Ook in een degrow-economie kunnen enkelingen super rijkdom vergaren en uitbuiting en misbruik. Vandaag is voor beursgenoteerde bedrijven niet groen en duidelijk slechte strategische keuze. Ook krijgen ze allen een esg score (dus niet enkel ecologische), deze wint snel aan belang bij institutionele beleggers ,ook al staat dit in kinderschoenen zijn de effecten reeds duidelijk te merken. Roi en esg zijn vandaag gekoppeld voor beursgenoteerde bedrijven, en alles wijst enkel naar een toenemende koppeling.heeck schreef: ↑24 mei 2022 10:22Als Boudry in de pas loopt met Wiki:Holog schreef:Boudry en zijn bende is natuurlijk niet de enige ecomodernist . . .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ecomodernismedan staat daar (onderstreept) al waar mijn wantrouwen zit, namelijk in dat loskoppelen dat regelrecht ingaat tegen de norm van het zakelijk ondernemen:Het doel van ecomodernisten is het bereiken van een ‘goed Antropoceen’. Hiervoor zouden mensen hun toenemende mogelijkheden op technologisch, economisch en sociaal gebied optimaal moeten inzetten voor een goed leven voor mensen, een stabiel klimaat en het beschermen van de natuur.[1]
Ecomodernisten hebben met de traditionele milieubeweging gemeen dat zij ernaar streven om de negatieve menselijke invloed op het milieu te beperken. Zij verwerpen echter dat dit bereikt wordt door harmonisering tussen menselijke samenlevingen en de natuur. In de ogen van ecomodernisten moet de mensheid juist streven naar zo efficiënt mogelijke benutting van zo min mogelijk natuurlijke bronnen, waardoor economische groei wordt losgekoppeld van een toenemend gebruik van, en daardoor impact op, de natuur. Een belangrijk onderdeel hiervan, is dat menselijke activiteiten zoveel mogelijk samengebald moeten worden (intensivering), zodat er meer ruimte overblijft voor de natuur. Deze ontkoppeling en intensivering kan worden bereikt dankzij technologische ontwikkelingen.
ROI=Return On Investment
Dat leidt grosso modo altijd naar het prikkelen van de afnemers naar méér. Ten koste van de altijd latere neveneffecten, ten koste van overgenomen bedrijven en ten koste van verdere arbeidstijdverkorting en mogelijk gemaakt door steeds verdere rationalisering en productiviteit per uit te stoten werknemer.
Maar goed, laat ik toch eerst jouw link rustig doornemen. Gun me een weekje.
Roeland
Niet dat ik daarmee wil beweren dat alles in kannen en kruiken is. Dat is het zeker niet.