De moord op George Floyd en de gevolgen.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: De moord op George Floyd en de gevolgen.

Bericht door Peter van Velzen » 25 jun 2020 19:50

Geef een vrouw een startapitaal en zij kan haar eigen bedrijf runnen.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 25 jun 2020 20:08

Peter van Velzen schreef:
25 jun 2020 19:50
zij kan heel snel haar eigen startkapitaal vergaren

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 jun 2020 20:30

Niemand kan het wereldleed op zich nemen. En ieder leed heeft wel een oorzaak. Wat mij betreft (maar ik heb makkelijk lullen vanuit mijn westerse luie stoel) hebben we te maken met overbevolking en moet ondanks de DNA-drang om maar voort te blijven planten dit aangepakt worden.
Grondstoffen en hulpmiddelen om te overleven zijn er NOG genoeg (en klimaatverandering passen we ons wel aan aan), maar moeder aarde is niet onuitputtelijk.
Teveel mensen op een kluitje en je krijgt irritaties en migraties all over. Gevolg: Verplaatsing van irritatie. Racisme en maatschappelijke onrust hoort daar bij.
We kunnen niet met 17 miljoen mensen door 1 deur!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 jun 2020 20:34

appelfflap schreef:
25 jun 2020 20:08
25 jun 2020 19:50
zij kan heel snel haar eigen startkapitaal vergaren
Eh nee. dat kan alleen een zakkenrolster. En in een arme buurt lukt zelfs dat niet.
Maar we komen zo wel weer bij het eigenlijke onderwerp. Politiegeweld. Dat komt vooral voort uit de oorspronkelijke taak van de politie. Het kapitaal tegen de armen verdedigen. Immer sinds de Sherrif van Nottingham. De helft van de Amerikaanse armen zijn zwart, en die kan de politie makkelijk herkennen.
Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 28 jun 2020 16:56

In verband met in de mainstream media verzwegen racisme en xenofobie :

Aan Ali B.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 29 jun 2020 15:23

Stel racisme gelijk aan discriminatie en kijk dan hoe de discussies zich verder ontwikkelen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 jun 2020 15:34

lanier schreef:
29 jun 2020 15:23
Stel racisme gelijk aan discriminatie en kijk dan hoe de discussies zich verder ontwikkelen.
Volgens mij in gelijke proportie. Racisme is toch een duidelijke vorm van discriminatie? En aangezien discriminatie van alle tijden is, zal racisme dat ook wel blijven. Het is voor de meeste mensen toch: Eigen volk eerst. En dat hoeft niet eens van kleur af te hangen. ieder verschil volstaat!
Philip K. Dick

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 29 jun 2020 19:47

dikkemick schreef:
29 jun 2020 15:34
lanier schreef:
29 jun 2020 15:23
Volgens mij in gelijke proportie. Racisme is toch een duidelijke vorm van discriminatie? En aangezien discriminatie van alle tijden is, zal racisme dat ook wel blijven. Het is voor de meeste mensen toch: Eigen volk eerst. En dat hoeft niet eens van kleur af te hangen. ieder verschil volstaat!
Juist. Racisme is een vorm van discriminatie. Op de één of andere manier zijn er zondebokken in de maatschappij. Dat kan op basis van religie, etniciteit, lichaamsgewicht, sexuele voorkeur, etc. De mensheid is niet tolerant, landen strijden tegen elkaar vanuit 'wij' tegen 'zij' en binnen een samenleving heb je de zondebokken. Ik zie dat niet veranderen. Ondanks globalisering is discriminatie niet afgenomen. Daarom zal racisme ook blijven bestaan. Mensen zouden moeten demonstreren tegen iedere vorm van discriminatie, maar zou dat werkelijk ooit gebeuren? Het zijn zondebokken die elkaar opzoeken, mobiliseren en actie ondernemen. Wil je volledige integratie? Dan zul je discriminatie moeten uitbannen.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 29 jun 2020 20:02

Bij de gemeente Amsterdam wordt discriminatie juist ingevoerd .

Hier om een hoger beleidsdoel te halen, maar degene die het treft wordt gewoon gediscrimineerd.
Moeten we deze vorm van discriminatie ook uitbannen, of geldt dat niet voor " positieve " discriminatie?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 jun 2020 20:27

Met beiden eens. Discriminatie is voorlopig niet uit te bannen. Mannen-vrouwen, volwassenen-kinderen, wit-zwart, dun-dik, slim-dom, arm-rijk en ga zo maar door. Mensen zijn verschillend maar kunnen overduidelijk niet met verschillen overweg.
Beelden weghalen of straatnamen veranderen is niet de oplossing.
Philip K. Dick

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 02 jul 2020 17:28

De regering heeft besloten om geen excuses aan te bieden voor ons slavernijverleden. Dat lijkt mij een juiste beslissing. Je moet ergens een grens trekken wat het verleden betreft. Dat het nu om slavernij gaat staat er los van. Het waren toen andere tijden en slavernij was vrij normaal. Laten we niet vergeten dat de mensheid pakweg de laatste 200 jaar ongekende ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Duizenden jaren lang was slavernij normaal en veranderde er vrij weinig in de dagelijkse gang van zaken. Na de afschaffing van de slavernij had de regering binnen 50 jaar excuses moeten aanbieden. Nu is het al zo lang geleden dat we vooruit moeten gaan kijken, constructief moeten nadenken en niet blijven hangen in emotie en verdriet.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 02 jul 2020 21:06

lanier schreef:
02 jul 2020 17:28
De regering heeft besloten om geen excuses aan te bieden voor ons slavernijverleden. Dat lijkt mij een juiste beslissing. Je moet ergens een grens trekken wat het verleden betreft. Dat het nu om slavernij gaat staat er los van. Het waren toen andere tijden en slavernij was vrij normaal. Laten we niet vergeten dat de mensheid pakweg de laatste 200 jaar ongekende ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Duizenden jaren lang was slavernij normaal en veranderde er vrij weinig in de dagelijkse gang van zaken. Na de afschaffing van de slavernij had de regering binnen 50 jaar excuses moeten aanbieden. Nu is het al zo lang geleden dat we vooruit moeten gaan kijken, constructief moeten nadenken en niet blijven hangen in emotie en verdriet.
Misschien is het goed om je een beeld te vormen hoe de authoriteiten met De Kom zijn omgesprongen v.a. 1933. Dat is al wel 60 jaar later dan 1873.
De eerste ongesensureerde uitgave van Anton de Koms "Wij slaven van Suriname" is van 1971.

Ik ben met je eens dat er ergens een verjaringstermijn is. Aan de andere kant is het moeilijk om vast te stellen wanneer een visie van ongelijkwaardigheid ook gestopt is. Dat was later dan 1873. Ook later dan 1933. En ik denk dat als ik een tijdje ga graven ik ook wel ellende vanuit de houding van authoriteiten van later datum kan vinden.

Bij de toeslagenaffaire blijkt de Nederlandse Belastingdienst te hebben geprofileerd op achternaam en/of buitenlandse afkomst. Zodanig dat dit voor het ministerie van Financiën aanleiding was om aangifte te doen tegen de "eigen" belastingdienst van knevelarij en discriminatie.
Er hangt ook nog een onderzoek naar etnisch profileren in de lucht.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/14/ve ... w-a3999814
Ik weet niet of je een beetje hebt gevolgd, die toeslagenaffaire, maar hoe daar gezinnen moedwillig door ambtenaren kapot zijn gemaakt is echt godgeklaagd.

Dat helpt natuurlijk allemaal niet mee om een beetje vertrouwen op te bouwen dat de visie van ongelijkwaardigheid bij instituties sinds 1933 ook een keer gestopt is.

Kijk, dat we vanwege George Floyd nou een Zwarte Piet in z'n bek moet worden getrapt is een logica die ik zelf niet direct zo zie. Dat Zwarte Piet een onderdeel zou zijn van de angelsaksische blackface lijkt mij buitengewoon onwaarschijnlijk, en het is ook opvallend dat er maar moeite wordt gedaan om hierin iets van argumentatie aan te dragen. De weg van de emotie is wellicht gemakkelijker. Van George Floyd naar Zwarte Piet afschaffen is volgens mij een enorme berg emotie op één hoop gooien omdat je niet kunt aantonen dat er een link is tussen slavernij en Zwarte Piet.
MAAR ik vrees dat er onder al dat gezanik over symbolen wel iets aan de hand is in termen van racisme, en zelfs institutioneel racisme. Dat is ook al veel eerder duidelijk aangegeven door de zwarte gemeenschap, maar dat is door witte mensen veel afgedaan als aanstellerij. Waar het mis is gegaan is dat witte mensen dit als een beschuldiging hebben ervaren, ten rade zijn gegaan of dit wel klopte, en bij dat ten rade gaan onbewust van hun eigen ervaring zijn uitgegaan, daarbij vergetende dat de ervaring van een wit persoon geen maatstaf kan zijn voor wat een zwart persoon meemaakt, omdat je dat pas zou meemaken als je zelf ook zwart bent. Het afdoen als aanstellerij is hard aangekomen, en nou is er geen gesprek meer, alleen nog maar oorlog. Geen gesprek meer over hoe we het gaan doen samen, maar oorlog om te laten zien wie het hier bepaalt.

Maar het echte probleem is natuurlijk institutioneel racisme en micro-racisme. Micro-racisme krijg je nooit helemaal weg, maar als je leest hoe lang zo'n belastingdienst door kan gaan met ramp op ramp stapelen, dan...... tja, dan denk ik dat er daar echt nog wel wat winst te halen is in het niet behandelen van niet-kaaskoppen als 2e-rangsburgers. En volgens mij gaat het daarover. "Je mocht mij ooit als slaaf houden, en nu mag je mij nog steeds behandelen als 2e-rangsburger". Dan kan je wel aan komen zetten met een verjaringstermijn waarom je geen excuses aanbiedt, maar als je die excuses nou gewoon wel doet dan doe je in ieder geval een poging om dat slavernijstuk van de huidige problematiek af te koppelen.

Kijk, die toeslagenaffaire van zo'n belastingdienst, daar ben ik echt dood- en doodziek van. Dat is echt om te kotsen. Ik ben er echt heel boos over dat mijn overheid zich zo schandalig gedraagt. Als je dat nog steeds in je samenleving en instituties hebt dan helpen verjaringtermijnen je niet.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 02 jul 2020 21:19

BdO schreef:
02 jul 2020 21:06
n, daarbij vergetende dat de ervaring van een wit persoon geen maatstaf kan zijn voor wat een zwart persoon meemaakt, omdat je dat pas zou meemaken als je zelf ook zwart bent.
Je kunt het ook andersom bekijken,
Elke mens maakt wel eens racisme of discriminatie mee. Wordt benadeeld om iets waar hij niets kan aan doen. Menig Duitser wordt in het buitenland nog steeds afgekapt op het wo2 verhaal, ook alis hij in 80 geboren.

Ik zit in een rolstoel en maak dat soort situaties ook mee. Ben ik van slechte wil kqn ik u een dozijn discriminerende dingen vertellen die mij overkomen zijn. De doorsneezwarte heeft Ook volstrekt geen idee wat ik soms meemaak.

Discriminatie, racisMe en benadeeld worden voor iets waar ge niets kunt aan doen is ons allemaal al eens overkomen is niet iets unieks voor surinamers of zwarten.
Iedereen kent dat gevoel

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 jul 2020 04:05

appelfflap schreef:
02 jul 2020 21:19
Ik zit in een rolstoel en maak dat soort situaties ook mee. Ben ik van slechte wil kqn ik u een dozijn discriminerende dingen vertellen die mij overkomen zijn. De doorsneezwarte heeft Ook volstrekt geen idee wat ik soms meemaak.

Discriminatie, racisMe en benadeeld worden voor iets waar ge niets kunt aan doen is ons allemaal al eens overkomen is niet iets unieks voor surinamers of zwarten.
Iedereen kent dat gevoel
Niet iedereen gok ik, maar wel veel te veel mensen. Maar weinigen zijn er zich van bewust wat anderen meemaken. Daarom is het wellicht een goed idee om een nieuw topic te opemem waarin je 12 dingen toelicht die jou overkomen zijn. Daar kunnen anderen dan weer van leren,
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 03 jul 2020 07:48

03 jul 2020 04:05
Niet iedereen gok ik, maar wel veel te veel mensen. Maar weinigen zijn er zich van bewust wat anderen meemaken. Daarom is het wellicht een goed idee om een nieuw topic te opemem waarin je 12 dingen toelicht die jou overkomen zijn. Daar kunnen anderen dan weer van leren,
Als g een keer naar uw eigen kijkt in thailand zult gij ook al faliekant racisme in thailand tegengekomen zijn. Ge zult het misschien ni zo aanvoelen maar gewoon een paar dagen van slechte wil zijn volstaat.

Iedereen ketn dat gevoel, alle 7 miljard mensen op deze planeet, niet enkel die ene hudskleur of die mensen uit dat ene land (in belgie marokko en in Nederland suriname).
Het feit dat ze zich op den duur met fictie en sprookjes beginnen bezig te houden ( sint, strips) bewijst mi dat racisme er Eignelijk zo goed als volledig uit is.

Plaats reactie