Virtuele Mars Tegen Dierproeven!

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

VIERVOETERS

Virtuele Mars Tegen Dierproeven!

Bericht door VIERVOETERS » 29 apr 2009 12:40

Doe mee met de virtuele mars tegen dierproeven:

http://www.makeanimaltestinghistory.org ... ng=nl&ref=

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 29 apr 2009 12:52

Vertel eens waarom.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 29 apr 2009 13:13

Dat is toch vanzelfsprekend? Omdat je natuurlijk fel tegen dierproeven bent, en omdat een virtuele demonstratie ongetwijfeld veel ontzag afdwingt en grote invloed zal hebben op allerlei soorten relevant beleid. Imagine all the animals.. Living life in peace.. Yes we can! Now sing along..

You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat » 29 apr 2009 14:22

The Prophet schreef:Vertel eens waarom.
Ik vraag me af of je die vraag ook zou stellen als er een mars op poten zou worden gezet tegen genocide in Darfur.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 29 apr 2009 14:36

Het is heel simpel. Iemand plaatst voorstel om ergens aan mee te doen en een linkje erbij.

Dan wil ik toch minstens weten wie de boel organiseert, waar het precies om draait en hoe we eraan mee kunnen doen. Daar is dit een discussieforum voor, en geen reclameblaadje.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat » 29 apr 2009 14:41

The Prophet schreef:Het is heel simpel. Iemand plaatst voorstel om ergens aan mee te doen en een linkje erbij.

Dan wil ik toch minstens weten wie de boel organiseert, waar het precies om draait en hoe we eraan mee kunnen doen. Daar is dit een discussieforum voor, en geen reclameblaadje.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar toch vraag ik me af of je dezelfde vraag zou stellen als het ging om Darfur slachtoffers.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy

VIERVOETERS

Bericht door VIERVOETERS » 29 apr 2009 14:42

@ The Prophet

Dit is een kort stukje van de website:

"De Europese wet die dierproeven reguleert, Richtlijn 86/609/EG, wordt herzien. Dit biedt een wezenlijke kans op een echte, definitieve verandering voor dieren die tot op heden onvoldoende bescherming genieten. Het uiteindelijke doel blijft echter de vervanging van dierproeven door alternatieve testmethoden. Steun ons en doe mee aan de Dierproeven: Niet van deze tijd-mars."

Ik hoop dat ik je zo voldoende info verschaft heb. Het wordt o.a. georganiseerd door VIER VOETERS (www.vier-voeters.nl)

a.r.

Bericht door a.r. » 29 apr 2009 14:56

Het lijkt een aardig initiatief, wat ik me afvraag is het volgende: waarom zie ik nergens dierenrechtenorganisaties vermeld zoals bijv. de Dierenbescherming, Stichting Aap eva, die zouden dit toch van harte moeten ondersteunen?

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 29 apr 2009 15:02

Hmm.. Leuke timing.

Op het moment dat een sample van de mexicaanse griep in Nederland arriveert (vandaag of morgen) kan worden begonnen met de race om zo snel mogelijk een vaccin te ontwikkelen. In eerste instantie zullen hiervoor ongeveer 20 nertsen als proefdier worden gebruikt. In een later stadium van het onderzoek aanzienlijk meer.

Dit meen ik me te herinneren dat gister door een viroloog verteld werd bij de wereld draait door. (of was Peacock and Whiteman?)

Dit even ter nuancering.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 29 apr 2009 15:27

The prophet wrote:
Vertel eens waarom.
Perfect legitieme vraag lijkt het mij.
Ik lees hier dat de stichting ijvert voor een totaal verbod op dierproeven en laat dit nu net iets zijn wat een zeer mooie discussie kan opleveren. Ik dacht toch dat deze site freethinker was en niet volg mijn dogma.
Ik vergelijk het een beetje met een marxist die ik in mijn studententijd kende: die man dacht ook dat je alleen sociaal rechtvaardig kon zijn als je een communist bent. Natuurlijk ben ik tegen dierenleed, en zou ik graag hebben dat elk wezen de zelfde behandeling krijgt als mijn rotverwende Beagle. Maar zijn er volwaardige alternatieven voor elke dierenproef? Kunnen vaccins en nieuwe geneesmiddelen ontwikkeld worden zonder dierenproeven? Ik weet het niet, maar had toch graag hierover een intelligente discussie gezien in de plaats van een haast religieus fanatisme.

Primaat wrote:
Ik vraag me af of je die vraag ook zou stellen als er een mars op poten zou worden gezet tegen genocide in Darfur
Wat is dit nu voor een vergelijking? Natuurlijk niet: genocide kun je niet vergelijken met een zeer moeilijk ethisch dilemma, bv: hoeveel primaten (no pun intended) mag men 'beproeven" om een aids vaccin te ontwikkelen? Vallen fruitvliegjes ook onder dierenproeven, en wel ratten maar geen muizen voor kankeronderzoek?. Het getuigt van een zeer simplistische levensvisie indien men niet beseft dat dit, in tegenstelling tot genocide, moreel een zeer grijs gebied is.

Mensen die die dit zwart wit bekijken doen mij een beetje aan onze paus denken: als ze niet vogelen is er geen aids en zijn condooms overbodig.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 29 apr 2009 16:02

Primaat schreef:
The Prophet schreef:Het is heel simpel. Iemand plaatst voorstel om ergens aan mee te doen en een linkje erbij.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar toch vraag ik me af of je dezelfde vraag zou stellen als het ging om Darfur slachtoffers.
Kun je misschien even uitleggen wat het een met het ander te maken heeft?

Edit, Pallieter was me voor.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Theoloog

Bericht door Theoloog » 29 apr 2009 16:08

VIERVOETERS schreef:@ The Prophet

Dit is een kort stukje van de website:

"De Europese wet die dierproeven reguleert, Richtlijn 86/609/EG, wordt herzien. Dit biedt een wezenlijke kans op een echte, definitieve verandering voor dieren die tot op heden onvoldoende bescherming genieten. Het uiteindelijke doel blijft echter de vervanging van dierproeven door alternatieve testmethoden. Steun ons en doe mee aan de Dierproeven: Niet van deze tijd-mars."

Ik hoop dat ik je zo voldoende info verschaft heb. Het wordt o.a. georganiseerd door VIER VOETERS (www.vier-voeters.nl)
Wat is er zo gruwelijk aan dierproeven? Je zult toch het leed schrijnend invoelbaar moeten maken, en laten zien hoe groot de omvang er van is. Dat kan eigenlijk alleen maar door filmpjes te laten zien van wat er met dieren gebeurd in dierproevenlaboratoria.

Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos » 29 apr 2009 16:42

Ik snap uberhaupt niet wat er mis is met dierproeven ?

Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat » 29 apr 2009 18:46

ha, weer een mooie aanwinst voor (amateur)psychologen. Ik heet je welkom, en ik zal me met je vermaken.
pallieter schreef:The prophet wrote:
Vertel eens waarom.
Perfect legitieme vraag lijkt het mij.
Ik lees hier dat de stichting ijvert voor een totaal verbod op dierproeven en laat dit nu net iets zijn wat een zeer mooie discussie kan opleveren. Ik dacht toch dat deze site freethinker was en niet volg mijn dogma.
Wie propageert dat jij hun dogma moet volgen en wat heeft dat met dit forum te maken?
Ik vergelijk het een beetje met een marxist die ik in mijn studententijd kende: die man dacht ook dat je alleen sociaal rechtvaardig kon zijn als je een communist bent.
Jij bent zo'n type die alles vergelijkt met eerdere, persoonlijk ondervonden, niet ter zake doende situaties, en daardoor denkt een punt te hebben op een huidige situatie?
Natuurlijk ben ik tegen dierenleed, en zou ik graag hebben dat elk wezen de zelfde behandeling krijgt als mijn rotverwende Beagle.
Uit ervaring weet ik dat een vooropgeworpen verdediging, een poging is om de 'tegenpartij' te doen laten geloven dat het een het ander uitsluit. In dit geval ik heb een rotverwende Beagle DUS ik ben tegen dierenleed. Beagles worden overigens veel gebruikt als test objecten, maar dat zijn dan net jouw honden niet he?!
Maar zijn er volwaardige alternatieven voor elke dierenproef? Kunnen vaccins en nieuwe geneesmiddelen ontwikkeld worden zonder dierenproeven?
Dat doet niet ter zake. Het verandert namelijk niets aan het feit dat wij andere organismen met een zenuwstelsel zoals de onze, mutileren en mishandelen.
Ik weet het niet, maar had toch graag hierover een intelligente discussie gezien in de plaats van een haast religieus fanatisme.
Ik heb de popcorn al uit de kast gehaald. Dit gaat nog leuk worden. Niet over een aantal posts al weer voorgoed vertrekken he?
Ik constateer geen religieus fanatisme, laat eens weten waar ik het moet zoeken.
Ik vraag me af of je die vraag ook zou stellen als er een mars op poten zou worden gezet tegen genocide in Darfur
Wat is dit nu voor een vergelijking? Natuurlijk niet: genocide kun je niet vergelijken met een zeer moeilijk ethisch dilemma, bv: hoeveel primaten (no pun intended) mag men 'beproeven" om een aids vaccin te ontwikkelen? Vallen fruitvliegjes ook onder dierenproeven, en wel ratten maar geen muizen voor kankeronderzoek?.
Als je mijn vraag zou begrijpen had je jezelf het schrijven van bovenstaande nonsense bespaard.
Het getuigt van een zeer simplistische levensvisie indien men niet beseft dat dit, in tegenstelling tot genocide, moreel een zeer grijs gebied is.
Juist :roll: :lol:
Mensen die die dit zwart wit bekijken doen mij een beetje aan onze paus denken: als ze niet vogelen is er geen aids en zijn condooms overbodig.
Ja, ja, ja.........jij hebt ECHT de waarheid in pacht. :lol:

Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat » 29 apr 2009 18:50

lost and not found yet! schreef:
Primaat schreef:

Kun je misschien even uitleggen wat het een met het ander te maken heeft?

Edit, Pallieter was me voor.
Het een heeft niets met het ander te maken, althans, wel als het gaat om principes en besef van ethiek en leed.
Ik zou er in beide gevallen niet over twijfelen of het serieus genomen moet worden of niet. Blijkbaar denken andere mensen daar anders over, dus ik confronteer ze met een voorbeeld waar ik vanuit ga dat ze daar niet zo'n opmerking voor achterlaten.

Plaats reactie