lanier schreef: ↑14 nov 2019 13:07
Het is kolder om te denken dat door de snelheid te verlagen de problemen met de stikstof zijn opgelost.
Klopt is enkel om zoals je al aangeeft de bouw te stimuleren van woningen ,waarvan de toekomstige bewoners weer voor vernieuwd wegverkeer gaan zorgen. Ik zie de voordelen dan ook vooral op het gebied van minder CO2 uitstoot, minder files, minder lawaai en minder gebruik grondstoffen.
Komt het ten goede van de verkeersveiligheid? Dat denk ik niet. Want men gaat ervan uit dat iedereen blijft rijden op de 4-baans snelweg en dat gaat niet gebeuren. Het voordeel van die snelweg t.o.v. een provinciale weg was namelijk de tijdswinst van 130km/u t.o.v. 100km/u. En die komt te vervallen. In mijn geval kan ik als ik vanuit het zuiden naar huis rij kiezen om over de snelweg te rijden en dan de laatste afslag te nemen naar huis. Maar ik kan ook eerder afslaan en dan via de provinciale weg.
Dat zal bij mij in de regio niet opgaan omdat de reële snelheid op de provinciale wegen met doorgang door dorpen je een gemiddelde snelheid van 60 km per uur gaat opleveren versus 100 op de snelweg

Er is vlakbij mijn woonadres al een stuk provinciale weg met verhoogde rode middenstreep tot 50 km zone gepromoveerd. Nog meer goed nieuws is om ook op provinciale wegen die langs of door natuurgebieden lopen de snelheid er een beetje uit te halen. Laat ik nu net aan een provinciale weg in nationaal park de Utrechtse heuvelrug wonen alwaar de aanwonenden al jaren pleiten voor een lagere snelheid vanwege de vele ongevallen.
en geluidloos een gevaar vormen voor mens en dier. Al dat sluipverkeer dat door je dorp gaat rijden. Ook lekker veel herrie voor mensen die aan de doorgaande weg wonen. Over herrie op de snelweg hoef je je geen zorgen te maken, die blijft want na 19:00 mag men gewoon weer 130km/u rijden.
Mmm dan zijn fietsen dus ook gevaarlijk want die maken evenals een elektrische auto weinig herrie
Denk dat je als horende en ziende bij het oversteken toch eerst naar links en rechts moet kijken en niet enkel je oor te luister gaat leggen alvorens de oversteek te wagen.
Als we de natuur een handje willen helpen (en wie wil dat niet) dan moeten we eerst kijken naar de uitstoot van de landbouw en veeteelt. Er wordt gekeken om over te stappen naar ander veevoer, dat is positief.
Inderdaad daar ligt de grote winst op milieu maar ja er gaat zoveel geld in om. Overigens ook meer dan 700 miljoen aan subsidies binnen de Nederlandse landbouw.