In gebedsgenezing geloof ik niet, maar wat is dit dan?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Floris1976
Forum fan

In gebedsgenezing geloof ik niet, maar wat is dit dan?

Bericht door Floris1976 » 25 jan 2016 23:30

Mede dankzij dit forum is mijn geloof in de bijbelse god zo'n eind afgebrokkeld. Zoals ik al vaker aan heb gegeven berust ik mij daarin op een aantal punten. Onderzoek heeft mij geleerd dat de evolutietheorie waar is. Het lezen van o.a. het boek de bijbel als mythe heeft mij heel duidelijk getoond dat veel verhalen in de bijbel zoals bijvoorbeeld de uittocht uit Egypte gewoon niet waar zijn. Daar is volop bewijs voor. Een laatste punt is het feit dat god geamputeerde lichaamsdelen nooit weer aan laat groeien of iemand van het syndroom van down geneest. Dit alles maakt dat mijn geloof gezakt is tot het zeer lage punt waar het nu is.

Toch raak ik soms weer in twijfel en de laatste tijd gaat dit eigenlijk altijd over gebedsgenezing. Hierin geloof ik in principe dat zaken die wel genezen te verklaren zijn door placebo of psychische componenten. Het verhaal van geamputeerde lichaamsdelen groeien niet weer aan is daarin voor mij een groot houvast, maar tijdens zo'n twijfelrit ga ik soms toch weer op zoek (hetgeen beter voor mij zou zijn om niet te doen). Dit doe ik omdat ik volledig overtuigd wil raken van het niet bestaan van de christelijke god.

Vandaag moest ik weer denken aan het verhaal van Jacolien Bakker: http://forum.credible.nl/viewtopic.php?t=23810" onclick="window.open(this.href);return false;. Dit verhaal heeft indruk op mij gemaakt. Ik heb meerder interviews met haar gezien hierin noemt ze zaken die in het filmpje zeker niet voorkomen. Ze lijkt zich ook te verspreken 13.12.00 (eerste filmpje) waar ze het heeft over haar blind oor wat ze wel meteen verbeterd in doof oor. Dit komt op mij ingestudeerd over. Wat denken jullie kan iemand zo goed toneelspelen? Vaak wordt gezegd dat het om psychische ziekten gaat, maar in dit geval was haar oor beschadigd door een operatie. Het enigste dat dit dus kan zijn is waarheid of keihard bedrog. Ben ik te goedgelovig? het klopt gewoon niet. De bijbel klopt duidelijk niet en ledematen groeien niet weer aan, maar het spreekt elkaar zo tegen. Wel valt het me op dat er vaak bij genezingen beweringen worden gedaan van het was duidelijk op de foto's/scans te zien, maar dit bewijs wordt nooit getoond. Wat denken jullie hiervan? Het gaat om de volgende filmpjes.

Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

Fish
Moderator

Re: In gebedsgenezing geloof ik niet, maar wat is dit dan?

Bericht door Fish » 26 jan 2016 00:14

maar tijdens zo'n twijfelrit ga ik soms toch weer op zoek (hetgeen beter voor mij zou zijn om niet te doen).
Heel herkenbaar hoor.

Ik heb de filmpjes nog niet gezien, maar is wat ze zegt ook controleerbaar? Is er een arts die haar in behandeling gehad heeft en zegt niet te weten hoe dit kan?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 26 jan 2016 00:27

Lees dit eens http://skepp.be/nl/gezondheid/mirakels/ ... qauNPDtSrU" onclick="window.open(this.href);return false;
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 jan 2016 08:00

Floris
Geloof in dat waar je zin in hebt, maar vraag je altijd 1 ding af:
Is er bewijs voor? Is er gedegen onderzoek naar gedaan? Als je op t.v. naar gebedsgenezers kijkt, geloof je je eigen ogen niet. (En dat zou je niet moeten doen ook, omdat ze 1 voor 1 fraudeurs blijken te zijn). De mensen echter willen belazerd worden en komen er massaal op af.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 26 jan 2016 09:04

Ik wil het juist niet geloven, want het past niet in het geheel dat ik met zoveel moeite in elkaar heb weten te krijgen. Ik probeer het een beetje als een puzzel te bekijken. Ik heb hem grotendeels al in elkaar. Evolutietheorie, bijbel klopt niet met archeologische bevindingen, ledematen groeien nooit aan, bijbel staat vol beweringen die de wetenschap weerlegd, toen ik graag christen wilde zijn vernam ik niks van god. Het past allemaal in het verhaal dat mensen geloven wat ze willen geloven, maar dat er geen god is.

Maar dan dat ene puzzelstukje dat niet past. Er zijn veel mensen die beweren genezen te zijn en een groot deel schaar ik onder de psychologische problemen die dus genezen worden door placebo en vaak ook gewoon terugvallen. Maar gevallen zoals Jacolien Bakker en Janneke Vlot maken me onzeker. In de media wordt groots verteld dat Janneke Vlot genezen is van posttraumatische dystrofie. Er wordt gesproken (door Janneke Vlot) over de artsen die het niet kunnen bevatten en met de tranen in de ogen de uitslag bekijken bij de bevindingen van genezing. Toch als je goed zoekt vindt je ook de bewering van haar behandelend arts die in een interview zegt dat spontane genezing van deze kwaal regelmatig voorkomt. Dat zou dus nog weggezet kunnen worden onder placebo.

Maar zo'n geval als Jacolien Bakker. Ze zegt genezen te zijn van zowel een doof oor als een blind oog. Ik heb tijden gedacht misschien iets dat tussen de oren zat (psychisch), maar gisteren zag ik in het interview dat ze zegt dat de doofheid ontstaan is door een medische fout. Een in mijn ogen verifieerbaar feit, maar zoals altijd wordt er weer geen bewijs op tafel gelegd. Mijn oude ik zegt me: Zou iemand over zoiets liegen? Kijk haar dan overstuur zijn en echt tranen huilen. Kan iemand zo faken? Aan de andere kant komt ze op mij onbetrouwbaar over in de interviews. Net iets te veel details. Verder noemt ze dingen die gewoon niet overeenkomen met haar genezingsfilmpje.

Om mijzelf te overtuigen ben al aan het google-en geweest. Gezocht naar gevallen waar mensen genezingsverklaringen over zichzelf afgelegd hebben, maar dit aantoonbaar niet waar is. ik heb nog niet veel succes. Als dit soort zaken gebeurt moet er toch ook iemand op spreken van hey ik ken die en die persoon en dat wat hij/zij zegt is onzin.

Is iemand bekend met duidelijke gevallen van bedrog ook vanuit de genezen persoon gezien?

Ik wil echt niet weer in de malle kermismolen genaamd geloof, maar hoe verklaar ik één van de laatste puzzelstukjes?
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 jan 2016 11:36

Hoe verklaar je ufo's? Mensen hebben ze ECHT gezien!
Philip K. Dick

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 26 jan 2016 11:44

Er zit geen tijdcode bij, maar in het filmpje uit onderstaande link beweerd Jan Zijlstra ook brandwonden te hebben genezen. Ik kan mijn vinger nog steeds niet op de zere plek leggen, maar met deze bewering is hij zijn geloofwaardigheid voor mij volledig verloren. Waarom zien we zulke dingen niet op zijn website terug? dat zou pas bewijs zijn.

Ik wordt bedot, maar kan het maar niet 100% aantonen. Zijn er dan echt zoveel mensen die meewerken aan een sceam? het lijkt er wel op.

http://www.eenvandaag.nl/index.php/gezo ... odswonder_

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 26 jan 2016 11:47

dikkemick schreef:Hoe verklaar je ufo's? Mensen hebben ze ECHT gezien!
Ik geloof niet in ufo's tot ik er zelf één gezien heb, maar gezien ik in de evolutietheorie geloof kan naar mijn mening het best zijn dat er elders in het heelal ook (intelligent) leven is ontstaan.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 26 jan 2016 12:11

Het zit hem in de omstandigheid dat de 'genezingen' alleen plaats vinden bij gelovigen.
Deze mensen zijn dus per definitie bereid om volslagen onzin voor waar aan te nemen.
Als je mij vraagt om te omschrijven wat hier gebeurt, zou ik het 'hypnose' noemen.
Met genezing heeft het niets te maken.
Ongetwijfeld zal deze mevrouw later haar gehoor weer zijn kwijtgeraakt (uit hypnose gekomen)
De massa om haar heen zal dat verklaren met "dan ben je minder gaan geloven".

Zijlstra is een oplichter.
Even zoeken op het forum van credible:
Mijn moeder was er geweest en ze wilde eigenlijk dat ik ook ging. Echt niet dus.
Ze was er zelf ook snel van bekomen. Hij was zijn show begonnen met om geld bedelen. Hij had gezegd dat de een 5 euro kon missen, een ander 10 euro, maar dat er ook mensen waren die 100 of 200 euro konden missen. En dat ze dat niet voor hem moesten doen, maar om in het reine te komen met God.
(aflaten worden toch niet meer verkocht?)
http://forum.credible.nl/viewtopic.php?f=12&t=27949" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet alleen hypnose dus, maar ook oplichting en afpersing.

Verrassend ?
Mwah, niet echt.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 26 jan 2016 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 26 jan 2016 12:12

Floris1976 schreef:Ik wordt bedot, maar kan het maar niet 100% aantonen. Zijn er dan echt zoveel mensen die meewerken aan een scam? het lijkt er wel op.
Nee, het is simpelweg zo dat gelovige mensen die 'spontaan' ergens van genezen zo'n gebeurtenis eerder zullen toekennen aan hun favoriete opperwezen. Het idee dat een almachtige god zich persoonlijk om je welzijn bekommert zal zo iemand ongetwijfeld een warm en veilig gevoel geven. En er zijn altijd wel Jomanda's die als 'spiritueel tussenpersoon' een deel van de eer naar zich toetrekken en er een slaatje uit slaan. De meeste gelovigen willen gewoon graag geloven, het percentage charlatans is daarmee vergeleken denk ik erg klein.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 26 jan 2016 12:39

Gisteren in DWDD was de familie Dijkgraaf op bezoek, die hebben een dochter, tiener nu, die bij haar geboorte een agressieve kanker had. Komt zeer weinig voor. De artsen stelden chemo voor maar omdat de kans op genezing nihil was besloten de ouders daar niet in mee te gaan maar het meisje een menswaardig einde te geven. Wat niemand verwachte en ook eigenlijk nooit voorkomt de kanker ging in remise.
Als ze gelovig waren geweest hadden ze het een wonder genoemd, ze zijn echter niet gelovig.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 26 jan 2016 13:35

Een opperwezen die naar believen kan genezen en hierbij de handoplegging van een spreekbuis nodig heeft maakt meer kans een imaginaire buikspreekpop te zijn. Eenmaal volwassen zie je ineens dat Jan Klaassen en Katrijn niet echt zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 jan 2016 21:02

Floris1976 schreef:
dikkemick schreef:Hoe verklaar je ufo's? Mensen hebben ze ECHT gezien!
Ik geloof niet in ufo's tot ik er zelf één gezien heb, maar gezien ik in de evolutietheorie geloof kan naar mijn mening het best zijn dat er elders in het heelal ook (intelligent) leven is ontstaan.
Zelfs als ik een ufo zie, denk ik (hoop ik!) dat ik sceptisch zal blijven en het ga wijten aan mijn overmatig drankgebruik van die avond.
Philip K. Dick

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 26 jan 2016 21:03

Dat beloof ik schreef:.... Als je mij vraagt om te omschrijven wat hier gebeurt, zou ik het 'hypnose' noemen.
Met genezing heeft het niets te maken.
Ongetwijfeld zal deze mevrouw later haar gehoor weer zijn kwijtgeraakt (uit hypnose gekomen)
De massa om haar heen zal dat verklaren met "dan ben je minder gaan geloven".
Ik heb nog niks gelezen over terugtrekking van de "genezing". Dat is het hem ook. Ik vraag me af hoe iemand met zo'n verhaal als dit wegkomt. Je hebt toch familie en omstanders? Ik voel dat ik bedondert wordt met dit verhaal dat zegt mijn intuïtie me, maar mijn gevoel blijft roepen dan moet er dus toch een god zijn, maar dat komt weer volledig niet overeen met wat ik de afgelopen maanden allemaal geleerd heb en dat is wetenschappelijk te onderbouwen.

Ik heb soms het gevoel dat ik in een f#cking twilight zone leef. Een zeer slecht toneelstuk waarin ik niet kan onderscheiden wie nu echt zijn en wie acteurs.

Zijn er mensen op dit forum die soortgelijke gevallen kennen qua beweringen en die glashard bewezen niet waar bleken te zijn?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 jan 2016 21:10

Floris1976 schreef:
Zijn er mensen op dit forum die soortgelijke gevallen kennen qua beweringen en die glashard bewezen niet waar bleken te zijn?
http://www.paranormal-encyclopedia.com/ ... oaxes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cracked.com/article_21450_5- ... rauds.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skepticink.com/gps/2013/12/1 ... e-healing/" onclick="window.open(this.href);return false;

Want neem hindoe en christelijke faith-healer. Welke god geneest nou?
Philip K. Dick

Plaats reactie