sommigen hun diploma hebben kunnen halen?
:shock:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 21 mei 2020 19:39

Ronaldus67 schreef:
Dit kon tot maximaal 7 dagen aldus de arts. Je vraagt je soms af hoe sommigen hun diploma hebben kunnen halen?
Was zeker een homeopathisch arts :wink:

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 21 mei 2020 20:52

doctorwho schreef:
21 mei 2020 19:39
Ronaldus67 schreef:
Dit kon tot maximaal 7 dagen aldus de arts. Je vraagt je soms af hoe sommigen hun diploma hebben kunnen halen?
Was zeker een homeopathisch arts :wink:
Dat niet, maar hij heeft wel alle boeken van dokter Vogel gelezen.
I sat by the ocean.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 22 mei 2020 12:01

En wat is de praktijk:
Verslag van mijn zus die al een paar maanden vast zit in Senegal.

In supermarkt en openbaar vervoer kapje op. Buiten kapje naar beneden of naar boven met de hand. Even dat jeukerige gevoel in je gezicht wegvegen, volgende winkel kapje weer voor de mond en soms ook de neus, buiten weer kapje met de hand naar beneden en even in het gezicht wrijven.

Het lijkt meer op een virus vanger. Zou het in meer landen zo gaan?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 22 mei 2020 13:38

Ronaldus67 schreef:
Daar moesten verzorgenden en verpleegkundigen door gebrek aan mondkapjes een gebruikt kapje in een plastic zakje voor hergebruik bewaren. Dit kon tot maximaal 7 dagen aldus de arts. Je vraagt je soms af hoe sommigen hun diploma hebben kunnen halen?
Misschien een domme gedachte, maar een virus overleeft slechts maximaal een paar dagen op een voorwerp. Waarom zou je na een week een mondkapje dan niet opnieuw kunnen gebruiken?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 mei 2020 14:52

Onderzoek uit 2014 naar gebruik mondkapjes ineens actueel

De resultaten
Al met al bleek slechts 12,6 procent van de proefpersonen het mondkapje correct te gebruiken. Mensen die vooraf de instructies bekeken, presteerden niet veel beter dan mensen die de instructies links lieten liggen. Ook mensen die zelf een mondkapje bezaten en het veelvuldig gebruikten, presteerden vaak niet beter dan mensen die er voor het eerst eentje in gebruik namen. Verder blijkt uit het onderzoek dat jongeren over het algemeen wel iets beter overweg konden met een mondkapje dan ouderen; de ouderen maakten doorgaans meer fouten.

Het hele artikel onder de link (bron scientias)

https://www.scientias.nl/onderzoek-bewi ... tias.nl%29

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 22 mei 2020 18:14

gerard_m schreef:
22 mei 2020 13:38
Ronaldus67 schreef:
Misschien een domme gedachte, maar een virus overleeft slechts maximaal een paar dagen op een voorwerp. Waarom zou je na een week een mondkapje dan niet opnieuw kunnen gebruiken?
Omdat het niet alleen om het virus gaat dat aan de buitenkant van een mondkapje kan gaan zitten, maar ook om de bacteriën die zich via de mond aan de binnenkant kunnen verzamelen en vermenigvuldigen (lees: algehele hygiëne).

Ter verduidelijking; het ging hier niet om hergebruik ná een week, maar om dagelijks hergebruik. Dus elke keer na gebruik het mondkapje terug in het zakje en dat dan maximaal 7 dagen lang.
I sat by the ocean.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 mei 2020 19:32

Ronaldus67 schreef:
22 mei 2020 18:14
Ter verduidelijking; het ging hier niet om hergebruik ná een week, maar om dagelijks hergebruik. Dus elke keer na gebruik het mondkapje terug in het zakje en dat dan maximaal 7 dagen lang.
Lijkt mij een prima voedingsbodem voor micro-organismen :?

Plaats reactie