De excessen met de dingen die WIJ doen (ontwikkelde landen) zouden moeten stoppen.holog schreef: ↑25 mei 2022 12:04Welke bemonstering? De esg bemonstering (denk niet dat boudry daar veel mee te maken heeft)heeck schreef: ↑25 mei 2022 09:02Ik zou deze bemonstering van de ROI-werkelijkheid uitbreiden tot bijvoorbeeld het twee dozijn rijksten ter wereld en dan inschatten hoe hun zakelijke bezigheden de footprint *) van hun afnemers en hun totale marktaandeel heeft beïnvloed.
Een plan om de rijksten telkens op tijd, dat wil zeggen voor ze hun marktaandeel vergrootten, tot ecomodernist om te toveren dat moest Boudry maar uitdenken.
Roeland
*) https://www.footprintcalculator.org/home/en
Nu kan je best iets hebben tegen een aantal rotte appels, maar daarmee is het me nog steeds niet duidelijk hoe je op basis van degrow (consuminderen) en een harmonieus samenleven met natuur ipv ontkoppeling en teruggeven van de natuur (zoals op landsharing ipv landsparing) tot zero kan geraken ? Zelf indien je de hele wereld laat leven als klimaatheiligen (met een vraag hoe je dat voor elkaar wil krijgen?)
Tenzij je degrow tot zero populatie.
Deze degrow-mythe lijkt me dan hoofdzakelijk zwaar unfair voor de ontwikkelingslanden.
Maar ik hoor natuurlijk graag betere oplossingen
Als een paar miljard mensen 5 minuten douchen ipv. 30 minuten dan scheelt dat energie, uitstoot en water.
Hetzelfde voor vliegen, maar dan niet zozeer voor het leuk, maar voornamelijk voor het nut.
Ik snap best dat dat moeilijk aanpassen is, maar het zou wel moeten als we de planeet willen behouden.
Hoewel er best nog leuke vindingen gaan komen, dus ik wil ook niet overdrijven uiteraard.
Altijd gebouwen tegen de grond werken en dan weer nieuw neerzetten is buitengewoon verstorend en dat geldt
voor veel meer zaken van opbouw en vernieling.
Altijd (oer)bossen kappen is fout.
Vervoer van van alles tot in het exces is wel makkelijk en fijn voor het leven in rijkere landen, maar fout.
Altijd dat vlees, dus al dat vee...
Geen werk maken van waterstof als energiedrager.
En zo kan ik nog een hele tijd doorzeuren.
Het kan zoveel beter voor de atmosfeer, het milieu, de planeet.
Daar hoeven niet-ontwikkelde (armere) landen geen last van te hebben.
En ik vermoed, dat we al over het point of no return heen zijn...
We mogen wel voortmaken... Ik leef er al naar, nl. 'matig' in alle opzichten.