baby op bestelling

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Ontoombaar

baby op bestelling

Bericht door dikkemick » 16 mei 2020 12:52

https://www.nu.nl/280839/video/ruim-vij ... raine.html

Ruim vijftig baby's van draagmoeders zonder ouders vast in Oekraïne

In een kliniek waar baby's van draagmoeders geboren worden zitten sinds de corona-uitbraak meer dan vijftig baby's vast. Doordat landen hun grenzen gesloten houden, kunnen ouders hun baby's niet ophalen.

Nu ben ik al geen voorstander van vee als (handels)-waar zien, maar dit is misschien nog 1 stapje verder.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Re: baby op bestelling

Bericht door Maria » 16 mei 2020 14:04

dikkemick schreef:
16 mei 2020 12:52
Nu ben ik al geen voorstander van vee als (handels)-waar zien, maar dit is misschien nog 1 stapje verder.
Een speciale kliniek lijkt wel als dat er 50 zijn in een paar maanden. :shock:
Afschuwelijk.

Nu in het nieuws, maar mi. het gevolg van al langer bestaande uitwassen.
Ik weet niet waar de adoptief ouders in deze gevallen vandaan komen.
Maar ik weet wel, dat in de begin jaren 80 er een stop was voor het immigreren in Nederland van baby's uit Thailand precies om die reden.
En ook uit Indonesië.
Indonesië en ook andere landen hebben toen zelf de boel een tijd op slot gedaan voor adoptie naar het Westen, naar zeggen om hun goede naam te beschermen.
De officiële adoptie procedures zijn hier toen voor veel landen een tijd stop gezet.

De armsten onder de armsten lieten zich verleiden om voor het geld zwanger te worden.
Vaak de armste hoertjes zonder onderdak of hoerenkot met hoerenmadam, waar ze onderdak konden.
Naast een bedrag voor de baby, kregen ze ook zoveel maanden goed onderdak en verzorging.

De wens om blanke baby's te adopteren of blanke moeders te kiezen voor aangeleverd zaad om eigen kinderwens te vervullen, wordt blijkbaar sinds Oost en West Europa nog amper bestaat, nu in deze gebieden uitgebreid gehonoreerd.
Vaak zijn daar grote bedragen mee gemoeid en kan er alleen nog gesproken worden van "kinderhandel".
Niemand die daar wat aan doet?

Hier en in andere westerse landen is er soms sprake van dat een kinderloze moeder (vader) ook een kind wordt gegund en wordt geholpen, maar grote bedragen boven de gewone medische kosten en zg. "blijk van waardering" worden altijd als onethisch gezien.
Het risico dat de as. adoptief ouders "het kind niet afnemen" komt dan volledig op conto van de moeder.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 mei 2020 16:39

Toch was niet Oekraïne het eerste land waar ik aan zou denken als het op kinderhandel aankomt. Dan moet er toch nog behoorlijke armoede zijn in de overwegend christelijke staat. Ben niet tegen adoptie, maar ik denk wel dat er andere mogelijkheden zijn. Toezicht ontbreekt waarschijnlijk.
Wie dit gaat aanpakken? Omdat er te weinig toezicht en controle is op een goede uitvoering van adoptie, zijn veel kinderen onvoldoende beschermd tegen risico’s als illegale adoptie of kinderhandel.
En toch zit UNICEF ook in de Oekraïne. Die moeten daar toch iets van vinden.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 16 mei 2020 18:07

dikkemick schreef:
16 mei 2020 16:39
Wie dit gaat aanpakken? Omdat er te weinig toezicht en controle is op een goede uitvoering van adoptie, zijn veel kinderen onvoldoende beschermd tegen risico’s als illegale adoptie of kinderhandel.
Misschien reageren we in dit geval wat te heftig vanwege de associaties en emoties.

Tenminste ik persoonlijk besef, dat ik dat doe, wegens het zelf meemaken ooit van deze restricties in die tijd, waardoor een adoptie procedure tot minstens 4 jaar kon uitlopen en je meteen ook te oud kon zijn voor een wettelijke toestemming of nog een paar jaar later te oud om ooit dat kind een broertje of zusje te kunnen geven.
Natuurlijk is dit verhaal van alle tijden.
Maar ook:
Is dit wat je wil, waar je achter kunt staan?

Ik besef nu, dat deze manier van draagmoederschap helemaal niet illegaal hoeft te zijn in deze landen.
Dat je hier gewoon vrouwen grof kunt betalen en dat de officiële instanties hier gewoon aan meedoen.
Ook zij worden tenslotte betaald.
Gaat het wel om adoptie sec of toch om een van te voren bepaald en wettelijk overeengekomen draagmoederschap?
Dat is tenslotte toch wat er wordt geschreven.

Er wordt geschreven over "ouders", die hun kind niet kunnen ophalen.
Dit is een krantenartikel en geen wetsbepaling of politiebericht.
Wat het wettelijke deel aangaat:
Wanneer ben je "de ouders"?
Bij draagmoederschap is de "zaadleveraar" één van de ouders, maar ook bij een bevruchte eicel zijn er twee biologische ouders.
Vlg. het artikel gaat het dus om zowel biologisch, als wettelijk om minstens één officiële ouder, die zijn/hun kind niet kan ophalen.
Van "ouders" spreekt men ook als een officiële adoptie procedure is gelopen en gehonoreerd met uit- en inreispapieren waarbij het kind op naam van de (wettelijke) ouder staat.

Als je alleen en officieel adoptief ouder bent kun je het ook zo benoemen.
Maar hoe kan dat laatste in dit soort gevallen?
Niet vwb. Nederland.
Maar we weten, dat er landen zijn waar kinderen geadopteerd kunnen worden door één persoon, waaronder de US.
Ook door een man alleen.
En ook dat illegale kinderen Nederland binnengehaald worden door Nederlanders, die hen willen adopteren, onder justitie en de raad van kinderbescherming komen te vallen, het jaren kan duren, maar ze uiteindelijk nooit worden teruggestuurd, als hen slechts een weeshuis wacht.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 mei 2020 19:45

Dat proces van 4 jaar (10 jaar!) is me bekend. Broer van een schoonzus is 35 jaar geleden met vrouw naar Curaçao geëmigreerd om een kindje te kunnen adopteren. Stond een aantal jaar voor maar werd, ook gezien ze een tweede kindje wilden, 10 jaar. Een enorme screening ging er aan vooraf.
En of dit ook het geval was met deze 50 baby's in Oekraïne? Hier lijken we haast met een baby-fabriek te maken te hebben.

Misschien niet illegaal, er gaat wrschl. wel een heleboel geld in om. Geld dat misschien niet eens bij de juiste personen terecht komt.
Ik ben soms best bereid ethische sprongetjes te maken, maar soms is de sprong net iets te groot.
Geen idee of de kinderen DNA van de toekomstige vader of moeder heeft. Er wordt gesproken over de 'nieuwe ouders' die de kindjes moeten komen ophalen.
Philip K. Dick

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 30 mei 2020 03:36

50 babies in 3 maanden .... in één kliniek....
lijkt inderdaad op een baby-fabriek.
Misschien is het in die landen wel een goeie baan draagmoeder te zijn, hoewel ik vrees voor het lot van veel vrouwen die verdwijnen en ergens op de wereld misschien de functie van baarkip opgelegd hebben gekregen.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Plaats reactie