Reacties nav. Cartoons, Moppen zonder taboe, ea. posts.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Reacties nav. Cartoons, Moppen zonder taboe, ea. posts.

Bericht door Bonjour » 23 sep 2018 14:08

Erik schreef:
23 sep 2018 13:30
Fish schreef:
23 sep 2018 10:50
Het woordje 'sommigen' is dodelijk voor de grap denk ik.
Deze belachelijke discussie is dodelijk voor elke grap die nog volgt in dit topic. :roll:
Ik denk dat dat wel mee valt. Ik heb wel wat geleerd van de discussie. Ik vind een cartoon niet leuk meer als er echt gesteld wordt dat het een grote groep betreft, terwijl het niet een gedeelde eigenschap van de groep is. Dus de grap van de creationisten is ok. omdat m.i. alle creationisten zo over de E.T. denken. De grap van de moslim in het circus is niet ok omdat niet alle moslims zich zo gedragen terwijl dat wel gesuggereerd wordt in de tekst. Met een andere tekst zo ie grappiger zijn.
Als moderator laat ik hem staan omdat ik denk dat er wel wat tegenwicht in het topic staat wat ook niet zo leuk is.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 23 sep 2018 14:31

bonjour schreef:Ik denk dat dat wel mee valt
Iedere spontaniteit is verdwenen bij het plaatsen van iedere nieuwe grap of cartoon door deze gekleurde vorm van censuur!
Mij is het lachen vergaan op dit forum waar steeds minder op inhoud gediscussieerd wordt maar steeds vaker over de personen die niet in het rijtje willen lopen.
Mensen die iedereen van alles in hun schoenen schuiven maar zelf NOOIT een standpunt innemen waardoor ze immuun worden voor iedere terechtwijzing.
En die personen menen dan vervolgens dat dit forum een kroeg is geworden waar het zonder hen slechts een lallende niet intellectuele boel zou zijn.
Maar dit is geen kroeg, want in een kroeg respecteert men elkaar doorgaans (diegene met een kwade dronk daargelaten) en lacht men met elkaar en niet om elkaar.
Een kroeg is warm en gezellig, hier is het koud, klinisch en afstandelijk geworden en worden sommigen de deur uitgekeken.
Laatst gewijzigd door Erik op 23 sep 2018 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 23 sep 2018 15:08

Mwaaah, in een 8 jaar oud topic met bijna 2000 reacties lijkt het me normaal dat de lezer af en toe moet tandenknarsen of lachen als een boer met kiespijn.
Dat hoort bij satire.
Satire hoeft niet uitgelegd te worden noch gemodereerd te worden aangezien er hier vrijheid van expressie geldt.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 sep 2018 04:26

Erik schreef:
23 sep 2018 14:31
bonjour schreef:Ik denk dat dat wel mee valt
Iedere spontaniteit is verdwenen bij het plaatsen van iedere nieuwe grap of cartoon door deze gekleurde vorm van censuur!
Mij is het lachen vergaan op dit forum waar steeds minder op inhoud gediscussieerd wordt maar steeds vaker over de personen die niet in het rijtje willen lopen.
Mensen die iedereen van alles in hun schoenen schuiven maar zelf NOOIT een standpunt innemen waardoor ze immuun worden voor iedere terechtwijzing.
En die personen menen dan vervolgens dat dit forum een kroeg is geworden waar het zonder hen slechts een lallende niet intellectuele boel zou zijn.
Maar dit is geen kroeg, want in een kroeg respecteert men elkaar doorgaans (diegene met een kwade dronk daargelaten) en lacht men met elkaar en niet om elkaar.
Een kroeg is warm en gezellig, hier is het koud, klinisch en afstandelijk geworden en worden sommigen de deur uitgekeken.
Ik vind ook dat het wel mee valt.
We zitten niet in de kroeg, het is een discussie forum.
Het hoeft van mij niet altijd * warm en gezellig te zijn, volgens mij is dat het in de kroeg ook niet. (Of misschien alleen in de kroegen waar ik kom. :shock: )
Van mij mag er flink pittig gediscussieerd worden. En ook deze discussie is de moeite waard, word je allemaal weer wijzer van.
Wat verdorie nou juist de hele bedoeling van cartoons is. Meestal zijn ze om te lachen, als ze goed zijn wakkeren ze discussies aan en helpen ze de boel een beetje te relativeren.

Wat in de schoenen schuiven of Ad Hominem of Metadiscussie betreft; Ik heb zelf inmiddels een zodanige waslijst verzameld van dat spul dat ik neig naar een Multiple personality disorder.:lol:
Vind het vooral lastig dat het de ene keer wel en de andere keer niet opgemerkt/benoemd/gemodereerd wordt.
Ik persoonlijk vind ook ad hominem niet zo'n punt. Meestal lucht het wel lekker op en klaart het de lucht; ALS alle partijen hun plasje kunnen doen.
Of niet; weet je dat ook weer. :lol: Als alleen de mods mogen uitplassen en de rest van het volk de plas moet ophouden, sja. #-o
Maar... ik heb dan ook weinig forum verstand en geen ervaringen met het verleden.

* Het is misschien helemaal geen gek idee; zo'n splitsing. Pittige discussie room of de warm en gezellig kamer. Kun je zelf bepalen waar je aan mee wilt doen. :idea:
(Mij maakt het niet uit, ik hoef alleen maar uit te vogelen waar Roeland uithangt :lol: )

P.S. Eric.
Ook het niet in de lijn willen lopen heeft nu eenmaal consequenties. :wink:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 24 sep 2018 06:55

Petra schreef:
24 sep 2018 04:26
Vind het vooral lastig dat het de ene keer wel en de andere keer niet opgemerkt/benoemd/gemodereerd wordt.
Ik lees niet alles , scan vaak en soms komt de toon anders over als je snel leest tov aandachtig lezen. Gaat iets te ver, meld het dan even, dan krijgt het zeker de aandacht die het verdient.
Erik schreef:
23 sep 2018 14:31
censuur!
Er is niets verwijdert. Wek niet die suggestie.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 24 sep 2018 08:35

Bonjour schreef:Er is niets verwijdert. Wek niet die suggestie.
Daar heb je gelijk in, misschien is censuur niet het juiste woord.
Laten we dan zeggen "Blijk van afkeuring".
De doodsteek voor satire, voorzie iedere cartoon van commentaar of geen één.
Petra schreef:Als alleen de mods mogen uitplassen en de rest van het volk de plas moet ophouden, sja.
Ik pis niet graag in mijn broek!
Dus ik ga wel ergens anders mijn vlag uitzetten, daar worden meerdere mensen hier blij van denk ik inclusief ikzelf.
:salute:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 24 sep 2018 09:27

Erik heeft verzocht zijn account te deactiveren.
Ik wens hem elders veel plezier.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 24 sep 2018 11:21

@Erik,
Jammer, er staat bevlogen onder je naam.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 24 sep 2018 14:31

Ik ben een paar weken op vakantie geweest en steeds maar even op FT in kunnen loggen, waardoor ik de discussie wel af en toe kon binnen halen en enigszins heb gevolgd.
Mijn reactie kan alleen maar zijn, datgene wat ik in de openingspost heb geschreven.

Zonder taboe is voor mij niet hetzelfde als zonder zelf nadenken, waarom en in welke vorm cartoons of moppen het gewenste resultaat zullen opleveren.
Ik schreef dan ook.
Zonder taboe betekent dus niet dat alles zomaar kan.
Wel, dat we hier mogen afrekenen met een item wat taboe is vanwege aangenomen dogma's, die als universeel geldende waarheden worden gehouden zonder dat daar algemeen aannemelijke redenen voor zijn.
Dat dit wel heel sterk beïnvloed wordt door persoonlijke achtergronden, meningen en smaak moge duidelijk zijn.

Maar dat betekent ook dat we redenen kunnen hebben om ze ter discussie te stellen en er onze mening over kunnen geven.
In hoeverre is het ethisch om maar zomaar alles eruit te flappen of neer te plempen al naar gelang onze onderbuikgevoelens van dit moment?
Ik begrijp tussen neus en lippen door en vanuit diverse bronnen, dat de geplaatste moppen/cartoons niet altijd evenveel door iedereen gewaardeerd worden, als de plaatser ervan graag zou willen.
Er gaan stemmen op om strenger te modereren en andere om dat juist niet te doen.
Wat het gewenste resultaat is, is hetgeen wat de plaatser belangrijk vindt hoe het overkomt, en niet de lezer.
Het mag best een keer gezegd worden dat hij zijn doel voorbij schiet.
Of wat kritischer moet zijn met het eerst beoordelen of de cartoons wel zo geschikt zijn voor hier, omdat ze ook dogma's ( maar dan weer andere) kunnen versterken.
Maar daarnaast zijn wij ook een forum met doelstellingen.
Lees ze nog eens door.

Wat mij betreft gaat "zonder taboe" op FT heel ver.
Heel veel verder dan mijn eigen persoonlijke smaak en gevoel.
Vooral dat laatste maakt het niet gemakkelijker om te modereren in een topic als dit, want feitelijk geldt dat voor iedereen, die een beetje kritisch kan denken.

Neem de blz. in het cartoon topic eens door.
Steeds dezelfde soort cartoons rijgen zich aaneen met soms slechts een enkele afwisseling.
Het effect slaat dood!!!!!!!!!!!!
Dat moet de inzender toch ook kunnen weten en inzien en dat kan toch niet zijn bedoeling zijn.
(Wat mij opviel trouwens is dat er veel kopieën van afbeeldingen niet meer te zien zijn, omdat ze elders gewist zijn.)
Er kan hier gereageerd worden met discussie, met op en aanmerkingen als daar behoefte aan is.

Eerder is ergens geschreven dat cartoons voor zich moeten spreken.
Doen zij dat niet, dan kunnen er een paar woorden bij geplaatst worden.
Uitleg en discussie erover ter plekke slaat idd. ook dood.
Dat is dan ook duidelijk meer het doel van dit topic.
Graag zelfs.
Want het onderwerp blijft punten hebben voor discussie.
Ook wat we onder humor verstaan.

Ik heb de laatste tijd wat tegenwicht proberen te bieden als er blz. lang vrij harde ongenuanceerde anti-moslim cartoons te zien zijn van één of twee inzenders en er geen andere leden zorgen voor broodnodige variatie.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 24 sep 2018 14:32

Erik schreef:
24 sep 2018 08:35
Bonjour schreef:Er is niets verwijdert. Wek niet die suggestie.
Daar heb je gelijk in, misschien is censuur niet het juiste woord.
Laten we dan zeggen "Blijk van afkeuring".
Laten we dit als conclusie houden.
Ik denk dat je nog wel eens mee zal lezen en ik hoop je ook weer tzt. weer actief te zien.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 24 sep 2018 15:01

Feit blijft dat een oude rot is weggejaagd, ergens is er dan iets misgegaan. :?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 24 sep 2018 16:15

Wegjagen zou ik het niet willen noemen.
Erik voelde zich hier al lang niet echt meer zo thuis.
Eigenlijk al sinds het forum een ander beleid is gaan volgen.

Het is eerder, dat hij nu blijkbaar de knoop heeft doorgehakt, na al een paar jaar af en toe zijn onbehagen te tonen, maar toch niet totaal afscheid wilde nemen, mee te lezen en af en toe mee te doen.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 24 sep 2018 16:40

Een ander beleid waardoor mensen zich niet meer vrij voelen om te schrijven wat ze willen.
Vreemd beleid.
Er wordt op kolderieke manier geprobeerd het beleid te verdedigen door uitleg over wat taboe betekent en kwalitatief goede satire zou moeten zijn, desnoods verduidelijkt.
Nog vreemder.
Tel daar bij op dat een aantal mensen niet met elkaar door één deur kan en de rapen zijn gaar.
Dat maakt de sfeer er niet prettiger op.

Ik ben redelijk neutraal mbt dit onderwerp.
Ben gek op satire maar alleen op tv, heb nooit in het cartoontopic iets gepost, kan met iedereen in dat topic prima door een deur en mijn mening over wat ik van al deze cartoons over moslims vind is niet relevant.
Dat laatste zou voor een moderator zeker moeten gelden.
Zie Voltaire. (die quote zou niet van Voltaire zijn voor de volledigheid maar goed)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 24 sep 2018 16:44

Erik schreef:
24 sep 2018 08:35
Dus ik ga wel ergens anders mijn vlag uitzetten, daar worden meerdere mensen hier blij van denk ik inclusief ikzelf.
:salute:
Zelf kom ik zelden of nooit kijken op het cartoon-topic, je reden om zo gepikeerd te zijn kan ik dus maar moeilijk vatten.
Kan niets anders zeggen dan dat ik het heel jammer vind dat je weggaat. Maar iedereen heeft er recht om op af en toe eens een wissel in het leven om te zetten. Het ga je goed, makker! Je hebt een lange tijd op FT doorgebracht en vele sporen achtergelaten! Wanneer de geschiedenis van Freethinker wordt overdacht wordt jouw naam erbij genoemd, zoveel is zeker!
Born OK the first time

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 24 sep 2018 16:56

Fenomeen schreef:
24 sep 2018 16:40
Een ander beleid waardoor mensen zich niet meer vrij voelen om te schrijven wat ze willen.
Vreemd beleid.
Er wordt op kolderieke manier geprobeerd het beleid te verdedigen door uitleg over wat taboe betekent en kwalitatief goede satire zou moeten zijn, desnoods verduidelijkt.
Nog vreemder.
Je hebt eerst een duidelijke mening over een mening.
Een mening, die niet de bedoeling heeft een definitie te geven van het woord taboe, maar wel over wat "geen taboe" binnen dit topic op FT zou kunnen inhouden.
Geschreven door een mee debatterend lid.
Let wel:
"Zou kunnen", want dit is wat hier ter discussie staat en besproken wordt.
Het is geen FT dogma.

En dan.
Fenomeen schreef:
24 sep 2018 16:40
Ik ben redelijk neutraal mbt dit onderwerp.
Wat is dat?
Redelijk neutraal.

Plaats reactie