Het wordt steeds beter

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Het wordt steeds beter

Bericht door Maria » 13 jun 2019 19:54

Tegen de bierkaai in van mensen die de oude orthoxie in ere willen herstellen (en dat in het "vrije" westen) gaat de vooruitgang gewoon door.
Langzaam maar zeker volgen de meest christelijke bolwerken in de wereld.
Hooggerechtshof Ecuador erkent homohuwelijk
Ecuador dat traditioneel katholiek en conservatief is, is na Brazilië, Argentinië, Uruguay en Colombia het vijfde Zuid-Amerikaanse land dat het homohuwelijk erkent. Homoseksuele relaties waren niet verboden, maar Ecudoriaanse partners van hetzelfde geslacht hebben in minder rechten, bijvoorbeeld op het gebied van erfenissen

"Zuid-Amerika kent al verschillende landen die de rechten van de lhbt'ers omarmen, bijvoorbeeld Argentinië en Uruguay".
Dinsdag werd bekend dat homoseksualiteit in Botswana niet langer strafbaar is. "Er zijn veel positieve trends gaande op het gebied van rechten van lhbt'ers", zegt Alexander Hammelburg internationaal beleidsmedewerker van het COC Nederland.
Homoseksualiteit in Botswana niet langer strafbaar
Een huwelijk zit er voorlopig niet in, maar er is zeker een mijlpaal.
Een relatie met iemand van hetzelfde geslacht is niet langer strafbaar in Botswana. Het hooggerechtshof bepaalde vandaag dat de anti-homowet uit 1965 ongedaan moet worden gemaakt. Die wet is een overblijfsel van het Britse koloniale tijdperk, waardoor homoseksuelen tot vandaag een celstraf van maximaal zeven jaar riskeerden.
In meer dan twintig andere landen in Afrika is homoseksualiteit nog altijd strafbaar.

Zo oordeelde het hooggerechtshof in Kenia ruim twee weken geleden nog dat de anti-homowetten daar onverminderd van kracht blijven. In Kenia riskeren paren van hetzelfde geslacht veertien jaar gevangenisstraf.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Re: Het wordt steeds beter

Bericht door Maria » 14 jul 2020 10:47

Sudan versoepelt islamitische wetten, afvalligheid niet langer strafbaar
  • Sudanezen die de islam de rug toekeren, zijn niet langer strafbaar.
Dat heeft de overgangsregering van premier Abdalla Hamdok bepaald. Ook op andere punten worden de islamitische wetten in Sudan versoepeld. Eerder werd al bekend dat vrouwenbesnijdenis verboden wordt.

In Sudan is 97 procent van de bevolking moslim. Sinds 1983 waren er strenge islamitische wetten van kracht.

Toen in 1989 president Omar al-Bashir aantrad, zette hij die orthodox-islamitische koers voort. Dat leidde onder meer tot de afscheiding van het overwegend christelijke Zuid-Sudan.

Vorig jaar zette het Sudanese leger Bashir af, na maandenlange protesten tegen zijn autocratische bewind door voornamelijk vrouwen en jongeren. De overgangsregering van Hamdok beloofde hervormingen om de mensenrechten te respecteren en voegt nu de daad bij het woord.

In de islam is afvalligheid verboden, maar de meningen verschillen over de vraag of en hoe geloofsverlaters gestraft moeten worden. In Sudan konden afvalligen, net als in onder meer Saudi-Arabië en Iran, worden geëxecuteerd.

Een bekende zaak in Sudan was die van Meriam Ibrahim, een zwangere vrouw die in 2014 ter dood werd veroordeeld omdat ze christen was en weigerde moslim te worden, terwijl ze een islamitische vader had. Ze beviel in de dodencel van een dochter en kwam uiteindelijk na internationale bemoeienis vrij. Ze woont nu in de VS.
  • In mei werd al bekend dat Sudan vrouwenbesnijdenis strafbaar stelt, een praktijk waarvan naar schatting 87 procent van de Sudanese vrouwen slachtoffer is geworden.
Wie zich er toch nog schuldig aan maakt, kan drie jaar cel krijgen. Of dat daadwerkelijk gebeurt, is de vraag. De traditie is diepgeworteld en moeilijk aan te pakken.
  • Zo mogen niet-moslims weer alcohol drinken (voor moslims blijft het verboden),
  • hoeven vrouwen niet langer toestemming van hun man te hebben om met de kinderen te reizen
  • en worden er geen lijfstraffen meer in het openbaar voltrokken.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 jul 2020 11:02

's Lands wijs, 's lands eer en dat geldt ook voor godsdiensten gezien het fenomeen: vrijheid van meningsuiting. Voor ons is de grondwet leidend alsook de UVRM.
In de UVRM zijn niet alle mensenrechten opgenomen, omdat de vertegenwoordigers die over de tekst onderhandelden het niet eens konden worden of omdat een bepaald recht toen nog niet algemeen als mensenrecht werd erkend.

Daarom wordt de doodstraf niet genoemd, want sommige staten waren in 1948 al tegen die straf, maar andere zijn er tot op de dag van vandaag voorstander van. Om soortgelijke redenen ontbreken in de UVRM verwijzingen naar onder meer de vrijheid van drukpers, het recht op abortus en euthanasie, de academische vrijheid, het stakingsrecht, de bescherming van vrouwen tegen geweld en genitale verminking, de bescherming van kinderen tegen schadelijke arbeid, het individueel klachtrecht, het zelfbeschikkingsrecht van volken en het recht op eigen taal en naam. Veel van deze rechten zijn in diverse latere (bindende) verdragen, waaronder de VN-verdragen van 1966, wel opgenomen.
En in landen met een andere koers gelden dus andere regels en wetten. En 'beter' (Het wordt steeds beter) is dan altijd vanuit eigen gezichtspunt bezien. Als ik moslimman had geweest en me volledig kon vinden in de sharia omdat ik nu eenmaal diep religieus ben, had ik hier anders over gedacht.
Kwestie van gezichtspunt.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 14 jul 2020 13:43

dikkemick schreef:
14 jul 2020 11:02
Als ik moslimman had geweest en me volledig kon vinden in de sharia omdat ik nu eenmaal diep religieus ben, had ik hier anders over gedacht.
Duidelijk.

Ik kan me niet volledig vinden in de sharia en reageer dan ook op mijn wijze op dit bericht.
En daar hoef ik mi. niet eens vrijdenker voor te zijn.

Dikke pech dan voor jou als moslim en als je je volledig kon vinden in de sharia.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 jul 2020 14:25

Maria schreef:
14 jul 2020 13:43
dikkemick schreef:
Als ik moslimman had geweest en me volledig kon vinden in de sharia omdat ik nu eenmaal diep religieus ben, had ik hier anders over gedacht.
Duidelijk.

Ik kan me niet volledig vinden in de sharia en reageer dan ook op mijn wijze op dit bericht.

Dikke pech dan voor jou als moslim en als je je volledig kon vinden in de sharia.
Vanuit jouw gezichtspunt en westerse visie begrijp ik het ook wel. Maar verplaats je hier eens in:
https://www.vraagislam.nl/wat-houdt-de-sjaria-in/
Conclusie luidt:
Met hun oproep tot het invoeren van de Sjaria willen sommige moslims terug naar een rechtssysteem dat op de islam is gebaseerd. Wat ze eigenlijk willen is vrijheid, rechtvaardigheid en een einde maken aan wetten die alleen in dienst van een militaire dictator staan of een onderdrukkend seculier regime dat een snel veranderende samenleving lijkt tegen te houden. Aangezien moslims zeer succesvol en gelukkig waren, toen ze een op Allah georiënteerde samenleving hadden, geloven zij dat hun problemen zullen eindigen door terug te keren naar een op de islam gebaseerde sociale orde.

Beter is in dit geval subjectief. Wij geloven dat ons rechtssysteem superieur is (beter!) aan de sharia. Kwestie van gezichtspunt. Vergelijk het met de Imacs. Inleveren of niet? Overduidelijk een kwestie van gezichtspunt. Geen harde feiten! Geen idee hoe de Sharia hier mee om zou gaan. Hand eraf? Je laat het een tweede keer dan wel uit je hoofd uiteraard. Dus wat is beter?
Philip K. Dick

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 14 jul 2020 14:59

Niet alleen met grote zaken zoals homohuwelijken of uittredende moslims. Ook hier in Nederland, in het klein, is de verandering onweerstaanbaar of slaat de verloedering toe (afhankelijk van je blikveld).

Winkels in Sprang-Capelle mogen open op zondag: 'Het getuigt van weinig respect’
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 14 jul 2020 15:05

dikkemick schreef:
14 jul 2020 14:25
Maria schreef:
14 jul 2020 13:43
dikkemick schreef:
Duidelijk.

Ik kan me niet volledig vinden in de sharia in vinden en reageer dan ook op mijn wijze op dit bericht.

Vanuit jouw gezichtspunt en westerse visie begrijp ik het ook wel. Maar verplaats je hier eens in:
.....................
Waarom zou ik?
Het gaat om een aantal punten in de Sharia.
En aangaande die punten, die duidelijk omschreven zijn binnen deze berichten, zie ik daar helemaal het nut niet van in.

En zeker zullen er punten in de wetten van de Sharia staan, die de bedoeling hebben om te leiden naar een betere samenleving.
Maar zullen we ons nu beperken tot die punten, die ons met afgrijzen vervullen, als ze ook daadwerkelijk uitgevoerd worden?
En het goede nieuws dat er regelmatig is, dat die wetten ook steeds vaker en op meer plaatsen in de wereld op een meer genuanceerde manier gezien gaan worden?

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 14 jul 2020 16:25

dikkemick schreef:
14 jul 2020 14:25
https://www.vraagislam.nl/wat-houdt-de-sjaria-in/
Conclusie luidt:
Met hun oproep tot het invoeren van de Sjaria willen sommige moslims terug naar een rechtssysteem dat op de islam is gebaseerd. Wat ze eigenlijk willen is vrijheid, rechtvaardigheid en een einde maken aan wetten die alleen in dienst van een militaire dictator staan of een onderdrukkend seculier regime dat een snel veranderende samenleving lijkt tegen te houden. Aangezien moslims zeer succesvol en gelukkig waren, toen ze een op Allah georiënteerde samenleving hadden, geloven zij dat hun problemen zullen eindigen door terug te keren naar een op de islam gebaseerde sociale orde.
Het kan heel zinvol zijn om je hierin te verplaatsen, om het fenomeen te begrijpen.
Er zitten twee elementen in:
1) het idee dat een wet door God bedacht per definitie perfect is, en dus beter is dan welk menselijk systeem dan ook.
2) de nostalgische gedachte dat de wereld beter was toen die wet werd uitgevoerd dan nu. Er zijn allerlei landen die nu de sharia toepassen en die niet direct beter lijken te draaien dan de rest van de wereld. IS vormde een mooi voorbeeld. De "escape" is dan de gedachte dat die regimes de goddelijke wet niet correct uitvoeren.

Soedan is (in mijn ogen) een positieve uitzondering, maar wereldwijd is de sharia in opmars. Als je de redeneringen eenmaal snapt, denk ik dat je het verplaatsen in de standpunten ook wel weer mag verlaten. Wanneer je wereldwijd de mensheid het beste gunt, denk ik al snel aan gelijke kansen, vrijheid van mening, vrijheid van godsdienst, eerlijke verdeling van middelen, zo min mogelijk discriminatie. Daar zijn we helaas nog lang niet, maar al deze doelen zijn volledig in strijd met de sharia.
Beter is in dit geval subjectief. Wij geloven dat ons rechtssysteem superieur is (beter!) aan de sharia. Kwestie van gezichtspunt. Vergelijk het met de Imacs. Inleveren of niet? Overduidelijk een kwestie van gezichtspunt. Geen harde feiten! Geen idee hoe de Sharia hier mee om zou gaan. Hand eraf? Je laat het een tweede keer dan wel uit je hoofd uiteraard. Dus wat is beter?
Ik ben geen imam, maar bij de Imacs deal is geen enkele shariaregel overtreden: er heeft een transactie plaatsgevonden tegen de (achteraf onjuiste) prijs die is aangeboden. De sharia kent geen " fatsoensnormen" maar slechts de regels zoals Allah ze heeft laten vastleggen. Er zou dus ook geen straf volgen. Bij toepassing van de sharia , zie je wel bijna altijd dat bij een geschil tussen een moslim en een niet-moslim, de niet-moslim verliest. De enige uitzondering zou dus kunnen gelden als de koper geen moslim is en de verkoper wel: dan zal in een geschil de verkoper waarschijnlijk gelijk krijgen. Niet zozeer vanwege "fatsoen" maar vanwege de ongelovigheid van de koper.

Het lijkt mij niet beter.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 jul 2020 17:47

Maria schreef:
14 jul 2020 15:05

Waarom zou ik?
Omdat je een zaak altijd van meerdere kanten dient te bezien. Omdat je jezelf ook moet kunnen verplaatsen in de gedachtewereld van de ander. Anders is jouw standpunt even geldig als dat van Achmed.
Het gaat om een aantal punten in de Sharia.
En aangaande die punten, die duidelijk omschreven zijn binnen deze berichten, zie ik daar helemaal het nut niet van in.
O.K. Duidelijk.
En zeker zullen er punten in de wetten van de Sharia staan, die de bedoeling hebben om te leiden naar een betere samenleving.
Maar zullen we ons nu beperken tot die punten, die ons met afgrijzen vervullen, als ze ook daadwerkelijk uitgevoerd worden?
En het goede nieuws dat er regelmatig is, dat die wetten ook steeds vaker en op meer plaatsen in de wereld op een meer genuanceerde manier gezien gaan worden?
Die jou met afgrijzen vervult! Zo vervulde het mij met afgrijzen dat een puber 3 Imacs kocht voor 6 euro. Dat was mijn standpunt en levert dan, doortrekkend naar dit topic in mijn optiek geen betere wereld op.
En zo blijft het dus een kwestie van perspectief. In dit geval (topic) met mijn sociaal psychologisch antropologisch perspectief.
Misschien geeft dit een beetje aan waar ik me aan kan ergeren. Want vervelend is dit wel. Iemand die aan een zo voor de hand liggend topic een andere wending probeert te geven omdat dit in zijn ogen sociaal psychologisch antropologisch wenselijk zou zijn. Van Nemo naar de Sharia...een kleine stap!
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 jul 2020 18:08

gerard_m schreef:
14 jul 2020 16:25
Het lijkt mij niet beter.
Alles duidelijk verwoord, maar dan moeten we in gesprek gaan. Want ik als imam zou het terecht vinden dat er een vinger van onze Nemo afgehakt gaat worden omdat hij met voorbedachte rade te werk ging en er vast wel een passage voor de Sharia wetgeving te vinden die die dit billijkt.
Want het blijft een kwestie van emotioneel perspectief: Iemand mag houden waar hij geen recht op heeft of iemand wordt daarvoor (op bepaalde wijze, afhankelijk van cultuur) gestraft.
Strafrecht is een ingewikkeld begrip/proces. Om dan te zeggen: Het wordt beter....Voor wie? Als de Imacs in bezit mogen blijven van Nemo is het voor de mediamarkt niet perse beter.
Zo ook als een crimineel een lagere straf krijgt omdat de advocaat alles uit de kast heeft gehaald (tegen ruime betaling): Is dit goed voor de nabestaanden of de maatschappij? Kwestie van perspectief.
Wie A zegt, moet B zeggen. Als je alles politiek, juridisch, sociaal, economisch, antropologisch correct wilt benaderen moet je dat altijd doen denk ik.
Philip K. Dick

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 14 jul 2020 18:52

Zonder hier nu te veel een Imac - versie 2 of een sharia discussie van te willen maken, zijn we het volgens mij wel eens dat je - na het zoveel mogelijk begrijpen van beide kanten - toch tot een standpunt komt. Bij de Imac zie ik je dat duidelijk doen (en de andere deelnemers ook). Ook bij de Sharia is het begrijpen van de standpunten van een voorstander niet onverstandig, maar daarna kun je alsnog een duidelijk standpunt innemen, bijvoorbeeld op basis van wat je voor de maatschappij goed lijkt.
Want ik als imam zou het terecht vinden dat er een vinger van onze Nemo afgehakt gaat worden omdat hij met voorbedachte rade te werk ging en er vast wel een passage voor de Sharia wetgeving te vinden die die dit billijkt
Het werkt toch fundamenteel anders vrees ik. De wetgeving is bedoeld om Allah's wil te volgen en "zonde" te straffen, niet om de maatschappij redelijker te maken.
Als je de sharia uitvoert, moet het wel met de goddelijke wetten kloppen en die liggen nu eenmaal vast. Interpretatie over strafmaat etc. bestaat natuurlijk wel. Maar als " met voorbedachte rade iets tegen een belachelijke prijs kopen " niet als zonde voorkomt in de sharia wet, valt er niet veel gesprek meer te voeren. Je kunt geen nieuwe wet ontwikkelen die dit tegengaat, alleen voortbouwen op wat al vastligt (zoals een verbod op autorijden voor vrouwen, gebaseerd op de wet dat een vrouw niet alleen mag reizen).

Een goed voorbeeld hiervan is de straffen die verkrachte vrouwen krijgen vanwege " seksuele gemeenschap buiten het huwelijk". De verkrachting moet door 4 (mannelijke) getuigen worden bevestigd- onwaarschijnlijk dat dit lukt.
De straffen variëren, maar de straf gaat naar de vrouw, terwijl (okay , vanuit ons perspectief) de vrouw juist het slachtoffer is.
In de Sharia staat nu eenmaal dat dit verboden is en " verzachtende omstandigheden" staan er niet.

Dan ben ik ontzettend blij met ons rechtssysteem waarin advocatuur bestaat voor de verdachte, ook al is ook dat zeker niet perfect. En waarin perverse wetten kunnen veranderen doordat de maatschappij zich ontwikkelt.

Minder sharia zoals in Soedan is dus heel goed nieuws.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 14 jul 2020 19:23

Ik ben te verbijsterd door deze vergelijking om hier een gezonde reactie in te zien.

viewtopic.php?p=578318#p578318
viewtopic.php?p=578321#p578321

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 14 jul 2020 19:55

dikkemick schreef:
14 jul 2020 17:47
Maria schreef:
14 jul 2020 15:05

Waarom zou ik?
Omdat je een zaak altijd van meerdere kanten dient te bezien. Omdat je jezelf ook moet kunnen verplaatsen in de gedachtewereld van de ander. Anders is jouw standpunt even geldig als dat van Achmed.

Dikkemick, ik begin mijn geduld met jou te verliezen. Het grote probleem met jou is niet zozeer dat jij je niet in andermans standpunt kan plaatsen, maar dat je denkt dat eens dat dat gebeurt, je geen argumenten meer moet geven en verwacht dat wij gewoon jouw obsessie met iets moeten verdragen terwijl jij steeds maar opnieuw het zelfde herhaalt.

Het wordt tijd dat jij je aan de fatsoennormen van dit forum begint te houden. Anders volgt een waarschuwing.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 jul 2020 11:07

Maria schreef:
13 jun 2019 19:54
Tegen de bierkaai in van mensen die de oude orthoxie in ere willen herstellen (en dat in het "vrije" westen) gaat de vooruitgang gewoon door.
Een interessante constatering. Moeten we dit zien als secularisatie die langzaam in alle hoeken en gaten binnendruppelt. De tegenstanders vechten terug maar als ik de berichtgeving volg dan zijn het geen incidenten meer maar een trend waar niet aan te ontkomen valt. Soms vraag ik mij af of het ook een gevolg is van streamingdiensten. Je kan bijvoorbeeld geen Netflix serie volgen of er komt een progressieve toon in voor. Hlbt relaties zijn schering en inslag en worden positief uitgelicht. En als dit een wereldwijd export produkt is dan zou je mogen verwachten dat er een krachtige onderstroom ontstaat die zichzelf gesterkt voelt in hun identiteit en meer begrip gaat tonen voor diversiteit binnen relaties.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 jul 2020 12:09

PietV. schreef:
15 jul 2020 11:07
Maria schreef:
13 jun 2019 19:54
Een interessante constatering. Moeten we dit zien als secularisatie die langzaam in alle hoeken en gaten binnendruppelt. De tegenstanders vechten terug maar als ik de berichtgeving volg dan zijn het geen incidenten meer maar een trend waar niet aan te ontkomen valt.
Ik denk minstens het meer vrijzinnig denken, waaruit dan later weer volgt de vrijheid van godsdienst en vandaar uit weer het meer seculier inrichten van het systeem.
Door internet en globalisatie is dat mi. niet tegen te houden.
Maar vaak is het nog een lange weg te gaan.

Ik hoop alleen, dat de terugslag richting orthodoxie, zoals we zien in een paar Oost Europese landen, tijdelijk zal zijn.
En wat we ook her en der zien in de wereld, christendom in een paar Afrikaanse landen en islam in de wereld, waar het zich bedreigt voelt als hun machtsmiddel binnen de wereldse politiek verwatert aan overtuigingskracht.
Het religieus aspect eruit pikkend, dat de onderdrukten tot troost, maar ook tot stimulatie is, om voor hun god te vechten.
Letterlijk en figuurlijk.
Soms vraag ik mij af of het ook een gevolg is van streamingdiensten. Je kan bijvoorbeeld geen Netflix serie volgen of er komt een progressieve toon in voor. Hlbt relaties zijn schering en inslag en worden positief uitgelicht. En als dit een wereldwijd export produkt is dan zou je mogen verwachten dat er een krachtige onderstroom ontstaat die zichzelf gesterkt voelt in hun identiteit en meer begrip gaat tonen voor diversiteit binnen relaties.
Ik denk dat je dat goed hebt gezien.
Dit mechanisme is natuurlijk bekend en wordt door alle partijen gebruikt.

De tijd zal het leren, wat het sterkste is.
De ellende en hoop op een beter leven.
Of het idee, dat alle mensen en alle meningen gelijkwaardig zijn, zoalang het geen geweld doet aan dat van de ander.

Eén ding is zeker in de toekomst.
Het nieuwe normaal.
Wie de massa mee heeft zal binnen de sociale media het meeste zeggingskracht hebben.
En daardoor ook de meeste macht.

Plaats reactie