Het kabinet is gevallen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Het kabinet is gevallen

Bericht door PietV. » 29 jun 2006 21:44

Wat vinden jullie hiervan?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Re: Het kabinet is gevallen

Bericht door >Edwin< » 29 jun 2006 22:19

tjeerdo schreef:Wat vinden jullie hiervan?
Ik krijg die brede grijns maar niet van mijn gezicht gestreken. :)
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 29 jun 2006 23:26

Oerend stom dat het over dit knullige akkefietje struikelde. Maar dat is niet helemaal eerlijk, het was letterlijk de druppel die de al veel te volle emmer deed overlopen. D'66 moest met de principiële houding doorzetten, want opnieuw dreigen en wéér niet voet bij stuk houden zou ze compleet buitenspel hebben gezet. Ik vrees echter dat een minderhedenkabinet zoals gewenst door CDA en VVD er niet inzit zodat de begroting voor 2007 (en lange-termijn deelname aan de missie in Afghanistan) op losse schroeven komt te staan. De oppositie ruikt héél veel vers bloed en zal onder het slaken van naargeestig gehuil geen spaan heel laten van welke begroting dan ook die niet aan hún belangrijkste eisen voldoet. Desondanks moeten ze zich ook inhouden, want de verkiezingen zijn nog niet geweest.

Aan de andere kant krijgen we hoogstwaarschijnlijk Bos als premier en het is absoluut niet gezegd dat hij de club goed bij elkaar houdt. Nederland heeft verandering nodig, maar ook (en waarschijnlijk nog meer) rust in de tent. We hebben sinds de moord op Fortuyn geen behoorlijke en stabiele regering gehad; nu is het écht welletjes geweest.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

FonsV
Diehard

Kabinet

Bericht door FonsV » 29 jun 2006 23:50

Dag Tjeerdo,
Je schreef:Het kabinet is gevallen. Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind het prima. Om het ‘volks’ te formuleren: “Weg met die zooi”! 'Poppenkast', 'goedkope soap' en nog erger noemden de sprekers het zelf. Ik ben dat gekissebis onderhand spuugzat! En, zo te horen, denken er meer 'gewone mensen' zo over. De achting voor de politiek is er beslist niet groter op geworden. Lijkt me alleszins terecht! :(

Eerst even dit : als ik de sprekers van de verschillende politieke richtingen hun ‘visie’ hoor geven op wat er is 'gebeurd', dan vraag ik mezelf af: ‘Hebben jullie allemaal verschillend gekleurde glazen in je bril dat je zo verschillende ‘gebeurtenissen’ ziet’?
Maar tegelijkertijd bedenk ik: ‘Wie heeft géén kleurde glazen in zijn of haar bril’? Ikzelf natuurlijk óók! En dat nodigt weer uit tot enige bescheidenheid en van mij mag dus iedereen vinden wat hij of zij vindt. :)

Ik, met míjn bril op dus, heb me bijzonder geërgerd aan de weergave van de gebeurtenissen, zoals die door het CDA en de VVD werden gegeven. Beide partijen, de laatste wellicht het meest, lijken me alléén maar beducht voor zetelverlies. Wat moet b.v. de VVD zónder stemmentrekker Verdonk? Gaat die niet met Pastor samen aan de rechter kant iets nieuws beginnen als haar partij haar laat vallen?
Van het gedraai en de suggestieve woordkeus van Verhagen heb ik onderhand helemaal de buik vol. Hoe christelijker des te dubbelsporiger, lijkt me wel toe (waarbij Rouvoet wellicht een positieve uitzondering is). Vertrouwen doe ik die Verhagen helemaal niet.

Het was druk rond de tafel bij NOVA en het was weer verbazend hoe nagenoeg ieder antwoord op welke vraag dan ook meteen de allure aannam van partijpropaganda. Kotsmisselijk word ik van dat gedraai.
Intussen wordt wel duidelijk wat het grootste belang van iedere partij is: macht, wat dan weer consequent ‘het belang van het volk’ wordt genoemd! En... al dat geleerde en deskundige gedoe over ‘staatsrechtelijk gezien’ en ‘politiek gezien’, het zál me wat.
Er is er één geweest die de politieke business in Den Haag 'vies en vunzig' noemde. In ieder geval een even krasse als duidelijke waardering. Toch vreemd dat ik nog eens moet overdenken of ik dat wel of niet een terechte beoordeling vind. :?

Het enige dat ik een probleem vind is: hoe moet het de eerste maanden verder? Een demissionair kabinet is sowieso nooit maar zeker nu helemáál niet wenselijk. Dus, wat mij betreft liever een ‘rompkabinet’, zodat de begroting voor het volgend jaar op tijd klaar komt, zaken die nog ‘op de rol staan’ kunnen worden afgehandeld , dat er wat meer ‘body’ zit achter de besluiten over de militaire missie in Uruzgan en dat er nieuwe verkiezingen kunnen worden uitgeschreven. Wat mij betreft: hoe eerder, des te beter.

De manier waarop het kabinet werd afgeserveerd verdient niet de schoonheidsprijs, vind ik. Maar dat neem ik dan maar op de koop toe. :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.

Otter
Forum fan

Bericht door Otter » 29 jun 2006 23:52

Het verbaast mij ook zeer. Zowel van D66 dat ze bij voorbaat al stennis gingen schoppen aangezien ze er weinig of geen politiek gewin uit halen door het kabinet te laten vallen.
Wat ik niet begrip van CDA en VVD is dat ze niet Verdonk hebben 'opgeofferd' om alsnog de vruchten van het beleid te kunnen plukken. Dat lijkt me toch iets meer waard. Daarom ben ik erg benieuwd naar de komende ontwikkelingen. Ik kan me voorstellen dat CDA en VVD als minderheid verder willen en de rit willen uitzitten zonder D66. Wellicht dat ze dat bij de koningin gaan opperen.

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......

HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe » 29 jun 2006 23:59

Zoals zo vaak heeft weer iemand zijn hand overspeelt. Het blijkt maar weer eens dat Rita niet heeft willen begrijpen wat de kamer, dus het volk wilde. Ze wilde koste wat koste bewijzen “beter” te zijn dan Ayaan Hirsi Ali. Maar Ayaan, is van een andere klasse. Rita zal nooit in haar schaduw kunnen staan. Rita heeft zichzelf verschrikkelijk sterk gevoeld door de steun van de overige ministers en gedacht door een verklaring Ayaan de hoofdschuldige te kunnen maken voor haar fouten een week of 6 geleden. Het heeft haar en de regering de kop gekost. Maar ook het Nederlandse volk heeft hierdoor weer een stukje aanzien in de wereld verloren.
:(

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 30 jun 2006 00:14

Ik denk dat dat toch weer te melodramatisch is. Ik denk niet dat Verdonk zich wilde bewijzen ten opzichte van Hirsi Ali, maar daadkracht wilde tonen tijdens een leiderschapsstrijd die niet helemaal soepeltjes verliep. 'De wet is voor iedereen geljk!', zoiets. Misschien dat er ook persoonlijke animositeit meespeelde, maar van openlijke rivaliteit tussen die twee heb ik nooit veel gemerkt. Punt is: het was de zoveelste misser van Verdonk in een lange reeks terwijl Balkenende op cruciale punten geen controle over haar had. Het doet me een beetje denken aan het gedoe rond Sorgdrager (wie herinnert zich haar nog?) die ternauwernood aan kon blijven. Maar díe had tenminste het lef om zelf te dreigen met haar positie; dit kabinet kenmerkt zich door keiharde kadaverdiscipline.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

chromis
Technologist

Bericht door chromis » 30 jun 2006 06:53

Tijd voor de volgende poppenkast en de goedkope soap dus.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.

bad_religion

Bericht door bad_religion » 30 jun 2006 07:37

Hoogtijd, een fantastisch stukje klasse justitie, een onbuigzame Verdonk die oogkleppen op heeft van een kilometer....een VVD die bang is Verdonk te laten valllen, die zou dan een blok kunnen vormen met L.Pastors "At your service"...weg met die rotzooi.

Loki

Bericht door Loki » 30 jun 2006 17:25

Hirschi Ali heeft op CNN laten weten dat ze zich Nederlandse voelt en dat haar toekomst ook hier ligt. Is de conservatieve denktank in Amerika haar al zat?
Is deze uiterst slimme dame misschien wel via omwegen gekomen waar ze wilde zijn? Ze lijkt in ieder geval een redelijk onschuldig slachtoffer in deze affaire. Een geboortedatum veranderen om je kansen tot toelating te vergroten doen erg veel mensen en gelijk hebben ze. Dat met die achternaam van grootvader is allemaal acceptabel blijkt achteraf.
Ik ben zelden een vastbeslotener en geraffineerder politica tegen gekomen. Dat ze geen bal aan politiek werk heeft verricht tijdens haar zitting in deze regering schijnt het buitenland niet opgevallen te zijn.
Het lijkt ondoenlijk om dit alles te plannen. Ayan heeft niet kunnen zorgen dat Verdonk zich zo zou vergalopperen. Wat wel duidelijk is is dat Hirschi Ali een zeldzaam sterke overlevingsdrang heeft en geen enkele weg schroomt om haar doel te bereiken. Op kosten van de belastingbetaler heeft ze flink aan de weg getimmerd de afgelopen jaren en haar naamsbekendheid vergroot. Het beeld dat men in het buitenland van haar heeft is misschien niet hetzelfde als de bevolking hier van haar heeft.
Kortom, bij de SGP zou ze niet welkom zijn. Dat schortje voor gebonden en achter het fornuis de scepter zwaaien zou de heer Zwartbol nog lelijk op kunnen breken als hij haar dat aan zou willen meten. Kennelijk heeft Ayan Korintiers niet gelezen. Ze vecht terug en doet dat effectief.
Als Verdonk haar eigen ambitie had kunnen combineren met het intellect en de gehaaidheid van Ayan, had ze het heel anders gespeeld. Stel je voor, een Verdonk met de geslepenheid van een asielzoeker die alles te verliezen heeft...
Geen idee wie de aarde heeft gemaakt maar de Hollanders hebben Nederland geschapen.

Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus » 30 jun 2006 21:32

Tja... Het is nogal simpel.
Het is niet gebruikelijk om in de Tweede Kamer over personen te gaan kissebissen.
En dat is er wel gebeurd. Het is idioot dat een minister zoals Verdonk meent haar eigen invulling aan een wet te moeten geven.
Ze moet een wet maken, en er zich verder niet mee bemoeien.
Daar zijn rechters voor, om die wet toe te passen, niet een minister.

Verdonk heeft in haar stompzinnigheid (luisteren is immers niet haar sterkste kant) de ene na de andere blunder begaan, en het werd hoog tijd dat ze de laan uit werd gestuurd.

Ik vind het wel jammer dat D'66 nu de Zwarte Piet krijgt toegespeeld, maar dan weten die ook dat CDA en VVD stront voor dank geven.
Zonder D'66 zou de hele regering Balkenellende II er niet geweest zijn, en daarom mogen ze van mij dan ook verdwijnen. :twisted:

>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< » 30 jun 2006 21:34

Loki schreef: Dat ze geen bal aan politiek werk heeft verricht tijdens haar zitting in deze regering schijnt het buitenland niet opgevallen te zijn.
Ze is in het buitenland in the picture gekomen vanwege haar opvattingen en ideeën over de islam, in het bijzonder op basis daarvan heeft ze haar nieuwe betrekking gekregen.
En ze heeft trouwens wel vrouwenbesnijdenis op de agenda gekregen, ook is het haar verdienste dat er nu meer politieke aandacht is voor mishandeling van vrouwen binnen de moslimgemeenschap, datzelfde geldt voor eerwraak.
Dat lijken mij toch wezenlijke politieke verrichtingen, alleen de manier waarop zij dat doet is niet mijn smaak.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk

Plaats reactie