Petra schreef: ↑15 mar 2019 01:15
Maria schreef: ↑14 mar 2019 16:53
Een recensie van zijn boek in een aflevering van Issue:
"Sum" door David Eagleman
Scrollen om te vergroten
Hilarisch.
Er zijn mensen die het kunnen:
met gedachten spelen zonder die te accepteren.
O.a. Stephen Fry was nogal onder de indruk, en ik ben nogal onder de indruk van Stephen Fry.
Ik ben gek op sprookjes, mythen, sagen en allegorieën als ik er menselijke eigenschappen, gedachten en reacties in kan herkennen.
Ook de behoefte om te kunnen en mogen fantaseren.
Ook anderszins fictieve literatuur, waar ik iets in kan herkennen en leren.
Een creatieve geest, en niet in het minst die wetenschappelijk gericht is, wordt geïnitieerd door verbeeldingskracht.
Dus ook dit boek zal ik wsl. kunnen waarderen.
Maar idd. zonder de inhoud als echt en waar aan te nemen.
Daarom zie ik ook vaak bij SF heel veel onderscheid tussen pure "fictie" en goede "science fiction".
Dat laatste is voor mij een fantasie begin en stelling, maar het vervolg moet dan daar wel logisch uit voort kunnen komen.
Petra schreef: ↑15 mar 2019 01:15
https://web.archive.org/web/20170104181 ... an.com/sum
Sum is an internationally bestselling book of fiction published in 27 countries and languages.
Maria schreef: ↑14 mar 2019 16:53
Fantaseer maar raak. Het kan toch best?
Eeuwenlang heeft men tenslotte al in de meest onmogelijke mogelijkheden geloofd.
Als je dat denkt heb je er weinig van begrepen.
Verwar je nu een fictie boek met wetenschappelijke realiteit?
Beter dan jij nu denkt.
Ik denk dat je mijn woord "hilarisch" over possibilianism verkeerd interpreteert naar wat mijn gedachte hierover zou kunnen zijn.
Ik bedoel het niet als belachelijk, maar als bijzonder humoristisch.
Na de video gezien te hebben zelfs satirisch, maar wel met een duidelijke mildheid.
En niet met sarcasme, zoals een nieuw-atheïst eerder zou doen.
Ook uit jouw link en daar kan ik iets meer mee vwb. de inhoudelijkheid:
SUM is a dazzling exploration of funny and unexpected afterlives that have never been considered -- each presented as a vignette that offers us a stunning lens through which to see ourselves here and now.
.......
These wonderfully imagined tales -- at once funny, wistful, and unsettling -- are rooted in science and romance and awe at our mysterious existence: a mixture of death, hope, computers, immortality, love, biology, and desire that exposes radiant new facets of our humanity.
Alle recensie gaan over een verbazend geniale verbeeldingskracht, waarmee de schrijver ook nog eens op literair gebied mensen weet te boeien.
40 verhalen over het hiernamaals zijn en blijven fictie.
Verhalen over de menselijk fantasieën en verschillende persoonlijke verlangens voor in een hiernamaals uitgewerkt.
Het blijkt zoveel mensen te boeien en iets te zeggen, dat er uitsluitend goede recensie te lezen zijn.
Ze prijzen de verbeeldingskracht en de humor en het menselijke inzicht waarmee het is geschreven.
Klinkt fantastisch en ik zou het willen lezen als het in het Nederlands vertaald was.
Maar ik kan verder niets vinden voor de Nederlandse taal. Vreemd, omdat het toch in zoveel talen is verschenen.
Ook niet over de schrijver en Wikipedia zwijgt ook in alle talen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."