Coöperatie Laatste Wil (CLW)

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Site Admin

Coöperatie Laatste Wil (CLW)

Bericht door Maria » 09 apr 2021 08:49

Hans Peltenburg (61) stapt naar de rechter: hij wil zelf kunnen bepalen wanneer hij sterft
Hans Peltenburg wil zelf kunnen bepalen wanneer en hoe hij overlijdt. Hij is één van de dertig Nederlanders die met Coöperatie Laatste Wil de staat dagvaarden.

Menselijk einde
“Ik heb recht op een menselijk leven, maar ook op een menselijk einde. Dat wordt nu geblokkeerd, omdat hulp bij zelfdoding strafbaar is”, zegt Peltenburg. “Bij ondraaglijk lijden kan de arts een rol spelen. Maar dan wordt het een medische beslissing. Het leven kan ook gewoon mooi zijn geweest.”

“Ik zie het voor me dat ik met mijn man en dochter een fijn weekend wegga en op zondagavond zacht inslaap. Dat klinkt romantisch en dat is het ook. Dan vieren we eerst het leven dat ik heb gehad en daarna het feit dat we elkaar mogen loslaten. Op zo’n wijze bewust en legaal afscheid nemen, zou voor mij het mooiste zijn. Of stel dat ik negentig ben en niemand meer heb. Dan doe ik het na mijn laatste flesje wijn.”

De overheid neemt hem die mogelijkheid af, zo ervaart Peltenburg de huidige wetgeving. “In feite moet ik van mijn eigen lichaam afblijven. Dat krenkt mij.”

Volgens de coöperatie botst de strikte manier waarop het Nederlandse verbod op hulp bij zelfdoding wordt gehandhaafd met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, die is vastgelegd in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Advocaat Tim Vis wijst bovendien op uitspraken van het Constitutioneel Hof in Duitsland en de rechter in Oostenrijk die meer ruimte bieden voor hulp bij zelfdoding.

Martin Buijsen, hoogleraar gezondheidsrecht aan de Erasmus Universiteit, vindt het beroep op het persoonlijkheidsrecht ‘onzinnig en heel erg gezocht’. “Het klopt dat de Hoge Raad dat begrip gebruikt, maar dat gaat om heel andere zaken. Je kunt daaruit niet een soort norm construeren”, zegt hij.

De aankondiging van de procedure gaat in elk geval gepaard met een advertentiecampagne waarin bekende Nederlanders,
https://laatstewil.nu/
MAAK JE LAATSTE WIL WET
Laatste Wil en 30 van haar leden hebben de Nederlandse staat gedagvaard in het Laatste Wil proces. Inzet is de legalisering van humane laatstewilmiddelen voor wie daar om vraagt.
WAT DOEN WE WEL OF NIET?
De Coöperatie Laatste Wil (CLW) is opgericht in 2013. Het doel van de CLW is om binnen de wettelijke kaders een laatstewilmiddel te (laten) verstrekken aan haar leden. Dit doel wordt gedragen door een meerderheid van de Nederlandse bevolking. De wet staat het echter nog niet toe.
Wat doen we nu NIET?
Het verstrekken van een laatstewilmiddel aan onze leden wordt aangemerkt als “hulp bij zelfdoding”. Dat is strafbaar.
Wat doen we nu WEL?
De CLW mag haar leden informeren over laatstewilmiddelen. Hierbij beperkt de CLW zich tot middelen die wettelijk (legaal) toegestaan verkregen kunnen worden.
We hebben een uitgebreid topic over dit onderwerp uit 2016
Zelfbeschikking bij "voltooid leven"
Veel van de schrijvers daarvan zijn niet meer actief.

Regelmatig komt dit onderwerp in het nieuws.
Is het denken van de mensen en politici in het algemeen ondertussen verder geëvolueerd?
Dat weten we eigenlijk niet.

Els van Wijngaarden
https://www.zorgethiek.nu/willen-sterve ... ooid-leven
Boekrecensie. 20 juli 2018
https://www.uvh.nl/actueel/juli-2020/el ... ooid-leven
20 juli 2020
D66 stelt in het wetsvoorstel voltooid leven een leeftijdgrens van 75 jaar voor om in aanmerking te komen voor hulp bij zelfdoding. Els van Wijngaarden, onderzoeker van de Universiteit voor Humanistiek, vertelt aan Trouw dat ze niet goed begrijpt waarom.

Niet afhankelijk van leeftijd
In januari presenteerde zij de resultaten van een grootschalig onderzoek naar 'voltooid leven' dat werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van VWS. Van Wijngaarden: "Uit ons onderzoek bleek juist dat de wens tot levensbeëindiging niet samenhing met leeftijd. De achtergronden van de doodswens bij 55-plussers en 75-plussers blijken vergelijkbaar."

Ook op een ander punt wijkt het initiatiefwetsvoorstel af van de bevindingen uit het onderzoek. Bij veel mensen wisselen de wens om te leven en de wens om te sterven elkaar geregeld af. Van Wijngaarden ziet in het wetsvoorstel 'onvoldoende aandacht voor die ambivalentie'.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Re: Coöperatie Laatste Wil (CLW)

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 09 apr 2021 09:04

Ik sta daar volledig achter.

Men dient zelf over het eigen leven te gaan.
Mensen die over andermans leven willen beschikken en dat doen plegen machtsmisbruik.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 09 apr 2021 09:38

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
09 apr 2021 09:04
Veel Freethinkers, denk ik.
Iig. hier op het forum.

Hoe ervaar jij dat elders?
Het je het idee dat er steeds meer en vaker zo gedacht wordt in je eigen omgeving?
Of blijven nee-zeggers ook nee-zeggers?

Dat er haken en ogen zijn aan de uitvoering met middelen aan mensen privé te verschaffen, die het dan weer volledig zelf aan kennissen geven, denk ik wel logisch te vinden.
Hoe wordt daar dan over gedacht?

Wij hebben een eerste signaal afgegeven bij onze huisarts om tot een zinnige manier van wilsbeschikking te komen.
Wij hebben zelf, ieder voor zich een paar punten, die grotendeels gelijklopen, maar met ieder een paar specifieke.
Ik ben blij, dat hij verklaarde zelf ook euthanasie uit te voeren.

Bij de vraag naar euthanasie bij door ouderdom, steeds vaker depressie en een aangeven van een voltooid leven, was hij niet afwijzend, maar stelde hij dat en dan toch eerst een aantal vragen te beantwoorden zullen moeten worden.
Dus daarin gaf hij wel een hoopvol signaal af, maar niet een eenduidig ja.
Het samen goed overdenken en ook met de andere nabestaande vond hij belangrijk.
Maar dat niet naar alle argumenten van de hulpzoeker ook evenwaardig gekeken wordt.
Zoals bijv. "Ik wil, als ik hulpbehoevend word, anderen niet tot last zijn."

Ik denk dat de gedachte daarachter is, dat het aan de hulpverlener is om dat te bepalen of dat wel of niet teveel wordt.
En daar zijn veel hulpmiddelen en ook oplossingen voor.
Vooral dat laatste kan dan door diverse gesprekken en hulp, verminderd worden.

Ik denk, dat dat vooral belangrijk is bij eerste gesprekken, maar als dit al langer speelt het steeds minder bepalend zal binnen de argumentatie.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 09 apr 2021 09:56

Ik zie wel begrip, maar nog niet een gaan voor de wetsverandering in de zin van een soort Drion pil.

Het zou kunnen, dat het toch een onderdeel kan zijn bij de keuze voor D66.
https://d66.nl/standpunten/voltooid-leven/
https://kro-ncrv.nl/kaag-wet-voltooid-l ... t-er-komen
18 februari 2021 nog voor de verkiezingen in maart.
De zich katholiek noemende Kaag zegt in het interview dat zij de wettekst onverkort steunt. “Het is voor mij een van de belangrijkste onderwerpen en dat zal zo blijven. Ik verzeker u dat de nalatenschap van Pia Dijkstra bij ons in veilige handen is. Het wetsvoorstel is een mooi, afgewogen stuk geworden. Ik ben er absoluut zeker van dat het in de volgende regeerperiode kan worden afgerond. De maatschappij is er rijp voor. Andere partijen moeten nu kleur bekennen.”
Maar dan gaat het nog niet over het verstrekken door leken van een pil voor in een kluisje, wachtend op het moment dat men er klaar voor is hem in te nemen.

outremer
Forum fan

Bericht door outremer » 09 apr 2021 09:56

Mensen die over andermans leven willen beschikken en dat doen plegen machtsmisbruik.
inderdaad.
het enige waar ik voor mezelf niet uit ben is de minimum leeftijd.
een kind van 10 jaar kan ook de wil hebben om uit het leven te stappen.
dan voel ik toch direct een grote "mag niet" opkomen
en zoals altijd, er een getal op plakken heeft ook niet veel zin.
ik voel me nog altijd niet volwassen en ben al een stuk over de 50.....

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 09 apr 2021 10:24

Maria schreef:
09 apr 2021 09:38
Veel Freethinkers, denk ik.
Iig. hier op het forum.

Hoe ervaar jij dat elders?
Het je het idee dat er steeds meer en vaker zo gedacht wordt in je eigen omgeving?
Of blijven nee-zeggers ook nee-zeggers?
Ik heb het niet geturfd maar een kleine meerderheid is het wel met me eens denk ik.

Nee zeggers zijn er in verschillende soorten, maar ze over halen hun standpunt te wijzigen is nagenoeg onmogelijk.

Ze geven wel verschillende redenen op.

1. Hun geloof\overtuiging verbiedt het.
2. Het gevolg raakt ook anderen.
....................................
...................................

n. Mensen hebben nooit een doodswens het is slechts een depressie.

1. ) is zeldzaam aan het worden, maar als je vaak andere argumenten leest dan is dat toch vaak de ware rede.
Maar 1. ) is niet zo valide meer dus zoeken ze vaak een ander argument.

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 09 apr 2021 10:24

outremer schreef:
09 apr 2021 09:56

inderdaad.
het enige waar ik voor mezelf niet uit ben is de minimum leeftijd.
een kind van 10 jaar kan ook de wil hebben om uit het leven te stappen.
dan voel ik toch direct een grote "mag niet" opkomen
en zoals altijd, er een getal op plakken heeft ook niet veel zin.
ik voel me nog altijd niet volwassen en ben al een stuk over de 50.....
Het meest logische is de grens bij de meerderjarigheid te leggen.

Plaats reactie