Kwalijke islamitische invloeden

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vegan-revolution
Superposter

Kwalijke islamitische invloeden

Bericht door vegan-revolution » 06 mei 2022 10:24

Met welke problemen worden mensen actueel geconfronteerd door kwalijke islamitische invloeden? En welke mogelijkheden hebben mensen om daar zo goed mogelijk mee om te gaan? Dit zijn mijns inziens vragen die van belang zijn.

Een artikel dat in dit kader geschreven is, is bijvoorbeeld Problemen met de islam van Bart Klink. Het artikel werd ruim 6 jaar geleden geschreven, maar is mijns inziens nog steeds vrij actueel. Het verwoordt ook redelijk goed waar mijn persoonlijke zorgen zitten wat dat betreft.

Uit het artikel :

Opmerkelijk genoeg doen zelfs niet-islamitische westerse politici aan takfir als ze menen dat IS-strijders onislamitisch zijn. Blijkbaar menen zij met autoriteit hierover te kunnen spreken.
Desalniettemin meen ik dat je, ondanks de verscheidenheid binnen de islamitische wereld, in een aantal opzichten kunt spreken van de islam.
De profeet Mohammed wordt niet alleen gezien als de laatste gezant van God, maar door veel moslims ook als een navolgenswaardig persoon.
Dit stuk is niet bedoeld als een inleiding tot de gehele islam, in al zijn historische, geografische, politieke, doctrinaire en rituele facetten. Daarvoor zijn goede inleidingen te vinden, waaronder de gedegen en uitgebreide bundel In het huis van de Islam, onder de redactie van Henk Driessen. Ook ontken ik niet dat er positieve kanten aan de islam zitten, zoals de zakat (aalmoezen), gemeenschapszin en het Arabisch van de Koran dat erg mooi schijnt te zijn. Hier wil ik vooral ingaan op die aspecten van de islam die problematisch zijn in de huidige wereld, in het bijzonder in het westerse deel daarvan. Aan het einde bespreek ik de vraag of een islam mogelijk is die verenigbaar is met de moderne beschaving.
Op grond van de Hadith kent men de soenna, de manier van leven van Mohammed in allerlei aspecten (omgang met anderen, kleding, haardracht, manier van eten enz.). De soennieten danken hun naam hieraan. Orthodoxe moslims willen deze soenna zo veel mogelijk navolgen omdat ze Mohammed zien als een perfect mens.
Uit het bovenstaande blijkt dat een aantal aspecten van de islam problematisch zijn in een vrije, beschaafde wereld, waarin wetten democratisch gekozen worden en mensenrechten universeel zijn. De Koran bevat veel intolerantie jegens ongelovigen, de sharia is ondemocratisch, inhumaan en gewelddadig, en daardoor onverenigbaar met universele mensenrechten. Vrouwen zijn in de islam niet gelijkwaardig aan mannen en homoseksualiteit wordt gezien als een zonde die bestraft moet worden. De jihad als gewapende strijd kent een rijke geschiedenis en kan gelegitimeerd worden vanuit de Koran en de Hadith, ook al interpreteert gelukkig maar een kleine minderheid deze teksten zo. Deze problemen zijn geen randverschijnselen van een doorgaans tolerante godsdienst, of uitingen van slechts een handvol zeloten. De feiten laten duidelijk zien dat de bovengenoemde problematische aspecten van de islam een rijke geschiedenis hebben in de islam, uitgebreid terug zijn te vinden in de bronnen (Koran en Hadith) en ook nu nog worden onderschreven door miljoenen moslims wereldwijd, van geleerden tot gewone moskeebezoekers. Deze aspecten zijn daarmee onderdeel van de orthodoxe islam, of een fundamentalistische islam (omdat ze teruggaan tot de fundamenten van het geloof), en die wordt aangehangen door een groot deel van de wereldwijde islamitische gemeenschap. Dit wil evenwel niet zeggen dat dit de 'ware' islam is of de enig mogelijke. Het geeft wel aan dat deze mainstreamopvattingen een serieus probleem vormen voor de beschaafde wereld.

Geen enkele andere religie levert in deze tijd structureel zo veel problemen op voor de wereldvrede en mensenrechten als de islam. In bijvoorbeeld de huidige christelijke wereld is het fundamentalisme hoofdzakelijk beperkt tot lieden die hun scheppingsmythe in de biologieles willen of tegen het homehuwelijk en abortus zijn. Geweld dat duidelijk christelijk gemotiveerd is, is gelukkig relatief uitzonderlijk (zoals aanslagen op abortusartsen in de VS en geweld tegen homoseksuelen en vermeende heksen in bepaalde Afrikaanse gebieden) en wordt door elke grote christelijke organisatie afgekeurd.
Echt liberale moslims hebben een vorm van hun geloof gevonden die goed samengaat met de huidige beschaving. Dat is lovenswaardig, want dat is de enige vorm van de islam die het mogelijk maakt voor moslims om met niet-moslims in vrede en gelijkwaardigheid te kunnen samenleven. Dit vereist echter een radicale herinterpretatie van hun geloof, en daar zit ook meteen de moeilijkheid.
Een reformatie in de christelijke zin (sola scriptura, terug naar de Schrift alleen), waar het salafisme in feite op neerkomt, is dan ook geen optie. Het is precies deze bron die het probleem vormt. Een islamitische reformatie zal juist de absolute status van de bronnen moeten loslaten of ze radicaal moeten gaan herinterpreteren en historiseren. De vraag is of dat gaat lukken als de orthodoxie zo groot en dominant blijft.
Misschien nog wel van het meest fundamentele belang is kritiek te kunnen uiten op de islam, ook als die kritiek kwetsend is voor sommigen. Dit is geen 'islamofobie' en al helemaal geen racisme (de islam is geen ras), maar simpelweg kritiek op een ideologie. Geen enkele ideologie, godsdienstig of niet, is boven kritiek verheven, ook niet als die iemand na aan het hart ligt. Dat betekent dat we de Koran of Mohammed op bijvoorbeeld morele gronden mogen bekritiseren, zelfs als dat in de ogen van sommigen neerkomt op bespotting. We kunnen en mogen de Koran een verwerpelijk of achterlijk boek noemen en Mohammed een perverse tiran (zeker naar huidige maatstaven). We moeten die discussie aangaan, ook als die gevoelige snaren raakt en soms op het scherp van de snede gevoerd wordt. Het betekent daarnaast dat bijvoorbeeld historisch bronnenonderzoek mogelijk moet zijn, ook als dat conflicteert met het traditionele verhaal of dierbare overtuigingen. We moeten kunnen erkennen dat bepaalde aspecten van de islam problematisch zijn, want alleen dan is discussie en hopelijk een duurzame oplossing mogelijk.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

axxyanus
Moderator

Re: Kwalijke islamitische invloeden

Bericht door axxyanus » 06 mei 2022 13:52

vegan-revolution schreef:
06 mei 2022 10:24

Met welke problemen worden mensen actueel geconfronteerd door kwalijke islamitische invloeden? En welke mogelijkheden hebben mensen om daar zo goed mogelijk mee om te gaan? Dit zijn mijns inziens vragen die van belang zijn.

Een artikel dat in dit kader geschreven is, is bijvoorbeeld Problemen met de islam van Bart Klink. Het artikel werd ruim 6 jaar geleden geschreven, maar is mijns inziens nog steeds vrij actueel. Het verwoordt ook redelijk goed waar mijn persoonlijke zorgen zitten wat dat betreft.

Uit het artikel :

Geen enkele andere religie levert in deze tijd structureel zo veel problemen op voor de wereldvrede en mensenrechten als de islam. In bijvoorbeeld de huidige christelijke wereld is het fundamentalisme hoofdzakelijk beperkt tot lieden die hun scheppingsmythe in de biologieles willen of tegen het homehuwelijk en abortus zijn. Geweld dat duidelijk christelijk gemotiveerd is, is gelukkig relatief uitzonderlijk (zoals aanslagen op abortusartsen in de VS en geweld tegen homoseksuelen en vermeende heksen in bepaalde Afrikaanse gebieden) en wordt door elke grote christelijke organisatie afgekeurd.
Ik denk dat de Russische orthodoxe kerk op dit moment een groter probleem is voor de wereldvrede.

Russische patriarch ziet Pride-vieringen als reden voor oorlog

Dus tenzij je de russisch orthodoxe kerk niet als een grote christelijke organisatie wil erkennen, heb ik mijn twijfels met die laatste zin.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 mei 2022 14:14

axxyanus schreef:
06 mei 2022 13:52
Het artikel werd ruim 6 jaar geleden geschreven, maar is mijns inziens nog steeds vrij actueel. Het verwoordt ook redelijk goed waar mijn persoonlijke zorgen zitten wat dat betreft.
Ik denk dat de Russische orthodoxe kerk op dit moment een groter probleem is voor de wereldvrede.

Dus tenzij je de russisch orthodoxe kerk niet als een grote christelijke organisatie wil erkennen, heb ik mijn twijfels met die laatste zin.
Het artikel is dan ook van 6 jaar geleden.
Sindsdien is het niet alleen duidelijk dat alleen de waan van de dag het belangrijkste nieuws vertegenwoordigt, maar ook de publieke opinie zich zwaar laat indoctrineren.

Want jou verwijzen naar de Russisch Orthodoxse Kerk wil ik nog aanvullen met de laatste federale wetsveranderingen in de US
Waardoor plaatselijke zeer strenge wetten weer uitgevaardigd kunnen worden.
Te beginnen met de abortuswetten.
Wat zal er nog volgen? Uitsluiting uit de openbare lokaties van het samengaan van homo's?
En dat sinds de totale verharding van de samenleving maar door blijft gaan, ook in daden in de oer-conservatieve gebieden, die altijd nog een groot deel uitmaken van de totale hoeveelheid staten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 06 mei 2022 14:35

Maria schreef:
06 mei 2022 14:14
Want jou verwijzen naar de Russisch Orthodoxse Kerk wil ik nog aanvullen met de laatste federale wetsveranderingen in de US
Waardoor plaatselijke zeer strenge wetten weer uitgevaardigd kunnen worden.
Te beginnen met de abortuswetten.
Wat zal er nog volgen? Uitsluiting uit de openbare lokaties van het samengaan van homo's?
En dat sinds de totale verharding van de samenleving maar door blijft gaan, ook in daden in de oer-conservatieve gebieden, die altijd nog een groot deel uitmaken van de totale hoeveelheid staten.
De islam is verwant met het christendom vooral met dat deel dat heel veel belang hecht aan het OT.
Dat is met deze groepen uit de VS meestal het geval.
Ze zijn ook nooit weggeweest maar naar de achtergrond gedrongen geweest.
Ze krijgen nu hun kans weer en grijpen die, net als de islam dat zou doen.
Veel schuld ligt er bij de nieuwe progressieven die meer en meer Victoriaanse trekjes krijgen.
Hierdoor krijgt de orthodoxie zijn kans.
Bij de islam is dat niet anders, zodra er ruimte is vullen ze die in met hun ideeën.

Als ze de lengte krijgen zal je angst zeker werkelijkheid worden, vergeet niet dat het Hooggerechtshof nu behoorlijk conservatief is.
(Ik probeer moed te scheppen uit de oude wijsheid: Een Jakobijn is nog lang geen Jakobijnse minister.)

Als ze de lengte krijgen zal het echter nog erger worden dan je vreest.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 06 mei 2022 15:12

Ik vlak de potentie van de kant van conservatieve christenen niet uit. En ja, de opmerking van de Russische patriarch is inderdaad een goed hedendaags tegenvoorbeeld. Maar al met al, zeker ook als je kijkt naar problemen met betrekking tot mensenrechten, dan hebben islamitische invloeden in mijn beleving nog steeds een dominante rol in de wereld, zowel in westerse landen als daarbuiten.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 06 mei 2022 15:53

Al bij de eerste reactie op een islam kritische opening, gaat het niet meer over de islam, dat kenmerkt de discussies bij specifiek op islam gerichte kritiek wel vaker.

Het voorbeeld van de patriarch in Rusland of abortus wetgeving, vertelt wat we al weten: ook andere religies (of eigenlijk: iedere willekeurige denkrichting) kent gevaren en negatieve effecten.

Wat is precies de bedoeling van deze reacties?
Is het om aan te geven dat alle religies even slecht zijn?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 06 mei 2022 16:06

Maria schreef:
06 mei 2022 14:14
axxyanus schreef:
06 mei 2022 13:52
Het artikel werd ruim 6 jaar geleden geschreven, maar is mijns inziens nog steeds vrij actueel. Het verwoordt ook redelijk goed waar mijn persoonlijke zorgen zitten wat dat betreft.

Het artikel is dan ook van 6 jaar geleden.
Sindsdien is het niet alleen duidelijk dat alleen de waan van de dag het belangrijkste nieuws vertegenwoordigt, maar ook de publieke opinie zich zwaar laat indoctrineren.
Ja maar ondanks dat dat artikel van 6 jaar geleden is, stelt vegan-revolution dat het nog steeds actueel is en kiest o.a. dat stuk eruit om te citeren. Ik denk dat het dan toch een redelijke aanname is dat vergan-revolution van oordeel is dat dat stuk tot het vrij actuele deel hoort.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 06 mei 2022 16:22

gerard_m schreef:
06 mei 2022 15:53
Al bij de eerste reactie op een islam kritische opening, gaat het niet meer over de islam, dat kenmerkt de discussies bij specifiek op islam gerichte kritiek wel vaker.
Dan had de openingsbijdrage maar beperkter in scope moeten blijven. Als de openingsbijdrage zelf begint om de islam als een groter probleem voor de wereldvrede neer te zetten dan alle grote christelijke organisaties dan lijkt me in deze tijden een verwijzing naar de Russisch orthodoxe kerk verantwoord.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 07 mei 2022 03:33

Opmerkelijk genoeg doen zelfs niet-islamitische westerse politici aan takfir als ze menen dat IS-strijders onislamitisch zijn. Blijkbaar menen zij met autoriteit hierover te kunnen spreken.
Over de inividuele IS-strijder heeft doorgaans niemand voldoende kennis om te bepalen hoe Islamitisch die zijn, maar veel van de gepleegde - en door IS opgeëiste daden (met name aanslagen op non-combattanten in "plaatsen van aanbidding") zijn rechtstreeks in strijd met een passage uit de Koran, die NB het meest is geciteerd als bewijs hoe kwalijk de Islam wel is. Dat vereist geen expertise. Dat neemt echter niet weg, dat velen - met name binnen de IS-rangen, zich daar weinig van aantrekken, net zo min als vele Christenen er zich wat van aantrekken wat de Bijbel zegt over Abortus (wordt behandeld alsof de Feutus eigendom is - gelijk het vee - van de wettelijke echtgenoot van de betreffende vrouw).
De profeet Mohammed wordt niet alleen gezien als de laatste gezant van God, maar door veel moslims ook als een navolgenswaardig persoon.
Dat wordt ook door de Koran met zoveel woorden beweert. En dat vormt inderdaad een groot probleem. Als een imperfect mens profeteert dat hij perfect is, dan moet men dát in elk geval niet voetsstoot aannemen.

Een reformatie in de christelijke zin (sola scriptura, terug naar de Schrift alleen), waar het salafisme in feite op neerkomt, is dan ook geen optie. Het is precies deze bron die het probleem vormt. Een islamitische reformatie zal juist de absolute status van de bronnen moeten loslaten of ze radicaal moeten gaan herinterpreteren en historiseren.
Moeilijker dan voor de Christenen, die immers een "nieuw testament" kennen, iets dat binnen de Islam niet wordt getollereerd (anders dan door het Judaïsme). Allah mag niets meer zeggen. Want degene tegen wie hij het zegt, is dan een "valse" profeet. Wat hij ook gehoord heeft. De onlogica van dit standpunt dient eerst gemeengoed te worden.
We moeten kunnen erkennen dat bepaalde aspecten van de islam problematisch zijn, want alleen dan is discussie en hopelijk een duurzame oplossing mogelijk.
Volstrekt juist. De verheffing van de woorden van een sterveling boven wat een god later ooit nog (tot in alle eeuwigheid) zou kunnen beweren, is volstrekt absurd. Dit zal de gelovige moslim toch eerst moeten beseffen. Wie een gelovige is weten we ook niet, want als je afvalligheid met de dood bestraft, dan zal iedereen die zijn leven lief heeft beweren nog steeds gelovig te zijn. Wellicht zijn in streng Islamitische landen de meeste mensen allang niet meer gelovig, maar ze zullen het niet durven toegeven! Wellicht dat men dát als eerste moet uitbannen onder het motto "Er is geen dwang in het geloof"
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie