Het zoetwater aquarium van Noach.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Het zoetwater aquarium van Noach.

Bericht door Peter van Velzen » 21 sep 2016 12:21

De titel van dit oude topic deed mij nadenken, over een veelgehoorde (ik krijg ze op facebook alsmaar voor mijn neus) maar wetenschappelijk weinig overtuigend argument tegen het bestaan van de Ark. Hij zou te klein zijn om alle diersoorten te herbergen. Echter 1 miljoen soorten insecten wegen minder dan twee olifanten. Ik heb een lijst gemaakt van alle landzoogdieren die waarschijnlijk mee moesten - als het verhaal waar zou zijn en ze wogen tesamen slecht 81.800 kg. De helft van dat gewicht bestaat uit 23 soorten: Afrikaanse Savanneoliifant, Aziatische olifant, Indische neushoorn, Witte neushoorn, Javaanse neushoorn, Afrkaanse Bosolifant, Sumatraanse neushoorn, Gaur, Kouprey, Zwarte neushoorn, Oeros, rund, Zeeboe, Drommedaris, Giraffe, Banteng, paard, Reuzeelandantilope, Grévyzebra, Elandantilope, Jak, Bizon en kameel. De 1100 paren vleermuizen wegen gezamelijk net iets meer dan 30 kg!
De andere diersoorten zijn doorgaans nog kleiner dan de zoogdieren en kunnen vaak zwemmen of zelfs heel lang in de lucht blijven. Het totaalgewicht van dieren die niet in 5 km diep zeewater kunnen leven was waarschijnlijk nog altijd minder geweest dan dat van een enkele blauwe vinvis!

Ik kwam echter wel tot een aantal van meer dan 6000 zoogdieren. Het lijkt mij een onmogelijkheid voor iemand die meer dan 4000 jaar geleden leefde en niet meer dan 3 zonen had om hem te helpen, om die hoeveelheid zoogdieren bij elkaar te zoeken. Normaliter had zo iemand slechts 2 vleermuizen meegenomen (weet hij veel dat er heel veel verschillende soorten van zijn), en in plaats van de 6538 exemplaren zoogdieren die ik heb uitgerekend zou hij er waarschijnlijk nog geen 700 hebben gevonden.
Dingen als het probleem van de zoetwatervissen zijn veel grotere problemen dan het tonnage van het schip. Denk ook eens aan de kolibri die alleen nectar kan drinken uit specifieke orchideeen. zo'n dierje zou je maar 150 dagen of daaromtrent in leven moeten houden! Aangenomen dat je het als man uit het midden-Oosten ooit gevonden had natuurlijk. Al deze dieren eisen speciale voeding. 800 ton graan had niet volstaan. Bovendien: Wat moeten de roofdieren eten? Sommige verdragen echt geen ander voedsel dan vlees. Een logistiek onmogelijk opgave voor de veronderstelde 8 opvarenden.

De eerste de beste dierentuin kan je vertellen dat je met die hoeveelheid personeel hulpeloos staat.
Ik wens u alle goeds

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 21 sep 2016 13:11

Dag Peter,

Kwam dit oude topic ook tegen in een antwoord aan Monten, zie in dit topic http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=420" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is zelfs nog steeds een website die refereert aan dit topic op Freethinker :D http://www.evolutie.eu/index.php/Rebutt ... arium.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar worden al jouw wetenschappelijke zorgen feilloos weerlegd.....
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 21 sep 2016 13:45

Creationisten komen gelijk aan met olifanten zijn olifanten en neushoorns zijn neushoorns, ze stammen allemaal van een paartje af.

In een topic op Credible begon Student (hier bekend als Neutraal) ook weer over de zondvloed.
Wanneer we naar een zondvloed zoeken, zijn vooral van belang de pre-zondvloed/zondvloedgrens en de zondvloed/postzondvloedgrens. Ik wil in deze bijdrage focussen op de zondvloedpostzondvloedgrens. Wanneer we daarnaar zoeken, wat zoeken we dan precies?

Een gigantische extinctie van de meeste organismen. De meeste soorten sterven uit.
Een grote afwezigheid van gefossiliseerd materiaal vlak na de zondvloed. Geen fossielen, steenkool, riffen en dergelijke.
Een lage zeespiegelstand
De hele wereld laag braak (geen vegetatie), dus daar verwachten we ook sporen van te zien.
Grootschalige veranderingen bij organismen na de zondvloed: nieuwe adaptaties aan nieuwe leefomgevingen.
Het verschijnen van geologische structuren die langere tijd nodig hebben om te ontstaan.
Toename van loopsporen en andere sporen die dieren achterlaten na de zondvloed.
Veranderingen in sedimentatieomstandigheden: van continentaal naar regionaal.
Zijn er tot zover opmerkingen of aanmerkingen?
Bonjour en jacobus leverde deze aanvulling:
9. Een onderbreking in de aangroei van stalagnieten en stalagtieten in grotten

10. Een bewijs dat de zoutvlaktes in bv de VS van na de zondvloed zijn

11. Een grote hoeveelheid fossielen van soorten die de boot gemist hebben en die daarna dus niet meer gevonden worden.

12. Sporen van zout water op elk punt op aarde in de laag van 4500 jaar oud.

13. Population bottlenecks in elke soort, behalve de zoutwater vissen..

14. Een alternatieve verklaring waarom buideldieren alleen in Australië voorkomen.

15 Een verklaring waarom er op Madagaskar zoogdieren, insecten, vogels en planten(bomen) voorkomen die nergens anders op de wereld voorkomen.

16 Waarom er geen vindplaatsen van fossielen zijn waar dinobotten samen met botten van huidige (zee)zoogdieren samen gevonden worden.

16 Er een verklaring is gevonden voor hoe de wereld opnieuw begroeid is geraakt, na een jaar onder water te hebben gestaan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 sep 2016 13:51

Student heeft mij te kennen gegeven dat hij slechts forumt om zijn discussievaardigheden aan te scherpen. Hij heeft dit hier met Rereformed ook geprobeerd maar moest daarin zijn meerdere erkennen. Geeft hij absoluut niet toe, want Rere begon zwaar op de man te spelen (hetgeen hij altijd doet natuurlijk) en daarom is Student weer afgehaakt en speelt zijn spelletje nu op credible.
Overigens is Student al jaren 16 jaar. Ik heb de keuze gemaakt niet meer te reageren, dus ook niet op zijn zondvloed stokpaardje.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 21 sep 2016 14:05

Allemaal heel leuk dat die dieren aan boord konden. Maar hoe kwamen ze daar dan? Ik zou daar graag een logische verklaring van willen zien.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 sep 2016 14:53

lanier schreef:Allemaal heel leuk dat die dieren aan boord konden. Maar hoe kwamen ze daar dan? Ik zou daar graag een logische verklaring van willen zien.
Of de zoetwatervissen aan boord konden, dat weet ik niet. Misschien alleen in de vorm van eitjes. Waar je die dan vandaan haalt, en hoe ze in rivieren op andere continenten terecht kwamen, is eveneens een raadsel. Op laten halen door zeevaarders uit de oudheid, kan ik me nog voorstellen, maar terugbrengen als de enige overgebleven boot op de flanken van de Ararat ligt, dat wordt pas echt moeilijk! De kangeroes konden nog een flink eind springen, maar hoe moet dat met een witvisje of stekelbaarsje en wie brengt de kolibri naar huis (in een kar met orchideeen?) ?
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 sep 2016 15:07

Hier een overzicht van de 'flaws' m.b.t. de ark:
1. Building the Ark
2. Gathering the Animals
3. Fitting the Animals Aboard
4. Caring for the Animals
5. The Flood Itself
6. Implications of a Flood
7. Producing the Geological Record
8. Species Survival and Post-Flood Ecology
9. Species Distribution and Diversity
10. Historical Aspects
11. Logical, Philosophical, and Theological Points
Zie:
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-noahs-ark.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en nog 1:
https://ncse.com/cej/1/1/fatal-flaws-flood-geology" onclick="window.open(this.href);return false;
Philip K. Dick

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 21 sep 2016 15:12

Voor een smeuig verhaal van de zondvloed: https://aadverbaast.wordpress.com/2014/ ... -schip-in/" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 21 sep 2016 17:10

dikkemick schreef:Ik heb de keuze gemaakt niet meer te reageren, dus ook niet op zijn zondvloed stokpaardje.
Misschien moesten we dat hier ook eens doen met Montem en willempie in de evolutiediscussies?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 sep 2016 17:17

Erik schreef:
dikkemick schreef:Ik heb de keuze gemaakt niet meer te reageren, dus ook niet op zijn zondvloed stokpaardje.
Misschien moesten we dat hier ook eens doen met Montem en willempie in de evolutiediscussies?!
Tja, ik weet het niet. Ik roep wel iedere keer dat het politieke beweegredenen zijn om het geloof in introduceren in de ET daar waar dat niet kan, maar misschien zijn sommige crea's wel echt overtuigd van hun (bijbelse) theorie...? Maar student was een heel ander verhaal. Een devil in disguise.
Philip K. Dick

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 21 sep 2016 17:30

dikkemick schreef:Ik roep wel iedere keer dat het politieke beweegredenen zijn om het geloof in introduceren in de ET daar waar dat niet kan, maar misschien zijn sommige crea's wel echt overtuigd van hun (bijbelse) theorie...?
Ach kom nou toch, dat is wel erg naïef.
ET is voor hen de nagel aan de doodskist voor hun geloof, en die MOET gewoon bestreden worden willen ze dat geloof voor zichzelf nog kunnen rechtvaardigen.
En daarvoor gebruiken ze alle mogelijke middelen waarvan er uiteindelijk geen 1 wetenschappelijk genoemd kan worden.
Het schuiven met de doelpalen tot je een ons weegt en ik ben er van overtuigd dat ze zich rot lachen om die domme atheïsten die maar blijven reageren.
De crea ET-discussie is al lang geleden beslecht in het voordeel van de wetenschap evenals de daarop vo,gende ID-discussie.
Het is zonde van de tijd die ten koste gaat van de andere wel interessante discussies op dit forum.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 sep 2016 17:47

Zou Ken Ham dan diep van binnen weten dat hij poep praat? Dat zou dan wel heeeeeel duivels zijn...
Philip K. Dick

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 21 sep 2016 18:39

dikkemick schreef:Zou Ken Ham dan diep van binnen weten dat hij poep praat? Dat zou dan wel heeeeeel duivels zijn...
Ja.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 21 sep 2016 18:49

Ik heb wel eens gehoord, dat er niet eens zoveel dieren aam boord waren. Enkel de grondsoorten. Dus een hondachtig paartje, waaruit de 35 hondachtige rassen zijn ontstaan. Een buideldier paartje, waaruit de buideldieren zijn ontstaan, de kip (of het ei) waaruit de vogels zijn voorgekomen middels micro-evolutie. enz. Dieren "naar hun aard", waarmee dus grondsoort bedoeld wordt. De fossielen zijn ontstaan tijdens de zondvloed. De zgn cambric explosion was in feite de micro-evolutie vanuit de grondsoorten en vond plaats in de eerste jaren na de zondvloed.

Wellicht verdient deze theorie een gedegen gesubsidieerd onderzoek.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 sep 2016 19:01

@Vilaine
De crea's hebben dit als volgt "opgelost":
omdat volgens de meeste creationisten de dieren in en buiten de ark 'frontloaded' waren, dus een enorme variëteit aan genen.
https://credible.nl/topic/27749-scheppi ... nt=1129906" onclick="window.open(this.href);return false;
En toch kan ik dat 'frontloaded' nergens terugvinden. Een inventie van een (al jaren) 16 jarige credible forummer.

Echter na enig speurwerk blijkt dat onze 16 jarige Einstein fan is van M.Behe: Front loading is the idea that God (no, I’m not going to engage in the ridiculous fiction that the generic designer they posit is anything other than God) programmed in all of the genetic information necessary for later developments in to the first cell. Het wordt ook direct weer vakkundig ontkracht:
http://scienceblogs.com/dispatches/2007 ... oading-wh/" onclick="window.open(this.href);return false;
Philip K. Dick

Plaats reactie