In gebedsgenezing geloof ik niet, maar wat is dit dan?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: In gebedsgenezing geloof ik niet, maar wat is dit dan?

Bericht door Vilaine » 26 jan 2016 22:46

Zou het niet aardiger van het opperwezen zijn, als hij de ziekten voorkwám in plaats van achteraf een paar te genezen?
Het moet voor Hem toch peanuts zijn om alle ziekten uit de wereld te bannen!
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 26 jan 2016 23:21

Vilaine schreef:Zou het niet aardiger van het opperwezen zijn, als hij de ziekten voorkwám in plaats van achteraf een paar te genezen?
Dat kan niet we moeten gestraft. Je weet wel... iets met een boom 2 mensen en een vrucht.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 27 jan 2016 06:35

Waarom God geen ledematen laat aangroeien?
Je weet toch dat hij een hekel heeft aan gehandicapten?
En al helemaal niet als ze ook nog vrouw zijn!
(Leviticus 21:18-23) Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden; Of een man, in wien een breuk des voets, of een breuk der hand zal zijn; 20 Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die gebroken zal zijn aan zijn gemacht................... Doch tot den voorhang zal hij niet komen, en tot het altaar niet toetreden, omdat een gebrek in hem is; opdat hij Mijn heiligdommen niet ontheilige; want Ik ben de HEERE, die hen heilige!
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 27 jan 2016 12:27

Floris1976 schreef:
Vilaine schreef:Zou het niet aardiger van het opperwezen zijn, als hij de ziekten voorkwám in plaats van achteraf een paar te genezen?
Dat kan niet we moeten gestraft. Je weet wel... iets met een boom 2 mensen en een vrucht.
Dan moet hij consequent zijn en niet er af en toe willekeurig een paar uitpikken om te genezen.
Wonderen en wondergenezingen schijnen vrij veel in India onder het hindoeïsme voor te komen.
Wat moet ik daar nu van denken. Houdt het opperwezen meer van hindoes?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 jan 2016 16:19

En hoe eerlijk (rechtvaardig) is het om duizenden generaties te straffen voor de zonden n.a.v. misleiding van 1??
Algoed?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 27 jan 2016 19:13

dikkemick schreef:En hoe eerlijk (rechtvaardig) is het om duizenden generaties te straffen voor de zonden n.a.v. misleiding van 1??
Algoed?
De vraag van Floris gaat er meen ik niet over om het gedrag van de God uit te bijbel te analyseren, hij heeft al meerdere malen aangegeven dat hij daar geen goed woord voor over heeft. Zijn vraag was hoe het mogelijk is dat iemand zegt dat hij of zij door een gebed genezen is. Gelooft zo iemand dat werkelijk?
Ik voor mij denk wel dat een gelovige die op wonderlijke wijze genezen is en er toevallig ook nog voor gebeden is dat zoiemand echt gelooft dat hij dat aan zijn God te danken heeft en dat hij dus denkt dat het gebed is verhoord.
Een gelovigen bidt heel wat af in zijn leven met een reële kans dat zo nu en dan zijn wens toevallig in vervulling gaat.
Op deze wijze voedt hij zijn geloof maar voor een ex-gelovige echt geen reden te gaan twijfelen of hij nu ook weer in het bestaan die God moet gaan geloven, te belachelijk voor woorden.

Als mijn gelovige familie op het graf van mijn moeder om haar opstanding zou gaan zitten bidden en ze zou er op dat moment ongeschonden uitkomen dan zou ik daar helemaal niets van begrijpen. Een groot wonder na 15 jaar. Maar of ik dat in verband met haar God en het geprevel van mijn familie zou brengen? Ik denk het niet, er zijn wel meer dingen in het leven die ik niet begrijp en toch accepteer.
De tijd het onverklaarbare aan een God uit een ver verleden toe te schrijven hebben we toch achter ons liggen?
NB: Doe wel en zie niet om.

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 27 jan 2016 20:04

Is iemand bekend met duidelijke gevallen van bedrog ook vanuit de genezen persoon gezien?]
ja hoor! ik heb zo.n 10 jaar geleden ook een aantal jaren in evangelische kringen vertoeft. Op een dag was er een genezingsdienst geweest en de zangeres van de band vertelde half in tranen dat God haar had genezen van haar slechte ogen. Halleluja! Prijs de Heer! De hele kerk plat. Geweldig!

Omdat ik zelf oogklachten over heb gehouden aan een laserbehandeling (nb biddend onder het apparaat gelegen en het gaat fout) wilde ik daar wel eens meer van weten dus toen ik haar een paar weken later sprak vroeg ik haar er naar.

oooooo, zei ze! ik durf het bijna niet te vertellen, maar ik moest een paar dagen later naar de opticien en toen bleek dat ik mijn lenzen vergeten was uit te doen! Maar dit heeft ze natuurlijk niet verteld.En toen was het wonder dat haar ogen niet waren gaan ontsteken door ze te lang ingehouden te hebben. :angel12:

Een kennis van mij had een heel rare stem, waar ze heel veel last van had. Toen er een oproep werd gedaan voor genezing is ze naar voren gegaan. ze had toen ook nog last van haar knie. en warempel! Een paar dagen later geen last meer van haar knie! Ze heeft toen een getuigenis gedaan voor in de kerk, en ze zei: God zei tegen mij dit, God zei tegen mij dat. Omdat ik toen al grote twijfels had vroeg ik haar er naar. Heeft God écht tegen je gesproken? Nou, nee zei ze. Maar ik had in een boekje gelezen dat je dat zo kon vertellen!

Groet Kristel

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 jan 2016 20:28

writer schreef: Zijn vraag was hoe het mogelijk is dat iemand zegt dat hij of zij door een gebed genezen is. Gelooft zo iemand dat werkelijk?
Absoluut. Geloof zit zo diep. Die ene "Bevestiging" valt op en blijft hangen. Alle negatieven vergeet je snel.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 27 jan 2016 20:29

Floris1976 schreef:
Zijn er mensen op dit forum die soortgelijke gevallen kennen qua beweringen en die glashard bewezen niet waar bleken te zijn?
het werkt andersom: er is nog nooit 1 geval van een gebedsgenezer bewezen.
Het is belangrijk dat, ook al kun je iets niet direct verklaren, dit nog niet automatisch betekent dat het een wonder is.
Dat is wel waar jij van uit gaat,

kijk en huiver.
na afloop eehhhh, tsja ben je genezen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 27 jan 2016 20:39

Floris1976 schreef:....Om mijzelf te overtuigen ben al aan het google-en geweest. Gezocht naar gevallen waar mensen genezingsverklaringen over zichzelf afgelegd hebben, maar dit aantoonbaar niet waar is. ik heb nog niet veel succes.....
Moet bedrog of toeval voor jou aangetoond worden om niet in die onzin te geloven?
Ik zie geen nut in dit soort zoektochten, althans niet als denkt daarmee een obstakel voor je ongeloof weg te kunnen ruimen, daar is wat anders voor nodig.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 27 jan 2016 21:05

Inderdaad. Degene die beweert door een bovennatuurlijke oorzaak genezen te zijn dient aan te tonen dat dat aantoonbaar waar is. Jij hoeft niet het tegenovergestelde te doen. Hier meer over de burden of proof (Engels).
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 28 jan 2016 00:41

writer schreef:
Floris1976 schreef:....Om mijzelf te overtuigen ben al aan het google-en geweest. Gezocht naar gevallen waar mensen genezingsverklaringen over zichzelf afgelegd hebben, maar dit aantoonbaar niet waar is. ik heb nog niet veel succes.....
Moet bedrog of toeval voor jou aangetoond worden om niet in die onzin te geloven?
Ik zie geen nut in dit soort zoektochten, althans niet als denkt daarmee een obstakel voor je ongeloof weg te kunnen ruimen, daar is wat anders voor nodig.
Ik zie hier het nut wel van in. Ik kan dit soort zaken negeren en de rest van mijn leven weer bang weglopen als een van de christenen uit mijn familie over welk wonder dan ook begint op een feestje of tijdens visite. Ik kan eet ook mee dealen en uitzoeken wat er nu precies schuil gaat. In dit geval denk ik dat mijn conclusie moet zijn dat er sprake is van bedrog. Mijn gevoel zegt anders, maar mijn verstand niet.

Het valt mij trouwens wel op dat hier regelmatig op het forum geschreven wordt iemand laat voor zich bidden en sla die persoon toevallig geneest..... Dat is iets daar kan ik jij niet in vinden. Het voelt voor mij als wegloop/ontkeningsgedrag. Sla iemand tijdens en gebreken geneest kan dat art mij betreft 3 dubben betekenen: placeboeffect, bedrog of iets bovennatuurlijks. Met opties zie ik niet. Jij wel?
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 28 jan 2016 06:27

Floris1976 schreef:.......... placeboeffect, bedrog of iets bovennatuurlijks. Met opties zie ik niet. Jij wel?
De ene keer zal de genezing slechts tijdelijk zijn, de andere keer bedrog en soms voor een buitenstaander onverklaarbaar. En wat maakt het uit of er nog meer opties mogelijk zijn? Jouw probleem is dat je er van uit gaat dat de verjaardagsverhalen over zieken die enkel door een gebed genezen zijn waar zijn. Laat die christelijke verhalen voor wat ze zijn of zeg dat je ze eerst zelf bewezen wil zien. Je moet dat niet zien als wegloopgedrag, laat hen maar met bewijzen komen en los daar van, er is in de natuur zoveel waar je je over kunt verwonderen, accepteer het dat (nog) niet alles verklaarbaar is. Maar wat het belangrijkste is en wat ik al eerder zei, breng iets onverklaarbaars in het algemeen nooit in verband met de God uit de bijbel, dan vraag je erom je hele leven te blijven twijfelen of Hij bestaat.
Ik kan dit soort zaken negeren en de rest van mijn leven weer bang weglopen als een van de christenen uit mijn familie over welk wonder dan ook begint op een feestje of tijdens visite. ?
Inmiddels weet jij toch al wel zoveel van de evolutie en tegenstellingen in de bijbel af dat je gesprekken over wonderen met succes een andere wending kunt geven? Sla ze daar mee om de oren zolang je er onzeker van wordt als ze over christelijke wonderen beginnen dan houden ze in jouw nabijheid vanzelf wel een keer op. Mijn gelovige familieleden laten het wel uit het hoofd om op een verjaardag over het geloof te beginnen, ze weten uit ervaring dat dan de hel losbreekt en ze geen poot hebben om op te staan. Ze mogen van mij geloven wat ze willen maar ze weten dat ik een andere mening over hun God heb dan zij. Maak jij jouw familie dat ook eens goed duidelijk!!!

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 28 jan 2016 09:21

'Onverklaarbaar' is niet hetzelfde als 'bovennatuurlijk'. Het betekent simpelweg dat je over te weinig informatie beschikt om welke conclusie dan ook te trekken. De suggestie dat er sprake zou zijn van een bovennatuurlijke oorzaak, en dan ook nog eens een die persoonlijk favoriet is, vertelt je al dat er sprake is van wishful thinking en een post hoc ergo propter hoc-redenering.

Het is niet aan jou om iedere vage claim die tijdens een gesprek naar voren komt te ontkrachten. Hoe zou je dat willen doen? Je was er niet bij en de gebeurtenis valt op geen enkele wijze te reconstrueren. Daar hoef je echt niet gefrustreerd door te raken. En er tegenin gaan heeft meestal een averechts effect. Meewarig glimlachen en je mond houden is in dit soort situaties het beste.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 28 jan 2016 12:53

Doppelgänger schreef:...... Meewarig glimlachen en je mond houden is in dit soort situaties het beste.
Iemand die niet langer in de God waarmee hij is groot gebracht kan geloven loopt in het begin tegen twee dingen aan. In de eerste plaats moet hij het voor zichzelf een plek geven dat zijn God echt niet bestaat, dat kost sowieso tijd. Daarnaast moet hij leren hoe hij het best met zijn gelovige omgeving om kan gaan. Niet altijd even makkelijk en is voor iedereen verschillend maar voor wie van uitdagingen houdt een heel interessante periode.
Ik herinner mij dat toen ik voor mezelf had vastgesteld dat dood dood was mijn ongeloof alleen maar groter werd bij het aanhoren van christelijke gesprekken, geen enkele keer heeft iemand mij meer aan het twijfelen kunnen brengen,
mijn onbegrip voor het geloof van een gelovige werd alleen maar groter, tot op de dag van vandaag toe.
Wonderen, openbaringen en ingevingen, ik hoef er niet om te glimlachen maar schud wel mijn hoofd bij het aanhoren van zoveel inbeelding en bijgeloof.
Laatst gewijzigd door writer op 28 jan 2016 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie