(Zelf) islamisering van Amerika?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

(Zelf) islamisering van Amerika?

Bericht door Vilaine » 22 jul 2017 10:47

Richard Dawkins wordt tegenwoordig wel vaker afgezegd. Hoewel hij zich regelmatig afzet tegen alle religies, is de reden van afzegging vaak belediging van de Islam in het bijzonder.

Ook nu weer.
Richard Dawkins deplatformed at a book talk in Berkeley for “abusive speech” about Islam on Twitter

Bizar hoeveel rekening tegenwoordig gehouden wordt met de Islam. Is dat allemaal uit angst voor geweld of vinden we echt, geen kwaad woord over de Islam.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Jan van Lennip
Diehard

Re: (Zelf) islamisering van Amerika?

Bericht door Jan van Lennip » 22 jul 2017 10:55

Vilaine schreef:Richard Dawkins wordt tegenwoordig wel vaker afgezegd. Hoewel hij zich regelmatig afzet tegen alle religies, is de reden van afzegging vaak belediging van de Islam in het bijzonder.

Ook nu weer.
Richard Dawkins deplatformed at a book talk in Berkeley for “abusive speech” about Islam on Twitter

Bizar hoeveel rekening tegenwoordig gehouden wordt met de Islam. Is dat allemaal uit angst voor geweld of vinden we echt, geen kwaad woord over de Islam.
Je weet dat die extreme moslims een bitter randje met zich hebben.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2017 12:05

Vilaine schreef:Richard Dawkins wordt tegenwoordig wel vaker afgezegd. Hoewel hij zich regelmatig afzet tegen alle religies, is de reden van afzegging vaak belediging van de Islam in het bijzonder.

Ook nu weer.

Is dat hier het geval? Is het onmogelijk om te ver te gaan in de manier waarop je protesteert tegen bepaalde godsdiensten? Mogen mensen nog een grens trekken?

Soms lijkt het erop dat we de meest verfoeilijke kritiek op de islam moeten toelaten want van zodra iemand durft opmerken dat bepaalde kritiek op de islam te ver gaat, wordt dat uitgelegd als rekening houden met de islam, alsof we geen enkele normen meer mogen hanteren van zodra de islam of moslims het onderwerp van kritiek zijn

En ja van wat ik heb opgevangen lijkt Richard Dawkins zich op twitter bij momenten te gedragen als een bullebak. Of dat voldoende is om dit evenement af te voeren moet ieder maar voor zichzelf uitmaken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 22 jul 2017 13:48

Naar mijn idee is hij af en toe ook een bullebak t.o.v. het christendom. In mijn herinnering (maar die kan fout zijn) was jaren geleden vooral het christendom zijn doel. Ik kan me ook niet herinneren, dat hij toen geboycot werd. Hij heeft zelfs les gegeven op Berkeley, al weet ik niet of hij zich toen ook al zo anti-religieus opstelde.

Maar ik heb het idee, dat belediging van religie vaker een issue is sinds de islam ook onderwerp van kritiek (en spot) is.

Zijn er theaters geweest die Fons Jansen geboycot hebben? Die spotte zelfs met de kerk, wat nog een graadje erger is dan harde kritiek.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 jul 2017 15:32

Haatimams moeten geweerd worden en dat is in dit land al bijna onmogelijk. Als Dawkins zijn speeches inhoudelijk vergelijkbaar zijn met die van de haatimams, dan is afzeggen een redelijk besluit en kan ik daar achter staan.
Maar als kritiek op een godsdienst geweerd gaat worden, noem ik dat ongewenste censuur.
Het zal dus van de inhoud van de speeches van Dawkins afhangen of dit verbod wel of niet terecht is. Voor zover ik zijn speeches ken, zijn ze gedreven, intelligent en inhoudelijk onderbouwd.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2017 15:44

Vilaine schreef:Naar mijn idee is hij af en toe ook een bullebak t.o.v. het christendom. In mijn herinnering (maar die kan fout zijn) was jaren geleden vooral het christendom zijn doel. Ik kan me ook niet herinneren, dat hij toen geboycot werd. Hij heeft zelfs les gegeven op Berkeley, al weet ik niet of hij zich toen ook al zo anti-religieus opstelde.

Maar ik heb het idee, dat belediging van religie vaker een issue is sinds de islam ook onderwerp van kritiek (en spot) is.
Dat is best mogelijk, normen verschuiven nu eenmaal. Er is natuurlijk ook het punt dat mensen nogal eens het verschil maken tussen "punching up" en "punching down". Met andere woorden spot die aanvaard wordt als ze de gevestigde religie aanpakt wordt niet noodzakelijk aanvaard als ze een minderheidsreligie als mikpunt neemt.
Volaine schreef:Zijn er theaters geweest die Fons Jansen geboycot hebben? Die spotte zelfs met de kerk, wat nog een graadje erger is dan harde kritiek.
En wie spotte er in die tijd met de joodse religie?

Kijk als je naar islamisering wil zoeken, dan doe je maar, je zal er zeker vinden. Het probleem is dat je dat geen enkel idee zal geven van wat de maatschappelijke trend is. Want eventuele trends die aangeven dat moslims zich meer en meer sekulier zouden opstellen in de maatschappij die halen natuurlijk de media niet.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 jul 2017 15:55

Spot Dawkins met islam? Want hoewel ik vind dat spot ook onderdeel kan zijn van een discussie meen ik me te herinneren dat Dawkins doorgaans weinig spot bedreven heeft. Ik vind het zelfs meestal een wat humorloze droogkloot.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 jul 2017 16:18

Wat ik me omtrent Dawkins en Islam kan herinneren is dat hij eens gevraagd heeft "what is the penalty for apostacy?". Na het antwoord (de doodstraf), had hij er niet meer over te zeggen. Gelijk heeft hij.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2017 16:33

dikkemick schreef:Spot Dawkins met islam? Want hoewel ik vind dat spot ook onderdeel kan zijn van een discussie meen ik me te herinneren dat Dawkins doorgaans weinig spot bedreven heeft. Ik vind het zelfs meestal een wat humorloze droogkloot.
Ik meen me te herinneren dat Dawkins nogal onhebbelijk reageerde toen een moslimleerling onterecht gearresteerd werd omdat hij zijn leerkracht iets wilde tonen dat hij in elkaar geknutseld had en de school hem ervan verdacht een bom naar de school gebracht te hebben.

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, kwam zijn reactie er op neer dat omdat de leerling een moslim was, de reactie van de school gerechtvaardigd was.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 jul 2017 16:38

Kun je die reactie en dat voorbeeld tonen Axxyanus? Het voorbeeld van Peter kende ik wel. Hij moest het eruit trekken!
Wat de straf voor afvalligheid is in islam.
Ik verklaar Dawkins niet heilig, maar ken hem slechts als zeer gedreven uiterst serieuze man die doorgaans alleen maar inhoudelijk reageert en weinig humor/spot of haat hanteert.
Philip K. Dick

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 22 jul 2017 16:49

axxyanus schreef:Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, kwam zijn reactie er op neer dat omdat de leerling een moslim was, de reactie van de school gerechtvaardigd was.
Je geheugen is ietwat gekleurd, maar dat is bij jou wel vaker als het gaat om de islam en moslims.
Zie onderstaand artikel met de tweet van Dawkins.
https://www.theguardian.com/science/201 ... e-backlash

Ik proef uit de reactie van Dawkins vooral dat hij het gevoel heeft dat de jongen misschien wel met enige opzet iets in elkaar geknutseld heeft om zo een reactie los te maken waarop hij dan vergoeilijkt kon reageren.
Uit de nasleep van dit verhaal en de reactie van de jongen blijkt het wantrouwen van Dawkins niet geheel onterecht.
Merk overigens op dat Dawkins het NIET eens was met zijn arrestatie.

Is je geheugen nu weer wat opgefrist?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2017 16:53

Erik schreef:
axxyanus schreef:Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, kwam zijn reactie er op neer dat omdat de leerling een moslim was, de reactie van de school gerechtvaardigd was.
Je geheugen is ietwat gekleurd, maar dat is bij jou wel vaker als het gaat om de islam en moslims.
Al ons geheugen is gekleurd Erik, dat je daar in dit geval bij mij op kan wijzen, is dus niets speciaal.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2017 16:58

Hier is nog een ander verslag: http://edition.cnn.com/2015/11/25/europ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 22 jul 2017 17:01

axxyanus schreef:
Erik schreef:
Al ons geheugen is gekleurd Erik, dat je daar in dit geval bij mij op kan wijzen, is dus niets speciaal.
Dat vond ik in dit geval nu juist wel, vooral omdat jij daar blijkbaar als het jezelf betreft een blinde vlek voor hebt.
Maar ik wijs je daar graag op hoor, het is altijd fijn dat iemand anders je kan wijzen op tekortkomingen die jezelf niet zo snel in de gaten hebt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 22 jul 2017 17:07

axxyanus schreef:Hier is nog een ander verslag: http://edition.cnn.com/2015/11/25/europ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vraag me hier dan weer af hoe je erbij komt om 15 miljoen te eisen als schadeloosstelling. :shock:
Wat voor punt wil je maken dan?

Plaats reactie