Religieuze tactieken voor geloofsbehoud

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Re: Religieuze tactieken voor geloofsbehoud

Bericht door Maria » 14 apr 2020 05:03

ChaimNimsky schreef:
13 apr 2020 23:17
16 - Lijden en wanhoop vormen een populaire opening om soepeltjes hoopvolle propaganda bij mensen naar binnen te kunnen gieten.
klopt.
Ook het populaire: "Ik zal voor je bidden"
Het geldt ook vooral sterk voor evangelisatie.
Het is zelfs bekend van Jehova's getuigen, dat zij speuren naar mensen in ongelukkige omstandigheden, om die extra aandacht te gaan geven.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 14 apr 2020 10:55

17 Alpha-cursus, katechesatie, madrassa, zondagschool, dianetics-training etc.

Instructie door iemand "die het weet" kan de groep bij elkaar houden.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 15 apr 2020 11:11

jacco schreef:
11 apr 2020 14:55
Argument 13

Ik zie even niet meer duidelijk welke tactieken we nu op een rij hebben, maar ik kom nogal eens met familie in gesprek die heel veel wetenschappelijke inzichten claimen voor hun God. Geloof en wetenschap kunnen ook perfect samengaan binnen een mens. Zie hiervoor o.a. de https://www.remonstranten.nl/wiki/geloo ... JgQAvD_BwE.
De zin van het leven, de menselijke ziel of wijsheid en liefde: het zijn thema’s waar de wetenschap niets over meldt, maar geloof des te meer. Daarmee nemen de remonstranten een bijzondere positie in. Het is typerend voor de remonstranten dat ze de eenzijdigheid van beide visies willen vermijden, en deze werelden juist willen verbinden. Geloof èn Wetenschap hebben hun eigen waarde en functie. En hebben ze hun eigen ideologische grenzen.
Dit staat op hun website te lezen. En ook dit is een tamelijk nutteloze poging om geloof te bewaren. Wetenschap kan juist heel veel zeggen over de zin van het leven en wijsheid en liefde. Het is juist Geloof dat hier alleen maar holle verklaringen voor durft te bieden. Een slap NOMA argument dus.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 apr 2020 11:46

Henry II schreef:
15 apr 2020 11:11
Dit staat op hun website te lezen. En ook dit is een tamelijk nutteloze poging om geloof te bewaren. Wetenschap kan juist heel veel zeggen over de zin van het leven en wijsheid en liefde. Het is juist Geloof dat hier alleen maar holle verklaringen voor durft te bieden. Een slap NOMA argument dus.
Dat is idd. wat wij vinden.

Voor die-hard gelovigen en mensen, die zich geen raad zouden weten zonder hun houvast, is dit argument een baken waar ze altijd naar zullen grijpen bij opkomende twijfel, dat de Bijbelteksten wel eens overruled zou kunnen zijn is door de wetenschap.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 apr 2020 11:50

collegavanerik schreef:
14 apr 2020 10:55
17 Alpha-cursus, katechesatie, madrassa, zondagschool, dianetics-training etc.

Instructie door iemand "die het weet" kan de groep bij elkaar houden.
Vooral aan de jeugd gegeven, wordt dit voor het leven ingegrift.
Ook al geloof je later niet meer in de feitelijkheid van het ooit geleerde, de gevoelens en de psychische reacties, die hierdoor mede werden ontwikkeld zullen een levenslange impact hebben.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 apr 2020 12:07

Henry II schreef:
Wetenschap kan juist heel veel zeggen over de zin van het leven en wijsheid en liefde.
Kan je daar enkele voorbeelden van geven?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 apr 2020 19:36

Maria schreef:
14 apr 2020 05:03
Het is zelfs bekend van Jehova's getuigen, dat zij speuren naar mensen in ongelukkige omstandigheden, om die extra aandacht te gaan geven.
Mogen zij deze dagen niet langs de deuren? Alleen de voet ertussen wordt wel lastig nu.
Maar nu ik hier bijna een jaar woon heb ik nog geen JG gezien. Begin me beetje ongerust te maken. Ben nieuw hier, dus wellicht vatbaar voor religieuze tactieken.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 28 apr 2020 15:25

axxyanus schreef:
15 apr 2020 12:07
Henry II schreef:
Wetenschap kan juist heel veel zeggen over de zin van het leven en wijsheid en liefde.
Kan je daar enkele voorbeelden van geven?
Dat kan zeker wel. De wetenschap heeft allang verklaard waarom er voortplanting is en wat de rol van liefde en lichamelijke aantrekkingskracht daarin is. Maar juist de gelovige mens wil dit niet horen, omdat zij een ander antwoord liever hoort. Ik zal je een voorbeeld geven van waarom dit soort religieuze verhalen een schijnwereld toveren:

'Toen ik het zwaar had ik mijn leven zag ik mijn voetafdrukken in het zand achter mij. Toen ik het écht zwaar kreeg en veel moest dragen, bad ik tot u mijn God. Maar de afdrukken in het zand achter mij waren alleen nog dieper dan voorheen. Mijn Vader waar was u toen? Mijn kind, toen heb ik jou gedragen'

Dit is de 'verklaring' die een gelovige wil horen. Het is de mythe dat wij slechts onze kant van de werkelijkheid zien, maar dat wij ooit Zijn kant zullen zien. Als wij in de hemel komen zien wij het borduurwerk van de achterkant, en de losse draden die wij nu zien blijken dan ineens een prachtig ontwerp van Zijn hand te zijn. Hij/zij wil pertinent niet dat er niets meer is dan er is, hij/zij wil per se een ander verhaal horen dat dan zogenaamd God's verhaal is. Zelfs voor dit soort gedachten is een wetenschappelijke verklaring, maar dan vaak een psychologische of zelfs psychiatrische. En voor de dingen die we niet wetenschappelijk kunnen verklaren, is het antwoord niet God, maar het antwoord is dat we het gewoon NOG NIET kunnen verklaren. Géén NOMA, geen gescheiden werelden. En als we het boek 'de meeste mensen deugen' hebben gelezen, dan weten we dat we ons heel makkelijk een negatief mensbeeld laten wijsmaken, juist door de gelovigen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

GROBBO

Bericht door GROBBO » 15 jun 2020 22:20

Wat ik onlangs zelf ervaar als een religieuze tactiek is dat als ik op de plaatselijke sites van de gereformeerde kerk kritische, prikkelende reacties plaats daar niet inhoudelijk op in gegaan wordt. Wel kreeg na een paar week een kaart met een roos erop in de bus van een lid van die kerk, die zich afvroeg wat het maakt dat ik zo reageer. Toen ik bij de youtube aankondiging van de zondagdienst, met als thema: "het vuur van de Geest verspreidt zich als een lopend vuurtje door de wereld" de reactie plaatste "Het coronavuur...?" kwam zelfs de dominee in het geweer. Hij wilde een face to face gesprek over mijn diverse opmerkingen. Uiteraard had ik daar geen enkele behoefte aan en zei hem online te melden wat hij kwijt wil, maar dat wou hij weer niet. We gaan zien hoelang het nog duurt voordat de reactie mogelijkheid dicht gezet wordt.

Plaats reactie