Waarom ik in (???) geloof

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Waarom ik in God geloof

Bericht door Rereformed » 11 sep 2014 19:28

pallieter schreef:
De interpretatie dat hel en hemel iets is dat in de toekomst zou liggen, is voor mij een misvatting, over wat het werkelijk betekent . Voor mij is (interpretatie zonder angst) de hel een toestand (een state of mind) zoals de hemel dat ook is. Een toestand van innerlijke onvrede of een toestand van innerlijke vrede.
Peter,

Spijtig dat ik je het moet vertellen, maar dan ben je geen christen. Je gelooft in iets dat je zelf hebt gekozen, goed hoor maar moet je wel niet stellen dat je nog tot het clubje behoort. Of hebben we het concillie van Peter gemist?
Bedoel je Pieter aan te spreken?
Pieter heeft talloze malen verteld dat hij ooit een christen is geweest, maar dat niet meer is. Hij is nu een aanhanger van een boek Course in Miracles.
Born OK the first time

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 11 sep 2014 19:37

DiMensie schreef:
Pieter schreef:De interpretatie dat hel en hemel iets is dat in de toekomst zou liggen, is voor mij een misvatting, over wat het werkelijk betekent . Voor mij is (interpretatie zonder angst) de hel een toestand (een state of mind) zoals de hemel dat ook is. Een toestand van innerlijke onvrede of een toestand van innerlijke vrede.
Wat heeft dat nog te maken met geloven in God of religie in het algemeen?

Vrede heeft alles voor mij te maken met geloof in god met religie heeft het niet zoveel te maken.

Was je echt geïnteresseerd in mijn antwoord?
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 11 sep 2014 19:42

Vrede heeft alles voor mij te maken met geloof in god
En wie is die God? kan je hem beschrijven? Heb jij hem zelf uitgevonden of heb je geleerd van iemand anders over die specifieke God?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 11 sep 2014 20:01

pallieter schreef:
Vrede heeft alles voor mij te maken met geloof in god
En wie is die God? kan je hem beschrijven? Heb jij hem zelf uitgevonden of heb je geleerd van iemand anders over die specifieke God?

Het woord of het begrip "god" is voor mij de werkelijkheid van wie ik ben. Het is gegeven aan iedereen en de aanvaarding ervan is "jezelf zijn in vrede". Dat is de kortse mogelijke manier waarop ik het kan beschrijven. Of het iets duidelijk voor je maakt weet ik niet, maar zoals Rereformed al aangaf bestudeer ik het boek Een Cursus In Wonderen en geeft mij een groeiend inzicht dat wat ik ben namelijk: ongescheiden van dat wat god is. Zonde en schuld zijn enkel de illusionaire interpretaties en gevoelens van afscheiding.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 sep 2014 20:03

Vrede en "god". Ik zie de link ook zo snel niet.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 11 sep 2014 20:04

Rereformed schreef:Je mag van mij proberen met theologenacrobatiek te zeggen dat alverzoening geheel overeenkomstig het NT is, alsof het NT het jou geleerd heeft, maar dat kan ik niet serieus nemen.
Waarom lees je dan nog wat hij schrijft?
Robbert is nooit uit de religieuze luiers gekomen. Intelligent als hij waarschijnlijk is, zit hij er toch emotioneel aan vast. Je kunt hem zeer boos maken door op te merken dat christelijke theologen onzin uitkramen. Kijk, dan beledig je al die mensen die in zijn ogen hebben bijgedragen aan een intellectuele onderbouwing van het geheel dat hij van zo veel waarde acht, die volgens hem zo goed hebben doorgedacht over de teksten, systemen hebben bedacht om te interpreteren, kortom: mensen die op rationele wijze metselden aan het fundament waarop zijn leven voor een belangrijk deel rust. Zo veel gewicht van hun peinzende hersenen, zo veel bebaarden hoofden die zich bogen over de gewijde teksten. Zo veel intensief denken moet toch wel tellen? Niet? Hij kan er toch niet van uit gaan dat die lui al vanaf het eerste moment in de fout gingen door blindelings aan te nemen dat die teksten werkelijk iets over een echte God vertelden, dat ze niet in staat waren de mogelijkheid te overwegen dat het niet meer was dan menselijke fantasie?
Laatst gewijzigd door iznogoodh op 11 sep 2014 20:27, 6 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 11 sep 2014 20:11

Rereformed schreef:Wat je als christen dus oppert moet in overeenstemming zijn met wat je in redelijkheid kunt opvissen uit de bijbel.
De vraag blijft wat is redelijk? Want daar is alle strijd begonnen... de interpretatie (het begrijpen van het bedoelde) . Alverzoenders zien zichzelf zeker als christen en hebben voor hun de meest redelijke interpretaties.

Misschien ken je deze website..boordevol informatie over de bijbel met hun redelijke interpretatie. alverzoening

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 11 sep 2014 20:20

Het woord of het begrip "god" is voor mij de werkelijkheid van wie ik ben. Het is gegeven aan iedereen en de aanvaarding ervan is "jezelf zijn in vrede". Dat is de kortse mogelijke manier waarop ik het kan beschrijven.
Zonder agressief te willen overkomen.

dit is geen zin Peter. God is de werkelijkheid van wie jij bent. Het kan misschien mooi klinken maar die zin heeft geen enkele betekenis. Jij bent van de werkelijkheid en God is de werkelijkheid.

Ik hou niet zo van afleidingsmaneuvers, ik heb graag een direct antwoord. Kan ook zijn dat je het zelf niet weet maar geef dat dan toe.

Dus nogmaals, Wie is die God, die werkelijkheid? Waar heb jij dat beeld over die God gehaald en waarom ben jij juist en de rest van de wereld niet. Dit zijn geen vragen om je te kleineren, deze dienen voor mij om je redenering te kunnen verstaan.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 11 sep 2014 20:21

dikkemick schreef:Vrede en "god". Ik zie de link ook zo snel niet.
Je bedoelt het tegenovergestelde is meer logisch?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 sep 2014 20:24

Pieter schreef:
dikkemick schreef:Vrede en "god". Ik zie de link ook zo snel niet.
Je bedoelt het tegenovergestelde is meer logisch?
Zolang ik niet weet wat god (of God) is...vind ik geen enkele stelling in combinatie met dit begrip logisch.
Philip K. Dick

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 11 sep 2014 20:28

dikkemick schreef:
Samante schreef: Ik geloof dat we als spirituele wezens overal en in alle tijd bestaan. Een dierbare die sterft verliest het stoffelijke lichaam, het spirituele wezen dat hij/zij is blijft bestaan. En zo is die dierbare bij me op elk moment in mijn leven, kijkt door o.a. mijn ogen naar het leven. En omgekeerd geldt dat ook.
Ik geloof dit op basis van een inzicht dat ik ooit heb gekregen toen ik uit een psychose kwam.
Wat dat betreft zit je op hetzelfde "niveau" als de jager verzamelaars (tot 10.000 jaar geleden). En dit is niet denigrerend bedoeld. Zie je de natuur ook als "bezield"?
Ik zie de natuur ook als "bezield". Als ik in de ogen kijk van een dier zie ik een andere ziel.

Nu weet ik niet of ik op het niveau van de jager verzamelaars zit tot 10.000 jaar geleden. Want ik heb een spiritualiteit die misschien toen niet voorkwam nog. Ik zou niet weten hoe hun spiritualiteit in elkaar stak.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 sep 2014 20:33

Samante schreef:
dikkemick schreef:
Samante schreef: Ik geloof dat we als spirituele wezens overal en in alle tijd bestaan. Een dierbare die sterft verliest het stoffelijke lichaam, het spirituele wezen dat hij/zij is blijft bestaan. En zo is die dierbare bij me op elk moment in mijn leven, kijkt door o.a. mijn ogen naar het leven. En omgekeerd geldt dat ook.
Ik geloof dit op basis van een inzicht dat ik ooit heb gekregen toen ik uit een psychose kwam.
Wat dat betreft zit je op hetzelfde "niveau" als de jager verzamelaars (tot 10.000 jaar geleden). En dit is niet denigrerend bedoeld. Zie je de natuur ook als "bezield"?
Ik zie de natuur ook als "bezield". Als ik in de ogen kijk van een dier zie ik een andere ziel.

Nu weet ik niet of ik op het niveau van de jager verzamelaars zit tot 10.000 jaar geleden. Want ik heb een spiritualiteit die misschien toen niet voorkwam nog. Ik zou niet weten hoe hun spiritualiteit in elkaar stak.
Een leuk, toegankelijk en kort boek van Karen Armstrong " a short History of myth" zou ik je dan willen aanbevelen.
(Kan het je sturen als je wilt).

Aanvulling: Why People Believe Weird Things van Michael Shermer en Daniel Dennett : Breaking The Spell, Religion As A Natural kan ik je ook aanbevelen.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 11 sep 2014 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip K. Dick

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 11 sep 2014 20:36

pallieter schreef:
Het woord of het begrip "god" is voor mij de werkelijkheid van wie ik ben. Het is gegeven aan iedereen en de aanvaarding ervan is "jezelf zijn in vrede". Dat is de kortse mogelijke manier waarop ik het kan beschrijven.
Zonder agressief te willen overkomen.

dit is geen zin Peter. God is de werkelijkheid van wie jij bent. Het kan misschien mooi klinken maar die zin heeft geen enkele betekenis. Jij bent van de werkelijkheid en God is de werkelijkheid.

Ik hou niet zo van afleidingsmaneuvers, ik heb graag een direct antwoord. Kan ook zijn dat je het zelf niet weet maar geef dat dan toe.

Dus nogmaals, Wie is die God, die werkelijkheid? Waar heb jij dat beeld over die God gehaald en waarom ben jij juist en de rest van de wereld niet. Dit zijn geen vragen om je te kleineren, deze dienen voor mij om je redenering te kunnen verstaan.

Pallieter, het is geen afleidingsmaneurve, maar Ik kan het gewoon niet anders omschrijven.

Misschien nog korter: "god is geen ander". Het boek wat ik bestudeer leert dat er geen scheiding is.

Of ik juist ben is misschien van minder belang... voor mij is het juist. Het is geen strijd over de waarheid, die verandert er niet door..het zijn gewoon mijn woorden over wat ik ervaar als waarheid.

En nee, je bent niet argresief en kleineert mij niet. Je hebt gewoon eerlijke vragen die mijn korte antwoorden niet bevredigen. En ik kan alleen naar mijn ervaring verwijzen en naar een boek dat mij behulpzaam is.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 sep 2014 20:42

@Pieter

en "god is geen ander"

Waarom noem je dit niet gewoon:

Pieter
De mens

Even een kleine zijstap n.a.v. een debat met Hitchens.
Zowel wetenschap als religie kunnen zich bedienen van de rede/reason maar voor beiden is het geen noodzaak.
Als voorbeeld noemt hij Newton (een groot wetenschapper) die beweert dat de katholieke kerk de antichrist is en redding alleen via het protestantisme kan plaatsvinden. Of Joseph Priestley die in Flogiston gelooft.
Dat wetenschap zich met bewijs bezig houd en religie niet is wel een groot onderscheid.
Philip K. Dick

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 11 sep 2014 21:10

Rereformed schreef:
Karssenberg schreef:
davidt2014 schreef:@ Henry

zo jammer dat je niet ingaat op een hele simpele logische stelling die de absurdheid van het evangelie zo makkelijk blootlegt

Ben je tegen abortus of voor?

Zoals jij het brengt kan je namelijk beter geaborteerd worden en een eeuwigheid bij God in de hemel komen want de kans dat je in nederland gaat geloven is vrij klein...statistieken!! dus als je wilt dat iedereen wordt behouden kan je maar toch beter alle foetussen afmaken?

Waar ik me echt over verbaas! is de arrogantie die christenen zoals jij hebben te beweren dat als je niet kan geloven en niet wilt geloven in het fabeltje jezus.... je voor eeuwig verloren gaat terwijl mijn ongeboren broertje of zusje doodleuk de eeuwigheid in de hemel doorbrengt omdat me moeder dat besluit voor hem/haar heeft gemaakt

Hoe debiel moet je zijn om dat te geloven!!
Leg me dat eens uit de eerlijkheid van God-- waar jij vierkant achter staat....

de duur van het leven op aarde in vergelijking met de eeuwigheid is 0.00000000000000000000000000000000000001% ?
dus ik had beter geaborteerd kunnen worden of gehandicapt geboren zodat ik zeker in de hemel kwam ipv de eeuwigheid moet branden in de hel omdat ik niet kan geloven in een achterlijke religie...? Ik klaag mijn moeder aan omdat ze me ook niet heeft geaborteerd?

Serieus! leg mij eens uit hoe je daar in kan geloven? Dat is toch geen rechtvaardigheid!!! denk NA!!!!!!
Dus waarom richt je niet een stichting op om abortus te promoten --- red een kind voor de eeuwigheid!!!!!
'Vragen' waarin termen voorkomen als 'debiel' en 'achterlijke religie' kan ik niet serieus nemen. Ook het grote uitroeptekengehalte staat mij een beetje tegen. En de rest van je tekst getuigt niet van grote diplomatie, als je echt geïntersseerd zou zijn in een antwoord. De vraag over abortus heb ik desalniettemin beantwoord. Voor eventuele verdere klachten verwijs ik je naar de moderatoren.
@davidt2014,
Even wat opmerkingen over je forumstijl. Karssenberg heeft een punt hier. Iemands zienswijze neerzetten als 'debiel' is jezelf diskwalificeren als gesprekspartner. Op dezelfde manier is in drie zinnen veertien uitroeptekens neerplempen schreeuwen, niet argumenteren. Indien je iemand op andere gedachten wil brengen moet je het anders doen. Je eigen argumentering moet erbovenuit steken. Wanneer je bijvoorbeeld aan komt met

"de duur van het leven op aarde in vergelijking met de eeuwigheid is 0.00000000000000000000000000000000000001%"

dan laat je zien dat je zelf niet hebt begrepen wat eeuwigheid betekent. :wink:
Ach er pasten niet meer nullen op de lijn...soms komt een knullige verglijking beter aan als een wiskundige symbool voor oneindig...

Snap de lange tenen wel.... Maar juist als christen...de andere wang toekeren ..zou je anders verwacht hebben ...toch neem ik je advies ten harte... Alhoewel ik het debiel zijn dan maar op mezelf betrek ...hoe debiel heb ik moeten zijn om te geloven in de hel en de eeuwigheid daarvan...

Toch vind ik het echt jammer dat karsenberg niet de uitdaging van een een eeuwige hel en hemel aangaat. Miljarden geaborteerden babies zullen hem in de hemel met gejuich ontvangen als de leer van de bijbel waar is.

Misschien een absurde stelling maar het verduidelijkt de spagaat waar je als christen in terecht komt

Of ben ik hier een beetje tok tok en net als geert ... Ook al ben ik het niet met alles eens heb ik er duidelijke mening over het christelijk of moslim geloof.... Een achterlijk geloof , dat ik daar mensen voor hun hoofd mee stoot begrijp ik , moeten ze maar niet prediken dat ik zonder jezus voor eeuwig verdoemd ben... Dat is pas grof.
Martim Cymbron -

Plaats reactie