Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Bericht door Peter van Velzen » 15 jun 2022 03:45

Gerard R. schreef:
14 jun 2022 20:05
Inderdaad. Maar het is ook heel moeilijk alles te gaan doen op een postzegel als Nederland terwijl er in de grote boze wereld klimaat veranderd wordt op een miljoenenvoudige wijze van hoe we dat in NL kunnen. En dat waait soms gewoon hier naar toe.
Je kunt absoluut niet rekenen, Per hoofd van de bevolking (ruim 2 promille van de wereldbevolking) stoot Nederland 3 maal zoveel uit als gemiddeld; ruim 6 promille dus, "miljoenenvoudig" zit er dus meer dan een faktor 1.600 naast!
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Re: Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 15 jun 2022 09:35

Gerard R. schreef:
En ja, die boeren. Het valt niet mee om weg te doen waar je al die jaren voor leeft en waar je zo in hebt geïnvesteerd...
Ik snap het best. En ik heb er wel gevoel voor. Het lijkt wel een soort oorlog...
Het is oorlog:
Van de mensen die een goede leefbare wereld wensen te behouden tegen de gewetenloze roofbouwers die ten kosten van alles door willen gaan.
Het is een wereldwijde oorlog die ook Nederland treft.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 15 jun 2022 09:41

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
15 jun 2022 09:35
Gerard R. schreef:
En ja, die boeren. Het valt niet mee om weg te doen waar je al die jaren voor leeft en waar je zo in hebt geïnvesteerd...
Ik snap het best. En ik heb er wel gevoel voor. Het lijkt wel een soort oorlog...
Het is oorlog:
Van de mensen die een goede leefbare wereld wensen te behouden tegen de gewetenloze roofbouwers die ten kosten van alles door willen gaan.
Het is een wereldwijde oorlog die ook Nederland treft.
Ja, ik zie het overal om mij heen. En jij en ik zijn niet de enigen die dat merken..
Alles is tijdelijk. Dat is Universeel... Wacht maar...

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 15 jun 2022 10:55

Peter van Velzen schreef:
15 jun 2022 03:45
Gerard R. schreef:
Inderdaad. Maar het is ook heel moeilijk alles te gaan doen op een postzegel als Nederland terwijl er in de grote boze wereld klimaat veranderd wordt op een miljoenenvoudige wijze van hoe we dat in NL kunnen. En dat waait soms gewoon hier naar toe.
Je kunt absoluut niet rekenen, Per hoofd van de bevolking (ruim 2 promille van de wereldbevolking) stoot Nederland 3 maal zoveel uit als gemiddeld; ruim 6 promille dus, "miljoenenvoudig" zit er dus meer dan een faktor 1.600 naast!
Laten we dan denken dat de verzuring va de oceanen allemaal door de postzegel Nederland komt. :lol:

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 15 jun 2022 11:20

Gerard R. schreef:
15 jun 2022 10:55
15 jun 2022 03:45
Gerard R. schreef:
Laten we dan denken dat de verzuring va de oceanen allemaal door de postzegel Nederland komt. :lol:
Vrij kinderlijke opmerking moet ik zeggen.

Komt voort uit niets aan het probleem willen doen.
Smoes:
Mijn bijdrage is zo klein die maakt toch niet uit.

Zo was er eens een polder waarvan de dijk dringend moest worden opgehoogd.
Maar elke boer zei:
''Wat maken die paar millimeter van mij nu uit? Ik ga dus niet bijdragen.''
Er werd niet opgehoogd en acht jaar later verzopen alle 372 boeren met hun gezinnen.

Klein logisch (kinderlijk) geredeneerd hadden ze allemaal nog gelijk ook.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 15 jun 2022 12:28

Toch is het lastig te verkopen om voor een uiterst geringe bijdrage aan de verzieking van de atmosfeer te doen alsof
daarvoor een fors deel van de boeren maar op hun nagels moet gaan bijten.
Noem dán methaan-uitstoot van het vee, waarvan we inderdaad teveel hebben in een soort vee-pakhuizen. Niet
zozeer stikstof. Methaan is ook nog veel opwarmender dan kooldioxide. Maar goed, stikstof, verzuring. Ook fout.

Ik vind overigens van belang, dat we wat minder CO2 produceren (overigens moet ook dat internationaal aangepakt
worden, want dat gebeurt mondiaal heel miniem. Maar wat zie je dán? Dan gaan ze elektrisch rijden en
als je niet oppast ook nog vliegen enz.. Warmtepompen met elektrische ventilatoren erin. En we weten dat die overschakeling naar elektrisch nog steeds maar heel matig reductie van CO2 teweeg brengt. Werk dan thuis.
En niet met de pc, maar met een zuiniger ding. Dat thuiswerken hádden we met Corona, maar dat "is dan weer niet goed".

We zien overal bos en laag struikgewas verdwijnen, wat vervelend is vanwege tegengaan van CO2. "Ja, maar dat is
fijn voor biomassa.." Dat valt ook tegen. Hele wouden worden op Aarde gekapt, branden overal want we zijn
al aardig doorgeschoten met onze opwarming.

En vooral vliegen, heel veel vliegen. Enorme hoeveelheden mensen moet vliegen naar de zon.
Enorme hoeveelheden CO2 en waterdamp in de atmosfeer...

We zijn de weg een beetje kwijt volgens mij.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 15 jun 2022 20:18

Toch is het lastig te verkopen om voor een uiterst geringe bijdrage aan de verzieking van de atmosfeer te doen alsof
daarvoor een fors deel van de boeren maar op hun nagels moet gaan bijten.
Dat hoeven de boeren ook niet, er zullen hier goede financiële regelingen zijn. In tegenstelling tot veel andere landen.

Het argument dat we weinig bijdragen aan de atmosfeer: dit komt omdat er nu eenmaal allemaal grenzen lopen tussen kleine landjes in Europa. Zou je China opknippen in 50 landjes, dan zou hetzelfde argument ineens ook voor China gaan gelden.

Voor een regio zo klein als Nederland, zijn we met veel te veel mensen die ook nog eens gigantisch aan het vervuilen zijn.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 16 jun 2022 04:23

Gerard R. schreef:
Weer zit je er (nu een factor 160) naast. Als ik je een strootje toon, maak je er meteen een stropop van. Het komt wellicht voor 1/160 voort uit wat Nederlanders in Nederland doen, maar als je alleen de grootste uitstoters (VS en China) laat opdraaien voor de vermindering van de uitstoot, zou je de per hoofd van de bevolking grootste veroorzakers (olieproducenten in het middden oosten) gewoon hun gang laten gaan.
Ik wens u alle goeds

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 16 jun 2022 10:18

16 jun 2022 04:23
Gerard R. schreef:
Weer zit je er (nu een factor 160) naast. Als ik je een strootje toon, maak je er meteen een stropop van. Het komt wellicht voor 1/160 voort uit wat Nederlanders in Nederland doen, maar als je alleen de grootste uitstoters (VS en China) laat opdraaien voor de vermindering van de uitstoot, zou je de per hoofd van de bevolking grootste veroorzakers (olieproducenten in het middden oosten) gewoon hun gang laten gaan.
Welnee, ik zeg slechts dat we niet zaken hier intens moeten afbouwen doordat we in onze zorg en paniek vanwege verzuring te zeer doorschieten. Wij zijn nauwelijks zichtbaar op de wereldkaart en in de atmosfeer bestaan er geen grezen. Ingrijpend hoor, het leven van boeren vernielen..

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 17 jun 2022 03:18

Gerard R. schreef:
16 jun 2022 10:18
16 jun 2022 04:23
Gerard R. schreef:

Welnee, ik zeg slechts dat we niet zaken hier intens moeten afbouwen doordat we in onze zorg en paniek vanwege verzuring te zeer doorschieten. Wij zijn nauwelijks zichtbaar op de wereldkaart en in de atmosfeer bestaan er geen grezen. Ingrijpend hoor, het leven van boeren vernielen..
Nederland mag dan qua opperrvlak klein zijn, (zoals ik al zei: 1/120.000 van het landoppervlak) Het is (in 2020) wel degelijk de 19e economie (qua Bruto National product) van de wereld. 5 x zo groot al de economie van de Oekraine bijvoorbeeld. En wederom gebruik je een hyperbool (Het leven van boeren vernielen). Omdat er green grenzen in de atmosfeer zijn, vernielen "we" dus ook het leven van mensen buiten ons kleinen landje, als we niet op de rem gaan staan. Wel moeten we de problemen samen oplossen (met andere landen), maar als grotere vervuiler moeten "we" ook méér doen, dan de meeste landen.
Ik wens u alle goeds

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 17 jun 2022 09:26

Gerard R. schreef:
16 jun 2022 10:18
Ingrijpend hoor, het leven van boeren vernielen..
Innovatie en krimp, dat doet inderdaad pijn maar zo doorgaan is geen optie.
Boeren zijn daarin geen uitzondering.
Alle sectoren treft dit van tijd tot tijd. Postkantoren waar mensen geld komen halen zijn opgedoekt, trekschuiten zijn verdwenen, kolenmijnen zijn gesloten. Pijnlijk voor de mensen die het treft maar onvermijdelijk.

De boosheid is heel begrijpelijk, maar in plaats van galgen langs de snelweg hangen of spoorlijnen blokkeren, kan men beter gaan meedenken over alternatieven.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 17 jun 2022 09:56

Zeker, maar zoek het niet alleen bij de boeren.
En denk niet dat je veel verandert.
Dan moet de hele wereld mee, waar ik vóor ben uiteraard.

Leon
Forum fan

Bericht door Leon » 17 jun 2022 10:52

Als Nederlandse boeren zullen verdwijnen, en de afhankelijkheid van import voor voedsel in Nederland groter wordt, hebben we wel een risico.

Autarkie is echter al lang geen ideaal meer…of de “eenheid” moet je anders zien.
[uit principe ben ik voor principes]

holog
Forum fan

Bericht door holog » 17 jun 2022 12:46

Gerard R. schreef:
17 jun 2022 09:56
Zeker, maar zoek het niet alleen bij de boeren.
Ze zullen wel massaal vallen voor de oplichting genaamd ´regeneratieve grazen/ landbouw enz...´ (cfr. Holistische geneeskunde) zodanig dat ze kunnen verder doen
Trust Shiva vandana - go bankrupt

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 17 jun 2022 13:09

Leon schreef:
17 jun 2022 10:52
Als Nederlandse boeren zullen verdwijnen, en de afhankelijkheid van import voor voedsel in Nederland groter wordt, hebben we wel een risico.

Autarkie is echter al lang geen ideaal meer…of de “eenheid” moet je anders zien.
Dat men nagenoeg het eigen voedsel kan produceren maakt het nog lang niet tot een een autarkie.
Wel moet men wereldwijd eigenlijk het eigen voedsel in de buurt gaanproduceren.
Veel vervoer is heel schadelijk weten we nu.

Plaats reactie