Uitleg gezocht mimicry Bergtiaanblauwtje

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Floris1976
Forum fan

Uitleg gezocht mimicry Bergtiaanblauwtje

Bericht door Floris1976 » 15 jun 2017 14:41

Ja daar is hij weer met een vraag en NEE ik probeer niet het creationisme als uitleg naar voren te schuiven.

Tussendemiddag kwam mijn dochter thuis met het magazine Quest voor kinderen. Ze wees mij op een artikel in stripvorm waarin beschreven stond dat het Bergtiaanblauwtje larven heeft die lijken op mieren, maar dat ze ook nog eens een dergelijk geluid maken dat de mieren denken dat het om een koningin gaat en daarom de larven mee naar hun nest nemen en overvloedig voeden. Dit soort verschijnselen heet blijkbaar "mimicry". Er zijn veel verschillende voorbeelden van mimicry bekend. Een voorbeeld zijn de "ogen" op de vleugels van vlinders. Die kan ik evolutionair gezien nog wel volgen, maar kan iemand mij de evolutionaire waarschijnlijke uitleg voor de situatie van het Bergtiaanblauwtje aangeven. Ik heb wel Gegoogled, maar tot op heden niet met succes een antwoord kunnen vinden.

Groeten Floris.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

De Encyclopedist
Ervaren pen

Re: Uitleg gezocht mimicry Bergtiaanblauwtje

Bericht door De Encyclopedist » 15 jun 2017 15:06

Floris1976 schreef:Ja daar is hij weer met een vraag en NEE ik probeer niet het creationisme als uitleg naar voren te schuiven.

Tussendemiddag kwam mijn dochter thuis met het magazine Quest voor kinderen. Ze wees mij op een artikel in stripvorm waarin beschreven stond dat het Bergtiaanblauwtje larven heeft die lijken op mieren, maar dat ze ook nog eens een dergelijk geluid maken dat de mieren denken dat het om een koningin gaat en daarom de larven mee naar hun nest nemen en overvloedig voeden. Dit soort verschijnselen heet blijkbaar "mimicry". Er zijn veel verschillende voorbeelden van mimicry bekend. Een voorbeeld zijn de "ogen" op de vleugels van vlinders. Die kan ik evolutionair gezien nog wel volgen, maar kan iemand mij de evolutionaire waarschijnlijke uitleg voor de situatie van het Bergtiaanblauwtje aangeven. Ik heb wel Gegoogled, maar tot op heden niet met succes een antwoord kunnen vinden.

Groeten Floris.
Je bedoelt het Berggentiaanblauwtje, veronderstel ik. De nauw verwante soort Gentiaanblauwtje vertoont hetzelfde broedparasitisme. Wat is je vraag precies?
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 15 jun 2017 18:15

Floris1976 schreef:. Ik heb wel Gegoogled, maar tot op heden niet met succes een antwoord kunnen vinden.
Groeten Floris.
Ik wel :)
Still today after 200 years of research, mimetic resemblance is a classic example of adaptation produced by natural selection but also used for unraveling speciation mechanism and understanding the genomics underlying phenotypic variation.
Bron: Meer en het complete artikel hieronder
http://www.oxfordbibliographies.com/vie ... 8-0062.xml" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 15 jun 2017 23:18

doctorwho schreef:
Floris1976 schreef:. Ik heb wel Gegoogled, maar tot op heden niet met succes een antwoord kunnen vinden.
Groeten Floris.
Ik wel :)
Still today after 200 years of research, mimetic resemblance is a classic example of adaptation produced by natural selection but also used for unraveling speciation mechanism and understanding the genomics underlying phenotypic variation.
Bron: Meer en het complete artikel hieronder
http://www.oxfordbibliographies.com/vie ... 8-0062.xml" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi gevonden Doctor! \:D/
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Plaats reactie