De mensheid, we zijn allemaal winnaars!

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: De mensheid, we zijn allemaal winnaars!

Bericht door Peter van Velzen » 22 sep 2014 15:30

Karssenberg schreef:De gedachte een lot uit de loterij te zijn lijkt me bijzonder deprimerend. Laten we eens naar elkaar kijken met de gedachte, dat ieder mens een uniek kunstwerk, waarvan er nooit een tweede exemplaar zal bestaan.
Ik heb het anders bepaald niet als deprimerend ervaren, toen Kesinee tegen me zei, dat mij ontmoeten net zo iets was als de hoofdprijs winnen in de loterij! Maar ik ben het met je eens dat ieder mens een uniek en waardevol individu is. Alleen ben ik geen kunstwerk (al heeft mijn tandarts de nodige kunstwerken veriicht). Alleen ene Fabiola beweerde dat - meen ik - wel van zichzelf, maar in mijn ogen zijn we allen ook een stukje natuur.
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 sep 2014 15:36

DiMensie schreef: maar niet dat alle dieren miljoenen tegenstanders te snel af zijn geweest alvorens mens te kunnen worden:
zulks geldt alleen voor een mens!
Maar voor de kip geldt toch precies hetzelfde :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 sep 2014 15:41

doctorwho schreef:
DiMensie schreef: maar niet dat alle dieren miljoenen tegenstanders te snel af zijn geweest alvorens mens te kunnen worden:
De meeste kippen worden nooit mens timelord!
Ik wens u alle goeds

DiMensie

Bericht door DiMensie » 22 sep 2014 17:11

HankS schreef:
doctorwho schreef:Maar dat geldt natuurlijk voor alle dieren :wink:
En dit vanuit een ander perspectief, maar net zo antropomorf http://www.scientias.nl/reis-van-zaadce ... kend/62772" onclick="window.open(this.href);return false; want zaadcellen doen wat ze doen.
Ik zou me trouwens rotschrikken als daar van die muziek bij zou klinken, het past wel bij dat filmpje alleen dat is gezien wat ik nu weer bij scientas lees allemaal toch wel heel erg gestyleerd weergegeven. Stuntelende kampioenen :) .
Als de kampioen 100 m sprint geblinddoekt in een dergelijk labyrinth zou moeten rennen, zou men die dan ook een stuntelende kampioen noemen omdat die regelmatig tegen de wand zal botsen? Alvorens dergelijke conclusies te kunnen trekken zou men eerst de omstandigheden zoveel als mogelijk gelijk moeten maken aan de baarmoeder, waarom niet 'gewoon' in de baarmoeder? Niet laboratorium-achtig genoeg? Want het experiment moet herhaalbaar zijn zodat het predicaat 'wetenschappelijk bewezen' er aan kan worden verbonden?

Erg naïef te veronderstellen dat een zaadcel zich in de natuurlijke omgeving zo zal gedragen. Wanneer de spermacellen in de vagina terechtkomen zijn zij namelijk nog niet eens in staat de eicel te bevruchten. Zij zijn niet volledig actief totdat ze in aanraking gekomen zijn met de slijmvliezen in de vagina. Tijdens de vruchtbare periode van de vrouw wordt het baarmoederslijmvlies namelijk wateriger en dunner waardoor de spermacellen de baarmoeder makkelijker kunnen bereiken. De baarmoederhals is iets verwijd om de toegang te vergemakkelijken. De eileider maakt een bepaald slijm aan dat de zaadcellen kan voeden wanneer de eisprong nog niet heeft plaatsgevonden. Bovendien maken zaadcellen gebruik van hun ruikreceptoren om zich te oriënteren op hun weg naar de eicel.

Zaadcel ruikt weg naar eicel
.
doctorwho schreef:
Ik zag laatst wel een topless chick op het strand, maar toch:
Ik ken geen enkele kip die miljoenen tegenstanders te snel af is geweest alvorens mens te kunnen worden
.
      • Afbeelding
.
Pieter schreef:Maar dan wel een Pyrrusoverwinning, want als lichaam gaan we allemaal weer dood. :?
Een Pyrrusoverwinning is een overwinning die zoveel inspanning kost dat ze dezelfde uitwerking heeft als een nederlaag. Is dat wat je wil beweren ten aanzien van jouw eigen leven? Dat jouw leven vanwege je onvermijdelijke dood bij voorbaat een nederlaag is? Dus iedere overwinning is een Pyrrusoverwinning, want iedereen gaat dood?
Cluny schreef:Als ze mij gevraagd hadden: Wil jij geboren worden?
Was mijn antwoord nee geweest.
Als men jou nu vraagt of je verder wilt leven
en je antwoord is dan nee, dan vind ik jouw reactie begrijpelijk en terecht.
Als je antwoord nu is dat je verder wilt leven,
dan vind ik jouw reactie onzinnig
.
dikkemick schreef:We zijn nog veel meer bijzonder dan het filmpje doet suggereren. De kans dat je geboren zou worden, na de big bang, is wel zo onbeschrijfelijk, onnoemelijk (bijna oneindig) klein. Maar toch....We zijn er. Voor verwondering heb IK geen religie nodig. De werkelijkheid is nl. nog veel mooier.
De kans dat je niet geboren zou worden na de BigBang is nul!
Cluny schreef:
Karssenberg schreef:De gedachte een lot uit de loterij te zijn lijkt me bijzonder deprimerend. Laten we eens naar elkaar kijken met de gedachte, dat ieder mens een uniek kunstwerk, waarvan er nooit een tweede exemplaar zal bestaan.
Toch had ik ooit een één-eiige tweeling in mijn klas.
Ik in mijn bed: ik heb dat ervaren als een lot uit de loterij!
dikkemick schreef:
Dankjewel voor het delen: prachtig zo een samenvatting in een klein uurtje:
de aarde zelf is een kampioen: het leven zelf is een winnaar!

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 22 sep 2014 21:19

Peter van Velzen schreef:
Ik heb het anders bepaald niet als deprimerend ervaren, toen Kesinee tegen me zei, dat mij ontmoeten net zo iets was als de hoofdprijs winnen in de loterij! Maar ik ben het met je eens dat ieder mens een uniek en waardevol individu is. Alleen ben ik geen kunstwerk (al heeft mijn tandarts de nodige kunstwerken veriicht). Alleen ene Fabiola beweerde dat - meen ik - wel van zichzelf, maar in mijn ogen zijn we allen ook een stukje natuur.
Mooi gezegd, Peter. Het is heel bemoedigend als iemand zulke mooie dingen tegen je zegt. Maar als inderdaad ieder mens uniek en waardevol is, dan kun je niet meer soreken van een winnend lot, want dat is er maar één op de duizend
of miljoen.
Ieder mens is in mijn ogen ook een kunstwerk, al zijn er door bepaalde oorzaken wel de nodige beschadigingen aangebracht, die bij de één wat eerder zichtbaar zijn dan bij de ander.
In mijn ogen is ieder mens niet het resultaat van een random proces, maar een unieke creatie, die dus gemaakt is zoals bedoeld.
Ook bijzonder hoe imperfectie zo perfect kan zijn. Daar raak je niet over uitgedacht.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

DiMensie

Bericht door DiMensie » 22 sep 2014 22:30

Karssenberg schreef:In mijn ogen is ieder mens niet het resultaat van een random proces,
maar een unieke creatie, die dus gemaakt is zoals bedoeld.
De gedachte dat ieder mens DUS gemaakt is zoals bedoeld vind ik bijzonder deprimerend.

Ik denk dan aan mensen met AIDS, kanker, Ebola,
maar ook aan terroristen zoals volgelingen van IS,
maar ook aan mensen die geloven dat God bovenstaande mensen willens en wetens zo bedoeld heeft
.

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 22 sep 2014 22:46

Een Pyrrusoverwinning is een overwinning die zoveel inspanning kost dat ze dezelfde uitwerking heeft als een nederlaag.

Weet ik, vandaar dat ik het schreef. :wink:

Het mag dan de overwinning lijken te zijn van individueel leven, maar tegen de dodelijke hoge prijs van eenzaamheid. Als winnaar is het eenzaam aan de top.
Is dat wat je wil beweren ten aanzien van jouw eigen leven?
Alles wat ik wil leren is wat het leven werkelijk betekent het kan in mijn beleving niet de éénzaamheid zijn van al die eenzame individuen in lichamen.

All the lonely People where do they all from come (The Beatles)
Dat jouw leven vanwege je onvermijdelijke dood bij voorbaat een nederlaag is? Dus iedere overwinning is een Pyrrusoverwinning, want iedereen gaat dood?
Ik schreef als lichaam gaan we dood daarmee bedoelend: dat ik mijzelf(maar ook andere) niet langer als lichaam meer zie en dus de dood van het lichaam niet langer als de dood van ons leven meer zie, maar als één leven van liefde voorbij iedere vorm. Liefde zie ik als de essentie van de vorm, maar de vorm/lichaam zelf doet er niet..het is het niet.
Zoals bij een bronzen standbeeld de vorm er uiteindelijk niet toe doet als je de essentie wilt weten van wat het werkelijk is. Je kan het ook honderd keer omsmelten tot een andere beeld/vorm of verdelen in miljoenen andere beeldvormen het blijft wat het is...altijd.

Wel goed nieuws trouwens ... ( als je het zo kunt zien)
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 sep 2014 07:20

Karssenberg schreef: Mooi gezegd, Peter. Het is heel bemoedigend als iemand zulke mooie dingen tegen je zegt. Maar als inderdaad ieder mens uniek en waardevol is, dan kun je niet meer soreken van een winnend lot, want dat is er maar één op de duizend
of miljoen.
Ieder mens is in mijn ogen ook een kunstwerk, al zijn er door bepaalde oorzaken wel de nodige beschadigingen aangebracht, die bij de één wat eerder zichtbaar zijn dan bij de ander.
In mijn ogen is ieder mens niet het resultaat van een random proces, maar een unieke creatie, die dus gemaakt is zoals bedoeld.
Ook bijzonder hoe imperfectie zo perfect kan zijn. Daar raak je niet over uitgedacht.
In de liefde kan de niet van de een het winnende lot van de ander zijn. Maar wellicht is er een platvloerser uitleg mogelijk. De hoofdprijs in een Thaise loterij is namelijk 1 miljoen bath, Dat is slechts 20.000 Euro, maar daar koop je hier wel een huis voor. Een Nederlandse vrijgezel met een inkomen van 1,5 maal modaal is dan zelfs méér dan een hoofdprijs.

Maar ze heeft ook nog andere dingen gezegd. Zo vertelde ze dat als ze wordt gereincarneert (daar gelooft men hier in) dat ze wéér met mij wil trouwen ongeacht als wie of wat ik dan reincarneer. Ik heb beloofd dat dan ook te willen, zelfs als we dan allebei van het zelfde geslacht zouden zijn. Kan ik makkelijk beloven, want het gebeurt toch niet , en als ik me daar in vergis, wel dan heb ik me er dus toch aan te houden, want beloofd is beloofd, maar weet ik me dat dan ook te herinneren? :)

Het proces waardoor wij ontstaan is nauwelijks random, de eigenschappen die wij hebben, zijn onderhevig aan natuurlijke selectie, en het blijkt dat 80% ervan tot een natuurlijke abortus leidt. De genen die wel levensvatbaar zijn, komen altijd voor bijna de helft van onze vader en voor iets meer dan de helft (want ook uit de mitochondriën) van onze moeder. Deze genen stammen vrijwel allemaal af van een voorouder, die zich succesvol heeft weten voort te planten. Er zijn enkele mutaties mogelijk, maar dat zijn er nooit veel en de meesten zijn irrelevant. Welke combinaties het uiteindelijk zijn is weliswaar niet te voorspellen ,en dat zou je dus wél random kunnen noemen, maar vervolgens groeien wij negen maanden in de stabiele omgeving van de baarmoeder van onze moeder. Die is niet echt random. En nadat we geboren zijn, wordt een groot deel van onze verdere ontwikkeling bepaald door onze omgeving, en ook die is niet random.

Zo was het voor een kind van mijn ouders haast onvermijdelijk dat het naar een Rooms-katholieke school zou gaan. Dat ik uiteindelijk mijn geloof in een god zou opgeven, werd ook mede door dat gegeven bepaald. Ik abonneerde mij daardoor op het weekblad de Tijd, een overblijfsel van het gelijknamige Rooms-Katholieke dagblad, en vanwege wie en wat ik was, schreef ik een ingezonden brief, waarop de hoofdredacteur persoonlijk reageerde. Hij schreef dat de maatschappelijke discussie niet dient te worden beslecht met een bijbel-citaat. En ik realiseerde mij dat hij gelijk had. Wij mogen onze verantwoordelijkheid niet afschuiven op een tweeduizend jaar oud boek, noch op de god die er in beschreven wordt. maar moeten haar zelf nemen. Dat tracht ik sindsdien te doen. Zo goed en zo kwaad als dat met mijn unieke eigenschappen mogelijk is.

Je ziet, je mag alles van me weten, maar alleen mijn vrouw heb ik mijn pincode verteld.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 sep 2014 10:20

Zet het aantal scheppingsmythen tegen het aantal (1) evolutionaire verklaringen en we zijn dus werkelijk uniek en winnaars!
De werkelijkheid is nl. vele malen mooier/inspirerender dan welke mythe dan ook.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 23 sep 2014 10:45

DiMensie schreef: Ik ken geen enkele kip die miljoenen tegenstanders te snel af is geweest alvorens mens te kunnen worden
Maar wel kip en zoals de slogan zegt is dat veeldzijdig :wink:
Mijn pointe is dat het mens-zijn geen prestatie of einddoel in de natuur is.
En winnaar? Als van de zoveel schipbreukelingen ééntje niet verzuipt is dat dan een kampioen?

DiMensie

Bericht door DiMensie » 23 sep 2014 11:51

doctorwho schreef:Als van de zoveel schipbreukelingen ééntje niet verzuipt is dat dan een kampioen?
Als jij zaadcellen met schipbreukelingen vergelijkt
en aldus het niet verzuipen gelijkstelt aan de hoofdprijs 'verder leven als mens',
ja, dan vind ik die ene best wel een winnaar!

Wellicht zie jij het 'verder leven als mens' niet als een verworvenheid?
Stoppen met leven is eenvoudiger dan ermee door blijven gaan hoor :idea:
.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 23 sep 2014 12:05

DiMensie schreef:
.
Het is me zoals alle mensen komen aanwaaien en geen verworvenheid.

DiMensie

Bericht door DiMensie » 23 sep 2014 12:56

doctorwho schreef:
DiMensie schreef:
Het leven zelf komt niet aanwaaien, ook niet dat prille begin,
daar zullen die zaad- en eicel en vervolgens ook jijzelf toch echt wat voor moeten (blijven) doen.
Wat uiteindelijk als vanzelf en onvermijdelijk aan komt waaien, dat is de dood
.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 23 sep 2014 13:17

DiMensie schreef:
doctorwho schreef:
DiMensie schreef:
Het leven zelf komt niet aanwaaien, ook niet dat prille begin,
daar zullen die zaad- en eicel en vervolgens ook jijzelf toch echt wat voor moeten (blijven) doen.
Wat uiteindelijk als vanzelf en onvermijdelijk aan komt waaien, dat is de dood
.
Aanwaaien is meer pollen en stuifmeel gerelateerd maar de uitkomst mens of appel is geen prestatie van het product enkel een gevolg van. In die zin is het mij komen aanwaaien. Als jij dat toch anders beleeft hebt dan is het mogelijk multi-interpretabel ,waarbij er vast wel één interpretatie het minst aan onnodige ballast draagt. Ik voel mij ineens vederlicht.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 23 sep 2014 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 sep 2014 13:43

Ik moet iedereen helaas teleurstellen.
Wat we zijn als mens is nog minder dan een miniem kosmisch vuiltje dat geheel toevallig ontstaan is (en over een x-aantal jaren niet eens meer bestaat)

Ondanks dat we onszelf als winnaaars uitroepen stellen we kosmisch gezien totaal NIETS voor. We leven in een totaal onbeduidend plekje in het (vijandig) melkwegstelsel. En dit melkwegstelsel is weer een stofje op kosmisch niveau.
En misschien...misschien is het gehele universum wel een niemandalletje en klein onderdeeltje van een multiversum.

Aan de andere kant. Bijzonder is het wel. En dus mogen we wat mij betreft wel spreken van winnaars.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie