Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

A. T. Jist
Ervaren pen

Re: Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god

Bericht door A. T. Jist » 16 jan 2015 08:01

Karssenberg schreef:
Hoe heet deze komiek, zei je? Alsof geloven in God een kwestie is van het afstrepen van 2999 andere goden. Ik ben benieuwd of hij bij de keuze van een partner ook zo tewerk is gegaan.
[/quote]
Goh, daar zeg je wat, ben je getrouwd met de partner die jouw ouders voor je hebben uitgezocht? Dat is namelijk wel het geval met je religie namelijk.

Ik heb in mn jeugd veel, heel veel vriendinnetjes gehad. Steeds paar maanden verkering, en toen ging het uit(vaak deed ik dat). Reden vaak klikte toch niet, was niet wat ik verwachtte, ik kwam een leukere tegen. Tot op het moment dat ik iemand tegen kwam waar ik me helemaal goed bij voelde. Alles (veel) viel op zn plek. Dit voelde als iemand waar mee ik langer wilde volhouden. Dat is dan ook mijn vrouw geworden.

Is het bij het vinden van de juiste god bij jou net zo gegaan? Heb jij veel andere goden serieus geprobeerd?
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 16 jan 2015 09:40

Karssenberg schreef:Ik heb heel bewust gekozen te geloven wat mij als kind geleerd is. Zonder alle andere religies te onderzoeken.
Het is me volstrekt onduidelijk hoe iemand een bewuste, weloverwogen keuze kan maken bij een dergelijk schrijnend gebrek aan informatie over andere religies. Helemaal als kind.
Karssenberg schreef:Zo heb ik ook mijn partner gekozen. Zij woonde inderdaad in dezelfde stad als ik. Het is een vrouw uit duizenden, maar ik heb niet alle andere 999 eerst uitgetest, laat staan dat ik nog verder ging dan mijn eigen demografie en geografie.
En je weet zeker dat als je haar niet tegen was gekomen, dat je dan nooit met iemand anders gelukkig had kunnen zijn?
Karssenberg schreef:Je denkt misschien dat een keuze alleen bewust kan zijn als je de andere kant opgaat als die welke je ala kind is gewezen? Hoe was dat bij jou? dat mag ik dan misschien ook vragen (wat religie betreft dan).
Maar vind je het dan niet opvallend dat in deze contreien de meeste gelovigen een vorm van christendom aanhangen, dat men in het Midden-Oosten vooral de islam volgt en dat de meeste Indiërs Hindoe zijn? Denk je nu echt dat al deze mensen toevalligerwijs een persoonlijke openbaring hebben gehad van een opperwezen dat centraal staat in het geloof van vrijwel iedereen in hun naaste omgeving? Of zou demografie, en de daarmee gepaard gaande cultuur en opvoeding, wellicht ook wel eens belangrijke rol kunnen spelen?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur » 16 jan 2015 09:46

writer schreef:
Karssenberg schreef: Ik heb heel bewust gekozen te geloven wat mij als kind geleerd is. Zonder alle andere religies te onderzoeken. Zo heb ik ook mijn partner gekozen. Zij woonde inderdaad in dezelfde stad als ik.
Wat een domme vergelijking weer.
Ik ben ook heel gelukkig met mijn partner maar dat wil echt niet zeggen dat ik met een andere vrouw niet even gelukkig of zelfs nog gelukkiger zou kunnen zijn.
Als jij denkt dat jouw vrouw de enige op de wereld is die jou gelukkig kon maken geef je daarmee goed aan hoe zwak de ene religie tegenover de andere staat.
Wat de boer niet kent dat eet hij niet luidt een oud gezegde en jij maar volhouden dat alleen wat jij kent en eet het lekkerst is.

ps.
Er wachten hier nog wat mensen op een goede reden waarom er een God zou moeten bestaan.
Dus niet waarom jij in jouw God gelooft (dat geloof is door je opvoeding, overtuiging en openbaringen ontstaan weten we inmiddels) maar waarom er in het algemeen een God zou moeten bestaan.
Als ik de reacties van de gelovigen hier op het forum, maar vooral hier in de buurt waar ik woon hoor, is het meer een toeval waar je bij hoort, idd afhankelijk van opvoeding, omgeving enz. Als er tegenargumenten komen, hou je gewoon vast aan wat je gelooft, de grootste angst is om het vertrouwde op te kunnen/willen geven. In de streng religieuze omgeving hier, hoor ik regelmatig: ik zou niet weten wat ik met mijn leven moest als ik niet in god zou geloven, of ik kan mij niets mooiers voorstellen dan op een dag aan zijn voeten te mogen knielen, want ik ken hem al zo goed. Als ik dan vraag waarvan, dan komt de hele opsomming en de manier zoals zij dat zien en horen vanuit de bijbel, van kleins af aan geïndoctrineerd. Als je dan "afwijkend" bent binnen een (vaak groot) gezin, moet je heel sterk in je schoenen staan wil je hier uitkomen. De kans bestaat dat je volledig wordt uitgestoten of op z'n minst achtergesteld.
Ook zijn ze hier allemaal overtuigd dat er 1 god is, alleen wordt dat dan weer op 6 of 7 verschillende manieren bekeken, dus er is op dat gebied zelfs geen eenheid. Als ze het ergens in de ene kerk niet mee eens zijn, vindt er weer een afsplitsing plaats. Het is dus niet alleen een kwestie van god bestaat omdat ik geloof, maar god bestaat op de manier zoals ik het zie en geloof. Het woord zegt het al, geloof, je gelooft het wel of niet.

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 16 jan 2015 10:02

Karssenberg schreef:Ik heb heel bewust gekozen te geloven wat mij als kind geleerd is. Zonder alle andere religies te onderzoeken.
Je zegt dat je je vrouw op dezelfde manier hebt gekozen als je religie. Je bent dus met de eerste en enige vrouw getrouwd die je ooit hebt leren kennen?
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist » 16 jan 2015 10:04

Gralgrathor schreef:
Je zegt dat je je vrouw op dezelfde manier hebt gekozen als je religie. Je bent dus met de eerste en enige vrouw getrouwd die je ooit hebt leren kennen?
Aangezien hij het geloof van zn ouders heeft overgenomen, denk ik eerder dat hij is uitgehuwelijkt
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.

A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist » 16 jan 2015 10:39

Hmmm, ik zag het volgende bij Karssenberg staan

Beroep:Oud-hogeschooldocent (HU)

Ik vraag me af wat hij daar voor les gaf.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 jan 2015 10:40

Wiskunde
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist » 16 jan 2015 10:42

Bonjour schreef:Wiskunde
O, da's niet mijn sterkste kant, ik kom niet verder dan vermenigvuldigen en aftrekken.

Ben benieuwd of hij in god een wiskundige god ziet of een chaotische god

A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist » 16 jan 2015 10:48

Karssenberg?

Stel je het volgende eens voor; Een leerling bij een tentamen ofzoiets geeft een wiskundig fout antwoord, maar dat motiveert hij/zij met "ik heb een persoonlijke openbaring gehad van een god die mij aangaf dat mijn antwoord het enige juiste is".

Reken jij het antwoord dan goed of fout?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 jan 2015 10:48

writer schreef:
Robert Frans schreef:In Nederland neemt het af, maar in andere landen, met name in Azië en Afrika, groeit het juist weer. In verschillende werelddelen, ook in Europa, kent het christendom een getijdenbeweging: dan weer neemt het af, dan weer neemt het toe. Ook in het persoonlijk geloofsleven ervaren veel gelovigen dat: dan weer ervaren ze volop Gods nabijheid, dan weer lijkt de hemel van koper.
Het is een vrij normaal en natuurlijk proces, dat ervoor zorgt dat het geloof zowel vertrouwd als nieuw blijft, net zoals de seizoenen dat doen elk jaar: elk jaar hetzelfde, maar ook elk jaar weer nieuw. Andere levensbeschouwingen met veel aanhang wereldwijd zullen dat denk ik ook wel herkennen.
Vanmorgen las ik in trouw:

Een verklaring voor de afname van gelovigen is dat mensen meer kunnen bepalen wie ze zelf zijn.

"Vroeger bepaalde je dorp, je familie of je kerk wie je was. Nu kun je op Facebook zelf iemand zijn, zonder die traditionele verbanden", aldus Van Saane.

Als de verklaring van deze onderzoeker klopt gaat dit proces wel door en overal, het heeft dan minder te maken met terugkerende golfbewegingen maar meer met de sociale media en die uitbreiding is wereldwijd niet te stoppen.

Deze uitleg geeft tevens aan waarom mensen als K. hun geloof niet snel zullen opgeven, zij zijn gevormd door
hun omgeving, familie en vooral de kerk. Als zij hun geloof los zouden laten zouden ze zich niet meer zichzelf voelen, ze hebben dus weinig keus, ook al zouden ze inzien dat hun geloof nergens meer op is gebaseerd.

En jij (RF) bent helemaal éen geworden met de wereld van het mystieke geloof dat je zonder die wereld ook niet zou kunnen leven.
Je kunt je daarbij afvragen wie er in een tijd waarin alles snel verandert en verklaarbaar is zichzelf nog voor mystiek wilt openstellen en of het dal waarin de kerk zich nu bevindt wel eens geen blijvend dal zou kunnen zijn.
Misschien een aanvulling: M.n. in arme kansloze gebieden/landen neemt godsgeloof toe en in de goed geinformeerde (westerse) wereld neemt de secularisatie toe. Kwestie van informatievoorziening.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 jan 2015 10:49

A. T. Jist schreef:Karssenberg?

Stel je het volgende eens voor; Een leerling bij een tentamen ofzoiets geeft een wiskundig fout antwoord, maar dat motiveert hij/zij met "ik heb een persoonlijke openbaring gehad van een god die mij aangaf dat mijn antwoord het enige juiste is".

Reken jij het antwoord dan goed of fout?
:lol: Hij moet wel! Karssenberg neemt openbaringen serieus. Openbaringen EN (bovennatuurlijke) wonderen.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 jan 2015 10:51

Bonjour schreef:
Karssenberg schreef:
Hoe heet deze komiek, zei je? Alsof geloven in God een kwestie is van het afstrepen van 2999 andere goden. Ik ben benieuwd of hij bij de keuze van een partner ook zo tewerk is gegaan.
Dat hoeft niet. Er lopen op de aarde heel veel vrouwen rond die een mogelijke partner voor de rest van je leven kunnen zijn. Om die te vinden worden er een aantal mogelijke partner 'afgestreept' totdat de juiste gevonden wordt. Bij een god ligt dat anders.

Bij het kiezen van een religie wordt in het algemeen de religie van de ouders gekozen of wordt er meegelopen met iemand de mooie praatjes over een religie verkondigt. Ik heb op het forum nog nooit iemand gezien die een topic opent met "Ik wil de juiste religie kiezen. Help mij eens om de bezwaren tegen elke religie op een rijtje te zetten." En voordat je dat aan dit forum wijdt, elders gebeurt het ook niet. Niemand bestudeert de documentaire hypothese voordat de keuze gemaakt wordt christen te worden.
Vergeet niet dat er ook nog uitgehuwelijkt wordt. Zo wordt dan EN het geloof door de strot geduwd EN de partner! Niks afstrepen dus.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 jan 2015 10:52

Karssenberg schreef:
Jij kunt het weten.
Inderdaad, beter terug naar het onderwerp.
JUIST!

Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god?
Philip K. Dick

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 16 jan 2015 10:52

Gralgrathor schreef:
Ik zal proberen duidelijker te zijn.
Ik gebruikte dit voorbeeld, omdat je nogal eens de atheïstische drogreden hoort: een gelovige is eigenlijk ook voor 99% atheïst, want hij heeft (zeg) 99 van de 100 goden afgewezen. Terwijl een echte atheïst dus slechts één god meer afwijst. Een drogreden, want een atheïst gelooft helemaal niet, dat er een god is, laat staan 100. Maar dat wordt dan gezegd om de vermeende inconsequentie van de gelovige aan het licht te brengen.

Stel, je bent zelf gehuwd. Wat te denken van iemand, die zelf ongehuwd is en tegen jou zegt: jij bent eigenlijk voor 99% ongehuwd, ik heb er net één meer afgewezen dan jij? Is dat ook niet een drogreden?
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist » 16 jan 2015 10:53

dikkemick schreef: Vergeet niet dat er ook nog uitgehuwelijkt wordt. Zo wordt dan EN het geloof door de strot geduwd EN de partner! Niks afstrepen dus.
Deepthroat religion

Plaats reactie