Minder snel maar eerder thuis

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Re: Minder snel maar eerder thuis

Bericht door Maria » 22 nov 2019 19:58

lanier schreef:
22 nov 2019 19:25
Even sleepbedrijven bellen, aantal files controleren en mensen bellen die dagelijks over die snelweg rijden. Hoe was het weer het afgelopen jaar? Redelijk normaal of buitengewoon goed? Wie kent van ons die weg? Hoe druk is het? Veel vrachtverkeer? Is de weg verlicht? Hoeveel invoegstroken? Hoeveel rijbanen? Is de politie meer gaan controleren op bumperkleven? Werd er eerder gewerkt aan de weg en nu niet meer?
Allemaal goede vragen, waarvan ik de antwoorden zou willen weten.
Daarnaast lijkt het wel alsof mensen die 130km/u als een soort van roekeloze aso's worden gezien.
Dat zijn jouw woorden.... :wink:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 nov 2019 01:29

lanier schreef:
22 nov 2019 09:25
Ik kan geen enkele manier verzinnen waarop verhoging van de maximum snelheid minder ongelukkrn kan veroorzaken,
Dat jij geen manier kunt verzinnen wil niet zeggen dat het niet kan. Waarom zouden ze liegen over de cijfers?
Ik ga er niet van uit dat ze liegen.Als de telegraaf liegt is dat doorgaans alleen in de kopvan een artikel. Je hebt mijn eerste zin over het hoofd gezien:
Lijkt me een geval van correlatie zonder causatie.
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 23 nov 2019 15:53

Vandaag privé testcase vanaf de Utrechtse heuvelrug retourtje Emmen gereden (160km enkele reis) Op de snelweg waar het mocht 100 op de cruisecontrol (echt 100 dus 108 op de km teller). Dit heeft me enkele reis 10 minuten meer tijd gekost dan wanneer ik overal de maximum toegestane snelheid had gereden. Ben niet ingeslapen en kreeg ook niet de neiging te gaan Netflixen of Whatsappen. Was eigenlijk wel rustgevend en heb interessante radio-programma's beluisterd.
Op de terugweg vlakbij huis even getankt en ja hoor heerlijk zuinig gereden. :)
Edit OV was geen optie want dan ben je enkele reis bijna 4 uur verder.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 23 nov 2019 16:28

Dat zijn jouw woorden.... :wink:
Haha, ik rij vaak links maar ik rij altijd beheerst en oplettend. :) Afstand houden op de snelweg is het belangrijkste. Soms hou ik mijn hatt vast als ik zie wat er rechts van mij gebeurt. Mensen die niet in spiegels kijken en zonder richting aangeven naar links gaan. Of mensen die denken omdat ze voor je rijden dat ze voorrang hebben en plotseling van rijbaan mogen veranderen. Ik heb meer vertrouwen in een bestuurder die relaxt maar oplettend 130km/u links rijdt dan iemand die met beide handen aan het stuur voorover gebogen over het stuur met 90 of 100 rechts rijdt. Die kun je beter zo snel mogelijk passeren en achter je laten.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 23 nov 2019 16:43

lanier schreef:
23 nov 2019 16:28
Ik heb meer vertrouwen in een bestuurder die relaxt maar oplettend 130km/u links rijdt dan iemand die met beide handen aan het stuur voorover gebogen over het stuur met 90 of 100 rechts rijdt. Die kun je beter zo snel mogelijk passeren en achter je laten.
"Relaxed " links in een treintje hangen op nipte noodstop-afstand van je voorligger terwijl er rechts 1000 meter lege weg ligt is juist hetgeen mij erg vermoeiend lijkt. Terwijl ik relaxed naar een hoorcollege luister zit de notoire rechtsrijder boven in zijn stressniveau. Nu is stress niet erg zolang er maar genoeg herstelmomenten zijn. :)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 23 nov 2019 22:15

Volgens mij wordt er rechts een stuk meer in een trein gereden dan links. Ik rij niet bumper op bumper links en van stress is geen sprake. Wel sneller thuis en geen vrachtwagens voor je. :) dat het voor jou vermoeiend lijkt zegt misschien iets meer over jou dan hoe de linksrijder zich voelt.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 24 nov 2019 03:09

lanier schreef:
23 nov 2019 22:15
Volgens mij wordt er rechts een stuk meer in een trein gereden dan links. Ik rij niet bumper op bumper links en van stress is geen sprake. Wel sneller thuis en geen vrachtwagens voor je. :) dat het voor jou vermoeiend lijkt zegt misschien iets meer over jou dan hoe de linksrijder zich voelt.
Mogelijkerwijs is dat een optische illusie. De afstand tussen de voertuigen is wellicht links groter dan rechts, maar ten opzichte van de remweg, is dat wellicht niet het geval. Als je tweemaal zo hard rijdt, dan is je remweg het viervoudige, In zekere zin zijn we wat afgedwaald van de titel van het topic. Deze oppert de mogelijkeheid dat een lagere maximumsnelheid voor velen een kortere reistijd oplevert,omdat er minder voertuigen tegelijkertijd op knelpunten aankomen. Dus zouden er mogelijkerwijs minder files ontstaan. De vraag is bijvoorbeeld wat vrachtwagenchauffeurs er van vinden. Die kunnen meestal geen 130, ongeacht of het toegestaan is.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 24 nov 2019 07:31

lanier schreef:
23 nov 2019 22:15
Nee, dat ligt niet aan doctorwho. links rijden is veel vermoeiender. Ook hier kom je vaak in een trein terecht en moet je intensief oppassen dat de trein niet plots tot stilstand komt. (Dat is dus wel een serieus verschil met een trein.) In de linker trein kan een trilling in afstand tussen de auto's ontstaan die steeds heftiger wordt. Als er links geen treinen zijn heb je of een rustige snelweg of je rijdt voorop in de file. Rechts ga je nu beduidend langzamer, maar is veiliger. Een vrachtwagen stopt niet zo abrupt en ervaren filerijders kijken door de auto voor hun om te kijken wat hun trein gaan doen. De vrachtwagens zorgen ervoor dat de trilling gedempt wordt.
Wanneer er slecht 100 gereden mag worden is er geen essentieel verschil meer in rijtijd en wordt de weg stukken rustiger om te rijden. Het enige wat ik dan nog irritant vind zijn de wagens die de max snelheid overtreden. Hun probleem is echter dat ik dat geen reden vind om niet naar links te gaan zolang ze kunnen remmen. Dat er dan een trilling in hun trein ontstaat is, so be it.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 24 nov 2019 08:00

Peter van Velzen schreef:
24 nov 2019 03:09
De afstand tussen de voertuigen is wellicht links groter dan rechts, maar ten opzichte van de remweg, is dat wellicht niet het geval. Als je tweemaal zo hard rijdt, dan is je remweg het viervoudige,
Moment voor de wiskunde van de file.
De formule voor doorstroming is J = ro * v. met ro de dichtheid.
De dichtheid is omgekeerd evenredig met de afstand tussen de auto's en hoort te dalen met de snelheid evenredig met 1/v^2.
Dat maakt J = constante / v en neemt dus af met de snelheid.

Echter gebruiken de automobilisten niet de kwadratische regel voor de afstand maar iets van v^1.5. Dat geeft voor de doorstroming
J = constante / wortel(v).

Dit betekent nog steeds dat de capaciteit van een weg of knooppunt beter is bij lagere snelheid en dat optrekken files veroorzaakt.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 24 nov 2019 10:01

Als je zowel links als rechts in een trein rijdt, dan rij je op een gegeven moment rechts 80km/u achter een vrachtwagen aan gezien je niet links wilt rijden. Rechts rij je dan geen 130 want daarvoor is het te druk. Lekker achter een vrachtwagen is vermoeiend want je hebt geen zicht voor je en moet afgaan op de vrachtwagenchauffeur of die zit op te letten. Links heb je veel meer zicht.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 24 nov 2019 10:21

lanier schreef:
24 nov 2019 10:01
Als je zowel links als rechts in een trein rijdt, dan rij je op een gegeven moment rechts 80km/u achter een vrachtwagen aan gezien je niet links wilt rijden. Rechts rij je dan geen 130 want daarvoor is het te druk. Lekker achter een vrachtwagen is vermoeiend want je hebt geen zicht voor je en moet afgaan op de vrachtwagenchauffeur of die zit op te letten. Links heb je veel meer zicht.
Dat zicht is een betere reden om links te rijden dan de tijdwinst door de paar kilometer dat je harder gaat.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 24 nov 2019 11:47

Er is geen vrachtwagen die 80 rijdt, behalve op plekken waar je 70 mag.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 24 nov 2019 11:58

Elke ochtend op weg naar Utrecht is de middelste baan het drukst en vertoond het meeste remlichten. De meest linkse baan is matig gevuld. NB je mag soms 130 op een deel van het traject maar dan zijn er steevast 2 banen open en de linker dicht. Ergo 130 rijden wordt dan een uitdaging omdat er rechts vrachtverkeer rijdt wat ingehaald wordt. De rechter baan laat steevast zeer grote gaten zien en met de cc op 100 km/h schuif ik vaak de middentrein voorbij. Na Driebergen (na een stuk met altijd max 100) komt er een baan bij. Deze lijkt voor veel automobilisten een no go zone. Bij lunetten begint de grote stoelendans de notoire linksrijdende die naar de A27 richting Hilversum wil moet zich door twee rijstroken wurmen van degenen die al in de goede baan zaten. Het vrachtverkeer op de rechterbaan gaat ruimschoots op tijd de naar de middenbaan richting Amsterdam en komt daar de linksrijdend tegen. Gevolg vrijwel elke ochtend matrixborden linker 3 banen op 50 en vrolijke kleurenspel der remlichten. De rechterbaan is dan beperkt tot 70 km/h en daarlangs duik ik de A27 op. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken mezelf een boel distress bespaart te hebben.
En het leukste is dat de "sportieve" automobilist niet eens tot het Malieveld kwam om daar diens aangetaste mensenrechten te verdedigen :D

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 24 nov 2019 12:08

Waarom kom je met een verhaal over één van de drukste knooppunten in de spits terwijl we het over 130km/u hebben?

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 24 nov 2019 12:51

En het leukste is dat de "sportieve" automobilist niet eens tot het Malieveld kwam om daar diens aangetaste mensenrechten te verdedigen :D
Mag ik daar uit afleiden dat je zelf behoort tot de groep fanatieke milieuactivisten die regelmatig demonstreren? Ooit zelf op het Malieveld gestaan om te protesteren om de snelheid naar 100km/u te halen? Vast niet.

Waarom ga je niet met het openbaar vervoer? Je rijdt nu net als de meesten als een zombie s' morgens in de drukte naar je werk, parkeert je auto en rijd s'avonds weer terug. Kan me niet indenken dat het ov in dat deel van het land zo slecht geregeld is. Scheelt nog meer in de uitstoot en nog beter voor de slijtage van je auto en benzineverbruik. :D

Plaats reactie