De opmars van de radicale islam

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: De opmars van de radicale islam

Bericht door Giovedico delle Fate » 20 jun 2018 13:36

gerard_m schreef:
20 jun 2018 10:02

Ik pleit eveneens voor onderzoek en niet zomaar wat roepen uit de onderbuik. Sommige onderbuiken hebben m.i. inderdaad een onaangename geur (sorry voor deze zin), maar andere onderbuiken zitten vol vlinders en zien het allemaal vanzelf wel goed komen. Daarom mijn uitnodiging aan iedereen om zich in het onderwerp te verdiepen, bijvoorbeeld de koran te lezen.
En ik herhaal nog maar eens: als men een makkelijker leesbare versie wil lezen die speciaal voor Nederlanders is geschreven, lees dan de vertaling van Kader Abdollah. ISBN 9789462371569. Dan weet je in elk geval waar het over gaat.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 20 jun 2018 15:02

Rereformed schreef:
20 jun 2018 06:27
Wat dat laatste betreft: foei! "Geen zin" om een bijdrage van vier regels even na te checken op spelling staat gelijk aan grote geestelijke luiheid. Iets wat ik ook opmaak uit je reaktie op de uitdaging de Koran te gaan bestuderen en uitgebreid op dit forum te gaan bespreken en becommentariëren. "De islam is het gevaar" roepen is heel gemakkelijk, maar je inspannen heb je er niet voor over.
Ik ben inderdaad niet van plan de koran te bestuderen. De religieuze inhoud interesseert mij geen lor. Ik richt mij op de nieuwsberichten over immigratie binnen Europa.
Rereformed schreef:
Datzelfde proef ik uit je minachting voor de ontmaskering en het aanklagen van het christelijk geloof. Je beseft niet dat de macht van het christelijk geloof op het denken van de Europese mens niet lang geleden nog net zo groot was als die macht die het islamitisch geloof nu uitoefent op vele niet hoog opgeleide mensen. Je beseft niet dat het christelijk geloof via argumentering haar macht heeft verloren. Miljoenen mensen hebben hun geloof verloren vanwege argumentering die ertegen werd aangevoerd.
Iemand uitleggen dat slangen en ezels niet kunnen spreken lijkt me ruim voldoende. Als dat namelijk niet voldoende is voor iemand om zich te beseffen dat hij denkt als een kind van 5 dan heeft het verder niet veel zin er nog meer woorden aan vuil te willen maken.

Rereformed schreef:
Het is namelijk exact omgekeerd: de Nederlandse (westerse) cultuur is een gevaar voor de islam.
Niet omgekeerd. Het is beiden waar. Dat blijkt vooral uit mijn onderschrift. Het omspitten van een aantal van de genoemde landen in het Midden Oosten waardoor we hier in Europa ook met de ellende zitten.
Rereformed schreef:
Verruim je blik! .
Ik verruim mijn blik al 30 jaar. Hoe ver woon jij van een moskee en achterstandswijk af? Hoeveel inbraken en overvallen zijn er in je omgeving? Hoeveel ruzie's en kickboks Marokkanen heb je meegemaakt? Iemand neerslaan in groepen en op het hoofd schoppen als het slachtoffer al ligt?
Hoeveel loverboys hebben hoeveel Finse 15 jarigen rondlopen in je buurt? Ken je ouders van deze meiden? De door links vermoordde Pim Fortuyn heeft het gelijk geheel aan zijn kant. Sinds mijn geboortewijk in 15 jaar tijd volledig is veranderd. Vol met werkelozen in theehuizen. In station Gouda moesten de meiden hun geld brengen bij hun pooiertjes en direct weer wegwezen. Ik heb het zelf gezien met eigen ogen als ik naar Schoonhoven door moest reizen. Ik ken persoonlijk een radeloze moeder van 40 plus die haar dochter, op enkele telefoontjes na, inmiddels al ruim 3 jaar niet heeft gezien omdat ze moet neuken voor geld. Ook de moeder zelf is bedreigd. En heeft moeten verhuizen. De dochter had ook een tijd in een blijf van m'n lijf woning gezeten. Maar het komt maar niet goed. En de politie ..... doet helemaal NIETS! Ze is inmiddels 'volwassen' zoals dat heet.
Rereformed schreef:
De moderne wereld confronteert de boekgelovige met twee opties: óf je geloof bijstellen en updaten en op een lager pitje zetten óf helemaal opgeven. Aangezien beide opties voor vrome mensen bijzonder moeilijk zijn komt er bij sommigen een wanhoopsreaktie. Die wanhoopsreaktie kan twee kanten op: óf je helemaal terugtrekken en van de wereld afscheiden óf in wilde woede er op los slaan. Dat laatste is de fase waarin de islam op dit moment zit.
Dat ze die laatste fase (hoe lang duurt dat? 50 jaar?) wat mij betreft dan maar in een moslimland beleven en niet hier in ons voorheen prettige Nederland.
Rereformed schreef:
Reden waarom ik geen tijd verspil aan dit onderwerp. Mensen die obsessief met "het gevaar van de islam" bezig zijn hebben Europa Brexit en Amerika Trump gegeven. Ze helpen ons van de wal in de sloot.
De USA heeft in ieder geval iets wat we in Nederland simpelweg niet hebben. RUIMTE! En vele miljoenen inwoners. Sociologisch dus geen grote veranderingen. Geen sociologische 'homeopatische verdunning' door vermenging van andere leefwijzen en gewoonten

Nigel Farage heeft het prima gedaan. Ik hoop van harte dat Nederland ook uit de EU gaat. Kunnen we om te beginnen o.a. met 'lotgenoot' GB zaken doen. En die Juncker, Verhofstadt en Timmermans de deur uitsmijten.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 20 jun 2018 15:15

Giovedico delle Fate schreef:
20 jun 2018 13:36
gerard_m schreef:

Ik pleit eveneens voor onderzoek en niet zomaar wat roepen uit de onderbuik. Sommige onderbuiken hebben m.i. inderdaad een onaangename geur (sorry voor deze zin), maar andere onderbuiken zitten vol vlinders en zien het allemaal vanzelf wel goed komen. Daarom mijn uitnodiging aan iedereen om zich in het onderwerp te verdiepen, bijvoorbeeld de koran te lezen.
En ik herhaal nog maar eens: als men een makkelijker leesbare versie wil lezen die speciaal voor Nederlanders is geschreven, lees dan de vertaling van Kader Abdollah. ISBN 9789462371569. Dan weet je in elk geval waar het over gaat.
Dat is de light versie. Vriendelijker dan het origineel. Ik geef de voorkeur aan de lelijke waarheid. Maar de Kader Abdollah versie leest wel makkelijker weg. Beter iets dan niets.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 jun 2018 18:18

Labyrint schreef:
20 jun 2018 15:02
Rereformed schreef:
Verruim je blik! .
Ik verruim mijn blik al 30 jaar. Hoe ver woon jij van een moskee en achterstandswijk af? Hoeveel inbraken en overvallen zijn er in je omgeving? Hoeveel ruzie's en kickboks Marokkanen heb je meegemaakt? Iemand neerslaan in groepen en op het hoofd schoppen als het slachtoffer al ligt?
Hoeveel loverboys hebben hoeveel Finse 15 jarigen rondlopen in je buurt? Ken je ouders van deze meiden? De door links vermoordde Pim Fortuyn heeft het gelijk geheel aan zijn kant. Sinds mijn geboortewijk in 15 jaar tijd volledig is veranderd. Vol met werkelozen in theehuizen. In station Gouda moesten de meiden hun geld brengen bij hun pooiertjes en direct weer wegwezen. Ik heb het zelf gezien met eigen ogen als ik naar Schoonhoven door moest reizen. Ik ken persoonlijk een radeloze moeder van 40 plus die haar dochter, op enkele telefoontjes na, inmiddels al ruim 3 jaar niet heeft gezien omdat ze moet neuken voor geld. Ook de moeder zelf is bedreigd. En heeft moeten verhuizen. De dochter had ook een tijd in een blijf van m'n lijf woning gezeten. Maar het komt maar niet goed. En de politie ..... doet helemaal NIETS! Ze is inmiddels 'volwassen' zoals dat heet.
Ik moet hier heel erg om lachen. Je houdt een betoog tegen immigratie van blijkbaar Marokkanenen, en komt dan met een tafereel dat typisch Nederlands is. Het heeft niets met immigratie op zich te maken. Vind je dat tafereel niet leuk dan moet je de wetgeving in Zweden of Finland eens bestuderen.
Ik mag dan weinig van het huidige Nederland weten, maar bijna een halve eeuw terug, toen ik 14 was, was dit ook typisch voor Nederland. Ik bezorgde in Groningen de krant, en tot mijn wijk behoorde de rosse buurt. De pooiers leerde ik al snel kennen. Ze reden in een dure auto rond, hadden een dikke gouden ketting om hun hals en vroegen als ze langsreden om een krant. Ik had er nooit een over, maar nee-zeggen kon niet, dat begreep ik wel. En dan gaven ze me als ze in een goede bui waren soms een rijksdaalder (een enorm bedrag toen voor een jongen van 14). Ook herinner ik me dat een jochie ooit een krant uit mijn wagen pikte en wegrende. Ik erachteraan...een trapgat op...waar een vader klaar stond, die me van achteren beet pakte en een mes op mijn hals zette.

De USA heeft in ieder geval iets wat we in Nederland simpelweg niet hebben. RUIMTE!
Onzin, in Tokyo wonen er 33 miljoen op een oppervlak veel kleiner dan Nederland. Ik geef toe, dat is niet iedereen zijn meug, maar als je er zoals ik niet tegen kan kun je in Europa een ander land opzoeken waar een hele hoop ruimte is. Maar uit ervaring weet ik dat de meeste Nederlanders het niet uithouden daar waar het heel rustig is. 8*)
En vele miljoenen inwoners. Sociologisch dus geen grote veranderingen. Geen sociologische 'homeopatische verdunning' door vermenging van andere leefwijzen en gewoonten.
Ik vind je xenofobie aandoenlijk.
Nigel Farage heeft het prima gedaan. Ik hoop van harte dat Nederland ook uit de EU gaat. Kunnen we om te beginnen o.a. met 'lotgenoot' GB zaken doen.
Gelukkig gaat jouw plannetje niet door.
Born OK the first time

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 20 jun 2018 18:51

Rereformed schreef:
20 jun 2018 18:18
Ik moet hier heel erg om lachen.
Ok. Nou veel plezier met daarom lachen. Het is duidelijk. De rest van je bericht laat ik daarom maar voor wat het is.
Er verder op in gaan daar kan geen goeds van komen. Ik denk dat je dat wel met me eens bent.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 20 jun 2018 19:14

gerard_m schreef:
niemand hier doet zulke uitspraken. Het gaat niet over het op een hoop gooien van alle moslims, maar over een ideologie waar zorgen over bestaan.
Ideologieën zijn doorgaans twijfelachtig en mensen die de ideologie anderen door de strot menen te moeten duwen hebben wat mij betreft een probleem. Mensen die menen dat ze in flatgebouwen moeten vliegen omdat ze een ideologie op hun wijze nastreven hebben een probleem. MAAR! Mijn collega's zijn ook moslim en zouden dus in deze zelfde ideologie geloven? Waarom vliegen zij dan niet in flatgebouwen? Zou het dan toch met een bepaalde (ontevreden) groep te maken hebben? Zou een ontspoorde christen dit niet kunnen doen? Ik kan me bij enkele van deze groeperingen er wel iets bij voorstellen. Aanslagen met een christelijk fundamentalistische inspiratie worden nooit christenterrorisme genoemd. En wat te denken van racistisch geïnspireerde terreurdaden.
Ik moet denken aan de ku klux clan, of aan Frazier Glenn Miller of de moord in abortusklinieken. Iedere ideologie leent zich voor terrorisme! Maar niet iedere aanhanger van een ideologie is terrorist.
Toch werkt het Jehova gedachtegoed anders uit dan bijv. het Boeddhisme. Ik blijf bij het "op één hoop gooien van alle religies" zitten met de vraag: wat verklaart dan wel de grote verschillen als het niets met de religie zelf te maken heeft?
Ik zou je ten zeerste Lubach aan willen bevelen voor wat betreft Boeddhisme. De verschillen zijn minder groot dan je op eerste gezicht zou denken.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 20 jun 2018 19:37

@RR,
Onzin, in Tokyo wonen er 33 miljoen op een oppervlak veel kleiner dan Nederland. Ik geef toe, dat is niet iedereen zijn meug, maar als je er zoals ik niet tegen kan kun je in Europa een ander land opzoeken waar een hele hoop ruimte is. 8*)

Dit kun je niet menen. :?
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 20 jun 2018 19:56

gerard_m schreef:
20 jun 2018 15:15
Dat is de light versie.
Ja, "light" of "demagogisch vervormd" zou je ook kunnen zeggen, met weglating van veel dat je in een veel meer gangbare koran tegenkomt. Van belang is ook welk aandeel der moslims op de wereld de versie van Kader Abdollah serieus neemt.

Een citaat hieruit :
Sinds zijn vijftiende gelooft Kader Abdolah niet meer in Allah. Toch publiceert juist hij vandaag zijn eigen, heel vrije vertaling van de Koran.
Dat "heel vrij" is niets overdreven. Die Kader Abdolah komt op mij over als een aardige man met veel gevoel voor humor, al komen er in zijn boek "Het huis van de moskee" ook zeer ernstige zaken aan de orde. Mogelijk probeert Kader Abdolah met de beste bedoelingen wat scherpe kantjes bij te vijlen. Dat betekent echter niet dat het gevaar van de radicale islam daarmee minder is.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 jun 2018 21:10

Storm schreef:
20 jun 2018 19:37
@RR,
Onzin, in Tokyo wonen er 33 miljoen op een oppervlak veel kleiner dan Nederland. Ik geef toe, dat is niet iedereen zijn meug, maar als je er zoals ik niet tegen kan kun je in Europa een ander land opzoeken waar een hele hoop ruimte is. 8*)

Dit kun je niet menen. :?
Wat precies? Ik bedoel te zeggen dat denken dat een land vol is absoluut ongegrond is. Het is juist omgekeerd. Daar waar de grootste bevolkingsdichtheid is in westerse landen is de grootste welvaart.

Als je in 1900 tegen iemand had voorspeld dat er over 50 jaar tweemaal zoveel mensen in Nederland zullen wonen zouden ze het niet voor mogelijk houden. Had je dan erachteraan gezegd dat er nog vijftig jaar later driemaal zoveel Nederlanders zouden zijn als in 1900 zouden ze het eenvoudig niet geloven.
In 1960, toen wij klein waren, waren er een half miljoen auto's in Nederland. Tegenwoordig 8 miljoen.
Een mens past zich eenvoudig aan en leert de situatie van iedere tijd te aanvaarden als 'normaal'.

Maar wees niet bang, er komt de volgende veertig jaar zelfs geen miljoen meer bij in Nederland. De bevolking van Europa neemt als enige continent in de wereld af. Bekijk deze cijfers. Sinds 2015 neemt de bevolking van bijna alle landen in Europa af. Indien je nog een schamel groeicijfer ziet (bijna alle landen onder het gemiddelde van de wereld, 1,1%) dan is dat vanwege de immigratie. Landen die dat niet hebben (Oost Europa) gaan moeilijke tijden tegemoet.
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 20 jun 2018 21:21

Rereformed schreef:
20 jun 2018 21:10
De bevolking van Europa neemt als enige continent in de wereld af. Bekijk deze cijfers. Sinds 2015 neemt de bevolking van bijna alle landen in Europa af. Indien je nog een schamel groeicijfer ziet (bijna alle landen onder het gemiddelde van de wereld, 1,1%) dan is dat vanwege de immigratie. Landen die dat niet hebben (Oost Europa) gaan moeilijke tijden tegemoet.
En dat doet het onderwerp van dit topic niet goed. De arme landen immers groeien wel/nog steeds. De verwachting is dan ook dat de wereldbevolking, nu nog 6,4 miljard mensen groot, in 2050 tot bijna 9 miljard mensen aan zal zwellen. Tussen nu en 2050 komen er 2,5 miljard mensen bij. Dat aantal is gelijk aan de totale wereldbevolking in 1950. (Bron per ongeluk gesloten: Was "trouw")
Anders mijn favoriete dagblad met eenzelfde soort voorspelling. ALS dit moslimlanden zijn krijgt het christendom het nog moeilijk! Maar of dit radicale islam is...Dat denk ik niet.
Philip K. Dick

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 20 jun 2018 21:48

dikkemick schreef:
20 jun 2018 19:14
MAAR! Mijn collega's zijn ook moslim en zouden dus in deze zelfde ideologie geloven? Waarom vliegen zij dan niet in flatgebouwen?

Geen enkele ideologie kent uitsluitend gewelddadige aanhangers. Dat zegt dus ook niets over de ideologie.

Met onze islamitische collega's is niets mis, en niemand die iets anders beweert. Ik ben zeer gesteld op mijn Marokkaanse collega en steek mijn hand in het vuur voor zijn betrouwbaarheid.

En laten we eerlijk zijn, onder de vele communisten of NSB'ers die Nederland heeft gekend, zaten ongetwijfeld ook vele goede mensen. Toch denk ik dat het voor onze samenleving goed is dat we van deze ideologieën af zijn.
Zou het dan toch met een bepaalde (ontevreden) groep te maken hebben?
Dat blijkt nergens uit. En los daarvan kun je -als je de koran zou lezen- begrijpen dat moslims wordt aangemoedigd ontevreden te zijn over onze samenleving.
Zou een ontspoorde christen dit niet kunnen doen?
Kennelijk niet, in elk geval niet op dezelfde schaal. Al weet je ongetwijfeld uitzonderingen te vinden.

En met jouw aanname dat de houding t.o.v. de islam hier, wereldwijd onvrede onder moslims aanwakkert, zou je omgekeerd massaal terrorisme onder christenen verwachten. In bijna alle islamitische landen worden christenen openlijk gediscrimineerd.
Ik kan me bij enkele van deze groeperingen er wel iets bij voorstellen. Aanslagen met een christelijk fundamentalistische inspiratie worden nooit christenterrorisme genoemd. En wat te denken van racistisch geïnspireerde terreurdaden.
Ik moet denken aan de ku klux clan, of aan Frazier Glenn Miller of de moord in abortusklinieken.
Er zijn ook andere kwaadaardige ideologieën, dat klopt. Maar is daarmee het gevaar geweken van deze ideologie?
Iedere ideologie leent zich voor terrorisme!
Deze uitspraak vind ik van het kaliber: iedere politieke partij is corrupt, of iedere eetgewoonte is slecht. Een dierenactivist vermoordde Pim Fortuyn, en een nazi vermoordde Joden. Dus deze ideologieën kun je op één lijn zetten?
Maar niet iedere aanhanger van een ideologie is terrorist.
Dat gold voor fascisme, nazisme, communisme,.... Alle argumenten die je geeft, kan ik op de meest gruwelijke ideologie toepassen. Dat maakt het non-argumenten om een ideologie te beoordelen.
Toch werkt het Jehova gedachtegoed anders uit dan bijv. het Boeddhisme. Ik blijf bij het "op één hoop gooien van alle religies" zitten met de vraag: wat verklaart dan wel de grote verschillen als het niets met de religie zelf te maken heeft?
Ik zou je ten zeerste Lubach aan willen bevelen voor wat betreft Boeddhisme. De verschillen zijn minder groot dan je op eerste gezicht zou denken.
Ik wil me daar best in verdiepen....
Ik beveel jou nog steeds de koran aan. Waar is de rationele, onderzoekende Dickemick als het gaat over de islam?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 20 jun 2018 22:00

@Gerard_m
Je schrijft:
En los daarvan kun je -als je de koran zou lezen- begrijpen dat moslims wordt aangemoedigd ontevreden te zijn over onze samenleving.
Ik vroeg me ook af: Zou een ontspoorde christen dit niet kunnen doen?
en jij antwoord:
Kennelijk niet, in elk geval niet op dezelfde schaal.
Wat ik nu voor wel eens zou willen zien zijn cijfers. De schaal waar je het over hebt. Welk deel van de in Nederland wonende burgers is moslim. En welk gedeelte hiervan is radicaal en een gevaar voor onze vrije samenleving?

Ik neem dan nu voor het gemak even van je aan dat de koran aanmoedigt om ontevreden te zijn over onze samenleving.
Philip K. Dick

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 20 jun 2018 22:20

vegan-revolution schreef:
20 jun 2018 19:56
gerard_m schreef:
20 jun 2018 15:15
Dat is de light versie.
Ja, "light" of "demagogisch vervormd" zou je ook kunnen zeggen, met weglating van veel dat je in een veel meer gangbare koran tegenkomt. Van belang is ook welk aandeel der moslims op de wereld de versie van Kader Abdollah serieus neemt.

Een citaat hieruit :
Sinds zijn vijftiende gelooft Kader Abdolah niet meer in Allah. Toch publiceert juist hij vandaag zijn eigen, heel vrije vertaling van de Koran.
Dat "heel vrij" is niets overdreven. Die Kader Abdolah komt op mij over als een aardige man met veel gevoel voor humor, al komen er in zijn boek "Het huis van de moskee" ook zeer ernstige zaken aan de orde. Mogelijk probeert Kader Abdolah met de beste bedoelingen wat scherpe kantjes bij te vijlen. Dat betekent echter niet dat het gevaar van de radicale islam daarmee minder is.
Maar heb je de koran nou gelezen? De versie van Abdollah, of welke versie dan ook? Nee dus. Slap!

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 20 jun 2018 22:21

vegan-revolution schreef:
20 jun 2018 19:56
Dat betekent echter niet dat het gevaar van de radicale islam daarmee minder is.
Flikker toch eens op met je eeuwige geleuter over de "radicale Islam". Er bestaat niet zoiets. Er bestaan hoogstens radicale moslims, net zoals er radicale joden en christenen bestaan. En niet te vergeten: radicale islamifoben.
Je preekt hier voor de verkeerde parochie. En je klinkt daarbij als een kapotte grammofoonplaat. Ik kan het niet meer aanhoren. Je verziekt hier steeds de sfeer met je onheilsprofetie. Kap er toch eens mee!
Laatst gewijzigd door Giovedico delle Fate op 20 jun 2018 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 jun 2018 22:25

dikkemick schreef:
20 jun 2018 22:00
Wat ik nu voor wel eens zou willen zien zijn cijfers.
Wat betreft je cijfer voor de huidige wereldbevolking zat je er maar 1,2 miljard naast. :mrgreen:

http://www.worldometers.info/world-population/
Pas op, is schrikken! Ga je even staren op China en India dan zie je ze groeien, India veel vlugger dan China, zodat dat spoedig het grootste volk ter wereld wordt.
Grens van 8 miljard wordt overschreden over ongeveer vier jaar.
9 miljard in ongeveer 2038, en 10 miljard in ongeveer 2060, 11 miljard in 2090.
Born OK the first time

Plaats reactie