discussie over Islam en Europa

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

MachineElf
Ervaren pen

Re: discussie over Islam en Europa

Bericht door MachineElf » 19 aug 2016 17:30

kiks schreef:Ik had het niet tegen jou. Zit aan een andere tafel.

Groet

kiks
Tjah het is duidelijk voor één ieder dat ik U paddo vergiftigd heb.

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 19 aug 2016 17:35

Welnee joh. Ik spreek niet met mensen die propageren grensoverschrijders neer te knallen. :D

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 19 aug 2016 17:54

kiks schreef:Welnee joh. Ik spreek niet met mensen die propageren grensoverschrijders neer te knallen. :D

Groet

kiks
Tuurlijk kiks, jij hebt gelijk hoor. Het is om ME te doen, niet wat die verkondigt.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 aug 2016 17:58

MachineElf schreef:
U collaboreert wel door aan cultuurrelativisme te doen.
Zeg maar "jij" hoor. Wat is er mis met relativeren? Moet ik liever een extreem standpunt innemen? Ik ben niet zo van de extremen.
Door artikels te quoten die aan de problemen voorbij gaan via een kort termijn geheugen.
Welke artikels bedoel je hiermee?
Door links te posten dat grenzen sluiten geen oplossing biedt.
Verwacht je dan dat ik alleen links post die het sluiten van grenzen propageert? Alles heeft zijn voor en tegen.
Ik bied daartegenover mijn "propaganda" maar die negeert U.
Nee hoor, ik heb meerdere malen toegezegd dat ik je sentimenten volledig begrijp. Alleen je oplossingen zijn imo geen oplossingen maar een verergering van het probleem.
Ik betreur dat U moet samenwerken met moslims, hopelijk bent U daar in de toekomst van verlost.
Het zijn uitermate betrouwbare en lieve collega's! Misschien dat jij er nog een puntje aan kan zuigen. Maar dat weet ik niet. Hoe collegiaal je bent...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 19 aug 2016 18:07

Er is niets mis mee, maar ik ga er geen tijd meer in steken als mijn punten open gelaten worden.
Dit board heeft mij geband, verwijderd mijn draden en de leden zuigen de piet van cultuurrelativisme.
Meer of minder heb ik daar niet meer aan toe te voegen.
Ik heb de deur open gezet voor discussie maar halstarrig blijven zoeken en mijn punten openlaten is niet mijn dada.
Your loss. Zing maar samen kumbaya en claim de overwinning. Ik geef het op.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 aug 2016 18:39

Red Star Line schreef: @ Peter Van Velzen , ik had het niet hoe makkelijk of moeilijk het is om een taal te leren, over en weer te reizen, visums te bekomen enz... wat ik wou duidelijk maken is, dat je met een naam als Van Velzen nooit een Thai zult worden genoemd, ongeacht of je daar nu nog 10 of 20 jaar woont. Men zal je als " farang" blijven noemen. Is daar iets fout mee, persoonlijk zij ik daar niks fout mee, zolang je daar met respect wordt behandeld.
Ergo: Nazaten van Hugenoten die in de 17e eeuw naar Nederland vluchtten en die hun Franse achternaam hebben behouden zijn geen Nederlanders? Ik denk dat deze logica niet opgaat. Je naam erf je van je grootvader in mannelijke lijn. Als je andere drie grootouder volledig Nederlands waren dan ben jij het ook! (ondanks die naam!)

In mijn geval heb je gelijk. Maar in het algemeen gesproken is men na drie generaties in Portugal gewoon Portugees.
Ik wens u alle goeds

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 19 aug 2016 19:00

Nu dat weer.

'Imams zijn geheim agenten van Erdogan'

"Het gaat in de moskeeën niet meer om het belijden van religie, maar om politiek."

De vraag is, in hoeverre e.e.a. van invloed is op de Nederlandse politiek. Het lijkt me in ieder geval niet gunstig voor de integratie. Er lijkt een multiculturele samenleving te ontstaan, die in vroegere tijden ook wel "apartheid" werd genoemd.

Het was niet zo'n succes. Het is een "wij tegen zij" (wie wij zijn en wie zij zijn laat ik even in het midden). En i.m.o. leidt dat tot onderdrukking van de zwakste partij.

De kalifaten in het verleden waren daar overigens een mooi voorbeeld van.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 19 aug 2016 22:13

Wij moeten iedere moslim en sympathisant de weg wijzen. Wie niet mee wil en niet wil vertrekken naar het paradijs sturen.
Van de eerste tot de laatste.

Red Star Line

Bericht door Red Star Line » 19 aug 2016 22:49

dickmick schreef :
[Ik zou blij zijn als ik ergens anders een kans kreeg. En natuurlijk moet ik daar dan moeite voor doen. En dus moeten de regels in deze landen aangescherpt worden. Inburgeren is verplicht!
Laat dit nu net het probleem zijn, dat er onder moslims een zeer grote en harde kern is die geen enkele moeite doen om in te burgeren. Als een een eigen circuit ontwikkelt , je eigen supermarkten, je eigen beenhouwers, je eigen resto's ( waar geen alcohol mag geschonken worden, zelf ook aan niet -moslims ) , ...etc dan vind ik dit weinig blijk geven van inburgering.
Wanneer een moslima een klant weigert te bedienen die een fles champagne wil kopen in Marks & Spencer omwille van haar geloof , vind ik dit geen gevoel geven van inburgering..
Wanneer op school een moslim de hand weigert te schudden van de directrice omdat zij een vrouw is, dan vind ik dit weinig blijk geven van inburgering...
Als een schooljuf met de dood bedreigt wordt door waanzinnige moslima's ,moet onderduiken, om wat nadien blijkt , niks , dan vind ik dit geen blijk geven van inburgering ....
Wanneer je gaat streven naar gescheiden zwemuurtjes, gescheiden fitnessen , omwille van je geloof, dan vind ik dit weinig blijk geven van inburgering in Westeuropa, en ga zo nog maar een tijdje door ......

Vorige week zat ik in Antwerpen in de metro. Een jong koppel , de man zomers en westers gekleed, de vrouw gesluierd, net geen boerka. Erger nog vond ik , een jong dochtertje hadden ze bij van ik schat pakweg , +/- 9 jaar , en dat kindje liep ook volledig bedekt en gesluierd. Dan vraag ik me af, in hoeverre doet zo'n kind dit uit vrije wil , mag dit kind hier geen kind zijn in Westeuropa , volgens normen en waarden van hier , en beseft zij wel waarom zij zo gekleed dient te lopen ..????

Ben ik een racist wanneer ik pleit voor een veel strengere controle op migratie ?? Ik denk het niet. Ik heb een grote voorkeur voor het Japans model, en ja , ik vind dat een volk zijn eigen cultuur, normen en waarden dient te beschermen, ik zie daar geen enkele fout in , en vind dit geen racistische maatregel, maar eerder een visie waar mijn voorkeur naar uitgaat , in plaats van de multicul te prediken die niet blijkt te werken, en ik ken geen enkel land ter wereld, maar dan ook geen enkel land waar er een perfecte multiculturele harmonie heerst.

Verder ben ik ook van het principe, om binnen enkele decennia nog zo'n situaties als dat gesluierd 9 jarig kind in de metro te vermijden ,dat men godsdienstlessen op school afschaft. In een 21e eeuwse westeuropese samenleving is een godsdienst niet meer van deze tijd. Heb enig lef en politieke moed en schaf verdomme elke vorm van godsdienst af. Geef op school één vak "levensbeschouwingen" waar alle godsdiensten aan bod komen, de regels, de geschiedenis ervan , en laat elk kind op basis van die informatie zich verder ontwikkelen en een weg zoeken. Eens ouder, en ze willen hun verder in een godsdienst verdiepen dan doen ze maar, maar duw een kind van bij de geboorte niet in een hokje , en wij wakkeren het dan nog eens extra aan door die godsdienst op school te gaan onderwijzen. Neen, 1 vak levensbeschouwing, en elk kind gelijk, da's mijn visie.
Vandaar pleit ik ook voor het neutraliteitsprincipe in onze samenleving, hiermee bedoel ik , op straat , openbaar vervoer en publieke plekken geen enkel uiterlijk vertoon van enige godsdienst wat dan ook. Dit geldt niet enkel voor de islam , maar ik hoef niet te weten als ik naast iemand op de tram zet, welke godsdienst die aanhangt. Ik hoef dus geen sjaals, boerka's, boerkini's te zien, maar dit geldt evenzeer voor orthodoxe joden met hoeden en pijpenkrullen , ...elke vormen van uiterlijk vertoon zou ik verbieden, gewoon, simpelweg, het "neutraliteitsprincipe" hanteren, en een godsdienst beleef je binnenshuis.

quote gerepareerd

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 20 aug 2016 00:18

Bericht van Machine Elf verwijderd wegens racisme.
Fish.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 20 aug 2016 22:58

Red Star Line schreef:
Laat dit nu net het probleem zijn, dat er onder moslims een zeer grote en harde kern is die geen enkele moeite doen om in te burgeren.
Maar ik heb inburgering verplicht gesteld, dus zij hebben dan een probleem. Blijft alleen de vraag over, in hoeverre iemand moet inburgeren. Ze hoeven natuurlijk geen klompen te gaan dragen stroopwafels te eten.
Als een een eigen circuit ontwikkelt , je eigen supermarkten, je eigen beenhouwers, je eigen resto's ( waar geen alcohol mag geschonken worden, zelf ook aan niet -moslims ) , ...etc dan vind ik dit weinig blijk geven van inburgering.
Dan ga ik daar niet eten. Of wel, als het eten lekker is, en drink ik een colaatje.
Wanneer een moslima een klant weigert te bedienen die een fles champagne wil kopen in Marks & Spencer omwille van haar geloof , vind ik dit geen gevoel geven van inburgering..
Als het haar winkel is (en dat mag in Nl. als je de juiste vergunningen hebt) dan kun je deze drank er uberhaupt al niet kopen. Als ik bedrijfsleider ben van deze winkel en een winkelbediende weigert een product, om welke reden dan ook te verkopen, dan gaat die werknemer op zoek naar ander werk.
Wanneer op school een moslim de hand weigert te schudden van de directrice omdat zij een vrouw is, dan vind ik dit weinig blijk geven van inburgering...
Dit vind ik inderdaad een kwestie van westers fatsoen.
Als een schooljuf met de dood bedreigt wordt door waanzinnige moslima's ,moet onderduiken, om wat nadien blijkt , niks , dan vind ik dit geen blijk geven van inburgering ....
Absoluut zonder meer strafbaar! Onafhankelijk van geloofsovertuiging.
Wanneer je gaat streven naar gescheiden zwemuurtjes, gescheiden fitnessen , omwille van je geloof, dan vind ik dit weinig blijk geven van inburgering in Westeuropa, en ga zo nog maar een tijdje door ......
Heb ik een beetje moeite mee. Maar bij ons heb je ouder en kind zwemmen, baby-zwemuurtje, bejaardenuurtje en.....er was zelfs ooit een naakt-uurtje. Als daar dan een burkina-uurtje bijkomt. Als ze maar betalen en plezier hebben.
Vorige week zat ik in Antwerpen in de metro. Een jong koppel , de man zomers en westers gekleed, de vrouw gesluierd, net geen boerka. Erger nog vond ik , een jong dochtertje hadden ze bij van ik schat pakweg , +/- 9 jaar , en dat kindje liep ook volledig bedekt en gesluierd.
Deze vorm van kindermishandeling vind ik altijd uitermate kwalijk. Ook gereformeerde indoctrinatie (waar ik hier het meest mee bekend ben) houd ik absoluut niet van.
Ben ik een racist wanneer ik pleit voor een veel strengere controle op migratie ?? Ik denk het niet.
Het is maar waar je op controleert. Je moet gewoon vooraf de regels heel duidelijk stellen.
ik vind dat een volk zijn eigen cultuur, normen en waarden dient te beschermen,
Tja, dat is in Nl wat lastig. De klompen-en tulpencultuur ligt ver achter ons. Dus wat moeten we nog beschermen? Wat is er mooier dan een multiculturele samenleving waar iedereen in vrede met elkaar leeft en elkaar bepaalde vrijheden geeft.
...dat men godsdienstlessen op school afschaft. In een 21e eeuwse westeuropese samenleving is een godsdienst niet meer van deze tijd.
Godsdienst is van alle tijden, dus ook van deze tijd. Dat blijkt maar als je naar de wereld kijkt. Echter, wat scholen betreft sta ik volledig achter je. Geef (zoals je schrijft) op school één vak "levensbeschouwingen" waar alle godsdiensten aan bod komen, de regels, de geschiedenis ervan , en laat elk kind op basis van die informatie zich verder ontwikkelen en een weg zoeken. Eens ouder, en ze willen hun verder in een godsdienst verdiepen dan doen ze maar, maar duw een kind van bij de geboorte niet in een hokje , en wij wakkeren het dan nog eens extra aan door die godsdienst op school te gaan onderwijzen. Neen, 1 vak levensbeschouwing, en elk kind gelijk, da's mijn visie. (en zeker ook mijn visie!
Vandaar pleit ik ook voor het neutraliteitsprincipe in onze samenleving, hiermee bedoel ik , op straat , openbaar vervoer en publieke plekken geen enkel uiterlijk vertoon van enige godsdienst wat dan ook.
Tja, lastig. Als ik een punker zie lopen, denk ik ook..."moet dat nou?" Als ik iemand in het zwart zie lopen, denk: "Kan dat niet wat vrolijker?" Maar als iemand mij op mijn jezussandalen (of blote voeten ziet lopen) denken ze wrschl. ook: "......"Een beetje vrijheid van persoonlijke uiting moet kunnen.
Philip K. Dick

Red Star Line

Bericht door Red Star Line » 20 aug 2016 23:15

dikkemik schreef :
Tja, lastig. Als ik een punker zie lopen, denk ik ook..."moet dat nou?" Als ik iemand in het zwart zie lopen, denk: "Kan dat niet wat vrolijker?" Maar als iemand mij op mijn jezussandalen (of blote voeten ziet lopen) denken ze wrschl. ook: "......"Een beetje vrijheid van persoonlijke uiting moet kunnen
Een punker, new - waver, etc , hoewel je ze nog weinig ziet in 't straatbeeld, kan je je bedenkingen bij hebben, je afvragen , kan het niet wat vrolijker, maar je kan dit volgens mij totaal niet gaan vergelijken met kleren omwille van een bepaald geloof , of godsdienst, en dat bedoel ik mee het " neutraliteitsprincipe".
Zou zelfs nog verder durven gaan, ik zou eerder het laïcisme genegen zijn ;laïcisme: waar uitingen van religieuze overtuiging in het publieke domein (zoals aan of in overheidsgebouwen en openbare scholen) verboden zijn.Laïcisme is dus een vorm van secularisme maar gaat een stap verder in het verbannen van religie uit het openbare leven.Laïcisme impliceert vrijheid van godsdienst,maar weigert een speciale positie aan welke godsdienst dan ook toe te kennen.
Ik zie hier totaal niks fout in , en vind dit best het overwegen waard, er rekening mee houdend dat er uit godsdienst nog nooit veel goeds is voortgevloeid, en dat heel wat oorlogen ontstaan zijn omwille van een godsdienst of geloofsovertuiging.........

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 aug 2016 09:35

Red Star Line schreef: Als een een eigen circuit ontwikkelt , je eigen supermarkten, je eigen beenhouwers, je eigen resto's ( waar geen alcohol mag geschonken worden, zelf ook aan niet -moslims ) , ...etc dan vind ik dit weinig blijk geven van inburgering.
Dus reform winkels of Veganistische restaurants zouden moeten worden verboden? Meen je dat werkelijk, of geef je toe dat bedrijven vrij zijn om slechts bepaalde diensten aan hun clientele aan te bieden? Als je dit niet wilt uitsluiten, kun je dat ook niet doen als de bedrijfspolicy is gebaseerd op religieuze voorkeuren.
Wanneer een moslima een klant weigert te bedienen die een fles champagne wil kopen in Marks & Spencer omwille van haar geloof , vind ik dit geen gevoel geven van inburgering.
Dat hoeft in mijn ogen de werkgever niet te accepteren. Als je niet bereidt bent te verkopen wat het bedrijf te koop aanbiedt, is dat – mijns inziens – reden tot ontslag. Tenzij je al jaren voor dat bedrijf werkt, en het gewraakte artikel nieuw is in het aanbod. Dan moet de rechter beslissen wat redelijk is.
Wanneer op school een moslim de hand weigert te schudden van de directrice omdat zij een vrouw is, dan vind ik dit weinig blijk geven van inburgering

Dit is discriminatie van vrouwen. Wie geen vrouwen de hand wil schudden mag daar mijns inziens alleen mee wegkomen als hij ook geen mannen de hand schudt! Dit geldt overigens ook voor onbeleefde feministes, die het omgekeerde gedrag vertonen.
Als de personen daadwerkelijk waanzinnig zijn, dan moeten ze tbs krijgen. Zo niet, dan is een normale gevangenisstraf aan de orde. Wederom doet de religie niet ter zake.
Hier ga ik niet in mee. We hebben de horeca zelfs verplicht gescheiden toiletten voor mannen en vrouwen in te voeren. Dat is ook nergens voor nodig.(pisbakken verdwijnen dan wel). Als mensen behoefte hebben aan dit soort gescheiden gebeurtenissen en anderen hebben voldoende geledenheid om hetzelfde gemengd te doen, dan moet dan gewoon kunnen. Ongeacht de motieven.
Vorige week zat ik in Antwerpen in de metro. Een jong koppel , de man zomers en westers gekleed, de vrouw gesluierd, net geen boerka. Erger nog vond ik , een jong dochtertje hadden ze bij van ik schat pakweg , +/- 9 jaar , en dat kindje liep ook volledig bedekt en gesluierd. Dan vraag ik me af, in hoeverre doet zo'n kind dit uit vrije wil , mag dit kind hier geen kind zijn in Westeuropa , volgens normen en waarden van hier , en beseft zij wel waarom zij zo gekleed dient te lopen ..????
Je vraagt je dat wel af, maar we kunnen als overheid niet gaan voorschrijven wat mensen wel of niet mogen aantrekken. Wat mij betreft mogen ook restricties op naaktlopen vervallen. Wel vindt ik het redelijk dat bepaalde plaatsen (banken, juwelierzaken) off-limit zijn voor personen met gezichtsbedekkende kleding. We kunnen wel moslims steunen die (op grond van de Koran!) menen, dat men zich mag aanpassen aan wat (plaatselijk) gebruikelijk is. Maar wat de kinderen betreft ben ik het met je eens.
Ben ik een racist wanneer ik pleit voor een veel strengere controle op migratie ?? Ik denk het niet. Ik heb een grote voorkeur voor het Japans model, en ja , ik vind dat een volk zijn eigen cultuur, normen en waarden dient te beschermen, ik zie daar geen enkele fout in , en vind dit geen racistische maatregel, maar eerder een visie waar mijn voorkeur naar uitgaat , in plaats van de multicul te prediken die niet blijkt te werken, en ik ken geen enkel land ter wereld, maar dan ook geen enkel land waar er een perfecte multiculturele harmonie heerst.

Je bent pas een racist als je genetische kenmerken gaat gebruiken om de migratie te beperken. Dat kan dan ook niet. Evenmin kun je selecteren op het wel of niet aanhangen van een bepaalde religie. Dit mag je weer wel meewegen bij asielaanvragen indien mensen vanwege hun levensovertuiging moeten vluchten, maar zijn ras, religie, sexe en sexuele voorkeur zijn niet toegestaan als gronden om mensen te weigeren. Omgekeerd mag taal geen reden zijn om een asielaanvragen te weigeren, maar kan het wel een reden zijn om een permantente verblijfsvergunning voor andere migranten te weigeren. Overigens ben ik van mening dat beheersing van het Engels ook voldoende zou moeten zijn. Maar dat is in feite een praktische zaak.
Verder ben ik ook van het principe, om binnen enkele decennia nog zo'n situaties als dat gesluierd 9 jarig kind in de metro te vermijden ,dat men godsdienstlessen op school afschaft. In een 21e eeuwse westeuropese samenleving is een godsdienst niet meer van deze tijd. Heb enig lef en politieke moed en schaf verdomme elke vorm van godsdienst af. Geef op school één vak "levensbeschouwingen" waar alle godsdiensten aan bod komen, de regels, de geschiedenis ervan , en laat elk kind op basis van die informatie zich verder ontwikkelen en een weg zoeken. Eens ouder, en ze willen hun verder in een godsdienst verdiepen dan doen ze maar, maar duw een kind van bij de geboorte niet in een hokje , en wij wakkeren het dan nog eens extra aan door die godsdienst op school te gaan onderwijzen. Neen, 1 vak levensbeschouwing, en elk kind gelijk, da's mijn visie.
Volledig mee eens
Vandaar pleit ik ook voor het neutraliteitsprincipe in onze samenleving, hiermee bedoel ik , op straat , openbaar vervoer en publieke plekken geen enkel uiterlijk vertoon van enige godsdienst wat dan ook. Dit geldt niet enkel voor de islam , maar ik hoef niet te weten als ik naast iemand op de tram zet, welke godsdienst die aanhangt. Ik hoef dus geen sjaals, boerka's, boerkini's te zien, maar dit geldt evenzeer voor orthodoxe joden met hoeden en pijpenkrullen , ...elke vormen van uiterlijk vertoon zou ik verbieden, gewoon, simpelweg, het "neutraliteitsprincipe" hanteren, en een godsdienst beleef je binnenshuis.
Dat vindt ik nu weer niet. Zolang je er niemand anders schade mee doet moet het wel kunnen. Voor wat kinderen betreft ligt het anders. Er valt voor te pleiten dat je in sommige gevallen het kind schade berokkkent, en in die gevallen zou de kinderbescherming wellicht moeten optreden. Og beter is om dat uiteraard te vermijden en de diverse geloofsgenootschappen zover te krijgen dat ze hun kinderen hiervoor vrijwaren. Tenslotte heeft een kind helemaal niet voor de overtuiging van de ouders kunnen kiezen. Ik denk dat ik hierbij steun kan krijgen bij die geloofsrichtingen die ook de kinderdoop afwijzen en die het afleggen van een geloofsbeleidenis zien als iets wat bij een volwassene hoort. Kinderen zijn in zekere zin ook “anderen” die je als gelovige (vader of moeder) geen schade mag berokkenen.

“Geloven doe je in de kerk” of “binnenshuis” vindt ik geen goed uitgangspunt. Je overtuigingen neem je altijd met je mee, en als je het serieus meent dan doe je dat juist niet thuis. Wij bewaren ons geloof in vrije meningsuiting toch ook niet voor thuis?
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 aug 2016 11:37

Red Star Line schreef:
Een punker, new - waver, etc , hoewel je ze nog weinig ziet in 't straatbeeld, kan je je bedenkingen bij hebben, je afvragen , kan het niet wat vrolijker, maar je kan dit volgens mij totaal niet gaan vergelijken met kleren omwille van een bepaald geloof , of godsdienst, en dat bedoel ik mee het " neutraliteitsprincipe".
Zou zelfs nog verder durven gaan, ik zou eerder het laïcisme genegen zijn ;laïcisme: waar uitingen van religieuze overtuiging in het publieke domein (zoals aan of in overheidsgebouwen en openbare scholen) verboden zijn.Laïcisme is dus een vorm van secularisme maar gaat een stap verder in het verbannen van religie uit het openbare leven.Laïcisme impliceert vrijheid van godsdienst,maar weigert een speciale positie aan welke godsdienst dan ook toe te kennen.
Ik zie hier totaal niks fout in , en vind dit best het overwegen waard, er rekening mee houdend dat er uit godsdienst nog nooit veel goeds is voortgevloeid, en dat heel wat oorlogen ontstaan zijn omwille van een godsdienst of geloofsovertuiging.........
Die laatste opmerking is uiteraard een stropop. Ik gebruik 'm ook vaak maar doet hier niet echt terzake. Het gaat om het uiten van je geloofsovertuiging buiten de eigen omgeving (thuis/kerk).
Hoe laïcisme ooit ten uitvoer kan worden gebracht is me een raadsel. Zelfs kleur kan al je religie verraden. Ik woon in een zwarte kousen gemeente en dus moet zwart verboden worden. En wat denk je van religieuze symbolen als kettingen? Verbieden? Ik kan me persoonlijk al storen als er iemand in een volle koffiekamer zit en hardop zegt: "Mag ik even beginnen?" waarbij ze dus te kennen geven dat wij onze mond moeten houden omdat deze persoon wil bidden. Natuurlijk is hij of zij vrij om in gebed te gaan met wie dan ook, maar moet ik ermee geconfronteerd worden? Ik denk dan ook: Stel dat ik Satanist ben en mijn gebed (hardop) tot Satan wil richten...
Maar vrijheid is wel een groot goed. Wat ik wel vind is dat religie niet mag doordringen tot openbare gebouwen, zoals er in ziekenhuizen kapellen en gebedsruimten zijn voor moslims. Wij faciliteren en erkennen (steunen en stimuleren) op deze wijze de religie van anderen. En dat gaat mij 1 stap te ver. Maar als moslims eisen dat ze in burka over straat moeten kunnen gaan, dan moeten wij kunnen eisen (stel we dat zouden willen) dat we gaan naaktlopen. Ik zou mijn satanskleren moeten kunnen aantrekken. Maar dat geeft uiteraard aanstoot. Leven en laten leven blijkt lastiger dan het is. Misschien kunnen we als mens met zoveel verschillende ideeën en overtuigingen gewoon nog niet goed samenleven.
Misschien zijn er dan ook behalve religie nog meer struikelblokken waar we over kunnen vallen in een multiculturele samenleving? Want cultuur is niet slechts religie.
Philip K. Dick

MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf » 03 sep 2016 13:00

Het kan snel keren.
Leuke foto's
Maar wat wil je er mee zeggen?
Gaarne enige toelichting
Peter van Velzen
Bijlagen
frankrijk.jpg