Waarom ik in (???) geloof

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: Waarom ik in God geloof

Bericht door Fish » 14 sep 2014 00:03

Karssenberg schreef: Denk je, dat er ook maar iemand een echt antwoord op zulke vragen kan geven, Dikkemick?
Een ongelovige zal dat zeker niet kunnen en niet willen. Een antwoord vanuit de bijbel zul je niet accepteren. Bovendien kan dat uitgelegd worden als evangeliseren en dat mag hier eigenlijk niet.

Het enige wat je wilt horen van een gelovige is: 'je hebt eigenlijk wel gelijk, Dikkemick, het christelijk geloof is absurd en zit vol met tegenstrijdigheden. Het is een vreselijk geloof in een kwaadaardig god. Ik zal er toch nog eens goed over nadenken, eigenlijk heb ik tot nu toe alleen maar kritiekloos anderen nagepraat. Bedankt, Dikkemick, dat je me aan het denken hebt gezet.'

Henk, niemand, ook Dikkemick niet, hier denkt dat ze de gelovige opponent kunnen ompraten, je zou de eerste zijn denk ik. Geeft ook niet.
Maar de twijfelende meelezer die zich niet hoeft te verdedigen, die gaat zich wel degelijk dingen afvragen. Die weegt jouw argumenten af tegen de argumenten van jouw opponenten en dat kon wel eens nadelig voor jou uitpakken.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Samante
Ervaren pen

Re: Waarom ik in (???) geloof

Bericht door Samante » 14 sep 2014 16:34

Ik dacht dat in dit afgesplitste topic niet-christelijke geloofsrichtingen zouden worden besproken? Dit topic staat ook in het subforum occultisme, new age en sektarisme.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 14 sep 2014 19:45

Wat wil (een) God:
- Aanbeden worden?
- Dat er in Hem geloofd wordt? Wat is het nut hiervan?
- Waarom maakt Hij het zo godsonmogelijk voor kritische sceptische mensen om in Hem te kunnen geloven?
- Is de aarde met alle mensen erop een soort test? (Hoewel God alles op voorhand uiteraard al weet)
- Had Hij de mens deze beproeving niet kunnen besparen?
Vergeet de god van de religies, vergeet de god van de tradities, vergeet alles wat je idee zijn over god.
De onbekende(vergeten) god ???? is de god van liefde, de god van éénheid en de god van alles dat bestaat en dat moet dan zijn incluis iedereen jij, ik en alle andere.

De wil van god is dat je gelukkig bent en dat je vrij bent. Die vrijheid betekent ook dat je alles mag voorstellen dat je bent, ook dat je mag dromen dat je een lichaam bent en niet gelooft dat je deel van hem bent. God, de complete eenheid van alles is daar niet boos om, die vrijheid van je eigen afgezonderd voor te stellen in een lichaam en eens zal sterven maakt je niet schuldig of zondig. Dat het je niet gelukkig maakt is iets anders want je zelf als afgezonderd voorstellen is ook eenzaamheid, hoewel je jezelf bij tijden ook gelukkig kunt voelen heerst er ook de angst het eens weer te verliezen. De waarheid echter dat je deel uitmaakt van god (buiten de tijd in het eeuwige NU)zal altijd de werkelijkheid zijn, want je voorstelling een lichaam te zijn is een verbeelding. Maar nogmaals iedereen is vrij dit te geloven en te ervaren totdat je naar huis wilt. Dat wil zeggen je weer wilt herinneren dat je meer bent en onsterfelijk en één met iedereen. En de toestand van éénheid dat is god en daar ben je totaal gelukkig zonder angst het eens te verliezen.

Okay dit is mijn bijdrage over de ???onbekende god en is niet voor discussie vatbaar, enkel uitwisseling van gedachten zijn mogelijk.

Iedereen die zegt wat een onzin is daar totaal vrij in, maar ik voor mijzelf zal blijven zien, of eigenlijk ik wil steeds duidelijker leren zien voorbij het zichtbare en tastbare, dat we één in liefde zijn (gebleven), want niets op deze wereld kan de werkelijkheid veranderen. Niet onze onderlinge strijd met moord en doodslag kan de werkelijkheid van god (onze éénheid) veranderen. En daarom ziet god geen schuld geen zonde en kent alleen onze werkelijkheid de rest is illusie.

God stelt geen wetten en regels die we moeten volgen, dat zijn slecht onze wetten die we op god geplakt hebben, zijn wil is enkel geven en wacht geduldig zonder wrok dat we zijn gave van liefde aanvaarden en gelukkig zijn.

Ik voel me in dit subforum wat vrijer om te schrijven wat mijn visie en richting is, hoe ik god ervaar, iets wat alles met mijn wezen te maken heeft. Mijn wezen van liefde die niets anders is dan ieders wezen. In wezen zijn we één in Liefde..één in god.

Maar iedereen die er niks mee te maken wil hebben is totaal vrij en zonder schuld als dit alles ontkend wordt en gezien als ..vul maar in. Want vrijheid is gegeven en het gaat tegen liefde in om je die vrijheid kwalijk te nemen die te gebruiken. Er is slechts een beperking en die is dat je jouw werkelijkheid van liefde niet kan veranderen, enkel vergeten en dat mag als je dat wilt ervaren.God oordeelt met een waarachtig oordeel en dat is: Gods zoon is niet schuldig en zonde bestaat niet.
God wil dat je vrij bent en god wil, mocht je terug willen keren naar je werkelijkheid, je dit in totale vrije wil doet. Je herinnert dan dat gods wil en jouw wil één zijn en dat is eeuwigheid in liefde en geluk.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 sep 2014 20:30

Samante schreef:Ik dacht dat in dit afgesplitste topic niet-christelijke geloofsrichtingen zouden worden besproken? Dit topic staat ook in het subforum occultisme, new age en sektarisme.
Je hebt gelijk. Verdediging van christelijk geloof door Karssenberg afgesplitst naar eigen topic:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=14055" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 sep 2014 20:41

Pieter schreef:
Wat wil (een) God:
- Aanbeden worden?
- Dat er in Hem geloofd wordt? Wat is het nut hiervan?
- Waarom maakt Hij het zo godsonmogelijk voor kritische sceptische mensen om in Hem te kunnen geloven?
- Is de aarde met alle mensen erop een soort test? (Hoewel God alles op voorhand uiteraard al weet)
- Had Hij de mens deze beproeving niet kunnen besparen?
Vergeet de god van de religies, vergeet de god van de tradities, vergeet alles wat je idee zijn over god.
De onbekende(vergeten) god ???? is de god van liefde, de god van éénheid en de god van alles dat bestaat en dat moet dan zijn incluis iedereen jij, ik en alle andere...etc
Maar ik was zo nieuwsgierig naar de christelijke persoonlijke interveniërende scheppende straffende God.
Maar goed, als ik je epistel lees, dan kun je voor "god" ieder ander begrip invullen. Gelukkig zijn, vrij zijn, dromen, scheiden lichaam en geest...het heeft niets met god (als begrip) te maken omdat dit begrip nu eenmaal TE beladen is. Het riekt naar entiteit, naar bovennatuurlijk en dit heb je voor geluk, dromen etc. niet nodig. Tenminste...ik niet!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 15 sep 2014 00:56

dikkemick schreef:Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar antwoorden op onderstaande vragen, plaats ik ze hier nogmaals:

Mijn vraag was nl. wat ondergesneeuwd (.o.a. door topic-afsplitsing) maar ik zou er graag antwoord op zien van de gelovigen.

Deze vraag had ik nog niet beantwoord, maar dat probeer ik alsnog.

Het wordt er niet makkelijker op met de ruis die tot stand komt door alle religies, die vaak een kronkelige en tegenstrijdige uitleg geven van God en die beweren dat hun religie de enige juiste weg is.

Er is geen noodzaak om Gods bestaan te demonstreren aan de mensheid, Ik denk dat God zich overal en in alles openbaart.
Tot in de kleinste deeltjes in deze materiële wereld, in de trilling die deze deeltjes tot stand brengt.
Wat dat betreft kijk ik uit naar ontdekkingen die mogelijk worden gedaan bij de deeltjesversneller van CERN.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 sep 2014 04:58

Samante schreef: Er is geen noodzaak om Gods bestaan te demonstreren aan de mensheid, Ik denk dat God zich overal en in alles openbaart.
Jij ziet overal god in, ik zie nergens god in. Toch vermoed ik dat wij hetzelfde zien. Zolang je geen manier hebt om te bepalen wanneer iets "god" is en wanneer niet, zegt dat verschil in ons oordeel totaal niets. Het komt me echter voor dat vrijwel iedereen die in een god gelooft, dat idee heeft ontleend aan iets dat een medemens heeft gezegd of geschreven. Nog nooit heb ik gehoord van iemand die het concept “god” helemaal zelf heeft bedacht. Misschien is er ooit zo iemand geweest. Misschien is het idee in stukjes en beetjes ontstaan. Maar eenieder die het nu over god heeft. Heeft eerst een ander mens over god horen spreken, voordat hij meende ergens (de hand van) god in te herkennen.

Om die reden geloof ik niet echt dat god zich ergens in openbaar. Als hij dat werkelijk zou doen, dan zouden we de woorden van andere mensen er niet voor nodig hebben. Of wel?
Ik wens u alle goeds

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 15 sep 2014 08:30

Samante schreef:
dikkemick schreef:Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar antwoorden op onderstaande vragen, plaats ik ze hier nogmaals:

Mijn vraag was nl. wat ondergesneeuwd (.o.a. door topic-afsplitsing) maar ik zou er graag antwoord op zien van de gelovigen.

Het wordt er niet makkelijker op met de ruis die tot stand komt door alle religies, die vaak een kronkelige en tegenstrijdige uitleg geven van God en die beweren dat hun religie de enige juiste weg is.

Er is geen noodzaak om Gods bestaan te demonstreren aan de mensheid, Ik denk dat God zich overal en in alles openbaart.
Tot in de kleinste deeltjes in deze materiële wereld, in de trilling die deze deeltjes tot stand brengt.
Wat dat betreft kijk ik uit naar ontdekkingen die mogelijk worden gedaan bij de deeltjesversneller van CERN.
Als er geen noodzaak is om het bestaan van een god te demonstreren waarom noem je iets waar al een perfecte ruisloze naam voor is dan niet gewoon wat het is namelijk de natuur . Wat is er daar nu het bezwaar tegen ?
En jouw ruis is net zo overbodig als de ruis die je associeert bij wat jij alle religies noemt. En bovendien beweer je hier zelf mee dat jouw idee van religie de juiste is . Wat maakt jouw interpretatie nu zo anders dan wat je zo tegen heb op de anderen. En het is precies wat Peter v Velzen zegt er is niets oorspronkelijk of nieuw aan en sterker nog er verandert niets aan de betekenis.
Maar ik ben zo benieuwd wat jij er nu mee probeert te winnen, voor mij is het een pot nat. Lood om oud ijzer. Een toute même zoals de Engelsen zeggen :) of same old same old zoals de Hongaren dat roepen.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 15 sep 2014 10:07

Peter van Velzen schreef:Nog nooit heb ik gehoord van iemand die het concept “god” helemaal zelf heeft bedacht. Misschien is er ooit zo iemand geweest. Misschien is het idee in stukjes en beetjes ontstaan. Maar eenieder die het nu over god heeft. Heeft eerst een ander mens over god horen spreken, voordat hij meende ergens (de hand van) god in te herkennen.

Om die reden geloof ik niet echt dat god zich ergens in openbaar. Als hij dat werkelijk zou doen, dan zouden we de woorden van andere mensen er niet voor nodig hebben. Of wel?
Ik geloof dat God zich het best rechtstreeks tot een mens kan openbaren, in plaats van in een door mensen samengesteld of opgetekend heilige schrift. Ik denk dat ieder mens een soort van filter is om een dergelijke openbaring aan anderen door te geven, en dat filter werkt telkens anders en is de ene keer duidelijker dan de andere keer.

Woorden van andere mensen dienen gewogen te worden met kritiek om de inzichten te kunnen verversen en aan te scherpen. Daarbij moet je heilige huisjes niet ontzien. Vernieuwing van spirituele inzichten maakt spirituele evolutie mogelijk.

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 15 sep 2014 10:15

HankS schreef: Als er geen noodzaak is om het bestaan van een god te demonstreren waarom noem je iets waar al een perfecte ruisloze naam voor is dan niet gewoon wat het is namelijk de natuur . Wat is er daar nu het bezwaar tegen ?
Omdat ik de natuur als begrip te beperkt vind. Volgens mij zijn we spirituele wezens en wordt onder de natuur de stoffelijke wereld gezien. Ik denk dat we meer zijn dat stoffelijke wezens, namelijk spirituele wezens met een stoffelijk lichaam, en vormen we tezamen 'God'.
HankS schreef: En jouw ruis is net zo overbodig als de ruis die je associeert bij wat jij alle religies noemt. En bovendien beweer je hier zelf mee dat jouw idee van religie de juiste is . Wat maakt jouw interpretatie nu zo anders dan wat je zo tegen heb op de anderen. En het is precies wat Peter v Velzen zegt er is niets oorspronkelijk of nieuw aan en sterker nog er verandert niets aan de betekenis.
Mijn filter is ook niet perfect dus ook ik veroorzaak ruis. Je kunt interpretaties echter tegen elkaar afwegen en ieder kan dan zijn/haar eigen conclusies trekken.
Mijn interpretatie is anders vanwege mijn eigen perceptie. Het is niet de 'betere' weg maar een 'andere' weg. En het is niet 'de' waarheid maar 'mijn' idee van wat waar is.
HankS schreef: Maar ik ben zo benieuwd wat jij er nu mee probeert te winnen, voor mij is het een pot nat. Lood om oud ijzer. Een toute même zoals de Engelsen zeggen :) of same old same old zoals de Hongaren dat roepen.
Ik zie spirituele chaos in de wereld en ik hoop die chaos tegen te gaan met mijn eigen, andere geluid.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 15 sep 2014 10:20

Samante schreef: Ik geloof dat God zich het best rechtstreeks tot een mens kan openbaren, in plaats van in een door mensen samengesteld of opgetekend heilige schrift. Ik denk dat ieder mens een soort van filter is om een dergelijke openbaring aan anderen door te geven, en dat filter werkt telkens anders en is de ene keer duidelijker dan de andere keer.
En in onze streken filtert het voornamelijk Allah, en het Midden-Oosten God, ten tijden van de Grieken, God en Allah.
Klinkt dat logisch?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 15 sep 2014 10:29

Bonjour schreef:
Samante schreef: Ik geloof dat God zich het best rechtstreeks tot een mens kan openbaren, in plaats van in een door mensen samengesteld of opgetekend heilige schrift. Ik denk dat ieder mens een soort van filter is om een dergelijke openbaring aan anderen door te geven, en dat filter werkt telkens anders en is de ene keer duidelijker dan de andere keer.
En in onze streken filtert het voornamelijk Allah, en het Midden-Oosten God, ten tijden van de Grieken, God en Allah.
Klinkt dat logisch?
Nee dat klinkt niet logisch, maar het is zoals het nu is. Ik denk dat de meeste mensen door hun culturele achtergrond hun spiritualiteit voeden met aanname van de 'waarheid' die anderen propageren. En tegelijk houden ze ook meestal vast aan een schrift dat gezien wordt als enige waarheid of het laatst gesproken woord van God. Het maakt daarbij voor die gelovigen niet uit dat zo'n schrift geschreven is in het jaar kruik, maar het is des te gevaarlijker om het als heilig en juist te bestempelen omdat de spirituele evolutie daarmee tot stilstand komt.

Je moet spiritualiteit altijd blijven toetsen met kritiek, om het levend te houden en om te voorkomen dat het als een schadelijk en dodelijk instrument kan worden gebruikt.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 sep 2014 11:45

Samante schreef:
Peter van Velzen schreef:Nog nooit heb ik gehoord van iemand die het concept “god” helemaal zelf heeft bedacht. Misschien is er ooit zo iemand geweest. Misschien is het idee in stukjes en beetjes ontstaan. Maar eenieder die het nu over god heeft. Heeft eerst een ander mens over god horen spreken, voordat hij meende ergens (de hand van) god in te herkennen.

Ik geloof dat God zich het best rechtstreeks tot een mens kan openbaren, in plaats van in een door mensen samengesteld of opgetekend heilige schrift. Ik denk dat ieder mens een soort van filter is om een dergelijke openbaring aan anderen door te geven, en dat filter werkt telkens anders en is de ene keer duidelijker dan de andere keer.

Woorden van andere mensen dienen gewogen te worden met kritiek om de inzichten te kunnen verversen en aan te scherpen. Daarbij moet je heilige huisjes niet ontzien. Vernieuwing van spirituele inzichten maakt spirituele evolutie mogelijk.
Maar - zoals gezegd - dat zie ik god niet doen, en niet één mens die nog nooit van een god gehoord had, heeft er ooit een ervaren. Maar nu je komt met geestelijke evolutie (de ontwikkeling van ons brein), moet ik zeggen, dat het daar nog even anders ligt. Wij kunnen ons niet of nauwelijks geestelijk ontwikkelen zonder contact met andere mensen. Mensen van wie wordt vermoed dat zij dit contact in hun jeugd hebben ontbeerd, liggen zowel emotioneel als cognitief ver achter bij hen die in een normale omgeving groot zijn gebracht. Het is niet alleen de notie van een god die je meestal aan je medemensen ontleent, en is vrijwel alle notie, met name de taal, maar ook je gedrag en je moraal die je aan andere mensen (op de eerste plaats ouders, later ook speelkameraadjes en leraren) ontleent, Inzichten die niets met andere mensen te maken hebben, maken vaak juist geen vernieuwing mogelijk, maar leidden je slechts op een dwaalspoor. De kritiek waarmeer je anderman's woorden ontvangt, heb je evenzo aan anderen ontleend. Een mens is nu eenmaal geen solitair dier, maar profiteer vatn het bestaan van vele anderen, De meeste ervan kent hij tegenwoordig niet eens, maar kijk eens in huis om je heen: En probeer je voor te stellen hoeveel onbekenden hebben samengewerkt om datgene te maken wat je ziet. Maar hen die tot jouw geestelijke ontwikkeling hebben bijgedragen die heb je vaak zelf gehoord of gelezen.

In onze maatschappij is het: alle mensen voor alle mensen, want alleen een god kan voor zichzelf zorgen.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 15 sep 2014 11:56

Samante schreef:

Wat een enorme reductie van het gebrip "god". Dit is geen theisme, geen deisme meer, maar...bijna atheisme!

Maar misschien kun je jouw begrip van spiritualiteit eens precies uitleggen?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 15 sep 2014 16:34

Samante schreef: Nee dat klinkt niet logisch, maar het is zoals het nu is. Ik denk dat de meeste mensen door hun culturele achtergrond hun spiritualiteit voeden met aanname van de 'waarheid' die anderen propageren. En tegelijk houden ze ook meestal vast aan een schrift dat gezien wordt als enige waarheid of het laatst gesproken woord van God. Het maakt daarbij voor die gelovigen niet uit dat zo'n schrift geschreven is in het jaar kruik, maar het is des te gevaarlijker om het als heilig en juist te bestempelen omdat de spirituele evolutie daarmee tot stilstand komt.

Je moet spiritualiteit altijd blijven toetsen met kritiek, om het levend te houden en om te voorkomen dat het als een schadelijk en dodelijk instrument kan worden gebruikt.
Maar is het dan God die zich openbaart, of moet je niet gewoon de conclusie trekken dat mensen een vorm van communicatie hebben met hun eigen godsbeeld, waar dus helemaal geen god achter hoeft te zitten?
Ik denk dat juist al die godsbeelden een echte spirituele evolutie aardig in de weg staan.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Plaats reactie