De mensheid, we zijn allemaal winnaars!

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Pieter
Forum fan

Re: De mensheid, we zijn allemaal winnaars!

Bericht door Pieter » 23 sep 2014 14:47

peter schreef:In de liefde kan de niet van de een het winnende lot van de ander zijn.

Yes :idea: :!:

Liefde zal de grote overwinnaar blijken te zijn als voorbij vorm/lichaam van de kip en voorbij de vorm/lichaam van een mens dezelfde essentie gezien wordt van een en hetzelfde leven. Ongedeeld en één leven, waar geen sprake is van een winnaar ten koste van een verliezer (zoals bij de zaadcel die alleen maar kan winnen als de ander verliest), maar van vreugdevolle eenheid in het delen van hetzelfde lot ...liefde is de hoofdprijs zonder verliezers.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)

DiMensie

Bericht door DiMensie » 23 sep 2014 16:14

Pieter schreef:Ongedeeld en één leven, waar geen sprake is van een winnaar ten koste van een verliezer
Leven gaat nou eenmaal ten koste van ander leven, dat kan niet anders,
sterven is een voorwaarde om leven mogelijk te maken,
de een zijn dood is de ander zijn brood,
leven zelf is het voortdurend vernieuwen (afsterven en geboren worden) van cellen,
laat liefde dan de hoofdprijs zijn, zonder leven zal die hoofdprijs niet bestaan
.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 sep 2014 17:06

dikkemick schreef:Ik moet iedereen helaas teleurstellen.
Wat we zijn als mens is nog minder dan een miniem kosmisch vuiltje dat geheel toevallig ontstaan is (en over een x-aantal jaren niet eens meer bestaat)

Ondanks dat we onszelf als winnaaars uitroepen stellen we kosmisch gezien totaal NIETS voor. We leven in een totaal onbeduidend plekje in het (vijandig) melkwegstelsel. En dit melkwegstelsel is weer een stofje op kosmisch niveau.
En misschien...misschien is het gehele universum wel een niemandalletje en klein onderdeeltje van een multiversum.

Aan de andere kant. Bijzonder is het wel. En dus mogen we wat mij betreft wel spreken van winnaars.
We zijn in zekere zin nog steeds een deel van de allereerste cel waar wij en alles wat je een dier kunt noemen van afstammen, dus we leven al meer dan drie miljard jaar. Maar we kunnen naar de toekomst alleen iets doorgeven aan volgende generaties (als die er zullen zijn). Dat kunnen genen zijn, maar ook ideeën. Misschien blijft dit forum wel heel lang bewaard en debatteert men over 2000 jaar of Dickkemick een historisch figuur was of mythisch :)
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 sep 2014 20:33

Peter van Velzen schreef: We zijn in zekere zin nog steeds een deel van de allereerste cel waar wij en alles wat je een dier kunt noemen van afstammen, dus we leven al meer dan drie miljard jaar. Maar we kunnen naar de toekomst alleen iets doorgeven aan volgende generaties (als die er zullen zijn). Dat kunnen genen zijn, maar ook ideeën. Misschien blijft dit forum wel heel lang bewaard en debatteert men over 2000 jaar of Dickkemick een historisch figuur was of mythisch :)
"Onze Dikkemick die in den sterrenstof zijt. Uw naam..."
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 23 sep 2014 23:36

Karssenberg schreef: Laten we eens naar elkaar kijken met de gedachte, dat ieder mens een uniek kunstwerk, waarvan er nooit een tweede exemplaar zal bestaan.

Alleen is dat niet zo natuurlijk. Wel van dat tweede exemplaar maar niet van dat kunstwerk, of je moet een spontane abortus omdat de foetus niet levensvatbaar is of een mens diep simpel en geboren zonder ledematen ook een kunstwerk noemen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 sep 2014 00:06

Gods kunstwerken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Evolutionair/biologisch-genetisch te verklaren. Maar met God achter de klei-draaitafel...Welke bedoeling heeft Hij hier in al Zijn wijsheid mee?
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 24 sep 2014 07:05

dikkemick schreef:Gods kunstwerken!
En laat niemand je wijs maken dat ze uit vrije wil zo geboren zijn!
Dat gaat alleen op voor de vrije wil van ouders die bewust abortus hebben overwogen en verworpen.
God heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken.
Dat weet iedereen.
Maar niet iedereen wil het toegeven.
Ik wens u alle goeds

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 24 sep 2014 13:20

Peter schreef:God heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken.
Dat weet iedereen.

Daar ben ik het helemaal mee eens en is logisch.

Een god van liefde kan dit niet als schepping hebben, waarbij ik aan schepping vooral aan "gevolg" of "effect" denk. Maar hoe dan wel als god liefde en almachtig is en er buiten hem niets kan bestaan?

Mijn groeiende visie is dat deze hele wereld van vorm niet zijn schepping kan zijn en dus niet werkelijk bestaat, maar louter illusie, een boze droom van verbeelding waar geen liefde heerst, maar de overleving van de sterkste heerst.

De gnostici uit de oudheid hadden de visie al dat deze wereld niet gods schepping is en ook voor mij is dat steeds meer het enige logische antwoord als ik een god van liefde niet wil/kan loslaten.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 sep 2014 09:44

Pieter schreef:
Peter schreef:God heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken.
Dat weet iedereen.

Daar ben ik het helemaal mee eens en is logisch.

Een god van liefde kan dit niet als schepping hebben, waarbij ik aan schepping vooral aan "gevolg" of "effect" denk. Maar hoe dan wel als god liefde en almachtig is en er buiten hem niets kan bestaan?

Mijn groeiende visie is dat deze hele wereld van vorm niet zijn schepping kan zijn en dus niet werkelijk bestaat, maar louter illusie, een boze droom van verbeelding waar geen liefde heerst, maar de overleving van de sterkste heerst
Je betoont je medemens meer liefde door je te realiseren dat deze wereld in het geheel geen boze droom is maar werkelijkheid, die niet verdwijnt als je wakker wordt. Er is wellicht meer goed in de wereld dan kwaad. Maar ze is allesbehalve perfect, en het is verstandig om daar rekenng mee te houden.

Overigens heerst er geen overleving van de sterkste maar worden door natuurlijke selectie de meest geschikte levensvormen bevordert. Dit leidt bij de mens, die het moet hebben van zijn vermogen tot samenwerking, tot groeiende empathie en een groeiende moraal. Vergelijk de stammenmoraal uit het oude testament - waarbij slavernij en genocide moreel aanvaardbaar werd geacht - maar eens met onze huidige moraal. DIe laatste schiet weliswaar nog altijd vaak te kort. maar er zijn zeker verbeteringen in terug te vinden.

Het is beter om mee te werken aan nog meer verbeteringen, dan je ogen te sluiten voor de werkelikheid.
Ik wens u alle goeds

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 25 sep 2014 14:31

Peter van Velzen schreef: We zijn in zekere zin nog steeds een deel van de allereerste cel waar wij en alles wat je een dier kunt noemen van afstammen, dus we leven al meer dan drie miljard jaar. Maar we kunnen naar de toekomst alleen iets doorgeven aan volgende generaties (als die er zullen zijn). Dat kunnen genen zijn, maar ook ideeën. Misschien blijft dit forum wel heel lang bewaard en debatteert men over 2000 jaar of Dickkemick een historisch figuur was of mythisch :)
historisch zeker.

maar je draait het om, Peter

dat allereerste leven maakt nog deel uit van ons en van alles dat leeft, kennelijk.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 25 sep 2014 14:48

dikkemick schreef:Zet het aantal scheppingsmythen tegen het aantal (1) evolutionaire verklaringen en we zijn dus werkelijk uniek en winnaars!
De werkelijkheid is nl. vele malen mooier/inspirerender dan welke mythe dan ook.
Ene Richard Dawkins schreef er een prachtig boek over: Magic of Reality.

Waar hij afrekent met dit soort mythen en vele andere.

Kan ik echt aanraden.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 sep 2014 18:28

HenkM schreef:
dikkemick schreef:Zet het aantal scheppingsmythen tegen het aantal (1) evolutionaire verklaringen en we zijn dus werkelijk uniek en winnaars!
De werkelijkheid is nl. vele malen mooier/inspirerender dan welke mythe dan ook.
Ene Richard Dawkins schreef er een prachtig boek over: Magic of Reality.

Waar hij afrekent met dit soort mythen en vele andere.

Kan ik echt aanraden.
Heb ik uiteraard gelezen. En dat is ook vaak de boodschap die ik de gelovige mee wil geven. Dat de harde koude wetenschappelijk werkelijkheid helemaal niet zo hard en koud is als velen beweren. Jammer genoeg dringt dit meestal niet door. Het meerendeel houdt liever vast aan mythen.
Philip K. Dick

Plaats reactie