Verbod vliegtickets onder 40 euro

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Verbod vliegtickets onder 40 euro

Bericht door Maria » 13 jun 2020 15:47

Oostenrijk verbiedt vliegtickets onder 40 euro

Voorwaarde voor staatssteun.
Een vliegticket in Oostenrijk kost voortaan minstens 40 euro. Ook komt er een toeslag van 30 euro op vluchten van 350 kilometer of minder.

Dat heeft de conservatief-groene Oostenrijkse regering bekendgemaakt bij de presentatie van een steunplan voor luchtvaartmaatschappij Austrian Airlines, een dochtermaatschappij van Lufthansa.

Volgens minister van Milieu Leonore Gewessler betekent dit het einde van de "tickets voor een euro". De groene politica stelt dat buitenlandse prijsvechters winst maken ten koste van het milieu. Oostenrijk is het eerste Europese land dat deze maatregelen neemt.
Wie straks een korte vlucht maakt van 350 kilometer of minder, moet een toeslag van 30 euro betalen. De regering wil korte vluchten minder aantrekkelijk maken. Volgens de Duitse krant Die Welt worden vliegbestemmingen opgeheven als ze vanuit Oostenrijk met de trein binnen drie uur te bereiken zijn
Een goed begin.
Het lijkt heel erg klein, maar zou best weleens grote vervolgen kunnen hebben.

Zouden ze overal moeten doen waar vliegen goedkoper en geen nadere voordelen heeft dan de trein.

Beetje lastig voor mijn voorbeeld, maar dat is ook te belachelijk voor woorden.
Een half jaar geleden las ik ergens tot mijn stomme verbazing, dat Zweedse jonge mensen regelmatig voor 30.00 euro een retourtje Amsterdam nemen puur en alleen om hier uit te gaan in het weekend.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Re: Verbod vliegtickets onder 40 euro

Bericht door dikkemick » 13 jun 2020 17:10

Nee, wat Nederland doet hakt er pas in!

7 Hele euro's vliegtaks!
Een land dat zo creatief is wat betreft taks, belasting, heffingen etc. komt met deze schijnbeweging. Alsof er ook maar 1 iemand bewuster
door gaat vliegen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 jun 2020 02:16

Wat al niet mogelijk is als conservatisten met de conseratieven samenwerken!
Ik wens u alle goeds

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 14 jun 2020 12:38

Ik weet niet of je wel eens met Easyjet gevlogen hebt?
Eens maar nooit meer.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 jun 2020 12:47

Een enkeltje Barcelona voor 29 euro met het vliegtuig en een variabel tarief 64 -510 (gemiddeld 345) euro met de trein. Het verschil is te groot ook door de reistijd want je bent 20 uur langer onderweg. Vliegen op korte afstand 10 keer zo duur en treinreizen een stuk goedkoper. Anders wordt het nooit wat met de concurrentie. Los van het milieuvraagstuk.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 jun 2020 12:56

Maria schreef:
13 jun 2020 15:47
Een half jaar geleden las ik ergens tot mijn stomme verbazing, dat Zweedse jonge mensen regelmatig voor 30.00 euro een retourtje Amsterdam nemen puur en alleen om hier uit te gaan in het weekend.
Te zot voor woorden, nu doen mijn kinderen het ook. Mijn dochter vliegt regelmatig naar Nice om vrienden op te zoeken. Voor de fun en voor een habbekrats. Airbnb + vliegreis Wenen shoppen ze even online en maken er rond de 100 euro van voor een weekend. Kun je in Nederland net twee kaartjes voor de Efteling voor kopen. Compleet doorgeschoten deze bedrijfstak.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 14 jun 2020 12:57

PietV. schreef:
14 jun 2020 12:47
Een enkeltje Barcelona voor 29 euro met het vliegtuig en een variabel tarief 64 -510 (gemiddeld 345) euro met de trein. Het verschil is te groot ook door de reistijd want je bent 20 uur langer onderweg. Vliegen op korte afstand 10 keer zo duur en treinreizen een stuk goedkoper. Anders wordt het nooit wat met de concurrentie. Los van het milieuvraagstuk.
Maar waarom zijn buitenlandse treinkaartjes zo schreeuwend duur? Je bent al goedkoper uit met twee personen in een auto.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 14 jun 2020 14:29

collegavanerik schreef:
14 jun 2020 12:57
PietV. schreef:
Maar waarom zijn buitenlandse treinkaartjes zo schreeuwend duur? Je bent al goedkoper uit met twee personen in een auto.
Omdat die van EU niet gesubsidieerd mogen worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 14 jun 2020 15:20

axxyanus schreef:
14 jun 2020 14:29
collegavanerik schreef:
PietV. schreef:
Maar waarom zijn vliegtickets dan zo goedkoop zonder subsidie, toch niet alleen vanwege de afwezige brandstofaccijns?
Afbeelding Hebr 6:

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 14 jun 2020 18:02

Ach ja, waar zijn die privileges van de rijken toch gebleven die ieder weekend maar naar een andere wereldstad af konden reizen omdat ze voldoende in de slappe was zaten. Tja nu het voor iedereen toegankelijk is wordt het zo gewoontjes om rijk te zijn, want welk verschil is er dan nog met arm?
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 14 jun 2020 18:29

Mcmadtasty schreef:
14 jun 2020 18:02
Ach ja, waar zijn die privileges van de rijken toch gebleven die ieder weekend maar naar een andere wereldstad af konden reizen omdat ze voldoende in de slappe was zaten. Tja nu het voor iedereen toegankelijk is wordt het zo gewoontjes om rijk te zijn, want welk verschil is er dan nog met arm?
Hoe denk jij inhoudelijk over het onderwerp zelf?
Tweeledig.
Financiële hulp voor luchtvaartmaatschappijen, die op springen staan.
Op kosten van de gemeenschap, maar daar dan wel voorwaarden aan verbinden, zodat het ook het algemeen belang ten goede komt.

Mensen stimuleren de trein te nemen, waarmee ze net zo snel ter plekke zijn en daarom de kosten ervan te nivelleren.
Dit vanwege het klimaatprobleem en de energie vreten en milieubelasting van vliegtuigen.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 14 jun 2020 19:50

collegavanerik schreef:
14 jun 2020 15:20
axxyanus schreef:
14 jun 2020 14:29
collegavanerik schreef:

Maar waarom zijn vliegtickets dan zo goedkoop zonder subsidie, toch niet alleen vanwege de afwezige brandstofaccijns?
Netbeheerders en exploitanten zijn (ondanks Europese wetgeving) óf de facto nog steeds niet gescheiden óf gedragen zich nog steeds als twee handen op één buik, en daardoor komt de concurrentie niet op gang. De exploitanten die voortkomen uit de voormalig staatsbedrijven vertonen nog steeds monopolistische trekjes.

Netbeerders hebben een paar jaar geleden heel plotseling de gebruikersvergoeding fors verhoogd. De strategie was om nieuwkomers onder de exploitanten om te laten vallen. Dat is gelukt. Er rijden bijvoorbeeld geen autoslaaptreinen meer van Den Bosch naar Zuid Europa. Alle exploitanten die nu nog over zijn zijn voormalig Staatsbedrijf of dochtermaatschappij daarvan.

Neem de Fyra. Waardoor kon het zo mislukken? Omdat de overheid die voor de belangen van de burger als reiziger op dient te komen tegelijkertijd ook enig aandeelhouder is van de Nederlandse Spoorwegen. De slager keurt dus zijn eigen vlees. De Nederlandse Spoorwegen zijn daarbij een "staat" in de Staat, De overheid wilde een hogesnelheidslijn voor een snelle verbinding met het buitenland. De Nederlandse Spoorwegen hebben dat nooit gewild, die waren altijd alleen maar gefixeerd op een verbinding primair voor het binnenlands verkeer.

Soms wordt ook nog eens de nationale spoorwegveiligheidswaakhond ingezet om de belangen van de voormalig nationale spoorwegmaatschappij te beschermen. In (Nederlands) Limburg rijden treinen van Aken naar Maastricht niet door naar Leuven, omdat op het laatste moment allerlei veiligheidsbezwaren aan het materieel werden opgeworpen, en tegelijkertijd de benodigde certificering nodeloos traag wordt afgewikkeld. De reden is niet zorgvuldigheid en veiligheid, de reden is dat deze treinen deels zouden concurreren met een dochtermaatschappij van de NMBS.

Een stap om dit soort zaken te voorkomen zou zijn een betere en waarachtige naleving van de plicht om netbeheerders en exploitanten te scheiden. Grote landen als Frankrijk en Duitsland liggen hierbij dwars, en daarmee is diezelfde ruimte er ook voor kleinere landen. Een andere stap zou zijn om veiligheidswaakhonden te verenigen op Europees niveau. Dat geeft natuurlijk ook de nodige strubbelingen, want Portugal heeft misschien toch behoefte aan andere veiligheidsstandaarden dan Duitsland, en laten we niet vergeten dat daarmee ook tools worden ingeleverd om de nationale kampioenen te beschermen.

En daarmee komen we op de achilleshiel van spoorwegen: die hebben behoefte aan politieke eenheid. Vliegmaatschappijen hebben dat veel minder. Milieuvervuiling is voor een groot deel een gebrek aan samenwerken en nog kernachtiger: vertrouwen.

Binnen grote landen werkt het wel. Binnen Duitsland. Binnen Frankrijk nog meer. Oh, en laten we China niet vergeten, daar wordt een fantastisch hogensnelheidsnetwerk uit de grond gestampt! Hoe groter en centralistischer, hoe beter spoorwegen functioneren.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 jun 2020 11:19

collegavanerik schreef:

Een stuk goedkoper dan moet je wel ergens naar toe rijden waar je niet leeg getrokken wordt door tol. Vorig jaar een rondje Frankrijk gemaakt. Honderden euro's aan tol.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 15 jun 2020 16:48

Maria schreef:
14 jun 2020 18:29
Mcmadtasty schreef:
Tweeledig.

Mensen stimuleren de trein te nemen, waarmee ze net zo snel ter plekke zijn en daarom de kosten ervan te nivelleren.
Dit vanwege het klimaatprobleem en de energie vreten en milieubelasting van vliegtuigen.
Ik denk niet op die manier, zoals jij beschrijft.

zoals ik denk:
Schaf het geld af en er staan geen luchtvaartmaatschappijen meer op springen.
Daarmee zijn er ook geen kosten meer verbonden aan het vervoer of dat nu per trein of per vliegtuig is en kunnen de mensen zelf kiezen hoe ze wensen te reizen en of ze rekening wensen te houden met het klimaat.
Ik kan wel moeilijk lopen doen over het "klimaatprobleem", maar wie ben ik om een ander met mijn "probleem" op te zadelen, terwijl deze van ander mening is

Zelf heb ik geen behoefte aan reizen voor vertier en is mijn mening gekleurd t.a.v. de noodzakelijkheid van reizen op die manier. Misschien worden andere mensen wel stok ongelukkig wanneer ze net als mij in een straal van 25 km gekluisterd zitten.
Op kosten van de gemeenschap, maar daar dan wel voorwaarden aan verbinden, zodat het ook het algemeen belang ten goede komt.
Alles is al voorwaardelijk, zonder dat de mens daar zelf voorwaarden aan verbindt.
Op het moment dat de mens voorwaarden gaat scheppen, geldt dat niet meer voor het algemeen belang, maar dient het slechts het belang van een selectieve groep.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 jun 2020 17:30

Mcmadtasty schreef:
15 jun 2020 16:48
Maria schreef:
14 jun 2020 18:29
Mcmadtasty schreef:
Tweeledig.

Ik denk niet op die manier, zoals jij beschrijft.

zoals ik denk:
Schaf het geld af en er staan geen luchtvaartmaatschappijen meer op springen.
................
Dank voor je uitleg.
Deze manier van denken hebben we het al vaker over gehad en dat werkt dus prima voor jou, zoals ik begrijp.
Echter dat kun je niet op elk onderwerp loslaten, want dan mist dit topic elke logica.

Plaats reactie