Derek Lambert en Myth Vision Podcast

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Derek Lambert en Myth Vision Podcast

Bericht door Rereformed » 24 nov 2022 07:57

Het YouTube kanaal van Derek Lambert, MythVision, heb ik met interesse gevolgd vanaf het prille begin, nog van vóór 2018, toen Lambert van zijn podcast een YouTube kanaal maakte. De ontwikkeling die hij en zijn informatieve kanaal heeft doorgemaakt kan enkel betiteld worden als verbluffend en uniek.
Derek begon als iemand die een achtergrond had in drugsverslaving en daarna een periode als fundamentalistisch gelovige. In laatstgenoemde carrière ontwikkelde hij zich vanwege vroomheid al spoedig tot vromer dan de paus, of beter gezegd in de pinkstergroepering waar hij terechtkwam liet hij als gevolg van steeds maar studeren op wat de meest correcte leringen zijn zich overreden door de theologie van streng calvinisme. Uiteindelijk verloor hij zijn geloof, en zette hij een podcast op om bezig te zijn met de problematiek van afvalligheid en theologische verantwoording voor afvalligheid. Hij was in het begin erg onder de indruk van Jezusmythicisme, vandaar de titel van zijn kanaal, en in het bijzonder van "doctor Bob", Dr. Robert M. Price, met wie hij een vriendschapsband opbouwde en die men dan ook tientallen uren aan de praat kan zien over allerlei theologische zaken.
Net zoals het mijzelf verging bleef Lanbert geïnteresseerd in theologie. Of beter gezegd: Nu we ongelovig werden begon theologie pas buitengewoon interessant te worden en begonnen we voor het eerst pas te lezen wat de scholars zeggen! Lambert verslindt alle boeken van de grootste en beroemdste bijbelwetenschappers die hij maar tegen komt, neemt vervolgens contact op met deze geleerden, en nodigt ze uit om het over hun boeken te hebben en hoe ze hun zienswijzen beargumenteren. Daarbij kan worden opgemerkt dat Lambert zich begint te ontpoppen als zeer vakkundige interviewer. Nu zou je kunnen denken dat het moeilijk is professoren op je YouTube-kanaal te laten verschijnen, maar het schijnt omgekeerd te zijn: vele bijbelgeleerden hebben tientallen jaren opgesloten in één of andere ivoren toren hun boeken geschreven waarvan ze weten dat ze maar een klein publiek aanspreken, en niemand buiten de experts op hun vakgebied er een discussie over aan zouden gaan, en zijn stomverbaasd dat ze opeens als beroemdheid geïnterviewd worden. Wellicht worden ze tegenwoordig ook aangesproken omdat het kanaal nu bekend staat als "de plaats waar iedere geleerde met een doktorstitel die wat te zeggen heeft bekendheid kan krijgen". De meeste video's worden iets van 10.000 maal of minder aangeklikt, maar sommigen
(o.a. Matt Dillahunty) krijgen het dubbele en enkele nog veel meer: "How I lost my faith" werd wel 60.000 maal beluisterd en Elaine Pagels werd in één jaar wel 90.000 maal bekeken! Wel, ze had het dan ook over de oorsprong van Satan. Interview met ex-scientologist staat geloof ik aan de top met 120.000 clicks. Gevolgd door Bart Ehrman over Contradictions (110.000 maal aangeklikt).
Tegenwoordig hoor je Derek spreken over dat hij bijvoorbeeld (de gerenommeerde theologe) Paula Fredriksen opzocht, daar bij haar thuis een paar dagen bivakkeerde, en naar huis gaat met 19 uur interviews! Voor iemand die in bijbelwetenschap is geïnteresseerd is zijn kanaal eenvoudig dé plaats om te gaan snuffelen en de allerbeste universitaire inleidingen te krijgen over allerlei onderwerpen. Daarenboven is de belangstelling van Lambert zo groot dat hij ook bezig is met Islam, sekten, persoonlijke deconversie ervaringen. Zelf somt hij het zo op: "We discuss mythology, syncretism, astrotheology, gematria, sacred geometry, secret societies, ancient languages, history, prophecy, scholarship, conspiracies, heretical ideas, myth interpretations, deconversion stories and we really want to take down authoritarian cults like Scientology, Jehovah's Witnesses, Children of God, FLDS (Spin-offs of Mormons) and other harmful cults." Interesseren je dus onderwerpen als "Heeft de Exodus ooit plaatsgevonden?", "Het gnosticisme", "De opstanding van Jezus in het evangelie van Johannes", "Jezus als Griekse held", "Contradicties in de bijbel", "De overlevering van de Koran", "Oorsprong van de Islam", "Hoe ik uit de sekte van Doug Wilson ontsnapte", "Het boek Openbaring", "Christendom en mysteriereligies", "Is the last supper borrowed from the Satyricon?", "Testimonium Flavianum", "Waarom is het evangelie van Marcus het oudste evangelie?", well, you get the picture, ga dan kijken en luisteren naar MythVision en professoren die het allemaal uitleggen.

Zijn video's - waaronder veel van meer dan een uur lang - hebben in vier jaar tijd het aantal van 782 behaald!
De kopstukken die zich hebben laten interviewen zijn o.a.
James Tabor PhD, Professor Emeritus of Ancient Judaism and Early Christianity
Professor Dale C. Alison jr, Princeton Professor of New Testament
Professor Elaine Pagels, Princeton Professor History of Religion
Joshua Bowen PhD, Assyriologist who specialized in Sumerian literary and liturgical compositions
Joel Baden PhD, Professor of Hebrew Bible, Yale
D.Phil. in Theology (New Testament) Marc Goodacre, beroemd om zijn verwerping van het zogenaamde Q-document
Richard Carrier PhD, bekend op dit forum
M David Litwa PhD, Research Fellow Biblical and Early Christian Studies
Associate Professor Matthew Thiessen, "My research interests focus on the rise of Christianity particularly as it relates to early Judaism".
Professor Emeritus of Hebrew Bible and Jewish Studies Ronald Hendel,
Michael Kochenash PhD, Claremont, Radboud Excellence Initiative Fellow at Radboud University Nijmegen, Netherlands specializing in the New Testament and early Christianity,
Dennis MacDonald PhD, Professor of New Testament and Christian Origins
Tommaso Tesei PhD, Qu'ranic Studies, Duke Kunshan University (Jiangsu Province, China)
John J Collins PhD, Professor of Old Testament Criticism and Interpretation
Lester L. Grabbe PhD, American scholar and Emeritus Professor of Hebrew Bible and Early Judaism at the University of Hull, England.
Peter von Sivers PhD, Research and publications on Islamic origins
Bart Ehrman PhD, bekend op dit forum
Professor Aren Maeir, American-born Israeli archaeologist and professor at Bar Ilan University, director of the Tell es-Safi/Gath Archaeological Project
rabbi Tovia Singer, bekend van talloze YouTube video's
Paula Fredriksen, Professor emeritus, historian and scholar of early Christianity.
Professor Lawrence Krauss, bekend op dit forum
Born OK the first time

Ronaldus67
Forum fan

Re: Derek Lambert en Myth Vision Podcast

Bericht door Ronaldus67 » 24 nov 2022 15:14

Wie kent Derek nu niet? :)

We zitten overduidelijk in dezelfde internetbubbel :wink: .

Van alle namen die je hierboven noemt, wil ik er twee uitpikken.
De video's met onze welbekende grote grijze geitenbreier (Dr. Bob) Robert M. Price waren altijd razend interessant.
De twee zijn door de jaren heen bevriend geraakt en kwamen zoals dat heet bij elkaar over de vloer.

Helaas zijn Dr. Bob en Derek kort geleden met elkaar gebrouilleerd geraakt. Iets met vermeend racistische uitlatingen van Dr. Bob.
Eeuwig zonde, want het was altijd bijzonder smullen met die twee. Hopelijk komt het ooit nog goed met ze, want Derek noch Dr. Bob lijken me kwaaie types.

En dan Tovia Singer. Deze meneer is weliswaar een vrome rabbijn, maar als je iemand het Nieuwe Testament ten aanzien van alle valse profetieën en gecorrumpeerde teksten uitleg wilt horen geven, moet je bij hem zijn! Jaap Dieleman zal in hem vermoedelijk een dwaalleraar zien wiens ogen door God gesloten zijn.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 24 nov 2022 18:39

Ronaldus67 schreef:
24 nov 2022 15:14
Helaas zijn Dr. Bob en Derek kort geleden met elkaar gebrouilleerd geraakt. Iets met vermeend racistische uitlatingen van Dr. Bob.
Eeuwig zonde, want het was altijd bijzonder smullen met die twee. Hopelijk komt het ooit nog goed met ze, want Derek noch Dr. Bob lijken me kwaaie types.
Je bewijst een insider te zijn. Ik weet niets van wat je vertelt. Inderdaad heel jammer. Wel weet ik dat het voor velen - waaronder mijzelf - nogal problemen schiep dat hij op Trump stemde en daar een goed woordje voor deed. Hij wordt ook altijd heel fel als men ook maar iets goeds wil zeggen over abortus. Price had er beter aan gedaan zijn politieke overtuigingen achterwege te laten.
Maar Derek is waarschijnlijk zowiezo al voorbij het station Price, en Price zelf begint oud te worden en heeft al lang en breed gezegd wat hij te zeggen heeft.
En dan Tovia Singer. Deze meneer is weliswaar een vrome rabbijn, maar als je iemand het Nieuwe Testament ten aanzien van alle valse profetieën en gecorrumpeerde teksten uitleg wilt horen geven, moet je bij hem zijn! Jaap Dieleman zal in hem vermoedelijk een dwaalleraar zien wiens ogen door God gesloten zijn.
Ha! Het probleem is alleen dat er voor christenen geen argumenten zijn om Tovia Singer tegen te spreken. Martin Luther kwam voor hetzelfde probleem te staan. Eerder in zijn carrière was hij vriendelijk tegenover joden en leefde hij in de gedachte dat ze verkeerd voorgelicht waren en het christelijk geloof enkel uitgelegd en rechtgezet hoeft te worden door goede theologen om ze een beter inzicht te geven, maar na met ze aan de praat te zijn gegaan leerde hij dat ze hem op alle fronten overtroeven met argumenten, en resulteerde dit in de tirades van het schandelijke haatgeschrift Tegen de Joden. Tovia Singer geniet er van te zeggen dat niets zo gemakkelijk is als aantonen dat het christelijk geloof onbijbels is. En hij heeft gelijk.
Ik zie dat Derek wel een stuk of tien video's met Tovia singer heeft, bijna allemaal meer dan een uur lang!
Born OK the first time

B.S.
Ervaren pen

Bericht door B.S. » 24 nov 2022 19:12

Menig Dominee bleef er van dromen dat er bij een echt goed gesprek met Joodse mensen wel een ingang mogelijk was. Zo legde ergens in de jaren tachtig mijn catechisatie dominee uit dat 'zending onder de Joden' natuurlijk niet meer kon, dat was sowieso arrogant tegenover Gods Volk, nee, men sprak nu van 'dialoog met Israël'. Zoals deze dominee dit interpreteerde -de term kon verschillend worden ingevuld - moest er nu aan de hand van zo'n gesprek duidelijk worden gemaakt hoe de eigen geschriften vooruit wezen naar Christus, zeg maar.

Een andere kanaal is Religion for Breakfast https://youtu.be/09zmtmNFlp4
Een niet controversieel bedoeld, met wetenschappelijke insteek opgezet kanaal om religieuze onderwerpen te behandelen.

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 25 nov 2022 09:12

Rereformed schreef:
24 nov 2022 18:39

Maar Derek is waarschijnlijk zowiezo al voorbij het station Price, en Price zelf begint oud te worden en heeft al lang en breed gezegd wat hij te zeggen heeft.
Dit is de gewraakte video waardoor de breuk tussen Derek Lambert en Robert Price is ontstaan. Price joins at 21:22.

De vrij dramatische en emotionele video waarin Derek deze breuk heeft afgekondigd, is helaas niet meer op zijn kanaal te vinden.

Wel vond ik nog een betoog van een sympathisant van Derek. Er zijn ook video's van medestanders van Price te vinden.
Al met al een vrij treurige en pijnlijke bedoening. Price lijkt op een aantal punten toch een soort van redneck te zijn.

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 25 nov 2022 11:25

Wat mij opvalt aan die filmpjes is dat de personen heel graag dominant in beeld zijn.
Ze geven daarbij ook een dominante lichaamstaal af.
Je ziet dat meer en meer ook bij allerhande docu's dat een presentator niet van het beeld is te slaan.

Het zal de nieuwe tijd wel zijn, helaas wekt het mij vooral irritatie op.
Dat is vervelend want dan drukt dat de inhoud op de achtergrond.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 26 nov 2022 05:43

Ronaldus67 schreef:
25 nov 2022 09:12
Dit is de gewraakte video waardoor de breuk tussen Derek Lambert en Robert Price is ontstaan. Price joins at 21:22.
De vrij dramatische en emotionele video waarin Derek deze breuk heeft afgekondigd, is helaas niet meer op zijn kanaal te vinden.

Wel vond ik nog een betoog van een sympathisant van Derek. Er zijn ook video's van medestanders van Price te vinden.
Al met al een vrij treurige en pijnlijke bedoening. Price lijkt op een aantal punten toch een soort van redneck te zijn.
Oef, die eerste video was niet gemakkelijk om te bekijken.
Tien punten voor Derek.
Price vervalt in het extreme. "Rioters" doodschieten is OK. Hij maakt het nog erger om voor het gespuis dat op de zesde januari optrad juist weer een goed woordje te doen.

Grappig dat hij daarna zegt "But again, my opinions carry no weight, I'm just theorizing from the arm chair". Hij heeft er totaal geen idee van dat hij overal op de wereld beluisterd wordt. Hij heeft er totaal geen idee van dat dit interview de doodsteek voor zijn hele carrière is. In duizenden fans een onuitwisbare pijnlijke wond veroorzaakt (meer dan 2000 commentaren!). Wie kan na "schiet ze dood" te horen over hem nog praten als de innemende "Dr. Bob"? De benaming die zijn watermark was?
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 26 nov 2022 10:11

Ronaldus67 schreef:De vrij dramatische en emotionele video waarin Derek deze breuk heeft afgekondigd, is helaas niet meer op zijn kanaal te vinden.
...Er zijn ook video's van medestanders van Price te vinden.
Al met al een vrij treurige en pijnlijke bedoening.
Ik heb inmiddels via video's die Derek Lambert belachelijk willen maken opgemerkt dat het met huilen gepaard ging, en hoor Robert M. Price opmerken tegen hem "I'm sorry, but I don't want to ever hear from you again...I can't with any self-respect".

Ik begrijp ook de commentaren van sommigen: "The whole reason I found Mythvision years ago was looking for Price vids. He's the most important guest Derek ever had."
Dat had een commentaar van mij kunnen zijn.

"It's a jerk move to kick the guy who made your podcast off your show". Inderdaad, maar als het mijn show was zou ik hem na deze uitspraak (en andere politieke zaken die zeer tegen mijn borst stuiten, zoals de verdediging van Trump) ook niet meer kunnen uitnodigen.

Ik hoor Price zeggen dat Derek gechanteerd werd door twee professoren, die gezegd zouden hebben niet meer op zijn kanaal uitgenodigd te willen worden indien hij doorgaat met zich met Dr. Price te associëren. En vervolgt dat Derek zich dus financiële zorgen maakte, aangezien hij er zijn gezin mee onderhoudt. Hij noemt het een voorbeeld van hoe sektarisch denken te werk gaat.
Dit argument van Price kan meespelen, maar omzeilt volkomen dat de kwestie waar het om gaat geen kleinigheid is. Soms zijn verschillen in opinies zo groot dat men geen vriend meer kan zijn, of zelfs een huwelijk eraan kapot gaat.

Ik hoor Price ook zeggen dat hij niet bereid was om te laten horen dat hij zich wat te fel had uitgedrukt. Hij staat pal achter zijn opinies en zou ze opnieuw zo brengen, en noemt zijn tegenstanders "idiots". Maar zei dat hij wel genoegen had genomen met eenvoudig uit zijn videokanaal weg te blijven. Derek had het dus wel wat taktischer kunnen doen, eenvoudig Price niet meer uitnodigen. En wanneer iemand er later expliciet naar zou vragen zou hij eenvoudig hebben kunnen antwoorden dat Price zijn zegje uitgebreid gezegd heeft en er zoveel andere interessante geleerden zijn om aandacht aan te besteden.
Born OK the first time

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 26 nov 2022 10:54

Rereformed schreef:
26 nov 2022 10:11
Ronaldus67 schreef:De vrij dramatische en emotionele video waarin Derek deze breuk heeft afgekondigd, is helaas niet meer op zijn kanaal te vinden.
...Er zijn ook video's van medestanders van Price te vinden.
Al met al een vrij treurige en pijnlijke bedoening.
Ik heb inmiddels via video's die Derek Lambert belachelijk willen maken opgemerkt dat het met huilen gepaard ging, en hoor Robert M. Price opmerken tegen hem "I'm sorry, but I don't want to ever hear from you again...I can't with any self-respect".
De breuk lijkt mij om die reden dan ook definitief. Deze soap speelde zich ongeveer 7 maanden geleden af. Ik heb de melding voor nieuwe video's van MythVision altijd op "aan" staan, dus ik zat meteen op de eerste rij toen dit treurspel zich afspeelde.

Ik begrijp heel goed dat Derek tot zijn besluit is gekomen. Natuurlijk heeft Price eraan bijgedragen dat Derek's kanaal kon groeien. Price was niet alleen een van de vaste gasten, maar de twee hadden ook een innige vriendschap opgebouwd. Twee handen op een buik.

Maar wat moet je als gastgever wanneer de schutsheer van je podcast zich publiekelijk extreem racistisch uitlaat? Moet je zo'n persoon dan nog op je platform toelaten? Derek vond van niet, en ik begrijp waarom. Hij probeerde het letterlijk onder tranen aan zijn volgers uit te leggen. Ik vermoed dat hij hier later spijt van heeft gekregen en daarom de video later heeft verwijderd. In dezelde week dat hij Price kwijtraakte, verloor Derek ook nog eens een van zijn beste vrienden aan een overdosis. Zowel Price als deze andere goede vriend verliezen, was hem overduidelijk allemaal teveel geworden.

Dit soort drama's kent eigenlijk alleen maar verliezers.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 26 nov 2022 10:57

Ronaldus67 schreef:
26 nov 2022 10:54
Maar wat moet je als gastgever wanneer de schutsheer van je podcast zich publiekelijk extreem racistisch uitlaat? Moet je zo'n persoon dan nog op je platform toelaten? Derek vond van niet, en ik begrijp waarom. Hij probeerde het letterlijk onder tranen aan zijn volgers uit te leggen. Ik vermoed dat hij hier later spijt van heeft gekregen en daarom de video later heeft verwijderd. In dezelde week dat hij Price kwijtraakte, verloor Derek ook nog eens een van zijn beste vrienden aan een overdosis. Zowel Price als deze andere goede vriend verliezen, was hem overduidelijk allemaal teveel geworden.

Dit soort drama's kent eigenlijk alleen maar verliezers.
Inderdaad. En men leert ervan dat het allemaal op internet te laten afspelen voor geen van de deelnemers verstandig en voordelig is. Het is voor mensen die hun leven bij wijze van spreken dagelijks op internet te kijk zetten blijkbaar te moeilijk om zich af en toe in te houden en zich eerst te bezinnen op hoe men het beste kan verdergaan.
Born OK the first time

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 26 nov 2022 16:45

Rereformed schreef:
26 nov 2022 10:57

Inderdaad. En men leert ervan dat het allemaal op internet te laten afspelen voor geen van de deelnemers verstandig en voordelig is. Het is voor mensen die hun leven bij wijze van spreken dagelijks op internet te kijk zetten blijkbaar te moeilijk om zich af en toe in te houden en zich eerst te bezinnen op hoe men het beste kan verdergaan.
Scheuringen komen in de beste families voor. Het zal jou denk ik ook niet zijn ontgaan dat er recent een vertrouwensbreuk tussen Matt Dillahunty en de ACA is ontstaan. Dillahunty is hierdoor ook niet langer presentator van de webcast The Atheist Experience.

Opvallend nieuws want Dillahunty is jarenlang het gezicht van deze show geweest. Dan stop je denk ik niet zomaar.
In deze video geeft Dillahunty zijn visie op de breuk.

Gelukkig wordt er in dit geschil niet over en weer met modder gegooid. Sterker, Dillahunty blijft een pleitbezorger van The Atheist Experience en moedigt de kijker aan de show vooral te blijven volgen. Zo kan het dus ook.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 26 nov 2022 18:27

Ronaldus67 schreef:
26 nov 2022 16:45
Scheuringen komen in de beste families voor. Het zal jou denk ik ook niet zijn ontgaan dat er recent een vertrouwensbreuk tussen Matt Dillahunty en de ACA is ontstaan. Dillahunty is hierdoor ook niet langer presentator van de webcast The Atheist Experience.
Gelukkig wordt er in dit geschil niet over en weer met modder gegooid. Sterker, Dillahunty blijft een pleitbezorger van The Atheist Experience en moedigt de kijker aan de show vooral te blijven volgen. Zo kan het dus ook.
Ik was ook hiervan zalig onwetend. :happy8: Ik zie dat hij nu zijn eigen kanaal heeft genaamd SansDeity. Mooi zo.
Born OK the first time

Plaats reactie