Minder snel maar eerder thuis

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Minder snel maar eerder thuis

Bericht door lanier » 15 nov 2019 07:46

Kun je het wegennet van Australië vergelijken met Nederland? Hier wonen veel meer mensen opeen gepakt met veel meer wegen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 nov 2019 09:03

lanier schreef:
14 nov 2019 20:42
En onweerlegbaar pluspunt blijft het lagere verbruik
Dat klopt, maar dan kun je nog beter achter een vrachtwagen gaan rijden. Er gaan al geruchten om een binnendooractie te gaan houden. Dat betekent het mijden van snelwegen en via binnenwegen, provinciale wegen, en dorpen naar je bestemming te rijden. Beter voor je verbruik? Ja. Veiliger? Dat denk ik niet.
Ik betwijfel dat dat beter is voor het verbruik. De hele tijd afremmen en weer optrekken op dat soort wegen, zorgt ervoor dat je verbruik aan de hoge kant ligt. En als veel mensen dat gaan doen, dan gaan de files binnen de korste keren daar opduiken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 15 nov 2019 16:59

Het is vaak ook een gevoel. Als je straks 30km/u trager moet rijden zijn mensen eerder geneigd om een alternatieve route te kiezen. Ze gaan niet van tevoren in de auto uitrekenen of het inderdaad sneller is. Maar ze overwegen om het toch eens binnendoor te proberen waardoor sluipverkeer zal toenemen.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 15 nov 2019 17:43

Ik denk dat dat sluipen reuze gaat meevallen. Bovendien is de reistijd bij de Nederlandse afstanden bij 100 km h niet ineens veel toegenomen. De gemiddelde woon/werkafstand ligt onder de 30 km waarbij het dus hooguit een paar minuten langer kan duren. De 130 km is in de praktijk gemiddeld rond de 120 km h Wil je er perse nog langer over doen dan moet je vooral lekker binnendoor rijden. NB met 100 km h zal door de minder grote verschillen in snelheid minder rem en acceleratie-gedrag ontstaan en filevorming fors afnemen. Rijdt dagelijks al vroeg naar Utrecht en het maakt echt zeer weinig uit of ik probeer dat zo snel als toegestaan te doen of lekker rechts blijf hangen met 100 km h op de cruisecontrol. Op langere afstanden is de tijdwinst nog marginaal op een 200 km wellicht 15 minuten sneller en 30 % meer brandstof verbruikt. Het zal voor de lease-slaven wel even afzien worden maar de baas zal verheugd zijn over de lagere factuurbedragen. :) Maar zoals ik al schreef we gaan het vanzelf zien.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 15 nov 2019 17:56

Je moet wel de 'slechts' minuten tijdwinst van nu optellen voor een heel jaar. Moet je kijken hoeveel uren dat scheelt.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 nov 2019 19:13

lanier schreef:
15 nov 2019 17:56
Je moet wel de 'slechts' minuten tijdwinst van nu optellen voor een heel jaar. Moet je kijken hoeveel uren dat scheelt.
Goed argument voor de "pruttelaars" :^o
:lol: :lol:

Verder denk ik, dat er absoluut geen tijdwinst is voor de binnenwegen.
De argumenten zijn al genoemd.
Normaal gesproken haal je op gemiddelde binnenwegen slechts een gemiddelde snelheid van 40-60 km per uur.
Ik noem Zeeland als echt niet de drukste provincie.
De paar doorgangswegen hebben hier in Zeeland/Zuid Beveland een maximum van 80 km, maar de rest van alle verbindingswegen van dorp naar dorp 60 km. Binnen de dorpen zelf waar je doorheen moet geldt 30 km.
En overal een stopverbod bij kruisingen, zo gauw er ergens een huis staat.

Voor de rest van Nederland? Afhankelijk van hoeveel dorpen, stoplichten, kruisingen en hoeveel rotondes je moet nemen.
Daarbij de verspilling van brandstof de overbodige uitstoot.
Elke keer dat er wordt afgeremd is het uiteindelijke effect verspilling.
Evenals al het teveel aan gas, dat er wordt gegeven om weer snel op te kunnen trekken.

Ik leerde de term vroem-vroemers en tuf-tuf beleid.
Prachtig. :lol:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 15 nov 2019 20:09

En dat allemaal zodat we volgend jaar 75.000 nieuwe huizen kunnen bouwen. Kunnen we trots op zijn! De regering maakt zich niet druk over jouw portemonnee en ook niet over het milieu. Het gaat om een compensatieregeling. Daar schijnt niemand zich druk over te maken...Leuk dat je zelf al jaren 100 rijdt en dat een ander ook gunt. Maar de natuur schiet er helemaal niets mee op.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 nov 2019 07:37

75.000 huizen zijn niet niets.
Ik denk niet dat de nieuwe maximum snelheid nu echt wezenlijk iets gaat veranderen, maar puur een rekenkundig foefje is. Maar het is goed dat we eens beseffen dat niet alle activiteiten in dit land maar kunnen.
Het is onzin te denken dat binnendoor rijden veel uit gaat maken als je maar 100 km/h mag. Binnendoor rijden heeft meestal niet eens zin als er file op de snelweg staat, omdat veel te veel mensen dat dan gaan doen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 16 nov 2019 09:20

En dan nog zeggen dat Duitsers geen humor hebben :D
Duitsers liggen dubbel, maar zijn ook tikkie jaloers op onze 100 km/uur
In Duitsland, het walhalla van de hardrijders, is het leedvermaak over de nieuwe Nederlandse snelheidslimiet niet van de lucht. ‘100 km/uur is eigenlijk nog te hard als je ziet hoe die Nederlanders rijden.’
https://www.ad.nl/auto/duitsers-liggen- ... ~ae122230/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 16 nov 2019 09:23

Tot voor 2 jaar geleden reed ik 60.000 tot 70.000 km per jaar. Momenteel ben ik in de gezegende omstandigheid dat ik net de trein kan.

Mijn ervaring met het rijden, veelal tijdens de spits, is dat sluiproutes vrijwel altijd langer duren dan een file uitzitten. En als mensen als protest binnendoor willen gaan rijden dan zullen ze daar snel van terugkomen. Misschien geniet je wat meer van het uitzicht maar ergens in de polder achter een trekker is geen feest.

Wat mij verbaasd en zorgen baart is de weerstand tegen dit soort maatregelen. De mond vol over milieu en klimaat maar echt iets doen ho maar. Vooral niet als het persoonlijk raakt of een "hobby" betreft, alleen als het goed is voor de persoonlijke PR, zoals een dagje vrijwillig bermen opruimen ofzo.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 16 nov 2019 11:34

Dat is wat mensen zo irritant vaak doen.
Van alles roepen en soms hypen. De kudde.
Maar dan vervolgens de praktijk...
En voor de eerlijkheid: ik ken dat ook van mijzelf...
Verschil kan zijn dat ik daar immer tegen vecht.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... En eenvoud is onze sleutel.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 nov 2019 04:27

lanier schreef:
Denk je dat men de tijdswinst kan sparen? In de praktijk zal men extra reistijd (minus korter stilstaan in de file) nauwelijks opmerken. Alleen wie veel rijdr op trajecten en tijden waar(op) een snelheid boven de 100 km in de praktijk mogelijk is zal er last van hebben,
Ik wens u alle goeds

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 17 nov 2019 11:52

lanier schreef:
Tja, dat geldt voor iedere minimale tijdwinst. Als je iedere dag één minuut korter doucht, bespaar je een hele middag per jaar.

De meeste ritten zijn kort, daar levert een constantere snelheid eerder winst dan verlies op zoals al is gezegd.

Er is daarnaast een groot aantal andere voordelen langsgekomen in dit topic. Wat is nu precies het nadeel?
Gaat het om die paar minuten tijdverlies op lange ritten, of is het meer een gevoel?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 18 nov 2019 00:22

De regering heeft om slechts één reden de snelheid verlaagt en dat is de uitstoot van stikstof. Die andere redenen doen niet ter zake. Want van 19.00 tot 06.00 mag je 130 ipv 100. En die ene reden draait om de bouw, en niet om de natuur.
De Duitsers en Belgen lachen zich rot om deze maatregel, en terecht. 'Wij' hebben de bek vol over milieu, maar helpt deze maatregel soms? Kunnen 'wij' een verschil maken? 17 miljoen op een postzegel? Dat is een nogal arrogante houding.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 nov 2019 09:18

lanier schreef:
18 nov 2019 00:22
De regering heeft om slechts één reden de snelheid verlaagt en dat is de uitstoot van stikstof. Die andere redenen doen niet ter zake. Want van 19.00 tot 06.00 mag je 130 ipv 100. En die ene reden draait om de bouw, en niet om de natuur.
De Duitsers en Belgen lachen zich rot om deze maatregel, en terecht. 'Wij' hebben de bek vol over milieu, maar helpt deze maatregel soms? Kunnen 'wij' een verschil maken? 17 miljoen op een postzegel? Dat is een nogal arrogante houding.
Over de Duitsers kan ik niets zeggen maar heel wat Belgen zijn jaloers op de Nederlanders.

En die laatste opmerking klinkt heel egoïstisch in mijn oren. Het gaat niet enkel om op je eentje een verschil te kunnen maken. Het gaat ook om sinjalen geven aan anderen dat je er iets aan wil doen. Als iedereen wacht tot de ander heeft duidelijk gemaakt er iets aan te willen doen, dan gebeurt er niets. Dus sommigen moeten de moed hebben om als eerste een maatregel te nemen ook al beseffen ze dat ze op zich het verschil niet kunnen maken.

Heel wat Belgen zijn zo zeer teleurgesteld in de Belgische overheden omdat die eerder het omgekeerde sinjaal geven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie