Euthanasie kinderen 1-12 jaar

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Site Admin

Euthanasie kinderen 1-12 jaar

Bericht door Maria » 08 okt 2020 15:46

Levenseinde doodziek kind splijt coalitie
Het kabinet wil zorgen dat artsen actief het leven kunnen beëindigen van kinderen tussen één en twaalf jaar die ondraaglijk lijden. Hoe, dat staat nog open, maar de gedachte alleen al stuit binnen de regeringscoalitie op zwaar verzet van de ChristenUnie.

Deze kinderen worden gezien als wilsonbekwaam en dan kan er dus geen sprake zijn van een euthanasieverzoek. Artsen mogen slechts palliatieve sedatie (medicijnen die het bewustzijn verlagen) geven of de patiënten laten versterven (geen eten en drinken meer geven tot de dood volgt); soms een langdurig proces

Bij een groot deel van de artsen, ouders en een Kamermeerderheid - inclusief VVD en D66 - is er de wens om deze praktijk te veranderen.

Sinds dit advies, dat vorig jaar september verscheen, is het stil.

Die actie was naar verluidt tegen het zere been van de ChristenUnie. De christelijke partij zou volgens meerdere bronnen ‘hard aan de rem hebben getrokken’. Vooral de plotse haast met de discussie, slechts vijf maanden voor de landelijke verkiezingen, wordt door partijleider Gert-Jan Segers en de zijnen als ongepast gezien. ,,We moeten voorzichtig praten over dit kwetsbare onderwerp”, klinkt het.

Het is ook niet de bedoeling van de regeringspartijen of het kabinet om de euthanasiewet aan te passen. Meer voor de hand ligt een regeling om de juridische verwijtbaarheid weg te nemen bij artsen die volgens de regels actief een jong leven beëindigen. Dat is nu ook de praktijk bij levensbeëindiging bij een pasgeborene.
Dit zou toch mogelijk moeten zijn, zeker daar de kinderen heel goed kunnen laten zien hoe ze lijden.
En zeker, als de ouders hierin toch ook nog hun verantwoordelijkheid nemen, is er bij de jongsten niet een echt wezenlijk verschil met kinderen tot 1 jaar.
En de grens van 12 jaar best wel heel flexibel bekeken mag worden bij de diverse kinderen, zeker als dat samen de artsen en met hun ouders besloten gaat worden.

Zie ook het eerdere onderzoek:
https://www.kinderpalliatief.nl/Profess ... -1-12-jaar
Ouders en artsen willen meer in gesprek over waardig levenseinde kind
Ouders en artsen van kinderen met een levensbedreigende ziekte hebben behoefte aan meer duidelijkheid over (beslissingen rond) het levenseinde van hun kind. Daarnaast hebben zowel artsen als ouders behoefte aan meer medische en juridische mogelijkheden om kinderen een waardig levenseinde te bieden. Dit blijkt uit onderzoek van het Beatrix Kinderziekenhuis van het UMCG, het Erasmus MC en Amsterdam UMC in opdracht van het ministerie van VWS.

Hiaat: 1 tot 12 jaar

In Nederland sterven jaarlijks zo’n 1.200 kinderen. Bijna 50% daarvan overlijdt rond de geboorte en in het eerste levensjaar. Voor deze kinderen is de mogelijkheid tot actieve levensbeëindiging, vastgelegd in de regeling Late zwangerschapsafbreking en actieve levensbeëindiging voor pasgeborenen. Een andere grote groep kinderen overlijdt tussen de 12 en 16 jaar. Zij mogen meebeslissen over hun behandeling en kunnen, indien wilsbekwaam, met hun ouders een euthanasieverzoek doen. Voor kinderen van 1 tot 12 jaar bestaan deze juridische mogelijkheden niet. Dit onderzoek richt zich daarom specifiek op deze kinderen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fenomeen
Superposter

Re: Euthanasie kinderen 1-12 jaar

Bericht door Fenomeen » 08 okt 2020 16:14

De belgen hadden het hier een jaar of 2 geleden over, maar ik kan in de gauwigheid niet vinden hoe dat is afgelopen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 08 okt 2020 16:54

Fenomeen schreef:
08 okt 2020 16:14
De belgen hadden het hier een jaar of 2 geleden over, maar ik kan in de gauwigheid niet vinden hoe dat is afgelopen.
Antwoord:
Wettelijk gezien bestaat die mogelijkheid al sinds het voorjaar van 2014, maar nog nooit kwam het zover. België is het enige land ter wereld waar euthanasie mogelijk is voor alle minderjarigen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 08 okt 2020 18:02

Thx!

De wettekst, inmiddels gevonden:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ar ... 009093#top

oordeelsbekwame minderjarige staat er.
Ik ging er vanuit dat een 7 jarige niet oordeelsbekwaam kon zijn maar dat zie ik verkeerd.
Dus wat Maria de hiaatcategorie noemt is in Belgie wettelijk geregeld.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 okt 2020 18:39

Een werkelijk uitstekend initiatief. We lijken het leven wel te vereren en nog steeds gelijk te moeten zetten aan het goddelijke. Het absoluut meest ultieme onaantastbare gegeven. Leven is heilig!
De evolutie denkt hier dan toch heel anders over. Wij mensen zijn nu alleen gaan bepalen wie er mogen surviven (overleven dus). Nu ben ik geen sociaal darwinist, maar wat mij betreft zijn er grenzen aan de geneeskunde. Men mag anno 2020 niet meer dood! Kijk wat er voor hopeloze uitzichtloze 'gevallen' op een eerste hulp van een ziekenhuis wordt binnengebracht. 90 plus met aandoeningen waarvan je op voorhand al weet dat het einde zeer nabij is. Maar dan gaat het hele protocollen-poppenkast in werking treden. Belastende onderzoeken, operaties, IC opnames, dan na een aantal weken ontslag waarna patiënt, in het gunstige geval, alsnog binnen een half jaar komt te overlijden (of eerder in het ziekenhuis al uiteraard).
En zo zijn er ook uitzichtloze situaties denkbaar bij kinderen tussen 1-12 jaar. Een uitermate ondenkbaar groot dilemma voor ouders, maar uiteindelijk behoort het te draaien om het welzijn van het kind. Heel moeilijk te bepalen, maar ik neem aan dat hier richtlijnen voor zijn.
Wanneer lijdt een kind en is het vooruitzicht dermate slecht dat in leven houden soms bijna crimineel is?
Zoals dit geldt voor de 90 plussers, geldt dit natuurlijk voor alle leeftijden!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Frits
Forum fan

Bericht door Frits » 08 okt 2020 21:11

dikkemick schreef:
08 okt 2020 18:39
Een werkelijk uitstekend initiatief. We lijken het leven wel te vereren en nog steeds gelijk te moeten zetten aan het goddelijke. Het absoluut meest ultieme onaantastbare gegeven. Leven is heilig!
Van harte eens met dikkemick! Het recht op onze eigen dood hebben we nog steeds niet kunnen bevrijden uit meer dan 20 eeuwen christelijk denken. Ook nu wordt deze discussie weer gegijzeld door christelijke minderheden, waarvan een kleine groep er zelfs niet voor terugdeinst om met 600 gelovigen te gaan zingen in de kerk. Daarmee een actieve bijdrage leverend aan de verspreiding van Covid-19, maar dat terzijde.
Ondanks dat ons land volledig geseculariseerd is en de kerken vrijwel leeg zijn.

Wat betreft mijn eigen dood moet ik eerst ondraaglijk lijden voordat het mij wordt toegestaan om te sterven en ik humane hulp daarbij krijg. Ik ben dan wel afhankelijk van juristen en medici die de rol van God spelen en beoordelen of ik mijn euthanasie verklaring wel juist heb opgesteld. Trots leven en trots sterven is er niet bij! Neen, lijden tot het bittere einde. Dat is voor mij geen beschaving. Dat geld ook voor de kinderen waar ouders verantwoordelijk voor dragen en waar deze gedachtewisseling over gaat. We hebben een recht op ons leven maar ook op onze dood! En die van de kleine kinderen waar wij verantwoordelijkheid voor dragen. Een duivels dilemma voor ouders maar de beslissing is in hun handen als de kans op herstel er niet is en het lijden ondraaglijk is.

groet Frits
Er bestaan geen feiten, alleen interpretaties (Nietzsche)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 13 okt 2020 18:55

Het lijkt er van te komen te komen.
Kabinet staat levensbeëindiging ongeneeslijk zieke 1- tot 12-jarige kinderen toe
Kleine groep
De Jonge schrijft dat hij wil zorgen voor "meer juridische waarborgen voor artsen die op grond van hun professionele norm overgaan tot levensbeëindiging bij kinderen van 1 tot 12 jaar". De regeling is bedoeld voor een kleine groep ongeneeslijk zieke kinderen die uitzichtloos en ondraaglijk lijden en bij wie alle mogelijkheden van palliatieve zorg niet toereikend zijn om hun lijden te verlichten.

Het gaat om kinderen van wie verwacht wordt dat ze binnen afzienbare tijd zullen overlijden. Volgens De Jonge lijden kinderen in sommige gevallen onnodig lang, zonder dat er perspectief is op verbetering.

De minister benadrukt dat de wet niet wordt veranderd, maar dat er een "nadere uitwerking van een strafuitsluitingsgrond" voor artsen komt. Die uitwerking gebeurt samen met het Openbaar Ministerie en organisaties van artsen. De strafuitsluitingsgrond moet ertoe leiden dat de arts niet strafbaar is. Verder wil De Jonge een speciale beoordelingscommissie.
Wat dat ook moge betekenen, als het maar waterdicht is voor de uitvoerende arts.
DA-Kamerlid Van der Molen wil vooral dat de zorg voor deze kinderen in hun laatste levensfase wordt verbeterd. Maar Van der Molen heeft er begrip voor dat het kabinet ook een regeling wil treffen om artsen te helpen in situaties waarin alle opties voor deze kinderen uitgeput zijn. "Omdat het hier gaat om wilsonbekwame personen zal het CDA zorgvuldig kijken naar de stappen van het kabinet", voegt hij eraan toe.
Nietszeggend.
De ChristenUnie benadrukt dat de partij nooit voor kindereuthanasie zal zijn, maar wel altijd steun heeft gegeven aan palliatieve sedatie, het verlagen van het bewustzijn zodat iemand geen pijn meer voelt. "De vraag die nu voorligt, is waar de grens ligt tussen palliatieve sedatie en actieve levensbeëindiging en wat er gebeurt met kinderen voor wie sedatie geen oplossing is", zegt Kamerlid Dik-Faber. Ze wil ruimte geven aan de minister om met de beroepsgroep te praten. Als er een regeling komt, zal de partij dat op dat moment beoordelen.
Achteruit denken en nu niet van toepassing.
Opportunisme en weer vooruitschuiven van een echt gesprek en ook consequentie en het verantwoording nemen is er niet bij.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 14 okt 2020 07:42

Gisteren, ik meen bij het journaal, een kort verhaal. Milou, amper een jaar oud, ongeneeslijk ziek met veel onbehandelbare pijn. Palliatieve sedatie toegepast waarna het kind na een week overleed. Je wilt dit als ouder niet meemaken, en zeker niet op deze manier, en het kind niet aandoen, lijkt mij. Dan is euthanasie een stuk humaner.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Plaats reactie