Vier basisregels voor het pure monotheïsme
Moderator: Moderators
-
siger
Re: Vier basisregels voor het pure monotheïsme
Beste Oem-Imran en andere moslims,
Zijn jullie bereid enkele vraagjes over jullie geloof te beantwoorden, zodat we jullie beter begrijpen?
Dit zijn ze. Neem gerust je tijd:
1. Ben je voor godsdienstvrijheid (“jij jouw religie, ik de mijne,”)? Ben je voor gelijke behandeling van opvattingen in alle landen ter wereld, en óók van religies zoals hindoeisme en Ahmaddiya?
2. Zie je het recht een sluier te dragen als vrijheid van meningsuiting, een universeel mensenrecht? Ken je deze vrijheid van meningsuiting óók toe aan mensen wiens kleding jij onzedig vindt?
3. Ben je tegen slavernij? Ben je óók tegen slavernij in alle andere landen, en óók tegen slavernij zoals in de koran is toegestaan?
4. Ben je tegen pedofilie? Ben je dan ook tegen sexuele handelingen met kleine meisjes, ook binnen een huwelijkscontract, en in alle landen?
5. Ben je voor homorechten? Vind je óók dat homo's zich mogen tonen een islamitisch land?
6. Ben je voor vrijheid? Vind je dat er echte vrijheid bestaat buiten de islam?
7. Ben je voor democratie? Verkies je democratie boven een religieus bestuur, óók in andere landen en óók in de toekomst?
8. Ben je voorstander van gelijkberechtiging? Ben je voor gelijke rechten voor moslims en ongelovigen, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?
9. Ben je voor wederzijds respect, begrip en samenwerking? Vind je dat moslims en andersdenkenden volledig gelijk behandeld moeten worden, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?
10. Vind je dat men de wetten van van het land moet gehoorzamen? Ook als het een religieus bewind is met verminking en foltering?
11. Ben je voorstander van gelijke rechten voor man en vrouw? Vind je dat vrouwen dezelfde rechten moeten hebben als mannen bij de keuze van een ongelovige partner, en vind je dat zusters hetzelfde deel moeten erven als hun broers?
12. Ben je voorstander van universele mensenrechten? Vind je dat gelovigen en andersdenkenden gelijke rechten moeten hebben, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?
13. Ben je tegen recent uitgevoerde stenigingen (onthoofdingen, verminkingen etc...)? Vind je álle stenigingen (onthoofdingen, verminkingen etc...) als straf een schande, voor alle misdrijven, óók in islamitische landen, óók als de veroordeelde erom vraagt en óók in de toekomst?
14. Ben je voorstander van wetenschappelijk onderzoek? Is wetenschappelijk onderzoek volgens jou geldig zonder de koran?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.
Zijn jullie bereid enkele vraagjes over jullie geloof te beantwoorden, zodat we jullie beter begrijpen?
1. Ben je voor godsdienstvrijheid (“jij jouw religie, ik de mijne,”)? Ben je voor gelijke behandeling van opvattingen in alle landen ter wereld, en óók van religies zoals hindoeisme en Ahmaddiya?
2. Zie je het recht een sluier te dragen als vrijheid van meningsuiting, een universeel mensenrecht? Ken je deze vrijheid van meningsuiting óók toe aan mensen wiens kleding jij onzedig vindt?
3. Ben je tegen slavernij? Ben je óók tegen slavernij in alle andere landen, en óók tegen slavernij zoals in de koran is toegestaan?
4. Ben je tegen pedofilie? Ben je dan ook tegen sexuele handelingen met kleine meisjes, ook binnen een huwelijkscontract, en in alle landen?
5. Ben je voor homorechten? Vind je óók dat homo's zich mogen tonen een islamitisch land?
7. Ben je voor democratie? Verkies je democratie boven een religieus bestuur, óók in andere landen en óók in de toekomst?
8. Ben je voorstander van gelijkberechtiging? Ben je voor gelijke rechten voor moslims en ongelovigen, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?
9. Ben je voor wederzijds respect, begrip en samenwerking? Vind je dat moslims en andersdenkenden volledig gelijk behandeld moeten worden, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?
10. Vind je dat men de wetten van van het land moet gehoorzamen? Ook als het een religieus bewind is met verminking en foltering?
11. Ben je voorstander van gelijke rechten voor man en vrouw? Vind je dat vrouwen dezelfde rechten moeten hebben als mannen bij de keuze van een ongelovige partner, en vind je dat zusters hetzelfde deel moeten erven als hun broers?
12. Ben je voorstander van universele mensenrechten? Vind je dat gelovigen en andersdenkenden gelijke rechten moeten hebben, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?
13. Ben je tegen recent uitgevoerde stenigingen (onthoofdingen, verminkingen etc...)? Vind je álle stenigingen (onthoofdingen, verminkingen etc...) als straf een schande, voor alle misdrijven, óók in islamitische landen, óók als de veroordeelde erom vraagt en óók in de toekomst?
14. Ben je voorstander van wetenschappelijk onderzoek? Is wetenschappelijk onderzoek volgens jou geldig zonder de koran?
@ Oem Imran. Als je nu je hele verhaal en geloof in Allah en Mohammed vervangt door God en Jezus, zit je in het zelfde straatje als Maasbach en cs.
Jouw argumenten en die van ( zulke) christenen zijn namelijk altijd hetzelfde !
Een verschrikkelijke arrogante hijgere 'gelijkhebberigheid'....bah !
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
En wat als ik over 'ja' op zeg? Dan ben ik geen echte moslima?siger schreef:Beste Oem-Imran en andere moslims,
Precies Biemer, en daarom vertik ik het me (weer) in die beerput mee te laten trekken.biemer schreef:@ Oem Imran.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
-
Nietweten en Geweten
- Ervaren pen
Siger, dat zijn interessante vragen in de dialoog tussen westerse en islamitische mensen. (Al hoewel de vragen over andere en mn islamitische landen me zelf iets minder interesseren...)
Hind, je zegt ook 'Ja' op de tweede vraag 10? (ik vermoed van niet hoor)
Volgens mijn (feilbare) inschatting zou het Siger enigszins verbazen & geruststellen
wanneer een moslimse NLer/Belg of een NLse/Belgische moslim de 'Ja'-antwoorden zou geven
(met uitzondering van 'Nee' op de tweede vraag 10).
Hind, je zegt ook 'Ja' op de tweede vraag 10? (ik vermoed van niet hoor)
Volgens mijn (feilbare) inschatting zou het Siger enigszins verbazen & geruststellen
wanneer een moslimse NLer/Belg of een NLse/Belgische moslim de 'Ja'-antwoorden zou geven
(met uitzondering van 'Nee' op de tweede vraag 10).
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Hind, je bent een moslim als je jezelf moslim noemt en de shahada hebt uitgesproken en daarin gelooft. Dat is het enige criterium !
Wij (lees: toekomstig stookmateriaal) hebben hier echt geen lijst met kenmerken, kleding, karaktereigenschappen, denkbeelden, etc. waaraan je moet voldoen om als moslim aangezien te worden en dat geldt als het goed is ook voor degenen die zich al moslim noemen!
Wij (lees: toekomstig stookmateriaal) hebben hier echt geen lijst met kenmerken, kleding, karaktereigenschappen, denkbeelden, etc. waaraan je moet voldoen om als moslim aangezien te worden en dat geldt als het goed is ook voor degenen die zich al moslim noemen!
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
-
Theoloog
Dat zeg je nu. Maar Hind heeft wel een puntje. Als zij op een aantal van die vragen 'menselijke antwoorden' geeft, kun je nu al voorspellen dat siger haar gaat uitleggen waarom haar antwoord in strijd is met de islamitische leer.Samsa schreef:Hind, je bent een moslim als je jezelf moslim noemt en de shahada hebt uitgesproken en daarin gelooft. Dat is het enige criterium !
Als het daadwerkelijk strijdig zou zijn met de islamitische leer (wat ik heel graag uitgewerkt zie door siger voor die punten waarover ijmā' bestaat binnen de bestaande wetscholen) dan zal ze zich daarvoor moeten verantwoorden op de dag des oordeels volgens diezelfde leer, maar dat maakt haar niet automatisch tot een ongelovige! Mensen te pas en te onpas tot ongelovigen verklaren omdat ze zondigen is ketterij waar alleen salafisten zich mee bezig houden.Theoloog schreef: Dat zeg je nu. Maar Hind heeft wel een puntje. Als zij op een aantal van die vragen 'menselijke antwoorden' geeft, kun je nu al voorspellen dat siger haar gaat uitleggen waarom haar antwoord in strijd is met de islamitische leer.
Uit: Bukhari, vol. 4, boek 56, nr 676:
Narrated Abu Said Al-Khudri:
The Prophet said, "Amongst the men of Bani Israel there was a man who had murdered ninety-nine persons. Then he set out asking (whether his repentance could be accepted or not). He came upon a monk and asked him if his repentance could be accepted. The monk replied in the negative and so the man killed him. He kept on asking till a man advised to go to such and such village. (So he left for it) but death overtook him on the way. While dying, he turned his chest towards that village (where he had hoped his repentance would be accepted), and so the angels of mercy and the angels of punishment quarrelled amongst themselves regarding him. Allah ordered the village (towards which he was going) to come closer to him, and ordered the village (whence he had come), to go far away, and then He ordered the angels to measure the distances between his body and the two villages. So he was found to be one span closer to the village (he was going to). So he was forgiven."
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
-
siger
Brave medemensen,
Jullie gaan helemaal de verkeerde kant op met mijn vragenlijstje. Ik kan jullie verzekeren dat ik niet de intentie heb de islam te verkondigen of te kijken of iemand een goede moslim is.Ik ben geen moslim die een toegangsexamen afneemt. Ik ben een ongelovige die het geloof wil kennen waarmee hij moet samenleven.
Hier op FT ontstaan regelmatig verhitte discussies tussen mensen die moslims goedgezind zijn (je zou verbaasd zijn!) en anderen die hen wantrouwen. Ik vind dit lijstje een uitstekende manier om een betere voorstelling te krijgen, maar als we nu natuurlijk gaan bekvechten over de vraagjes in plaats van ze eens eerlijk te beantwoorden, helpt het ook niets.
Jullie gaan helemaal de verkeerde kant op met mijn vragenlijstje. Ik kan jullie verzekeren dat ik niet de intentie heb de islam te verkondigen of te kijken of iemand een goede moslim is.Ik ben geen moslim die een toegangsexamen afneemt. Ik ben een ongelovige die het geloof wil kennen waarmee hij moet samenleven.
Hier op FT ontstaan regelmatig verhitte discussies tussen mensen die moslims goedgezind zijn (je zou verbaasd zijn!) en anderen die hen wantrouwen. Ik vind dit lijstje een uitstekende manier om een betere voorstelling te krijgen, maar als we nu natuurlijk gaan bekvechten over de vraagjes in plaats van ze eens eerlijk te beantwoorden, helpt het ook niets.
-
Theoloog
Nou, nu dat misverstand uit de weg is kan Hind met een gerust hart overal 'ja' op zeggen.
Ik kan overal ja op zeggen. Overigens had het niet uitgemaakt hoe er hier dan weer op mij gereageerd zou worden, hoor. Ik doe het toch.
Enne, ik ben een soennie-moslim als ik geloof in één God en de shahada uitspreek.
-
siger
Proficiat. Je bent de eerste moslims die dat doet. Ik beschouw je als een modern medeburger.*Hind* schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
Ik kan overal ja op zeggen. Overigens had het niet uitgemaakt hoe er hier dan weer op mij gereageerd zou worden, hoor. Ik doe het toch.
Enne, ik ben een soennie-moslim als ik geloof in één God en de shahada uitspreek.
Ik merk nu wel dat vraag 10 misschien wat anders geformuleerd had mogen zijn.
Het grote probleem wat monotheïsme betreft is voor mij dat je geen enkele keus meer hebt. Binnen het polytheïsme kun je je eigen favoriete God kiezen en deze aanbidden. Maar binnen het monotheïsme ben je opgezadeld met één God die je moet aanbidden want er is slechts één ander alternatief en dat is de duivel. Dus je hebt geen alterantief, terwijl je binnen het polytheïsme raad kunt vragen bij verschillende Goden.
De mens heeft geen keus en een dialoog is ook niet mogelijk met deze God; alles staat beschreven en als een mak schaap dien je je te houden aan de opgestelde regels. Lang leve de democratie! Zeker wanneer een religieuze stroming wordt gevormd tot een strak georganiseerde onderneming met mensen in een bepaalde functie wordt het er niet beter op. Van baan wisselen is er niet zomaar bij... Wat rest is een strijd tegen de 'concurrentie' en het zoet houden en strak leiden van de schaapjes. Grote verliezer is helaas de mens die liever een goede dialoog ziet en afwegingen kan én mag maken. Met de komst van het monotheïsme is er een hoop vrijheid van de mens verdwenen...
De mens heeft geen keus en een dialoog is ook niet mogelijk met deze God; alles staat beschreven en als een mak schaap dien je je te houden aan de opgestelde regels. Lang leve de democratie! Zeker wanneer een religieuze stroming wordt gevormd tot een strak georganiseerde onderneming met mensen in een bepaalde functie wordt het er niet beter op. Van baan wisselen is er niet zomaar bij... Wat rest is een strijd tegen de 'concurrentie' en het zoet houden en strak leiden van de schaapjes. Grote verliezer is helaas de mens die liever een goede dialoog ziet en afwegingen kan én mag maken. Met de komst van het monotheïsme is er een hoop vrijheid van de mens verdwenen...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Believe me, ik ben behoudender dan je denkt. Behoudender ook dan mijn man die misschien niet op alle vragen ja zal zeggen.siger schreef:Proficiat. Je bent de eerste moslims die dat doet. Ik beschouw je als een modern medeburger.*Hind* schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
Ik merk nu wel dat vraag 10 misschien wat anders geformuleerd had mogen zijn.
Ik ben alleen ontzettend voor persoonlijke vrijheid! Ik heb de mogelijkheid gehad om moslima te worden. Dat zou voor iedereen en alle kanten op moeten gelden, los van wat ik persoonlijk geloof over hoe het leven in elkaar zit.
Ik ben toch niet mijn broeders hoeder? Ik kan hooguit advies geven oid, maar meer niet.
-
siger
Zo ongeveer denk ik er ook over. Ik ben voorstander van een samenleving waar iedereen de grootste vrijheid heeft. Daarom is er een seculiere overheid nodig die zich neutraal gedraagt en de rechten van elk individu (ook zeker kinderen en vrouwen) beschermt. In zo'n samenleving mag van mij ieder geloven wat hem of haar het beste lijkt.*Hind* schreef:Ik ben alleen ontzettend voor persoonlijke vrijheid! Ik heb de mogelijkheid gehad om moslima te worden. Dat zou voor iedereen en alle kanten op moeten gelden, los van wat ik persoonlijk geloof over hoe het leven in elkaar zit.