Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

holog
Forum fan

Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Bericht door holog » 21 jan 2022 18:01

Word nogal zwartgallig en pessimistisch van freethinker. - niet enkel daarom ook gewoon en vooral de nadruk wens te leggen op
Bij een uitdaging van zo’n grote omvang kunnen we ons niet de luxe van ideologische dogma’s en heilige huisjes veroorloven.
met als herkenbaar voorbeeld "partij van de dieren" : anti-wetenschappelijke houding : gevecht tegen biotechnologie en kernenergie - maar veel breder als dat - ik denk dat de problematiek van deze green-washing extreem zéér zwaar ondergeestimeerd wordt. In België liggen de supermarkten ondertussen vol met anti-biotechnologie voedsel en willen ze de kerncentrales sluiten onderstussen dat de energieprijzen onbetaalbaar worden en verkiezen ze de vervuildende gas centrales.

Maarten boudry : "Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)"
Maarten boudry Skepp prijs winnaar en opvolger van de stoelgang van Etienne Vermeersch (eveneens skepp)

Precies een halve eeuw geleden voorspelden onheilsprofeten dat de mensheid afstevende op een catastrofe: uitputting van grondstoffen, milieuvervuiling, bevolkingsexplosie, gat in de ozonlaag. Stop de groei, klonk het overal, of de boel ontploft. Maar waarom kregen deze doemdenkers dan ongelijk? Hoe slaagden we erin om al die rampspoed af te wenden?
In zijn nieuwe boek legt filosoof en ‘verbeterlijke optimist’ Maarten Boudry uit hoe we de klimaatcrisis kunnen oplossen, zoals we ook eerdere ecologische rampen hebben afgewend. Fossiele brandstoffen maakten ons rijker en welvarender dan ooit tevoren, maar nu is het hoog tijd om ze vaarwel te zeggen. Dat kunnen we zeker, aldus Boudry, maar dan moeten we dringend uit een ander vaatje tappen.
Bij een uitdaging van zo’n grote omvang kunnen we ons niet de luxe van ideologische dogma’s en heilige huisjes veroorloven.
We moeten het klimaatprobleem rationeel en pragmatisch aanpakken, we moeten groots en ambitieus denken, en we moeten vooral het hoofd koel houden. Als we daarin slagen, kunnen we er een prachtige eenentwintigste eeuw van maken.

https://quillette.com/2020/01/02/false- ... he-planet/
Trust Shiva vandana - go bankrupt

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Bericht door Peter van Velzen » 22 jan 2022 02:51

De doemdenkers zouden best nog eens gelijk kunnen krijgen, als we de strategie van uitstel blijven hanteren, Als ik zie dat de EG, gas als "duurzaam" wil classificren, Overigens is ook kernsplitsing niet duurzaam (de splijtstof raakt ooit op), maar het stoot weinig broeikasgassen uit, methaan IS al een broeikasgas en verandert bij verbranding in een ander broeikasgas. Dus ik ben het deels met de Boudry eens, maar zijn optimisme kan ik niet delen, ook niet wat betreft het niet rationeel denken van mensen. Ze denken vaak wel rationeel op de kore termijn, (hooguit 20 jaar), maar de huidige problemen vergen ook nadenken over honderd jaar (en meer) in de toekomst.

Ik hoop dat De Boudry gelijk krijgt, maar veel vertrouwen heb ik er niet in. Niet eens in mijzelf. Ik weet ook dat het mijn tijd (15 jaar?) wel zal duren en doe (dus) ook veel te weinig.
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Re: Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 jan 2022 10:44

helaas hebben Doemdenkers vaak genoeg gelijk gekregen, was dat niet zo dan bestond het Perzische Rijk nu nog.

Het kan maar eenmaal totaal wereldwijd fout gaan, dat vergeet men nogal eens.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 22 jan 2022 11:00

Eigenlijk zegt hij dat we het klimaat gaan redden als we het beleid drastisch omgooien, met nadrukkelijke inzet van kernenergie.
Geen enkele partij heeft dit standpunt. Hooguit wil men iets "verkennen".
Ruwweg wil rechts gewoon doorgaan zoals nu en links inzetten op wind en zon.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 jan 2022 11:09

gerard_m schreef:
22 jan 2022 11:00
Eigenlijk zegt hij dat we het klimaat gaan redden als we het beleid drastisch omgooien, met nadrukkelijke inzet van kernenergie.
Helaas kan het eerste niet en het tweede is onvoldoende.
Eigenlijk willen ze het zelfde: Gewoon doorgaan met andere middelen.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 22 jan 2022 11:35

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
22 jan 2022 11:09
boudry ook hé

technologische ontwikkeling, groei en kernenergie zijn blijkbaar de oplossingen volgens hem

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 jan 2022 11:43

appelfflap schreef:
22 jan 2022 11:35
22 jan 2022 11:09
boudry ook hé

technologische ontwikkeling, groei en kernenergie zijn blijkbaar de oplossingen volgens hem
Hij lijkt te vergeten dat we juist door die weg nu zover in de prut zitten.

Hij komt met de Heilige Graal van de economen: ""De Groei"".

PS.
Hij is dan ook geen wetenschapper maar een filosoof.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 jan 2022 12:52

22 jan 2022 11:43

PS.
Aanvulling hij is wetenschapsfilosoof en gebruikt de wetenschappelijke methode. Overigens een aantal leuke boeken van hem gelezen de laatste was Illusies voor gevorderden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 jan 2022 13:05

doctorwho schreef:
22 jan 2022 12:52
22 jan 2022 11:43

PS.
Aanvulling hij is wetenschapsfilosoof en gebruikt de wetenschappelijke methode. Overigens een aantal leuke boeken van hem gelezen de laatste was Illusies voor gevorderden.
Hij is een Filosoof, echte wetenschappelijke opleiding heeft hij niet.

Dit is een probleem met filosofen, ze hebben geen kennis van een vakgebied maar claimen wel het beter te weten dab de vaklui zelf.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 jan 2022 14:38

22 jan 2022 13:05
Dit is een probleem met filosofen, ze hebben geen kennis van een vakgebied maar claimen wel het beter te weten dab de vaklui zelf.
Ik denk toch echt dat je hier niet goed op de hoogte van bent

Denk bijvoorbeeld aan falsificationisme een wetenschapstheorie, bedacht door Karl Popper

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschapsfilosofie

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 jan 2022 14:51

doctorwho schreef:
22 jan 2022 14:38
22 jan 2022 13:05
Ik denk toch echt dat je hier niet goed op de hoogte van bent

Denk bijvoorbeeld aan falsificationisme een wetenschapstheorie, bedacht door Karl Popper

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschapsfilosofie
Popper zelf geeft toe, dat Filosofie eigenlijk gen harde wetenschapper is.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 jan 2022 15:06

22 jan 2022 14:51
Klopt net zoals economie dat niet is maar de wetenschappelijke methode komt voort uit de wetenschapsfilosofie. Er zijn binnen de filosofie verschillende stromingen :idea:
Ik heb net proefondervindelijk bewezen dat jij graag het laatste woord hebt :D

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 22 jan 2022 15:14

filosofie is de bron of het begin van wetenschap
leestip is de wereld van sofie

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 jan 2022 15:44

doctorwho schreef:
22 jan 2022 15:06
22 jan 2022 14:51
Klopt net zoals economie dat niet is maar de wetenschappelijke methode komt voort uit de wetenschapsfilosofie. Er zijn binnen de filosofie verschillende stromingen :idea:
Ik heb net proefondervindelijk bewezen dat jij graag het laatste woord hebt :D
Wetenschap komt helemaal niet voort uit de Filosofie.
Dat is een slechts absurde claim van de filosofen eerder is het omgekeerde waar:
Doordat wetenschap werd gedomineerd door filosofen zaten ze vaak eeuwenlang op het verkeerde spoor.
Aristoteles is zo'n figuur die we wetenschap veel kwaad heeft gedaan.

Ze zijn niet de enige die wetenschappelijkheid claimen oo: Astrologen doen dat met nagenoeg de zelfde argumenten.

Wat het laatste betreft:
Het lijkt me dat ik daarin niet de enige ben. :lol:
Ook gold het in mijn vak meestal als een verdienste.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 jan 2022 16:35

gerard_m schreef:
22 jan 2022 11:00
Wind- zon- en kernenergie kunnen goed samengaan. In Finland is net de nieuwste (vijfde) kerncentrale van start gegaan (https://www.world-nuclear-news.org/Arti ... riticality). Vanaf volgende zomer is het land nu eindelijk self-supporting wat energie betreft. De oude kerncentrales die uit de Sowjet-Unie werden besteld zijn nu ca. 45 jaar oud en nog steeds in prima conditie.
Het bouwen van die nieuwe (Franse) kerncentrale viel overigens niet mee. Voorwaarde is het hoofd vele jaren lang koel houden voordat men er gebruik van kan maken. Men startte in 2005 (als ik het me goed herinner), en had 2009 gepland voor het in gebruik nemen ervan. Maar vanwege allerlei complicaties, controles, versterking van veiligheidsmaatregelen en dergelijke duurde het tot 2022 voordat de kerncentrale afgeleverd werd.
Born OK the first time

Plaats reactie