vaccinatiepas

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Re: vaccinatiepas

Bericht door Maria » 11 apr 2021 18:47

axxyanus schreef:
11 apr 2021 18:19
Het gaat niet om verdienen. Het gaat om het beperken van maatschappelijk risico's. En het enige onderscheid dat men kan maken is via een vaccinatiepas, wie wel en wie niet gevaccineerd is. Hoe moeten wij weten wie een levenswijze heeft die zijn weerstand ondermijnt en wie een levenswijze die zijn weerstand verstevigd? Welk protocol moeten we volgen om uit te maken of iemand in aanmerking komt voor een bewijs-van-goed-en-verantwoord-leefgedrag?
Klopt.
Maar stel dat we dat wel zouden kunnen.

Waarom zou ik dan denken, dat zij mij geen Corona zouden kunnen bezorgen?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 11 apr 2021 18:53

Maria schreef:
11 apr 2021 18:47
Waarom zou je denken dat gevaccineerden je geen Corona kunnen bezorgen?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 apr 2021 19:05

vegan-revolution schreef:
11 apr 2021 18:53
Maria schreef:
Ik ben ingegaan op wat jij schreef en heb je vragen duidelijk beantwoord.
Waarom reageer jij met een wedervraag op wat ik vraag?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 11 apr 2021 19:30

Maria schreef:
axxyanus schreef:
Het gaat niet om verdienen. Het gaat om het beperken van maatschappelijk risico's. En het enige onderscheid dat men kan maken is via een vaccinatiepas, wie wel en wie niet gevaccineerd is. Hoe moeten wij weten wie een levenswijze heeft die zijn weerstand ondermijnt en wie een levenswijze die zijn weerstand verstevigd? Welk protocol moeten we volgen om uit te maken of iemand in aanmerking komt voor een bewijs-van-goed-en-verantwoord-leefgedrag?
Klopt.
Dan nog lijkt het mij vrij nutteloos. Want uiteindelijk gaat het niet om de algemene gezondheidstoestand van iemand maar om iemands statistische besmettelijkheid. Voor zover ik daar zicht op hebt zou die bij een gevaccineerd persoon met een ongezonde levenswijze lager zijn dan die van een niet-gevaccineerd persoon met een gezonde levenswijze.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 11 apr 2021 19:34

11 apr 2021 17:25
Mullog schreef:
11 apr 2021 09:44
en de experimenten waar jij hier op doelt dat aantoonbaar niet doen.
Is dat zo? Hoe kunnen we dat weten?
Dat leg ik toch uit.
Veel mensen krijgen covid zonder of met minimale symptomen. Als je alleen in de voedingsexperimenten blijft steken ben je enige tijd een lopende bron van verspreiding. Als je gevaccineerd bent krijg je het niet en verspreid je het niet.
En : moeten we voor onze bewegingsvrijheid gedwongen worden om mee te doen aan experimentele vaccins waarvan de lange-termijn-effecten niet bekend zijn?

En als er dan tóch een vaccinatiepas moet komen, waarom dan niet ook een bewijs-van-goed-en-verantwoord-leefgedrag invoeren als gelijkwaardig alternatief voor een vaccinatiepas?
Ook dat heb ik gezegd. Als je je niet laat vaccineren is dat je eigen keuze en iedere keuze heeft consequenties. Als ik mij laat vaccineren neem ik ook een risico en moet ik niet gaan lopen miepen als het verkeerd afloopt. Als je je niet laat vaccineren dan loop je of het risico dat je ergens niet binnen mag of je moet laten testen om te kijken of je positief bent of niet of, misschien wel heel vervelend, dat je corona krijgt. Zo moeilijk is dat toch niet?

En wat is een bewijs-van-goed-en-verantwoord-leefgedrag. Dat garandeert helemaal niks, zelfs niet dat je niet een keer per maand straal bezopen achter het stuur kruipt. Want als je je een keer per maand te buiten gaat aan de drank dan kan ik je garanderen dat je nog steeds een bewijs-van-goed-en-verantwoord-leefgedrag kunt krijgen want volgens mij valt dat wel binnen de normen. Er moet gewoon vast staan dat je geen bron meer kunt zijn en dat kan niet met bewijs-van-goed-en-verantwoord-leefgedrag maar wel met vaccineren.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 apr 2021 19:36

axxyanus schreef:
11 apr 2021 19:30
Maria schreef:
axxyanus schreef:
Klopt.
Dan nog lijkt het mij vrij nutteloos.
Precies wat ik bedoel.

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 11 apr 2021 19:38

Als je het gehad hebt, heb je ook immuniteit, net zo goed of beter dan die van vaccins...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 11 apr 2021 20:27

Maria schreef:
11 apr 2021 19:05
Maria schreef:
Om je duidelijk te maken dat je er niet bij een gevaccineerde zeker van kunt zijn om niet besmet te raken en ook niet bij een niet-gevaccineerde die verder in allerlei opzichten heel goed voor zijn gezondheid zorgt. Dus wat is het verschil?

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 11 apr 2021 21:04

11 apr 2021 20:27
Maria schreef:
11 apr 2021 19:05

Om je duidelijk te maken dat je er niet bij een gevaccineerde zeker van kunt zijn om niet besmet te raken en ook niet bij een niet-gevaccineerde die verder in allerlei opzichten heel goed voor zijn gezondheid zorgt. Dus wat is het verschil?
Dat mag dan wel zo zijn maar het kans verschil is in de orde grote van
  • Gevaccineerd: 0,00000001%
  • Niet gevaccineerd: 8% à 9%
Of daaromtrent. Tel uit je winst.

N.B. Als je wilt weten hoe ik aan die cijfers kom. Gevaccineerd kun je niet meer ziek zijn maar er zal een kleine kans zijn dat de vaccinatie besmettingsgevaar niet tegen houdt. Niet gevaccineerd is een schatting van mij gebaseerd op het aantal positieve testen dat dagelijks plaatsvindt. Mensen laten zich testen omdat ze symptomen hebben en ik ga er gemakshalve vanuit dat een deel daarvan besmettelijk is. Verder denk ik dat een deel van de mensen zich uit angst niet laat testen of geen of onvoldoende symptomen hebben om zich tot een test te laten verleiden.

Verder maakt het niet uit, want zelfs als het maar 3% of 4% is dan is het verschil nog substantieel. Met een winstkans in een loterij van dat percentage zou ik aan al die loterijen meedoen. Deze dus liever niet.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 11 apr 2021 21:26

Mullog schreef:
11 apr 2021 21:04
Ik vind het rekenvoorbeeld niet erg overtuigend. Maar afgezien daarvan : mogen mensen zich geen zorgen maken over de eventuele lange-termijn-effecten van die snel uit de grond gestampte vaccins? En waarom maak jij je daar geen zorgen over?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 apr 2021 22:34

Ik hoef geen rekenvoorbeeld.
Ik blijf ervan uitgaan, dat vaccinatie voor mij de beste optie is om geen Corona meer te krijgen.
Ik zie de realiteit en dat het niet 100% is.

Er mankeert niets aan mijn voedingspatroon.
Ik denk, dat ik sinds mijn jeugd één keer griep heb gehad.
De aangeboden jaarlijkse griepprik sla ik over.
Wel ondertussen de leeftijd van extra risicovol bereikt.
En ik ben wat te zwaar.
Ik ga zo gauw ik mag mijn Coronaprik halen.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 12 apr 2021 03:31

Maria schreef:
11 apr 2021 22:34
Ik wens je veel succes en een voorspoedig verloop op lange termijn.

Maar waar het hier om ging is de vraag of we niet te ver doordraven als we voor iedereen zonder uitzondering een vaccinatiepas verplicht stellen voor het mogen deelnemen aan bepaalde activiteiten.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 apr 2021 05:35

Mullog schreef:
11 apr 2021 09:44
en de experimenten
En als er dan tóch een vaccinatiepas moet komen, waarom dan niet ook een bewijs-van-goed-en-verantwoord-leefgedrag invoeren als gelijkwaardig alternatief voor een vaccinatiepas?
Goed en verantwoord leefgedrag heeft geen bewezen invloed op de kans dat je geinfecteerd ben met het virus. Als dat wel het geval zou zijn heb je nog een flink probleem met het aan te tonen. Gaan we iedereen constant monitoren om te kijken of hij of zij wel goed en verantwoord leeft? Dat zou pas een aantasting van de persoonlijke vrijheid zijn! overigens verschilt men van mening over wat goed en verantwoord is. maar dat terzijde.

Het is dus allerminst een werkbaar alternatief.
Ik wens u alle goeds

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 12 apr 2021 06:53

11 apr 2021 21:26
Mullog schreef:
11 apr 2021 21:04
Ik vind het rekenvoorbeeld niet erg overtuigend. Maar afgezien daarvan : mogen mensen zich geen zorgen maken over de eventuele lange-termijn-effecten van die snel uit de grond gestampte vaccins? En waarom maak jij je daar geen zorgen over?
Je hoeft het rekenvoorbeeld niet overtuigend te vinden. Het is een van de manieren waarop ik er tegenaan kijk.

Verder mag iedereen zich over van alles en nog wat zorgen maken. Daar gaat het toch niet om? De discussie gaat om de vaccinatiepas en de beperkingen die niet vaccineren met zich mee kan brengen.

En ik maak mij geen zorgen over de vaccins en de effecten. Mijn inschatting is dat de risico's van covid vele malen hoger zijn dan de risico's van vaccineren. Dat is voor mij voldoende.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 apr 2021 08:03

12 apr 2021 03:31
Maria schreef:
11 apr 2021 22:34
Maar waar het hier om ging is de vraag of we niet te ver doordraven als we voor iedereen zonder uitzondering een vaccinatiepas verplicht stellen voor het mogen deelnemen aan bepaalde activiteiten.
Je citeert hier alleen mijn laatste zin.
Jouw opmerkingen over de aangekaarte kwestie zijn te algemeen om een gericht antwoord op te geven.
Diverse aspecten zijn al belicht.

Dit was de vraag:
holog schreef:
22 jan 2021 08:23
mogen we straks meer na een 2de prik ? - ruimer bekeken als enkel reizen - (indien er bewezen wordt dat na vaccinatie niet meer besmettelijk)
deze discutie is in vele landen volop bezig of reeds beslist

welke zijn de standpunten / beslissingen van uw land en van jezelf ?
En dit werd er verder geschreven door TO
in BE is er denk ik nog geen beslissing gevallen - ik hoorde gisteren een moraalfilosoof op canvas - deze was in elk geval positief over een vaccinatiepas, ik ben persoonlijk ook absoluut pro. ik denk dat 'afgunst' geen redenen kan zijn om mensen langer te beroven van hun vrijheid langer dan strikt noodzakelijk en al zeker geen voldoende reden kan zijn om een land economisch gedeeltelijk plat te leggen.
Dit is een "mening".
Daarop volgden andere meningen.

Ik reageerde op jouw eerste opmerking hier met jouw "mening" in de laatste zin:
09 apr 2021 17:33
Artikel 11 uit de Nederlandse Grondwet ? : ..... overruled ..... !

De benaming "Hof ter afbraak van mensenrechten" lijkt méér van toepassing. 

Plaats reactie